Het Dolomiti Superski Topic

Bedankt voor de tips.

Het valt me op dat alle accomodaties een traditione inrichting hebben…
Niet mijn stijl😅

@Roy83, waar blijf je nou met je update? Eerst maandenlang als een bezetene allerlei vragen en opmerkingen, en nu zit je er en is het stil haha. Ik vertrek aanstaande zaterdag en ben benieuwd hoe het daar bevalt! Zo te zien krijgen we het weer niet bepaald mee…

Kon je wat zien vandaag, waar ben je al geweest en hoe bevalt het? Is het bedrijvig of nu weer redelijk rustig?

Mr. Slow

Nou spannend hoor, ik ga vrijdag voor een short ski naar Digonera dat ligt een beetje tussen gebieden Arabba/Marmolada/Pellegrino/Civetta steeds 10km naar de lift. Lokale weerberichten goed in de gaten houden maar voor het weekend zal het spannend zijn hoe lang en hoeveel neerslag en hoe hoog de sneeuwgrens zo te zien… Ben benieuwd het weerbericht verandert nog dagelijks lijkt wel…

Hotel Arkadia in Corvara, pension Maria in Wolkenstein.

Als het budget geldt voor 4 pers dan gaat dat on deze acco’s helaas niet lukken.

@Roy83, waar blijf je nou met je update? Eerst maandenlang als een bezetene allerlei vragen en opmerkingen, en nu zit je er en is het stil haha. Ik vertrek aanstaande zaterdag en ben benieuwd hoe het daar bevalt! Zo te zien krijgen we het weer niet bepaald mee…

Kon je wat zien vandaag, waar ben je al geweest en hoe bevalt het? Is het bedrijvig of nu weer redelijk rustig?

Quick op 6 mrt 2018 19:30

Jajaja…foto’s lukten nog niet echt, geen idee waarom (error 0).

Maar het bevalt supergoed! Zaterdagmiddag aangekomen en even een paar afdalingen gemaakt rondom Piz Sorega om in te komen. Sneeuw was goed, weer wat minder. Zondag was een topdag, heel zonnig, helemaal niet zo druk en topsneeuw. We hebben vooral de rustige uithoeken (rondom Pralongiá etc) bezocht.

Maandag was het weer wat minder, bewolkt, maar geen neerslag. We zijn richting Edelweisstal geweest, daar een tijdje geskied en vervolgens nog een rondje door de rest van het gebied. Heerlijk gelunched bij Las Vegas!

Vandaag was het wat minder, erg bewolkt, hele dag lichte sneeuwval en weinig zicht. We zijn op de Seiseralm geweest. Leuk gebied, lekker simpel maar waarschijnlijk mooier met zon :). Opvallend dat er in Alta Badia blauwe pistes zijn die vergelijkbaar zijn met de zwarte op de Seiseralm :).

Morgen, een beetje afhankelijk van het weer, richting Arabba. Het lijkt bewolkt te worden, dus ik denk niet dat het de Marmolada wordt, maar misschien gaan we ook meer richting La Crusc, hangt er een beetje vanaf wat het zicht doet.

Kronplatz en Lagazoui staan wel op het lijstje, maar dat hangt wel een beetje van het weer af. Op zich biedt het gebied van Alta Badia zelf ook genoeg voor ons.

Al met al bevalt het zeer goed, we hebben een fijn appartement, liften en pistes zijn erg goed, het gebied is niet rete overzichtelijk maar wel goed bewegwijzerd en er is best wat afwisseling. Er is wel veel blauw, maar dat is lang niet allemaal heel vlak, maar meestal wel mooi breed. Hopelijk donderdag nog wat zon, maar tot nu toe heeft die zich dus alleen zondag laten zien.

De drukte valt erg mee, nergens langer dan 5 minuten moeten wachten en ook rondom de SR valt het nu wel mee (maar dat komt denk ik ook door het weer).

Overigens zijn er nog wel heel wat meer forumleden hier op dit moment zoals oa @Lein @Bennie :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je moet kiezen, laat Kronplatz dan schieten. Qua pistes en landschap het minst boeiend van de gebieden daar. Vond ik.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/89cf7fd563a6d40f38f19080...

^^Zondag was top!

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/527037d19978f4559f00e458...

^^Uitzicht van ons balkon, iedereen die hier geweest is zal dit wel herkennen

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/a6fd709bb0116b10a757f33d...

^^Langste rij zo’n beetje tot nu toe, dalliften hebben rond 10-en langere rijen maar gaan razendsnel

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je moet kiezen, laat Kronplatz dan schieten. Qua pistes en landschap het minst boeiend van de gebieden daar. Vond ik.

GiGi op 6 mrt 2018 21:49

Duidelijk, tnx! Het hangt sowieso erg van t weer af. Marmolada is alleen bij zon de moeite waard denk ik, Lagazoui denk ik ook, en wij krijgen die niet beiden op 1 dag voor elkaar :). En zonder uitstapjes is er ook genoeg te doen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je moet kiezen, laat Kronplatz dan schieten. Qua pistes en landschap het minst boeiend van de gebieden daar. Vond ik.

GiGi op 6 mrt 2018 21:49

Ik kan Kronplatz dan weer enorm aanbevelen. Ook zeer populair bij locals.

Zo zie je maar weer: ieder zijn voorkeur.

Merci voor je uitgebreide antwoord en goed om te horen dat het bevalt. Ik wanhoop een klein beetje als ik naar de weersverwachtingen kijk want had een nogal een strak schema gepland met de tochten. Mij lijkt inderdaad ook Lagazuoi en Marmolada bewaren voor relatief goed weer. Bij slecht weer lijkt mij Santa Croce en Seiseralm het meest geschikt? En wilde nog een dagje Panorama tour doen richting Pozza. Wij zitten in Ortisei. Iemand aanvullingen/tips op deze weersafhankelijke planning? :)

Ben je Bennie en Lein al tegengekomen dan? Of weet je dat gewoon ‘toevallig’?

Mr. Slow

Met slecht en warmer weer moet je de Seiser juist vermijden @Quick. Tenzij je graag prikt 😉
Passo Pordoi of Plan de Gralba zijn dan betere opties.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hmm, oké. Ik dacht zondag meteen naar Seiseralm (dat wordt waarschijnlijk een nogal treurige dag) om even in te komen en omdat dat waarschijnlijk het minst ‘boeiende’ deel van het gebied is. Maar misschien dan toch maar gewoon een beetje tussen de bomen blijven rond Plan de Gralba en Passo Pordoi dan…

Seiseralm lijkt me wel mooi met mooi weer, maar then again is alles mooier met uitzicht en zon haha.

Mr. Slow

De Seiseralm is hartstikke mooi en je hebt er echt wel lekkere pistes, maar als je een beetje lekker door het gebiedje heen wilt is het fijn als de pistes stevig zijn. Anders moet je bij verplaatsingen regelmatig prikken. Ook is het wel wat gevoeliger voor mist. In mijn ervaring althans.

*bericht bewerkt door Shane op 06 mrt 2018 23:12

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Quick: wanhopen hoeft echt niet hoor, de sneeuw kan wel tegen een stootje! Gister was het op de Seiseralm +8 maar het heeft de hele dag gesneeuwd, de pistes lagen er super bij. Vandaag komt er nog een laagje sneeuw bij dus de pistes zijn weer lekker opgefrist. Shane heeft gelijkvan dat prikken, maar als je dat voor lief neemt is het inderdaad wel een leuke plek om even in te komen. Misschien is La Longia nog leuk om toe te voegen aan je lijstje (met apfelstrudel bij Anna!), als die er nog niet op stond?
@Roy83: als het even kan zou ik Lagazuoi nog wel doen, is imho de mooiste piste die er is.

Ik vond t prikken eigenlijk nog wel meevallen, maar er zijn zeker plekken waar je goed vaart moet houden. Op basis vd webcambeelden denk ik ook dat het heel iets gevoeliger is voor mist, maar goed, het blijven bergen dus 5km kan al een enorm verschil maken.

De sneeuw was echt heel goed. Met verse sneeuw heb je natuurlijk snel bulten, maar de pistes zijn zo makkelijk dat dat eigenlijk niet uitmaakt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ben totaal niet bang voor sneeuwkwaliteit of genoeg sneeuw, dat zit wel goed! Meer bang om veel dagen amper iets te zien van de omgeving, waardoor bepaalde tochten geschrapt moeten worden… maar ik houd hoop en invloed heb ik er toch niet op helaas. Dank voor de berichten!

/edit: Ik ben niet bepaald een mooi weer skiër, maar bepaalde tochten die bekend staan om hun uitzicht (Marmolada, Panorama, Lagazuoi) als je letterlijk geen hand voor ogen ziet is natuurlijk zonde. Een ‘beetje’ grijs en/of bewolking is geen punt.

*bericht bewerkt door Quick op 07 mrt 2018 10:51

Mr. Slow

Om nou gelijk tochten te gaan schrappen vanwege het weer is wel jammer. Wij zijn de Lagazuoi ook opgegegaan toen het erg bewolkt was, eenmaal boven kwamen we boven de wolken uit. De tocht terug was ook super om te doen, ontzettend rustig en prima zicht tussen de rotsen. Later in de week hebben we hem gewoon nog een keer gedaan, maar toen met mooi weer.

@Quick, ik kan helaas geen foto’s uploaden, maar vandaag zou de slechtste dag van de week zijn en ik heb vanmorgen echt de allermooiste uitzichten gezien. Ik heb in de Dolomieten eigenlijk nog nooit een hele dag mist of zware bewolking gehad, dat komt vast goed!

Hier ook, de ochtend was top (foto’s volgen), begin vd middag was minder en net nog weer wat beter.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/4266c0dc0c3c0113d62d4c02...

^^Dit was op de piste, vanmorgen…

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/4a0a9b2281b0af1a347cb213...

^^Uit zeer betrouwbare bron heb ik gehoord dat het op de Seiseralm ook mooi was vanochtend (copyright @Lein, als je het goed vindt :))

*bericht bewerkt door Roy83 op 07 mrt 2018 16:33

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heerlijk zeg en wat een fenomenale condities! Zo hoop ik het ook ooit nog eens aan te treffen :).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Tuurlijk Roy!😀

Die eerste foto…beter wordt het niet. Fantastisch skiën vind ik dat. Prachtig!

Mooi foto’s zeg!

Tnx! Was op zich een mooie dag maar t trok in de middag wel dicht en zeker hogerop waren de pistes helemaal kapot én kon je de hopen en kuilen (veel Duitsers overigens hier) niet meer zien, maar al met al was het een hele fijne dag!

Wel een aanvaring gehad met een stel Duitse kinderen die tegen me aan gerodeld zijn en daardoor mijn el cheapo aluminium stok iets verbogen hebben, maar dat is uiteindelijk netjes opgelost door hun vader. Beter ook een klein Duits kind dan een dikke pool. Beiden was mogelijk, was vandaag een beetje bijzondere situatie (denk dat door het weer veel mensen gingen rodelen).

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/6ae2452660d82ed4d4841783...

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/f6e3a301911374cfa20bde16...

*bericht bewerkt door Roy83 op 07 mrt 2018 18:15

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vanwaar de kuilen en bulten? Is het zo druk?

Einde van de dag op sommige drukke stukken was dat vooral. Overigens is het absoluut niet rustig (maar ook niet heel druk) .

De drukte is niet hinderlijk, maar de routes richting de SR zijn in de ochtend wel vol en die liften hebben ook rijen (maar we hebben nergens langer dan een paar minuten gewacht).

Sowieso zijn op alle cruciale plekken prima snelle liften, en de pistes kunnen het over het algemeen wel aan. Maar met een laag verse sneeuw ben ik eigenlijk niet anders gewend, vorig jaar in Cervinia (wat denk ik wel rustiger is) was het hetzelfde, populaire steile stukken zijn gewoon na de lunch (vanaf een uur of 14:30) gewoon kapot.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Overigens sneeuwt het nu ook weer goed door dus morgen weer vergelijkbare omstandigheden (maar met meer zon en geen neerslag meer).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vandaag tocht van Ortisei naar sottoguda gedaan maar was bijna niet te doen vanwege de mist en sneeuw.maar de kloof was weer super mooi.let wel op dat je een taxi terug neemt als je de marmolada niet wil doen de sleepliften zijn gesloten.

Cool dat je dat gedaan hebt! Geen regen gehad dus? Alleen sneeuw?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie