Les 3 Vallees vandaag (winter 2017 - 2018)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Na allemogelijk weerstations geconsulteerd te hebben toch voor het a.s weekend richting Les Menuires maar het “onzekere zekere” voor het nog meer “onzekere onzekere” genomen. Betekent vrijdag vertrekken met een tussenstop. Heb 's zomers altijd alle mogelijkheden die de B&B groupe France te bieden heeft, maar nu bleek al dat ik niet alleen ben met tevoren boeken. Annecy en Chambery, beiden vol, althans voor een kamer voor 3 personen. De dichtbij zijnde mogelijkheid dan maar genomen in de vorm van Saint-Priest bij Lyon. Vandaar nog 195 km. te gaan en dan maar hopen dat zich niet het scenario van 2 weken terug gaat voltrekken.
Nooit eerder een dergelijke voorbereiding met “mogelijke” hindernissen gehad. En nu de passage van alle natweergebieden al dan niet met veel wind via o.a. de Europese buiennradar maar volgen. Ik wens iedereen een goede voorbereiding en hopelijk valt het vrijdag/zaterdag allemaal mee.

Hen48

@Hulst hoe laat rijd je vrijdag aan?, er word volgens mij aardig wat sneeuw voorspeld voor zaterdag…
Ik weet nu echt niet meer wat ik het beste kan doen, ik rijd normaal om 4 uur vrijdagnacht aan en ben normaal gesproken om 2 uur a half 3 in les menuires.
Maar het is voor het eerst in een paar jaar dat ik weer sneeuw op de wisseldag tref.
Kan ik beter de hele nacht door rijden zodat ik er s’ochtends vroeg om 6 uur aan kom of gewoon normale tijd aanrijden!?
Wellicht dat @Rogier of @Roel en @skifan ook een hulpzaam antwoord hierop weten.

vind het nu met de lawine gevaar en hoeveelheid sneeuwval ook enigszins gevaarlijk om zo vroeg in mijn eentje de bergen omhoog te rijden i.v.m. calamiteiten die kunnen ontstaan?

*bericht bewerkt door Freerider op 15 jan 2018 12:58

no stress ,boven ga je wel komen , met nieuwjaar deden er sommige ook 8 u over

@Freerider Je moet bij @Roel zijn voor de weersverwachting en die maakt nogal wat uit voor wat het beste moment is. Maar om 14:00 omhoog rijden op een wisseldag met sneeuw is sowieso nooit handig. Dan beter later (na 17:00 hou de files in de gaten) of vroeger. Voor 11 uur aankomen is vaak de beste oplossing. Maak je voor lawinegevaar etc niet teveel zorgen. De mensen die alles in de gaten houden werken dag en nacht. Als een route te gevaarlijk is, is ie niet open.

Bedenk wel dat een nacht doorrijden en dan de laatste uren in de sneeuw rijden qua vermoeidheid ook gevaarlijk kan zijn. In ieder geval rij voorzichtig en veel plezier.

*bericht bewerkt door Rogier op 15 jan 2018 13:05

Click. Click. Peace

Op tijd vertrekken, dekentje en water mee, tijdig tanken en zien waar het schip gaat stranden. Van tevoren stressen heeft geen zin, voorbereiding wel :)

Edwin van Riel

@freerider: In de ochtend rijden in ieder geval ook de bussen van sunweb/bizz/husk etc naar boven. Dus je bent niet de enige. Ik zou preferen om vroeg de berg op te rijden zodra het licht wordt. Het risico van een gekke fransoos zonder winterbanden/sneeuwkettingen is dan een stuk minder. Maar wacht de berichten nog even af. Voor een precieze timing qua neerslag is het nog veel te vroeg.

Wel nog een keer oefenen met de sneeuwkettingen zou ik zeggen. Als je zo’n lange rit achter de rug hebt en dan in de kou en onder druk van achterop komend verkeer moet gaan lopen klooien met de kettingen is niet goed voor je humeur.

Na allemogelijk weerstations geconsulteerd te hebben toch voor het a.s weekend richting Les Menuires maar het “onzekere zekere” voor het nog meer “onzekere onzekere” genomen. Betekent vrijdag vertrekken met een tussenstop. Heb 's zomers altijd alle mogelijkheden die de B&B groupe France te bieden heeft, maar nu bleek al dat ik niet alleen ben met tevoren boeken. Annecy en Chambery, beiden vol, althans voor een kamer voor 3 personen. De dichtbij zijnde mogelijkheid dan maar genomen in de vorm van Saint-Priest bij Lyon. Vandaar nog 195 km. te gaan en dan maar hopen dat zich niet het scenario van 2 weken terug gaat voltrekken.
Nooit eerder een dergelijke voorbereiding met “mogelijke” hindernissen gehad. En nu de passage van alle natweergebieden al dan niet met veel wind via o.a. de Europese buiennradar maar volgen. Ik wens iedereen een goede voorbereiding en hopelijk valt het vrijdag/zaterdag allemaal mee.

Hulst op 15 jan 2018 12:04

@hulst Heb je al gekeken in moutiers? Daar is meestal wel wat te vinden in januari in deze tijd. Hotel du Fauburg zie ik staan voor 119 euro in totaal voor 3 personen.

Het is niet zeker dát zaterdag een probleemdag gaat worden, maar de kans zit er wel in. Wil je het zeker weten dan moet je tot woensdag wachten, zo simpel is het helaas. Bij twijfelsituaties zou ik persoonlijk zo vroeg mogelijk aan de laatste klim beginnen, voor de drukte uit.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@aartstyle.wij willen zeker niet voor voor een dubbeltje op de eerste rang, maar we boeken al meer dan 10 jaar, hoofdzakelijk 's zomers, bij de B&B groupe france. Heb inmiddels een boekingsbevestiging in Saint Priest bij Lyon en betaal daar voor een familiekamer met ontbijt €81,49 voor 3 volwassen personen. Ze zijn allemaal netjes met goed ontbijt en een bewaakte parking. Vond het wel jammer dat Champery niet beschikbaar was, omdat die helemaal nieuw is. Betalen kun je overigens ook gewoon achteraf ter plaatse. Als je via booking.com boekt moet je wel onmiddellijk betalen.

Hen48

@Freerider. Wij vertrekken op vrijdagochtend, ik denk een uur of 8 naar Saint Priest (Lyon). is ruim 800 km. Ter plaatse is dan wel enigszins te overzien hoe het de volgende dag wordt. Op zaterdag volg ik het advies van @Roel. heb dan nog wel circa 200 km. te rijden, maar hoop dan wel zo rond het middaguur aan de klim te kunnen beginnen. Vanaf nu kan het, met alle vooruitzichten, alleen maar meevallen, al hebben we zelf nooit een horrorscenario meegemaakt.

Hen48

Het kan al bij al meevallen , zo zwaar is de klim ook niet , je stopt al in les menuires scheelt ook al veel met val thorens, als hangt af van de sneeuwgrens, met nieuwjaar sneeuwde het tot in moutiers

@hulst: Prima hoor. € 81,00 is idd niks voor 3 personen. Ga ik onthouden.

@Pieter. De klim doe ik al 10 jaar en die is inderdaad niet moeilijk. Heb ook 4-wielaandrijving. Sneeuwkettingen zitten al die jaren ongebruikt en dus over de datum in een tas. Problemen worden, heb ik inmiddels wel begrepen, veroorzaakt door degenen die met zomerbanden en zonder sneeuwkettingen naar boven willen rijden. 2 weken terug was er natuurlijk sowieso geen houden aan.
We hopen er maar het beste van. Zonder al te veel problemen op vrijdag zitten we zaterdagochtend in elk geval al voorbij Lyon.

Hen48

Volgens de Weather Pro zou het zaterdag na 10.00 droog moeten zijn. Hopelijk!! Wij hebben hetzelfde probleem en manlief moet helaas werken op vrijdag tot 17.30. Wij vertrekken zaterdag een uurtje eerder en dan idd het beste maar van hopen. In iig de sneeuwkettingen maar eens weer geoefend want voor ons ook al zeker een jaar of 8 geleden dat wij met kettingen naar boven moesten rijden. Goede reis voor allemaal.

Volgens de Weather Pro zou het zaterdag na 10.00 droog moeten zijn. Hopelijk!! Wij hebben hetzelfde probleem en manlief moet helaas werken op vrijdag tot 17.30. Wij vertrekken zaterdag een uurtje eerder en dan idd het beste maar van hopen. In iig de sneeuwkettingen maar eens weer geoefend want voor ons ook al zeker een jaar of 8 geleden dat wij met kettingen naar boven moesten rijden. Goede reis voor allemaal.

Annie-s op 15 jan 2018 15:20

Hopelijk valt het allemaal wel mee onderweg. Het eten staat in ieder geval voor jullie klaar! 🍽🍷

Winter is coming

@Annie-s. Ik weet niet wat weather pro voor instantie is. Als we maar geen Zermatt toestanden krijgen. Naast de forum weerberichten volg ik de weerberichten op het Franse KNMI, of wel meteo france. Geven ook de verwachtingen per uur in hun berichtgeving. Bovendien kun je het weerbericht ook dagelijks gewoon op film net alsof tv volgen. Heb hier toch iets meer vertrouwen in. Nu al weten dat het zaterdag om 10.00 droog wordt is, met het huidige zowat per uur wijzigende beeld, een kansloze onderneming.

Hen48

@Hulst & @Aartstyle

Misschien wil je een hotel van de Accor groep nemen? bijvoorbeeld IBIS BUDGET ALBERTVILLE.
Dan ben je een stuk dichterbij.

@Freerider
Als je om 04.00 uur vertrekt zit je midden in de drukte tussen Lyon en Moutiers, je weet ook zeker dat de stoplichten bij Aigeblanche dan werken.
Ik zou op vrijdagmiddag/avond vertrekken en dan zodanig overnachten dat ik voor 09.00 uur in Moutiers kan zijn. Wij sliepen vroeger ook wel eens in e buurt van Lyon en stonden dan om 06.00 uur op.
Enige probleem in de ochtend zijn dan de bussen, want die rijden (vaak) zonder kettingen door tot ze niet verder kunnen en blokkeren dan de weg.
Goede reis.

bon ski

@Taan. Heb geboekt bij B&B groupe France. Hebben in Frankrijk, Duitsland en Italie een gigantisch gespreid, goedkoop en kwalitatief goed aanbod met afgeschermde parkeerplaatsen. Zweer er al 10 jaar bij, maar vrijwel steeds 's. zomers. Ik had dichterbij eerder kunnen boeken, maar was tot vanochtend nog van plan in 1 dag naar LM te rijden. Is normaal ook geen probleem maar dit is het wintertje wel.

Hen48

@hulst. De weather Pro is een app. 😀 Ik hoop dat tie gelijk krijgt. Uiteindelijk maakt iedereen zelf zijn beste keuze. Als wij vrijdag konden vertrekken dan deden wij dat. ( ondanks het mooie overnachtingsaanbod dat wij hebben gehad) Helaas is dat voor ons geen optie. Laten we elkaar niet gek maken. Het is zoals Roel het zegt. 2 a 3 dagen van te voren moet het pas echt duidelijk worden.

Wij vetrekken zaterdagochtend om 3:00 vanuit Zwolle naar Meribel Mottaret. Is de eventuele problematiek op de route daarnaar toe vergelijkbaar met de route Les Menuires / Val Thorens?

En afgezien daarvan zien de vooruitzichten voor volgende week er ook steeds beter uit. 😜

@JanSkiman
Op de laatste 35km na dezelfde route als Menuires/Val Thorens dus ook dezelfde drukte en omstandigheden.

bon ski

Wij hebben al vele malen in januari meegemaakt dat de bus van Sunweb op de heen- of terugweg (of beiden) sneeuwkettingen om moest doen. Soms al net na Moutiers en vaker vanaf Les Menuires.

Mijn ervaring is dat als je tussen 07.00 uur en 08.00 uur bij Moutiers ben er meer verkeer naar beneden komt dan naar boven gaat. Volgens mij zijn we op zaterdag nooit later dan 11.00 uur boven geweest. Maar meestal al rond 09.00 uur.

Mijn tip : hoe vroeger je aan de klim kan beginnen, des te minder kans op file naar boven.

@Annie-s. Al dit gestoei us toch hartstikke leuk. En de Fransen, die bereiden niets voor en rijden gewoon met de zomerbandjes richting Alpen. Voor sneeuwkettingen hebben ze zelfs geen Frans woord, geloof ik.

Hen48

Ik vind chaînes de neige best Frans klinken :-) Afgelopen jaren slechts een keer kettingen nodig gehad vanaf menuires. Die werden er overigens keurig omgelegd door een groepje Franse mannen in oranje jassen en daarna is het gewoon op het gemak omhoog.

Wij hebben al vele malen in januari meegemaakt dat de bus van Sunweb op de heen- of terugweg (of beiden) sneeuwkettingen om moest doen. Soms al net na Moutiers en vaker vanaf Les Menuires

Mijn ervaring is dat als je tussen 07.00 uur en 08.00 uur bij Moutiers ben er meer verkeer naar beneden komt dan naar boven gaat. Volgens mij zijn we op zaterdag nooit later dan 11.00 uur boven geweest. Maar meestal al rond 09.00 uur.

Mijn tip : hoe vroeger je aan de klim kan beginnen, des te minder kans op file naar boven.

zenith op 15 jan 2018 17:39

Wij zijn ook weleens om 0m 7:00/7:30 boven geweest ( les menuiners) met de bus.

De voorspelling voor zaterdag bij Bergfex is zon >??

De voorspelling voor zaterdag bij Bergfex is zon >??

DrPhil op 15 jan 2018 19:56

weather crave geeft nog sneeuw , tis nog 6 dagen

@ Hulst, kijk eens bij hotel La Cabriere in La Lechere (http://www.lacabriere.com). Ligt ca 10 minuten voor Moutiers, dus begin je direct vroege aan de klim. Kamer (3-pk) ca 95,- excl ontbijt. Slapen er altijd zodat we om 9 uur op de piste kunnen staan en de drukte dus ruim voor zijn :-)…

Paulr

Plaats een reactie