Nieuwe ski's kopen

Ik ben het met de meesten eens hier; eerst schoenen. Als je echt wil aanschaffen dan zou ik zeker de try&buy van Snowworld proberen. Heb ik afgelopen zondag (met veel tips van @elisabeth101, @gigi en @bennie, nogmaals bedankt :)) ook gedaan en ik weet nu welke ski’s ik wil.

Voordeel van het proberen vond ik dat je echt het verschil tussen ski’s merkt, omdat de omstandigheden praktisch gelijk blijven. Bij mij duurde het vooral even voor ik doorhad waarom het een wel en het ander niet beviel, dus dan helpt naast het testen ook wel dat er mensen wat verstand van hebben (maar dat hebben ze Duijvestein denk ik ook wel).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy83 en welke ski’s gaan het nu worden dan? De salomons? :)

Yup! De x-drive 8.0 FS…

En ook al gaat de ts eerst schoenen kopen, gezien postuur/gewicht en niveau kan ik me voorstellen dat dat in ieder geval interessant is om eens te proberen voor hem.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat try and buy klinkt als een plan. Daar ga ik binnenkort maar eens naar kijken. Bedankt voor al het advies. En ik zal proberen nooit meer de ploeg te gebruiken :P

Goed idee. Try/buy kost € 15,- (en ik denk dat je eigenlijk dat weer als korting krijgt, terwijl de normale huurski’s al € 8,- kosten.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Fully: hoeveel weken ski je al? Eén week, begrijp ik dat goed?

In de echte sneeuw 1 keer tot nu toe. Daarvoor kunsthallen. Aankomend seizoen gaan we 2 keer weg. Tot die tijd weer kunsthal en rollerbank.

Thx. Ik weet niet hoe goed je Engels is, anders moet je deze reviews eens lezen:
https://www.yellowgentian.com/ski-reviews/piste/atomic-redst…
De eerste vier zinnen zijn genoeg 😋
Dat zijn onafhankelijke reviews.

Je kan ook de middelste alinea van Heyman (zelfde site) lezen voor een andere typering, of de vele reviews die er zijn van de Redster XTI (in 159 en 176 dezelfde ski als de Egde GS). Zo veel skiërs, zo veel ervaringen. Zelf uitproberen dus. Dat is altijd beter dan googelen…

Het beste kun je luisteren naar @elly3 😏

Ik ben in 2013 wezen skiën met iemand die ze ook had gehuurd (de rode GS-en). Ook één week ervaring. Hij kon er best goed op skiën. Ik hield m met geen mogelijkheid bij. Hij ging op raketsnelheid naar beneden en was met twee bochten klaar. Totdat de piste smaller en ijziger werd. Toen kon ik hem bijna uit het ravijn trekken.
Omstandigheden die je op binnenbaan niet tegenkomt.

Zo’n ski nodigt uit tot (te) hard skiën. Voordat je het weet, ga je veel te hard. Met alle ellende van dien.

Dat kan inderdaad prima met die ski, maar hoeft helemaal niet. Ikzelf heb met een dame van 159 en 51 kilo geskied op de Redster Edge GS in 162. Ze kwam van een damesski waar ze behoorlijk angstig op was. Niet veel techniek en al helemaal geen snelheid, ook niet op die Atomics. Maar wel vertrouwen, en dat was hard nodig.
Mijn enige punt hier: er zijn - zoals ik al zei - even veel ervaringen op die ski als skiërs die erop geskied hebben. Zelf erop skiën lijkt me dus het devies (dit zou mijn advies zijn voor elke ski, als je die luxe hebt). En met deze ski kan dat ook (in tegenstelling tot vele andere).

En zoals ik al zei: die omstandigheden kom je op een binnenbaan niet tegen.
Op een binnenbaan zou een beginner hem vast wel behoorlijk kunnen skiën.

Geen ijs op een binnenbaan? Welke binnenbaan is dat? ;)

Je kunt niet alle omstandigheden testen in een hal, maar heel veel wel…

Testen in de echte sneeuw is beter dan testen op de baan. Testen op de baan is beter dan alleen reviews. Wat voor jou de opties zijn bepaalt wat je het beste kan doen. Voor mij werkt testen op de baan juist heel goed, ik kan, doordat de piste kort en voorspelbaar is, goed het verschil tussen de verschillende ski’s voelen. Op een gegeven moment heb je iets wat goed voelt, waar je vertrouwen op hebt en dan moet je vooral uitzoeken of je er ook wat op kan doorgroeien.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Een hal is breed. En meestal niet erg druk. En kort. Maar vooral gelijkmatig.
Ik weet niet waar jij ijs hebt zien liggen op een binnenbaan. Dat heb ik nog niet gezien. Maar daar kun je dan makkelijk omheen. Door de breedte.
Zeker, als je ervaring hebt, kun je een hal best gebruiken om ski’s te testen. Als beginner mis je die ervaring. Dat is mijn mening.
De meeste beginners hebben bovendien de neiging om zichzelf te overschatten. Ik dacht destijds ook dat ik prima kon skiën (niet dus). Daardoor skiën veel beginners veel te hard. Of denk je dat al die kamikazepiloten vergevorderde skiërs zijn? Meestal zijn het beginners op veel te snelle ski’s, die nooit fatsoenlijk hebben leren skiën.
Waarmee ik niet wil zeggen dat elke beginner op te snelle ski’s een kamikazepiloot is. (Wel veel)

Even off topic @berrie2 Ehhhh geen ijs op een binnenbaan… al eens in Bottrop en Landgraaf geweest…?

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

@Maartje: ligt de hele baan dan vol ijs? Ik ga zo hard, dat zie ik niet.
Nee, even serieus, ik ski nooit in het midden.

Ha ha ha, funny. Jij gaat zeker met een slee naar beneden ;)

Maar als de sneeuw weg geschraapt is (later op de dag, of bij drukte), kom je toch echt een ijsondergrond tegen, en dan ook nog hoopjes losse sneeuw.

En bovenaan bij de “band” in bottrop is altijd ijs. En voor de rest het zelfde, als in landgraaf (later op de dag, of bij drukte)

*bericht bewerkt door Maartje op 16 jul 2017 21:28

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

@Maartje: oké, dan vind ik het prima, mits hij gaat testen later op de dag en als het druk is.

Blijft mijn punt staan dat een binnenbaan mooi gelijkmatig (en breed) is en dat je er geen vaart krijgt/de vaart makkelijk kunt corrigeren.

… En al een keuze kunnen maken @Fully 😜 Je kan ook altijd je volgende wintersport gaan huren en elke dag een andere set ski’s uitproberen, de laatste ski dag pak je degene waarvan je denkt dat ze het beste bij je paste en probeer je die nog een hele dag. Daarna kan je eventueel overgaan tot het aanschaffen van de ski (Eventueel na het seizoen voor een goede korting).

Het uiterlijk van de ski moet eigenlijk nooit een rol spelen, maar he het oog wilt ook wat haha.

Last but not least, denk ik dat je al snel een passende ski vind wanneer je nog zo onervaren bent… Je weet toch nog niet beter 😜 Gewoon veel lessen nemen en over een jaar of drie een perfecte ski kopen waarmee je je niveau weer naar een volgend level kan tillen.

Succes met de zoektocht en voor een eerste aankoop kan je jezelf ook prima laten informeren en adviseren door de verkoper van een degelijke wintersportzaak.

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 16 jul 2017 22:31

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ha Berrie2, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij Fully zou aanraden. Ik bedoel, je bent vooral negatief over onze suggesties (de Atomics en indoor testen), maar ik hoop op een positieve bijdrage van je.

Geef anders eens een top drie van ski’s die jij hem zou aanraden (die je zelf geskied hebt) en de reden waarom. Ik ben ook wel benieuwd op welke ski’s je zelf skiet en waarom je die prettig vindt.

@elisabeth101: heb jij de Progressor 800 van 2016-2017 geskied?
Zoniet, waarop baseer je standpunt dat de vraagsteller daar “zo doorheen trapt”?
Mijn advies is dat hij huurt. Dat schreef ik al.

Yes, de F19 geskied. Heel mooie allrounde en toegankelijke ski! Doorheen trappen is bedoeld voor de Progressors daaronder, zonder metaal. m.i. echt te slap voor zijn lengte/gewicht (hoewel ik denk dat ik zelf ook prima op de F18’s kan skien, dus met 30 kg en 20 cm minder)

Dus je hebt een mening over ski’s waarop je niet hebt geskied?

Echt zinloos discussieren met jou. Bye bye.

Hè? Ik mag van jou geen mening hebben over een ski die ik niet heb geskied. Maar jij kennelijk wel over een ski die jij niet hebt geskied. En als ik daarnaar vraag, geef je geen antwoord. En heb ik het opeens gedaan. Vind je dat zelf ook niet een beetje vreemd?

ligt de hele baan dan vol ijs? Ik ga zo hard, dat zie ik niet.
Nee, even serieus, ik ski nooit in het midden.

berrie2 op 16 jul 2017 21:19

@berrie2 “Vaak ben je te bang”

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 16 jul 2017 22:38

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Nog even over “doorheen trappen”. Ik heb een Motive 80 gehad uit 2013, nog voordat ze daar metaal in stopten. Één van de meest stabiele ski’s die ik ooit heb geskied. En onmogelijk om “doorheen te trappen”. Wie heeft dat verzonnen, dat er metaal in moet zitten? (je moet niet zomaar iedereen napraten)

Beste berrie. Dat was niet het punt. De F18 en F19 zijn exact dezelfde ski behoudens de metalen plaat. Gezien de stijfheid van de ski zou ik een stapje lager afraden. In plaats van dat je inhoudelijk ingaat op de post ga je alleen op de man spelen. Vandaar mijn opmerking zinloze discussie. Leg dan eens uit waarom jij denkt dat de F18 geschikt is. Hoe heeft hij daar profijt van. En als hij moet gaan huren, wát zou ie dan moeten huren volgens jou. Anders wordt hij er nog niet wijzer van.

De f18 en f19 zijn helemaal niet hetzelfde, behalve de plaat. Ze hebben bv al een andere radius.
En dan nog, waarom zou je dan door de F18 “heen trappen”? (ja ik ken de F18 goed)
Het gaat erom dat je me dingen verwijt die je zelf ook doet.
Verder kan ik niet zeggen wat hij moet huren omdat de meeste verhuurders maar een beperkte keuze hebben. In elk geval een niet al te stijve ski.
Verder ga je op ignore. Wie speelt hier op de man? Zie de volgende reactie.

Plaats een reactie