Hard & ongecontroleerd

Denk je… .in dat geval zou ik willen adviseren om al mijn posts van de afgelopen jaren erbij te halen. Dan zie je dat de toon compleet anders is.

Bij komend voordeel is dat ik ook merkte dat ze geen idee had hoe de manier van skien ( en dan gaat het vooral over hoe ze skiet in groepen leeftijdsgenoten) invloed heeft op haar omgeving.

Vond dat het afgelopen weekend wel degelijk inzicht heeft gegeven aan dr.

Maar nogmaals, Excuus als je aangevallen voelde.

Bedankt voor het vermakelijke weekend. Ik hoop niet dat jullie je beetgenomen voelen wens jullie een fijne vakantie en veel veilige kilometers!

Farid op 13 feb 2017 10:23

Beter 10x getrold op een forum dan 1 extra aso op de piste ;-).

Hou het veilig én leuk op de latten, dat mag niet moeilijk zijn.

@Farid je hebt in ieder geval veel mensen op de kast gekregen :-)

Wel grappig om te constateren is dat de TS een vraag stelt waar je alleen een gesloten antwoord op kunt geven, JA of NEE.

Use your brain and keep it safe dan wordt het allemaal wat gemoedelijker.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex ik heb nergens geschreven dat je niet mag toelichten, daarvoor heb je toch een forum.
@Farid jammer dat je niet zelf een topic bent begonnen en deze daarvoor hebt gebruikt. Maar je houding blijft bijzonder en je beweegredenen onnavolgbaar ;-)

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Just my 2 cents;

Dit is denk ik een discussie zonder einde en is deels gebaseerd op perspectief wat mensen hebben. Een voorbeeld;
Als er een blauwe piste voor mijn neus ligt waar ik duidelijk een veilige lijn zie, zal ik vaak met een verschil van minimaal 10kmh iemand inhalen.

Dit betekent niet dat ik beginners of langzamere skiers inhaal op een meter afstand, maar het is niet zo dat ik zelf heel erg veel vaart zal minderen alleen omdat andere mensen beginners zijn en het in de ogen van sommige mensen niet “kan” om anderen met meer dan 10 a 15kmh in te halen, ALS er een veilige afstand is(in mijn ogen een goede 5 a 10 meter).

Laat ik wel voorop stellen; mensen die niet goed kunnen skien en wankelend op de latten staan maar alsnog als een raket naar beneden schieten is natuurlijk not done!

@Alex ik heb nergens geschreven dat je niet mag toelichten, daarvoor heb je toch een forum.

mv op 13 feb 2017 15:39

Ik zeg ook niet dat mensen geen toelichting mogen geven. Ik benaderde het vanuit een andere hoek :-P

When life gets too complicated.... SKI

@Alex ik heb nergens geschreven dat je niet mag toelichten, daarvoor heb je toch een forum.

mv op 13 feb 2017 15:39

Ik zeg ook niet dat mensen geen toelichting mogen geven. Ik benaderde het vanuit een andere hoek :-P

Alex op 13 feb 2017 21:47

Aaah oké

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

gewoon gas erop

Ook ik vind dat erg vervelend. Ik weet dat ik hiermee een hoop tegenstand zal krijgen maar ik zou het niet gek vinden als ze een soort skibewijs in het leven roepen dat je een examen moet doen en dan een bepaald niveau moet halen incl. wat theorie voordat je zonder leraar mag skien. De pistes worden steeds drukker. Je haalt hoge snelheden. Ik zou daarvan een voorstander zijn. Zelf heel veel jaren les gehad. Kinderen gaan ook uitgebreid elkaar jaar op les en ik neem nog wel is priveles om mijn techniek bij te laten schaven.

Ook ik vind dat erg vervelend. Ik weet dat ik hiermee een hoop tegenstand zal krijgen maar ik zou het niet gek vinden als ze een soort skibewijs in het leven roepen dat je een examen moet doen en dan een bepaald niveau moet halen incl. wat theorie voordat je zonder leraar mag skien. De pistes worden steeds drukker. Je haalt hoge snelheden. Ik zou daarvan een voorstander zijn. Zelf heel veel jaren les gehad. Kinderen gaan ook uitgebreid elkaar jaar op les en ik neem nog wel is priveles om mijn techniek bij te laten schaven.

ronaldvr op 14 feb 2017 23:45

Inderdaad erg vervelend wat mv overkomen is,dit had natuurlijk niet gebeurd als hij een skibewijs had gehad.Een skibewijs zegt net zoveel als een rijbewijs je hebt een basis kennis.

Ook ik vind dat erg vervelend. Ik weet dat ik hiermee een hoop tegenstand zal krijgen maar ik zou het niet gek vinden als ze een soort skibewijs in het leven roepen dat je een examen moet doen en dan een bepaald niveau moet halen incl. wat theorie voordat je zonder leraar mag skien. De pistes worden steeds drukker. Je haalt hoge snelheden. Ik zou daarvan een voorstander zijn. Zelf heel veel jaren les gehad. Kinderen gaan ook uitgebreid elkaar jaar op les en ik neem nog wel is priveles om mijn techniek bij te laten schaven.

ronaldvr op 14 feb 2017 23:45

Hoe wil je dit praktisch georganiseerd krijgen? Wie gaat die de skiërs “keuren” en zo’n rijbewijs toekennen? Wat met de erkenning in andere landen? Financiële kosten, wie draagt die? Wat als alle reeds bestaande wintersporters opeens zo’n papier moeten halen? Ik denk maar aan de 400 000 Nederlanders die gaan wintersporten de komende week, als je morgen zo’n wet invoert, wie gaat dat in goede banen leiden? Wie beslist er over standaarden, wie ligt deze vast? Europese Unie-landen zullen deze onderling misschien nog erkennen, maar wat met Zwitserland, Andorra, Noorwegen?

Het idee van een skibewijs vind ik opzich niet slecht, maar praktisch is dit gewoon niet haalbaar voor bestaande wintersporters.

*bericht bewerkt door DavidW op 15 feb 2017 19:12

Tuurlijk is het wel haalbaar; vergelijk het gewoon met een rijbewijs voor de auto. Waar een wil is, is een weg. Maar ik wil het niet.

Skibewijs, vaarbewijs, vliegbewijs, rijbewijs …
Zegt alleen maar dat je een aantal basishandelingen kunt verrichten, regels kent etc.

Probleem zit hem meestal niet in de techniek, maar in de bereidheid je aan te passen aan de omgeving, ofwel gedrag.
En gedrag is aangeleerd.
En dat leer je niet af met regeltjes of papiertjes; dit werken hooguit drempel verhogend.

Rob

Minder hard en ongecontroleerd? ;-)

@Rene het ongecontroleerd zit er al wel goed in. Aan hard kan nog wat gewerkt worden.

Dit vind ik nou het schoolvoorbeeld van vooral ongecontroleerd

https://youtu.be/eQ2SSeYO0EU
https://youtu.be/S7vFmI08EZM

*bericht bewerkt door Jst81 op 17 feb 2017 17:34

Stelletje brulapen… erger me groen en geel aan dit soort lui.

Mr. Slow

Verschrikkelijk! Wat hebben die mensen daar te zoeken?

Zwakke punten: Ongeschikt voor beginners

[https://www.wintersport.nl/dorpen/hasliberg](https://www.wintersport.nl/dorpen/hasliberg "https://www.wintersport.nl/dorpen/hasliberg")

@Jst81 hahaha hoe kom je in godsnaam bij dit soort filmpjes terecht? Ook geen enkele normale zoekterm :P

*bericht bewerkt door Tim. op 17 feb 2017 21:12

@Jst81 hahaha hoe kom je in godsnaam bij dit soort filmpjes terecht? Ook geen enkele normale zoekterm :P

Tim. op 17 feb 2017 21:11

Was wat info over hasliberg aan het opzoeken, liep hier toevallig tegenaan ;)

De auteur heeft z’n Youtube account vol staan met dit soort filmpjes. In het “Balmberg” filmpje skiet hij bijna een klein kind aan;

Gewoon verschrikkelijke persoonlijkheden deze gasten. Helaas kom je ze steeds vaker tegen op de pistes.

Geen woorden voor de situaties in hun fillmjes @Martin7182

Zulk onuitstaanbaar asovolk moeten ze gewoon verbannen van alle pistes wereldwijd.

*bericht bewerkt door Jst81 op 17 feb 2017 21:55

Goede vragen van de “tegenstanders” van een skibewijs.

Wie bepaalt de regels? Ik zou zeggen de FIS net als de pisteregels.

Wie controleert erop? Piste controleurs. Je hoeft bij het autorijden ook niet dagelijks te rijbewijs te laten zien. Maar als ze iemand zonder controle zien gaan kunnen ze hem/haar misschien even vragen om zijn bewijs te laten zien.

Natuurlijk zal het omslag zijn en lastig in te voeren maar zoals iemand anders zegt waar een wil is is een weg. Je zou kunnen zeggen goedgekeurde scholen testen je of je genoeg techniek hebt om zonder les de pistes op te gaan.

Ik zeg en denk ook zeker niet dat het het gedrag van mensen zal aanpassen. Maar waarom zou je zomaar kunnen skien met hoge snelheden op steeds drukker wordende pistes zonder enige vorm van les of techniek?

De financiele kosten worden ook nog aangehaald. Denk dat de scholen er erg blij mee zullen zijn. En als we een paar duizend per jaar kunnen uitgeven aan een wintersport kan die 100,00 of 200,00 voor een skibewijs er toch nog wel af?

Ik zie het als een win win situatie!

*bericht bewerkt door ronaldvr op 18 feb 2017 09:13

En moet je elk jaar opnieuw een ski/snowboard bewijs halen?? Hoe lang moet zoiets geldig zijn?? Vanaf welke leeftijd??

Übung macht den meister!!!

En die pisteurs hebben ook nog wel training nodig om dit soort politie achtige taken uit te kunnen/mogen voeren lijkt mij. Niet iedereen kan zomaar met zo’n machtspositie omgaan…

Click. Click. Peace

Natuurlijk zijn er nog een hoop punten die dan opgepakt moeten worden. Elk begin heeft zo zijn kinderziektes. Vanaf welke leeftijd en hoe vaak iets gecontroleerd moet worden heb ik niet direct een antwoord op.

Maar het is natuurlijk best apart dat we het tegenwoordig normaal vinden dat als je brommer wilt rijden die max 40km gaat een rijbewijs moet hebben. Dat we het vreemd vinden dat we er een bewijs moeten halen voor een sport die de meeste slechts een week per jaar beoefenen met snelheden die veel hoger liggen dan die 40km. Waarbij het remmen op je eigen techniek komt ipv via een hendel tijdig te remmen.

Ach, t zou ook zonder bewijs moeten kunnen. Aanspreken van aso gedrag (hard skien tussen veel beginners, elke keer zonder te kijken vanaf de zijkant de piste opknallen, midden op de piste zitten) en bij herhaling skipas innemen. Zelfde geldt ook de andere kant ook (in pizza de zwarte piste af).

Een bewijs geeft alleen maar aan dat je ooit de regels hebt gekend. Verplicht skiles lijkt me wat ver gaan, zeker ook omdat, bijvoorbeeld in die Hasliberg filmpjes, de skiërs de basis wel hebben.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Iedereen fietst wel vlotjes rond het feit dat technisch goed kunnen skiën en aangepast sociaal gedrag twee compleet verschillende dingen zijn. Met een “skibewijs” los je het probleem van aso’s op de piste echt niet op…

Bovendien vermoed ik dat voor velen een objectieve technische evaluatie van hun kunnen wel eens zou kunnen tegenvallen. We heten niet voor niets toeristen :-P.

Dus heb ik liever iemand die skitechnisch nog moet bijspijkeren maar wel rekening houdt met anderen i.p.v. een lul die perfect kan skiën.

*bericht bewerkt door Morzel op 18 feb 2017 12:01

Ik ben het wel eens met @Morzel . kijk maar in het dagelijks verkeer. Daar zijn het ook degene die zichzelf en de rest in gevaar brengen in het bezit van een rijbewijs. Dus of mensen nu een “skibewijs” hebben zegt niks over het feit hoe ze zich gedragen op de piste.

Ik ben een jaar of 18 geleden in in Amerika wezen skiën en was daar een beetje “eigenwijs” . Er lag een blauwe piste en die was afgesloten. Je kon van boven naar beneden kijken en er waren geen werkzaamheden. Lawine gevaar was er niet of nauwelijks (1/5). Onder het lintje door en heerlijk geskied, niks geks gezien. Onderaan opgewacht door een pisteur. Aardige man en vroeg naar ons liftpas, rats in 2 stukken! Ik weet niet of jullie weten wat een pas kost in Amerika, maar de maatregel was zeer effectief. Nu snap ik wel dat de “I sew you” cultuur daar wat aan toevoegde, maar wellicht is het een optie voor in de alpen dat als je je niet aan de regels houdt o.i.d. (vul maar in) je pas gewoon in 2 stukken gaat. Maar een skibewijs is niet de oplossing voor dit probleem, denk ik.

*bericht bewerkt door MichelV op 19 feb 2017 13:02

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Wat @Morzel zegt, en vele denken. Met 80 p/u staat gelijk aan van 7 hoog vallen…met enig gevoel voor overdrijving, maar toch…:

http://www.snowchamps.nl/nieuws/no-shit-meeste-skiongelukken…

Plaats een reactie