Hard & ongecontroleerd

Farid, je lijkt wel een puber. Je doet zo hard je best je gelijk te behouden dat het pijn doet. Je zou je ook wat meer volwassen kunnen tonen, je gaat tenslotte bijna trouwen en wellicht zelf kids krijgen die gaan leren skiën, en rekening houden met de ervaringen van anderen. Dat denigrerende toontje verrijkt de discussie totaal niet en geeft het gevoel dat je hier zelf wel voelt dat je het misschien niet helemaal juist hebt

@Farid: volgens mij snap jij het niet. Ik bedoelde juist dat veel Fantastische Skiers het idee hebben dat ze alles onder controle hebben en dus niets hoeven te veranderen.

Maar een beetje rekening houden met de rest is wel fijn voor de minder ervaren personen. En dat doen veel Fantastische Skiers nou net niet.

Van mijn part ski je je niet maar knal, geef je gas, ski je helemaal het snot voor de ogen en knal je met 180 km per uur over de piste. Als je dat maar doet op een manier dat je andere mensen niet de stuipen op het lijf jaagt op een blauwe of rode piste.

Ik zou het niet fijn vinden om op de piste een zwaar ongeval te krijgen omdat iemand anders vindt dat het kan en dat hij alles onder controle heeft.

*bericht bewerkt door Denktank op 12 feb 2017 11:56

Paul

@Gebruikersnaam: en @Lars3: jullie hebben helemaal gelijk.

Ik ben niet zo’n super-skier en het is best intimiderend om iemand op een paar meter met een rotvaart van 80 km per uur langs te horen razen. Dat maakt mij best onzeker omdat ik geen ogen in mijn rug heb. Daar mag je als Fantastische Skier ook best rekening mee houden en dus meer marge aanhouden als de 3 -5 meter die men dan “voldoende” vindt. Want ik vindt dat (als niet zo ervaren skier) niet voldoende. Met andere woorden : Neem Rücksicht op andere skiers en denk niet dat jouw ideen zaligmakend zijn, want :

Je kunt misschien (in eigen ogen) beter skien als Ted Liggety et al maar het gaat om verstandig skien. En met 80 km per uur is je kinetische energie (massa x snelheid) gewoon ontzettend hoog en kan je dus erg veel schade maken. Niet alleen bij jezelf maar ook bij anderen.

Denktank op 12 feb 2017 10:50

Dus eigenlijk zeg je ik skie niet zo goed… en wordt je onzeker van mensen die je inhalen … dus eigenlijk vraag je aan iedereen die je inhaalt… volgens mij zijn dat er heul veul… om je met zijdehandschoentjes te behandelen… lekker uitgangspunt… iedereen rekening met je te laten houden…

Neem een beetje les zou ik zeggen en ski op de voor jouw bestemde piste… waarschijnlijk iets met een groene kleur … ?

Farid op 12 feb 2017 11:39

Ik hoop dat je aan het trollen bent. Wat een asociaal punt. Ik volg wat denktank aanhaalt. Hij/zij vraagt ook helemaal niet dat je met zijdehandschoentjes met een halve piste tussen inhaalt, maar geeft gewoon aan dat je het ook eens van een andere kant mag bekijken: ja, jij weet dat je zo’n technische snelheidsgod bent die met 100% controle aan 80km/u een drukke blauwe af kan, maar je medeskiers niet.

En waar je nog halvelings een punt hebt waar het meer uitdagende zwarte of rode pistes betreft, en er misschien wel eens iemand z’n eigen kunnen overschat en daar niet thuishoort, ik dacht dat het hier wel degelijk ging over relatief makkelijke pistes, waar alle niveau zo’n beetje door elkaar komen, en het is ook daar dat ik me het meest stoor aan asociaal gescheur vlak langs mensen die duidelijk minder gevorderd zijn.

Heb zelf trouwens als absolute beginner op een zeer zeker voor mij bestemde blauwe piste (Oostenrijk, dus dat groen waar je de mindere goden naar wil verbannen kennen ze daar niet eens) m’n ligamenten verrokken door een val, na een ongecontroleerde schrikreactie op iemand die aan een rotvaart op een meter van me voorbij kwam. jij en de snelheidsduivel in kwestie vinden dat wellicht m’n eigen schuld, er was zogezegd nooit echt gevaar voor een botsing want de vrouw had volledig controle etc, maar het was wel degelijk op een beginnerspiste, en ik zag er op m’n tweede dag geloof ik toch echt onmiskenbaar zeer beginnerig uit. Als voor n strikte scheiding van goden en plebs bent, dan wil ik geen gescheur meer zien op blauwe pistes, die zijn te makkelijk voor de goden, die kunnen het beter bij zwart houden.

@Farid: Je hoeft niet zo neerbuigend te doen naar andere mensen die net even wat minder of korter skien als jij dat doet.

Paul

Farid, je lijkt wel een puber. Je doet zo hard je best je gelijk te behouden dat het pijn doet. Je zou je ook wat meer volwassen kunnen tonen, je gaat tenslotte bijna trouwen en wellicht zelf kids krijgen die gaan leren skiën, en rekening houden met de ervaringen van anderen. Dat denigrerende toontje verrijkt de discussie totaal niet en geeft het gevoel dat je hier zelf wel voelt dat je het misschien niet helemaal juist hebt

HN65 op 12 feb 2017 11:49

Bijna trouwen??? Lees effe als je wat zegt… kinderen heb ik ook al…

Het begon ermee dat ik alleen maar zei… met 80 iemand passeren moet prima kunnen…

That s iT… maar dat gezever hier over aso gedrag en het continu correct moeten acteren… flikker toch man !!

Ga lekker elders dat kuddegedrag vertonen…

En het maar allemaal eens zijn met elkaar… oh ja die asos en die eikels houden met niets en niemand rekening … ja dat vind ik ook helemaal gelijk in…

Nou veel plezier ermee… maar mij krijg je er niet in… dat keurslijf …

Het begon ermee dat ik alleen maar zei… met 80 iemand passeren moet prima kunnen…

Farid op 12 feb 2017 12:00

Als je met passeren inhalen op een afstand van minder dan 10meter bedoeld, dan is dat asociaal. Dat heeft verder niks met je skikwaliteiten te maken, maar wel met fatsoen, respect, normen en waarden.

Dan rem je af omdat de component van de zwaartekracht gericht langs de helling kleiner wordt.

StijnV op 11 feb 2017 18:43[/post]

Zo zou je het kunnen zeggen. Natuurkundig is het wat zuiverder om te stellen dat de decelleratie tgv de luchtweerstand (icm de weerstand van de ski’s op de sneeuw) dan groter is dan de acceleratie vanwege de zwaartekracht.

Hoe dan ook: luchtweerstand zorgt voor decelleratie. Is gewoon een formule voor om dat te berekenen.[post]DSvier op 11 feb 2017 22:18

Natuurkundig is het als volgt:
Je component van de zwaartekracht gelijk aan de helling wordt kleiner, hierdoor wordt je normaalkracht groter en dus wordt de wrijvingskracht van je ski met de sneeuw ook groter. Oftewel, je weerstands vector zal groter worden dan de zwaartekracht gelijk aan de helling.
Ofwel de som van alle krachten in de x-richting is negatief dus krijg je een negatieve acceleratie, beter bekend als afremmen.
Ben toch wel benieuwd naar die formule van je? Of bedoel je die formule die @Morzel een tijd terug heeft opgesteld in het Fysica/Ski topic?

A winter without powder isn't a winter!

Je hebt gelijk, over je trouwen, excuus. Verder… pubergedrag van een volwassene met kinderen. Keurslijf is niet waar het hier over ging of gaat. Je toon lijkt ook je ware aard steeds meer te onthullen. Ik zal verder “flikker toch gaan mannen” en wens je alle geluk met je familie en jullie wintersportvakanties. Blijf vooral updaten waar je ieder jaar gaat skiën.

Het begon ermee dat ik alleen maar zei… met 80 iemand passeren moet prima kunnen…

Farid op 12 feb 2017 12:00

Als je met passeren inhalen op een afstand van minder dan 10meter bedoeld, dan is dat asociaal. Dat heeft verder niks met je skikwaliteiten te maken, maar wel met fatsoen, respect, normen en waarden.

RRski op 12 feb 2017 12:08

Luister nou eens wat een onzin… alles minder dan 10m passeren en je bEnt een aso??

Weet je hoe groot een gebied moet zijn om alle mensen een 10 m omtrek te geven…

Discussies over snelheid verzanden al snel in loopgravenoorlogen, mede ook omdat sommigen menen hun persoonlijke overtuigingen te moeten promoveren naar waarheid.

Heeft weinig zin om op die manier mensen te overtuigen.

null
null

Nou Ok dan… zie je deze persoon aankomen… schrik niet!! Verander niet van lijn!! En wacht tot de grote aso is gepasseerd…???

Het begon ermee dat ik alleen maar zei… met 80 iemand passeren moet prima kunnen…

Farid op 12 feb 2017 12:00

Als je met passeren inhalen op een afstand van minder dan 10meter bedoeld, dan is dat asociaal. Dat heeft verder niks met je skikwaliteiten te maken, maar wel met fatsoen, respect, normen en waarden.

RRski op 12 feb 2017 12:08

Luister nou eens wat een onzin… alles minder dan 10m passeren en je bEnt een aso??

Weet je hoe groot een gebied moet zijn om alle mensen een 10 m omtrek te geven…

Farid op 12 feb 2017 12:15

Met 80km/h is dat asociaal ja!

Dan rem je af omdat de component van de zwaartekracht gericht langs de helling kleiner wordt.

StijnV op 11 feb 2017 18:43[/post]

Zo zou je het kunnen zeggen. Natuurkundig is het wat zuiverder om te stellen dat de decelleratie tgv de luchtweerstand (icm de weerstand van de ski’s op de sneeuw) dan groter is dan de acceleratie vanwege de zwaartekracht.

Hoe dan ook: luchtweerstand zorgt voor decelleratie. Is gewoon een formule voor om dat te berekenen.

DSvier op 11 feb 2017 22:18

Natuurkundig is het als volgt:
Je component van de zwaartekracht gelijk aan de helling wordt kleiner, hierdoor wordt je normaalkracht groter en dus wordt de wrijvingskracht van je ski met de sneeuw ook groter. Oftewel, je weerstands vector zal groter worden dan de zwaartekracht gelijk aan de helling.
Ofwel de som van alle krachten in de x-richting is negatief dus krijg je een negatieve acceleratie, beter bekend als afremmen.
Ben toch wel benieuwd naar die formule van je? Of bedoel je die formule die @Morzel een tijd terug heeft opgesteld in het Fysica/Ski topic?[post]Joostw op 12 feb 2017 12:08

Die laatste zegt mij niets. Ik bedoel F=1/2pv2A*Cw

Het begon ermee dat ik alleen maar zei… met 80 iemand passeren moet prima kunnen…

Farid op 12 feb 2017 12:00

Als je met passeren inhalen op een afstand van minder dan 10meter bedoeld, dan is dat asociaal. Dat heeft verder niks met je skikwaliteiten te maken, maar wel met fatsoen, respect, normen en waarden.

RRski op 12 feb 2017 12:08

Luister nou eens wat een onzin… alles minder dan 10m passeren en je bEnt een aso??

Weet je hoe groot een gebied moet zijn om alle mensen een 10 m omtrek te geven…

Farid op 12 feb 2017 12:15

Met 80km/h is dat asociaal ja!

RRski op 12 feb 2017 12:24

Dat vind ik wat overdreven eerlijk gezegd.

Het begon ermee dat ik alleen maar zei… met 80 iemand passeren moet prima kunnen…

Farid op 12 feb 2017 12:00

Als je met passeren inhalen op een afstand van minder dan 10meter bedoeld, dan is dat asociaal. Dat heeft verder niks met je skikwaliteiten te maken, maar wel met fatsoen, respect, normen en waarden.

RRski op 12 feb 2017 12:08

Luister nou eens wat een onzin… alles minder dan 10m passeren en je bEnt een aso??

Weet je hoe groot een gebied moet zijn om alle mensen een 10 m omtrek te geven…

Farid op 12 feb 2017 12:15

Haha, voor mensen die overal 80 willen knallen moet een gebied inderdaad best groot zijn. De oplossing ‘ietsje vertragen en dan is 5-6 of 3-4 meter ook prima’ is geen optie? Een prive-gebiedje is misschien een optie, als je toch de special snowflake buiten het keurslijfje wil spelen.

*bericht bewerkt door Elienc op 12 feb 2017 12:42

null
null

Nou Ok dan… zie je deze persoon aankomen… schrik niet!! Verander niet van lijn!! En wacht tot de grote aso is gepasseerd…???

Farid op 12 feb 2017 12:23

Je houding is niet in orde @Farid !

*bericht bewerkt door MichelV op 12 feb 2017 12:41

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Wat @elienc ook al zegt : het gaat om eenvoudige (blauwe) pistes waar met een rotvaart vanaf gegaan wordt.
@Farid: als ik door jou naar de groene piste (hebben ze die uberhaupt in Oostenrijk ?) verbannen wordt, mogen we jou dan naar de zwarte piste verbannen.

Want jij (als Fantastische Skier) hebt dan immers niets te zoeken op blauwe pistes voor beginners ?

Paul

Het begon ermee dat ik alleen maar zei… met 80 iemand passeren moet prima kunnen…

Farid op 12 feb 2017 12:00

Als je met passeren inhalen op een afstand van minder dan 10meter bedoeld, dan is dat asociaal. Dat heeft verder niks met je skikwaliteiten te maken, maar wel met fatsoen, respect, normen en waarden.

RRski op 12 feb 2017 12:08

Luister nou eens wat een onzin… alles minder dan 10m passeren en je bEnt een aso??

Weet je hoe groot een gebied moet zijn om alle mensen een 10 m omtrek te geven…

Farid op 12 feb 2017 12:15

Haha, voor mensen die overal 80 willen knallen moet een gebied inderdaad best groot zijn. De optie ‘ietsje vertragen en dan is 5-6 of 3-4 meter ook prima’ is geen optie? Een prive-gebiedje is misschien een optie, als je toch de special snowflake buiten het keurslijfje wil spelen.

Elienc op 12 feb 2017 12:34

Iemand al bereid om zich te realiseren dat het vooral perceptie is en waar men denkt 80 te gaan het feitelijk 50-60 is en waar men 3-4 meter denkt het al snel het dubbele is?

Daarom ga ik altijd buiten de (internationale) schoolvakanties naar de meest rustige gebieden. Dan kan ik bijna overal lekker knallen zonder dat anderen hier hinder van ondervinden.

Dat is niet omdat ik de “hard en ongecontroleerd” ga, maar omdat ik respect heb voor medepistegebruikers.

Snelheid aanpassen aan de omstandigheden noemen ze dat in de FIS-regels.

Dat is schijnbaar voor een aantal personen hier te veel gevraagd.

Iemand al bereid om zich te realiseren dat het vooral perceptie is en waar men denkt 80 te gaan het feitelijk 50-60 is en waar men 3-4 meter denkt het al snel het dubbele is?

DSvier op 12 feb 2017 12:41

Nee joh veel te genuanceerd :D

Hallo @DSvier: het gaat mij om dat andere skiers (lees : betere skiers) ook begrip hebben voor andere, minder goede, skiers. Daarom vraag ik in een eerder stukje om begrip dat andere mensen het niet fijn vinden als mensen met hoge snelheid op korte afstand op blauwe pistes passeren.

Iedereen mag van mij knallen op de piste, maar houdt wel rekening met elkaar:

Ga lekker knallen, gas geven op de zwarte piste waar iedereen goed kan skien.

Doe even wat rustiger op blauwe pistes voor de rest van de wereld.

Verlaag even je snelheid bij het passeren van een beginner.

Neem net even wat meer afstand bij het passeren van een beginner

Dan hebben we met zijn allen plezier op de piste.

*bericht bewerkt door Denktank op 12 feb 2017 12:53

Paul

Iemand al bereid om zich te realiseren dat het vooral perceptie is en waar men denkt 80 te gaan het feitelijk 50-60 is en waar men 3-4 meter denkt het al snel het dubbele is?

DSvier op 12 feb 2017 12:41

Uiteraard. Die 80 km/u is alleen maar een indicatie voor objectief zeer snel (dus merkbaar snelste van de piste bv.). Ik wil niet zeggen ‘snel’, net omdat dat voor iedereen anders is. En 3-4 meter bij ‘zeer snel’ is wat een pro nog voldoende remafstand is, maar voor een beginner intimiderend overkomt, waar 10 meter een ruime tussenruimte is, zelfs voor de grootste beginner of kleinste hartje. Dus iets daartussen vind ik prima. Mijn enig punt is: fijn voor jou als je zo goed kan skien, maar probeer ook eens aan de mindere goden te denken en pak waar er ruimte is, gewoon een paar metertjes extra, iedereen blij.

Zo is het maar net.

Paul

Elk jaar is er weer een topic waarbij ik lekker een bakje koffie neem, rustig lees en hardop lach. Dit jaar is de topper @Farid !!!
Bedankt en ga zo door. Met een beetje respect voor elkaar op en naast de piste maar ook bijv. op straat is het leven een stuk eenvoudiger en aangenaam. Lijkt me dat er allemaal voor ons PLEZIER een eind reizen, duizenden euro’s uitgeven en dat niet voor elkaar willen vergallen.

Iemand al bereid om zich te realiseren dat het vooral perceptie is en waar men denkt 80 te gaan het feitelijk 50-60 is en waar men 3-4 meter denkt het al snel het dubbele is?

DSvier op 12 feb 2017 12:41

Inderdaad! Ik roep hier ook meerdere malen dat 80 km/h helemaal niet zo’n probleem is op een blauwe piste (laat staan rode). MAAR, dat geldt eigenlijk alleen voor een rechte lijn naar beneden. Op de meeste (Franse) blauwe pistes is een dikke 80 km/h ongeveer de max. die je overigens wel makkelijk haalt. Recht naar beneden skiën is heel makkelijk, je moet alleen durven. Dat gezegd, ik haal het niet in mijn hoofd om zoiets te doen als er ook maar 1 levende ziel beneden mij te zien is. Er zijn meestal genoeg lege pistes te vinden waar het wel zonder gevaar voor anderen kan. En zijn ze er niet, dan een keertje niet knallen.

Met echt 80 km/h een beginner inhalen, of dat nou op 3, 5, 10 of 20 meter tussenafstand is, is waanzin. Zelfs Ted Ligety zou ik krankzinnig noemen als hij dat deed. Technische kunde is iets heel anders als verantwoordelijk gedrag.

Toch fijn dat ik tijdens de afdaling geen idee heb hoe snel ik precies ga. Hou mezelf voor dat het nooit sneller gaat dan 40km/h. Kan ik gewoon overal gas geven. :p

Übung macht den meister!!!

Ik ga wel eerlijk toegeven dat ik als (beginnend/lichtgevorderd) skier meer moete heb met wat een boarder nu juist zou gaan doen als volgende move, of hij/zij mij in de gaten heeft als ze met hun rug naar me staan, wat de remafstand is,…

Elienc op 11 feb 2017 21:10

Deze zin is me niet helemaal duidelijk.

RFKANGOO op 11 feb 2017 22:06

Wat is er niet duidelijk aan? Ik wil enkel aangeven dat het voor mij moeilijker in te schatten is of een boarder snel en technisch goed en met controle de piste afkomt, of snel en zonder voldoende techniek, en of die dus ‘gevaarlijk’ is of niet. Bovendien, als ik van bovenaf kom en sneller aan het skien ben, ben ik wat voorzichtiger bij het inhalen van boarders dan bij skiers, omdat ik minder goed kan inschatten welke manoeuvres ze gaan maken, lukt me bij skiers beter vanuit eigen ervaring.

Ken er dus helemaal niks van, en heb altijd het gevoel/schrik dat n boarder die ‘in de lengte’ van de berg afgaat, misschien zomaar ineens dwars zal gaan, dus neem ik meer ruimte. Boarders hier kunnen me misschien zeggen of dat onzin is :-D

Elienc op 11 feb 2017 23:12

Duidelijk nu. En ben ook blij dat je voorzichtig bent bij snowboarders. Zouden meer mensen moeten doen. ;)

Übung macht den meister!!!

@Farid. schreef:

Dus eigenlijk zeg je ik skie niet zo goed… en wordt je onzeker van mensen die je inhalen … dus eigenlijk vraag je aan iedereen die je inhaalt… volgens mij zijn dat er heul veul… om je met zijdehandschoentjes te behandelen… lekker uitgangspunt… iedereen rekening met je te laten houden…

Neem een beetje les zou ik zeggen en ski op de voor jouw bestemde piste… waarschijnlijk iets met een groene kleur … ?

Je moet lekker zelf weten hoe je zonder helm met 80+ naar beneden knalt. Maar… jouw statements over hoe je je wel of niet moet gedragen zijn niet in lijn met de eerste 4 FIS Pisteregels. En daarmee geef je zelf al aan in welke categorie skiërs je thuis hoort.

1e 4 FIS Pisteregels:

  1. Houd rekening met andere skiërs
    Elke skiër moet zich zo gedragen dat hij anderen niet in gevaar brengt of schade toebrengt.

  2. Beheers uw snelheid en uw skistijl
    Elke skiër moet voldoende zicht hebben en zijn route daaraan aanpassen. Ook moet hij zijn snelheid en skistijl aanpassen aan zijn eigen capaciteiten, aan het terrein, de sneeuw- en weerscondities en het aantal skiërs.

  3. Kies een veilig spoor
    De van achteren komende skiër moet zijn spoor zo kiezen dat hij de voor hem rijdende skiër niet in gevaar brengt.

  4. Inhalen
    Inhalen mag van boven en beneden, van rechts en links, maar altijd op zodanige afstand dat degene die wordt ingehaald in geen van zijn bewegingen wordt belemmerd.

*bericht bewerkt door RemkoZ op 12 feb 2017 16:47

Beste mede wintersport forum gebruikers in deze draad.

Jullie hebben gelijk hoor. Samen met mijn nichtje onderzochten we hoelang mensen door zouden gaan met reageren en hoelang het zou duren voordat mensen gemeen zouden worden zonder iemand “echt” te kennen slechts gebaseerd op uitspraken over een “obvious” topic.

Daar hebben we deze draad voor gekozen. Al moet ik zeggen dat het nog vrij netjes bleef. Buiten het aso gedrag dat toebedeeld werd en dat je dan een eikel bent :-) oh ja… de ga vooral door met je skigebieden updaten vond ik ook wel mooi…

Even voor de duidelijkheid; Ik respecteer de regels, hou als geen ander rekening met beginners, steek op een pad altijd mijn stok uit voor stilgevallen snowboarders en ben uitermate voorzichtig in de buurt van kinderen!

Zal niet zeggen dat ik nooit de 80 aantik maar zeker niet in de buurt van groepen of drukte.

Bedankt voor het vermakelijke weekend. Ik hoop niet dat jullie je beetgenomen voelen wens jullie een fijne vakantie en veel veilige kilometers!

uhuh, nachtje er over slapen doet soms wonderen kennelijk. Weet je zeker dat het geen hackers waren die uit jouw naam aan het posten waren geslagen? Als ‘onderzoek voor je nichtje’ heeft het resultaat nul waarde.

Plaats een reactie