Hard & ongecontroleerd

Herkenbaar! Ik ben zelf alleen diegene die tegen iedereen sorry zegt als ik op mijn snowboard op ‘overgangspaden’ board… en tegen aardig wat mensen aanrijd (zonder kwade opzet!)Het stikt er namelijk altijd van skiers die op hun dooie gemakje vooruit gaan en zich niet realiseren dat ik als snowboarder vaart nodig heb om vlakke stukken te halen.

Net als skiërs die mij op smalle paden naar de zijkant van de piste drijven en zich niet realiseren dat ik als snowboarder de ruimte nodig heb om mijn board te draaien om te kunnen remmen…

mRtv op 10 feb 2017 16:17

Maar jij komt dan van achteren, toch?

DSvier op 10 feb 2017 17:11

Wat is je vraag? Dat ik van achteren kom betekent dat ik fout zit?

mRtv op 10 feb 2017 17:24

Dat betekent in ieder geval dat jij moet opletten. Zeker mensen die niet zo goed kunnen skiën zijn niet in staat om om te kijken.

Dat dachten wel meer mensen, @mRtv… maar uit dit topic blijkt dat de FIS-regels altijd boven gezond verstand of prudente handelingen gaan: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/331280/straf-na-bo…

@dsvier: maar betekent niet dat ik niet oplet…

Dat dachten wel meer mensen, @mRtv… maar uit dit topic blijkt dat de FIS-regels altijd boven gezond verstand of prudente handelingen gaan: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/331280/straf-na-bo…

GiGi op 10 feb 2017 17:38

Moet zeggen dat het mij serieus verbaast. Zit die regels net eens te lezen. Maar staat inderdaad nergens dat plotseling remmen op de piste verboden is…

@dsvier: maar betekent niet dat ik niet oplet…

mRtv op 10 feb 2017 17:40

Ik lees het wellicht verkeerd, maar het leek alsof je het probleem bij de ander legde…

@Farid

Dat er harder wordt geskied naarmate de pistes steiler worden is onzin. Juist op vlakke pistes wordt er veel en veel harder geskied dan op steile pistes. Gecontroleerd 80 km/h op een blauwe piste skiën is veel en veel makkelijker dan gecontroleerd 80 km/h op een zwarte piste skiën. 80 km/h op steil rood of zwart? In de World Cup ja. Maar anders?

IkBakErNiksVan op 10 feb 2017 16:33

Hoezo niet? Ik haal de hoogste (piek)snelheden echt op zwart hoor.

DSvier op 10 feb 2017 17:13

Dat is misschien jouw interpretatie van de tracker die je aan het einde van de dag leest, dat betekent geenszins dat die interpretatie juist is.

Waarom? Omdat met 80 km/h je ski’s onder controle houden makkelijker is op een vlakke piste dan op een steile piste. En van 80 naar 0 km/h remmen op een vlakke piste makkelijker is dan op een steile piste. 80 km/h op een steile piste is ook echt doodeng, terwijl 80 km/h op een vlakke piste soms niet eens zo hard lijkt.

Die pieksnelheden haal je dan op de vlakke uitloop als je het laatste stukje besluit rechtdoor te gaan, of op een vlak deel van de zwarte piste (wat dan eigenlijk blauw is) maar op de steile stukken met bochten haal je echt geen topsnelheden. Op steile pistes wordt er überhaupt niet volledig gecarved, maar in ieder geval ingedrift voor snelheidscontrole en in de meeste gevallen volledig gedrift. Met een (in)gedrifte bocht ga je nooit de snelheden behalen die je carvend gaat halen. En carvend ga je nooit de snelheden behalen die je rechtdoor behaalt. Op steile pistes worden nou eenmaal meer bochten gemaakt en meer gedrift. Rechtdoor of carven ga je echt niet doen op zwart met bij wijze van spreken 65% hellingshoek, tenzij iemand terminaal is misschien.

Nu kan menig forumposter zeggen dat zij ook steile pistes carven, maar dan weten ze of niet wat carven is, of niet wat steil is.


^Dit is een piste met 100% hellingshoek. Als er op dit forum 10 mensen zijn met betere techniek dan zij, dan zou ik zeer en zeer verbaasd zijn. Erg hard skien ze niet, maar harder dan dit wil je echt niet gaan op zo een piste.

Wat wil ik hier nou mee zeggen? Er werd gesteld dat mensen die langzaam skien op die piste niks te zoeken hebben, omdat deze te moeilijk zou zijn. Echter, op makkelijke pistes wordt juist hard geskied, omdat dit nou eenmaal makkelijker gaat. Als je daarom vindt dat mensen niet hard genoeg skien op sommige pistes en je raast met 80 km/h voorbij, dan zal je het probleem toch echt bij jezelf moeten zoeken en niet bij de mensen die maar 5 km/h per uur gaan. Het feit dat 80 km/h haalbaar is op zo een piste zegt namelijk al dat de piste vrij eenvoudig is en dat de mensen die het wat minder kunnen dus juist wel op die piste horen te skien.

@dsvier: maar betekent niet dat ik niet oplet…

mRtv op 10 feb 2017 17:40

Ik lees het wellicht verkeerd, maar het leek alsof je het probleem bij de ander legde…

DSvier op 10 feb 2017 17:44

Doe ik ook. Ik ga namelijk niet met opzet iemand aanrijden. Alleen in gevallen waarin mij de mogelijkheid wordt ontnomen om te remmen (wat ook voor de mensen naast en achter mij veilig is). Ik kan mijn eigen skills goed genoeg inschatten om te weten hoe veel ruimte ik zelf moet houden om te remmen.

Dat dachten wel meer mensen, @mRtv… maar uit dit topic blijkt dat de FIS-regels altijd boven gezond verstand of prudente handelingen gaan: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/331280/straf-na-bo…

GiGi op 10 feb 2017 17:38

Moet zeggen dat het mij serieus verbaast. Zit die regels net eens te lezen. Maar staat inderdaad nergens dat plotseling remmen op de piste verboden is…

mRtv op 10 feb 2017 17:42

Het zou ook belachelijk zijn als dit zou worden verboden. Er staat immers ook duidelijk in de pisteregels dat je zo je route moet kiezen dat je skiers en boarders voor je niet in gevaar brengt. Als je besluit met 50 km/h 2 meter langs iemand te skien die 5 km/h gaat, dan is het verschil in snelheid 45 km/h en dan is die 2 meter gewoon niet genoeg afstand. Oftewel je had dan al veel eerder moeten remmen en als dat lopen op een vlak stuk als gevolg heeft, dan is dat jouw probleem.

Nou wil ik geenszins zeggen dat ik een heilig boontje ben op de piste. Integendeel, ik ben mij bewust van het feit dat ik te vaak gevaarlijk gedrag vertoon. Ik leg echter niet de schuld bij anderen en accepteer dat de consequenties van een foute afloop voor mij zijn.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 10 feb 2017 18:20

Eens met @DSvier hoogste piek op zwart.
Van die zwarte pistes die breed zijn en strak geprepareerd. (100+, inderdaad geen bochtjes zoals Ligety, met bochten kom je never aan dat soort snelheden).
In Sölden heb je daar wel een paar van.

80 is op blauw tegen de max, omdat het daar simpelweg niet harder gaat…en met bochtjes al helemaal niet.

@ikbakerniksvan: de situaties waar ik het over heb gaat niet over 50km/u… Dat gaat over (nog geen) stapvoets.

Maar blijft een eindeloze discussie zo. Ik snap dat mensen zich kwaad maken dat mensen bewust een keuze maken die redelijkerwijs leidt tot ongelukken (en terecht).
Soms lijkt rekening houden met elkaar iets vreemds op de piste. Echter gaat alles en iedereen 99% van de tijd in harmonie met elkaar om. En moet eerlijk zeggen dat ik het en der op dit forum ook wel eens schrik van de felle reacties op mensen die zich per ongelijk begeven in een ongeval. Als je je rug breekt snap ik dat je boos bent. Maar in situaties waarbij per ongelijk iemand licht geraakt wordt en daar excuses voor gemaakt wordt en inzien dat je fout zat lijkt al niet genoeg… Face it: mensen maken fouten.

*bericht bewerkt door mRtv op 10 feb 2017 18:09

Heel herkenbaar. Ik ben dit jaar ook weer eens onderuit geskied door iemand met een gebrek aan controle. Terwijl ik juist rustig aan deed om anderen niet tot last te zijn. Bepaalde mensen snappen gewoon niet dat je op een drukke piste je tempo moet matigen.

Je kunt nog zoveel techniek hebben, als je met 80km/u plus of dat soort snelheden (doen mensen dat echt vaak? Kan het mij niet voorstellen) een probleem tegen komt, door eigen fout of andere, is de impact vele malen groter natuurlijk. Ik zou dus ook bij dat soort mensen uit de buurt proberen te blijven. Hoe goed ze ook kunnen skiën/boarden.

HN65 op 10 feb 2017 13:23

80 km/h is op een makkelijke piste geen enkel probleem, ik doe het ook regelmatig (heb camera met snelheid in beeld). Op een groene piste haal ik vaak al 50 a 60 km/h, laat staan op een blauwe of rode. Je hoeft niet bij dat soort mensen uit de buurt te blijven, want zij doen dat zelf meestal al. Als ik echt wil knallen, dan wacht ik totdat de piste helemaal leeg is. Want zoals je zelf al zegt, je kunt nog zoveel techniek hebben, maar als b.v. je materiaal het begeeft (gebroken veer in je binding), dan is het over en uit.

Dus hou ik het bij ‘gassen’… of ga je dan ook allemaal nare dingen denken?

GiGi op 10 feb 2017 17:16

Nee hoor, het zelfde .

Rob

Wat een geraaskal hier af en toe zeg!! Even voor de duidelijkheid… ik ben 41 ski vanaf mijn 10de… ben zowel ski als snowboard leraar geweest ( laatste 10 jaar geen les meer gegeven) ook in Oostenrijk . Tweemaal het seizoen volgemaakt (16 weken=seizoen) nog oldschool boarder. Dus denk aan hardboard en een factory prime plank van 173 cm met een persoonlijk topsnelheid van 98,7 km p/u. Op ski’s gemeten 114,6 km p/u.

Zo dat is gemeld… luister de mensen die hier praten over 80 km p u op skies op blauw hebben het echt over puur hypothetische gevallen. Ten eerste heb je op blauw behoorlijk wat tijd nodig om deze snelheid te halen. Tenzij je 160 kilo weegt en skies hebt van 2 m!! Opde huidige curve skies van gemiddeld 165-170 en 80 kilo ga je het echt niet zomaar even redden tot de 80km p/u.
Ja eens… als je het wel red dan is het een beetje vreemd. Want dat betekend dat je rechtdoor gaat met skies die gemaakt zijn om bochten te maken en dat je niet het gewicht hebt om de bochten strak in te sturen. Daarbij zullen je skies met deze snelheid en dit gewicht gaan “zoeken” maar buiten dat.

Ik skie op een atomic afdalings ski met titanium plaat, zet 110 kg erop en zijn 183 (ben zelf 194cm) echt geen problemen met op steil rood mensen te passeren met 80 km per uur !

@Farid
Dat er harder wordt geskied naarmate de pistes steiler worden is onzin. Juist op vlakke pistes wordt er veel en veel harder geskied dan op steile pistes. Gecontroleerd 80 km/h op een blauwe piste skiën is veel en veel makkelijker dan gecontroleerd 80 km/h op een zwarte piste skiën. 80 km/h op steil rood of zwart? In de World Cup ja. Maar anders?

IkBakErNiksVan op 10 feb 2017 16:33

@Farid

Dat er harder wordt geskied naarmate de pistes steiler worden is onzin. Juist op vlakke pistes wordt er veel en veel harder geskied dan op steile pistes. Gecontroleerd 80 km/h op een blauwe piste skiën is veel en veel makkelijker dan gecontroleerd 80 km/h op een zwarte piste skiën. 80 km/h op steil rood of zwart? In de World Cup ja. Maar anders?

IkBakErNiksVan op 10 feb 2017 16:33
Farid op 10 feb 2017 18:36

Onzin

Moet zeggen dat het mij serieus verbaast. Zit die regels net eens te lezen. Maar staat inderdaad nergens dat plotseling remmen op de piste verboden is…

mRtv op 10 feb 2017 17:42

Als je met dat plotseling remmen, anderen in gevaar brengt; val je vanzelf in het kapstok artikel 1 …

Rob

@Farid

Dat er harder wordt geskied naarmate de pistes steiler worden is onzin. Juist op vlakke pistes wordt er veel en veel harder geskied dan op steile pistes. Gecontroleerd 80 km/h op een blauwe piste skiën is veel en veel makkelijker dan gecontroleerd 80 km/h op een zwarte piste skiën. 80 km/h op steil rood of zwart? In de World Cup ja. Maar anders?

IkBakErNiksVan op 10 feb 2017 16:33

Hoezo niet? Ik haal de hoogste (piek)snelheden echt op zwart hoor.

DSvier op 10 feb 2017 17:13

Dat is misschien jouw interpretatie van de tracker die je aan het einde van de dag leest, dat betekent geenszins dat die interpretatie juist is.

Waarom? Omdat met 80 km/h je ski’s onder controle houden makkelijker is op een vlakke piste dan op een steile piste. En van 80 naar 0 km/h remmen op een vlakke piste makkelijker is dan op een steile piste. 80 km/h op een steile piste is ook echt doodeng, terwijl 80 km/h op een vlakke piste soms niet eens zo hard lijkt.

Die pieksnelheden haal je dan op de vlakke uitloop als je het laatste stukje besluit rechtdoor te gaan, of op een vlak deel van de zwarte piste (wat dan eigenlijk blauw is) maar op de steile stukken met bochten haal je echt geen topsnelheden. Op steile pistes wordt er überhaupt niet volledig gecarved, maar in ieder geval ingedrift voor snelheidscontrole en in de meeste gevallen volledig gedrift. Met een (in)gedrifte bocht ga je nooit de snelheden behalen die je carvend gaat halen. En carvend ga je nooit de snelheden behalen die je rechtdoor behaalt. Op steile pistes worden nou eenmaal meer bochten gemaakt en meer gedrift. Rechtdoor of carven ga je echt niet doen op zwart met bij wijze van spreken 65% hellingshoek, tenzij iemand terminaal is misschien.

Nu kan menig forumposter zeggen dat zij ook steile pistes carven, maar dan weten ze of niet wat carven is, of niet wat steil is.


^Dit is een piste met 100% hellingshoek. Als er op dit forum 10 mensen zijn met betere techniek dan zij, dan zou ik zeer en zeer verbaasd zijn. Erg hard skien ze niet, maar harder dan dit wil je echt niet gaan op zo een piste.

Wat wil ik hier nou mee zeggen? Er werd gesteld dat mensen die langzaam skien op die piste niks te zoeken hebben, omdat deze te moeilijk zou zijn. Echter, op makkelijke pistes wordt juist hard geskied, omdat dit nou eenmaal makkelijker gaat. Als je daarom vindt dat mensen niet hard genoeg skien op sommige pistes en je raast met 80 km/h voorbij, dan zal je het probleem toch echt bij jezelf moeten zoeken en niet bij de mensen die maar 5 km/h per uur gaan. Het feit dat 80 km/h haalbaar is op zo een piste zegt namelijk al dat de piste vrij eenvoudig is en dat de mensen die het wat minder kunnen dus juist wel op die piste horen te skien.

IkBakErNiksVan op 10 feb 2017 17:45

Om te beginnen: ook het vlakke(re) stuk op de zwarte piste is onderdeel van de zwarte piste.

Je hebt simpelweg de steilheid nodig om te accelereren. Als je echt hard gaat (100+), dan is de luchtweerstand zo groot dat je alweer afremt.

Ergo: voor hoge pieksnelheden:zwart.

Oké ik ben de TS, Mijn naam is Michel en ik heb mijn val gefilmd.
Mijn ervaring is 40 jaar op de latten. Oldschool en het Carven goed onder de “knie”. Skidagen met meer dan 50/60 km afgelegd (lift niet meegerekend) zijn geen uitzondering. M’n voorbereiding bestond uit een beetje hardlopen en sinds de ijsbaan is opengegaan in oktober eindeloos rondjes gedraaid op de 400m baan. Ik heb zowel schaatsles gehad als skiles tot middelbare leeftijd. Later met het “nieuwe skiën” Carven nog wat uurtjes privé les gehad. Ik durf dus wel te stellen dat ik goed beslagen ten ijs ben gekomen. In een ander topic heb ik het ongeluk precies omschreven ( https://www.wintersport.nl/forum/topic/342596 ) wat me is overkomen. Na het analyseren van de beelden (vertraagd tot 90%) zie je dat m’n linker knie het gewoon begeeft als deze in de zachte sneeuw terecht komt. (Ik heb de piste er netvoor ook al geskied en wist ook dat deze naar rechts zou afbuigen) En vervolgens slaat m’n linker been onder m’n rechterbeen en is alles al gebeurt. Dan ga ik pas door de lucht.
Ik verwijt mijzelf niets, als ik nu weer boven aan de piste zou staan zou ik er zonder bedenkingen weer vanaf skiën.

@Userd @GiGi @HN65

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Wat een geraaskal hier af en toe zeg!! Even voor de duidelijkheid… ik ben 41 ski vanaf mijn 10de… ben zowel ski als snowboard leraar geweest ( laatste 10 jaar geen les meer gegeven) ook in Oostenrijk . Tweemaal het seizoen volgemaakt (16 weken=seizoen) nog oldschool boarder. Dus denk aan hardboard en een factory prime plank van 173 cm met een persoonlijk topsnelheid van 98,7 km p/u. Op ski’s gemeten 114,6 km p/u.

Zo dat is gemeld… luister de mensen die hier praten over 80 km p u op skies op blauw hebben het echt over puur hypothetische gevallen. Ten eerste heb je op blauw behoorlijk wat tijd nodig om deze snelheid te halen. Tenzij je 160 kilo weegt en skies hebt van 2 m!! Opde huidige curve skies van gemiddeld 165-170 en 80 kilo ga je het echt niet zomaar even redden tot de 80km p/u.
Ja eens… als je het wel red dan is het een beetje vreemd. Want dat betekend dat je rechtdoor gaat met skies die gemaakt zijn om bochten te maken en dat je niet het gewicht hebt om de bochten strak in te sturen. Daarbij zullen je skies met deze snelheid en dit gewicht gaan “zoeken” maar buiten dat.

Ik skie op een atomic afdalings ski met titanium plaat, zet 110 kg erop en zijn 183 (ben zelf 194cm) echt geen problemen met op steil rood mensen te passeren met 80 km per uur !

Farid op 10 feb 2017 18:32

Twee gedachten:

  • als je de ervaring hebt die jij zegt dat je hebt, val je perfect onder de noemer die ik eerder heb gegeven wanneer je vindt dat het normaal is om op hoge (!) snelheid dicht langs iemand te knallen. Ja, je kan dan wel skiën, nee, ik zal niet schrikken, ja, je bent een ongelofelijke kloot als je dat doet. Gewoon op basis van je ervaring zou je moeten weten dat je andere mensen aan een hoog risico blootstelt. 3-4 Meter tussenruimte … dat is aan die snelheden gewoon niets. Als’k één keer met m’n linker of rechter oor flapper heb ik op m’n skies die 3-4 meter in een mooi gesneden bocht gedraaid en daar sta/lig jij dan. Wat je zelf aan risico loopt, interesseert me geen moer. Alleen dat “le fou” misschien achter je nickname zou passen (en voor de mensen beginnen daarover te vallen, Belgen weten wie Farid Le Fou is).
  • enne … moeten we nu onder de indruk zijn? Ski van m’n 4e tot m’n 37e (nu). Ik heb ook m’n seizoentjes gedraaid in de bergen en de lokale competities best wel leuk gevonden. So whoop-di-do what?

Laat ik vooropstellen dat ik dit niet schrijf vanwege m’n eigen ongeluk of frustratie hierover. En m’n punt gaat zowel over skiërs als snowboarders zonder 1 van de 2 te bestempelen als beter/slechter. Maar gemakshalve praat ik over skiërs.

Ik ben met vrienden in januari in het Zillertal geweest. Bedoeling was de diverse gebieden in dal te bezoeken. Wat ons opviel is dat er veel mensen zijn die volgens mij meer durven dan dat ze kunnen. Zelfs op “overgangspaden” zijn er mensen die tegen me aan skiën omdat ze simpelweg de controle niet hebben. Een schamel sorry kan er nog net vanaf en dat hoor je ze eigenlijk gedurende het hele pad zeggen; sorry hier en sorry daar.

Is het wellicht zo dat door alle veiligheidsmaatregelen we ons onaantastbaar voelen? Is het zo dat mensen denken dat door het dragen van helmen en diverse protectors en braces dat ze niks kan overkomen?

En dan het type ski wat uitgekozen word in de huurshop. Hoe vaak hoor ik niet in steenkolen Duits dat deze keuze te eenvoudig is, nee liever iets meer van het serieuze werk, racelatten jongûh. Vervolgens staan ze op de piste en zijn totaal verbaasd aan het vertellen dat het ongelofelijk is maar het lijkt wel of ze in iedere bocht versnellen (?!?) wat zijn dit voor ski’s? Ik denk juist sinds we in het tijdperk zitten van de carveski’s er meer gevraagd wordt van techniek als ooit te voren en dan kom ik bij het volgenden punt; skiles.

Skiles wordt blijkbaar niet meer gezien als noodzakelijk, keertje oefenen op een indoorbaan is voldoende. Want het ging tenslotte best eenvoudig. Beetje wilskracht en doorzettingsvermogen brengen mij het hele gebied wel door.

Zo een hoop woorden om te vertellen dat ik vind dat er echt hard en ongecontroleerd wordt geskied. Gelukkig beheerst het merendeel hun techniek en weet waar de grens ligt. Mensen die 1x per jaar naar de witte vlaktes gaan zonder enige vorm van voorbereiding en af en toe onder het genot van een glaasje dan weer de pistes afgaan. Niet weten waar ze wat kunnen doen en niet anticiperen. Zichzelf en andere in gevaar brengen dat zijn de mensen waar ik het hier over heb.

Herkenbaar?

mv op 10 feb 2017 11:24

Herken het volledig, maar mijn ervaring is dat dit soort idioten een bijzonder hoge concentratie kennen in gebieden als Ischgl, Gerlos, Val Thorens, L2A… Vriend van mij is zo een paar jaar geleden in Gerlos onderuit geskied geweest door iemand die nadien voortging, heeft hem twee maanden plaaster gekost.

Idioten heb je overal, maar zoals RCGrootveld al terecht aanhaalde, de keuze van het gebied doet veel. Echt veel.

*bericht bewerkt door DavidW op 10 feb 2017 19:24

Wat een geraaskal hier af en toe zeg!! Even voor de duidelijkheid… ik ben 41 ski vanaf mijn 10de… ben zowel ski als snowboard leraar geweest ( laatste 10 jaar geen les meer gegeven) ook in Oostenrijk . Tweemaal het seizoen volgemaakt (16 weken=seizoen) nog oldschool boarder. Dus denk aan hardboard en een factory prime plank van 173 cm met een persoonlijk topsnelheid van 98,7 km p/u. Op ski’s gemeten 114,6 km p/u.

Zo dat is gemeld… luister de mensen die hier praten over 80 km p u op skies op blauw hebben het echt over puur hypothetische gevallen. Ten eerste heb je op blauw behoorlijk wat tijd nodig om deze snelheid te halen. Tenzij je 160 kilo weegt en skies hebt van 2 m!! Opde huidige curve skies van gemiddeld 165-170 en 80 kilo ga je het echt niet zomaar even redden tot de 80km p/u.
Ja eens… als je het wel red dan is het een beetje vreemd. Want dat betekend dat je rechtdoor gaat met skies die gemaakt zijn om bochten te maken en dat je niet het gewicht hebt om de bochten strak in te sturen. Daarbij zullen je skies met deze snelheid en dit gewicht gaan “zoeken” maar buiten dat.

Ik skie op een atomic afdalings ski met titanium plaat, zet 110 kg erop en zijn 183 (ben zelf 194cm) echt geen problemen met op steil rood mensen te passeren met 80 km per uur !

Farid op 10 feb 2017 18:32

Twee gedachten:

  • als je de ervaring hebt die jij zegt dat je hebt, val je perfect onder de noemer die ik eerder heb gegeven wanneer je vindt dat het normaal is om op hoge (!) snelheid langs een groep te knallen. Ja, je kan dan wel skiën, nee, ik zal niet schrikken, ja, je bent een ongelofelijke kloot als je dat doet. Gewoon op basis van je ervaring zou je moeten weten dat je andere mensen aan een hoog risico blootstelt. 3-4 Meter tussenruimte … dat is aan die snelheden gewoon niets. Als’k één keer met m’n linker of rechter oor flapper heb ik op m’n skies die 3-4 meter in een mooi gesneden bocht gedraaid en daar sta/lig jij dan. Wat je zelf aan risico loopt, interesseert me geen moer. Alleen dat “le fou” misschien achter je nickname zou passen (en voor de mensen beginnen daarover te vallen, Belgen weten wie Farid Le Fou is).
  • enne … moeten we nu onder de indruk zijn? Ski van m’n 4e tot m’n 37e (nu). Ik heb ook m’n seizoentjes gedraaid in de bergen en de lokale competities best wel leuk gevonden. So whoop-di-do what?
Lars3 op 10 feb 2017 19:09

Zeker moet je niet onder de indruk wezen!!! Trachtte alleen te schetsen dat ik enige ervaring heb. Maar onder de indruk zou ik alleen zijn als jij met je rechter danwel linker oor flappert… indien dat op skies gebeurt … geloof me dan hen ik dat eerder in de gaten dan dat jij daar überhaupt aan denkt…

Ben niet meer of minder dan een ieder ander op dit forum echter deel mijn mening cq ervaring.

Zeg alleen dat het ook mogelijk is te “knallen” zonder anderen daarmee in gevaar te brengen.

Als je hoge pieksnelheden wil halen is rechtuit het devies. ;)

DSvier op 10 feb 2017 17:16

I know … rechtuit en met zo groot mogelijke hellingshoek.

Tegelijkertijd weet jij even goed als ik dat er een hele wereld, wat zeg ik, een universum van verschil is tussen “hoera, ik heb een keer rechtdoor 80km/h gehaald op m’n half-z’n-gat skitracker”, “ik ski gewoon altijd en overal 80km/h om die megah-race-latten die ik één keer per week huur man … funpark, zwart, rood, blauw, wit, oranje, fuchsia … alle pistes” en “ik ben een fuckin’ zoon van Body Miller, Herman Maier en Ted Liggety” ;).

Wat een geraaskal hier af en toe zeg!! Even voor de duidelijkheid… ik ben 41 ski vanaf mijn 10de… ben zowel ski als snowboard leraar geweest ( laatste 10 jaar geen les meer gegeven) ook in Oostenrijk . Tweemaal het seizoen volgemaakt (16 weken=seizoen) nog oldschool boarder. Dus denk aan hardboard en een factory prime plank van 173 cm met een persoonlijk topsnelheid van 98,7 km p/u. Op ski’s gemeten 114,6 km p/u.

Zo dat is gemeld… luister de mensen die hier praten over 80 km p u op skies op blauw hebben het echt over puur hypothetische gevallen. Ten eerste heb je op blauw behoorlijk wat tijd nodig om deze snelheid te halen. Tenzij je 160 kilo weegt en skies hebt van 2 m!! Opde huidige curve skies van gemiddeld 165-170 en 80 kilo ga je het echt niet zomaar even redden tot de 80km p/u.
Ja eens… als je het wel red dan is het een beetje vreemd. Want dat betekend dat je rechtdoor gaat met skies die gemaakt zijn om bochten te maken en dat je niet het gewicht hebt om de bochten strak in te sturen. Daarbij zullen je skies met deze snelheid en dit gewicht gaan “zoeken” maar buiten dat.

Ik skie op een atomic afdalings ski met titanium plaat, zet 110 kg erop en zijn 183 (ben zelf 194cm) echt geen problemen met op steil rood mensen te passeren met 80 km per uur !

Farid op 10 feb 2017 18:32

Twee gedachten:

  • als je de ervaring hebt die jij zegt dat je hebt, val je perfect onder de noemer die ik eerder heb gegeven wanneer je vindt dat het normaal is om op hoge (!) snelheid langs een groep te knallen. Ja, je kan dan wel skiën, nee, ik zal niet schrikken, ja, je bent een ongelofelijke kloot als je dat doet. Gewoon op basis van je ervaring zou je moeten weten dat je andere mensen aan een hoog risico blootstelt. 3-4 Meter tussenruimte … dat is aan die snelheden gewoon niets. Als’k één keer met m’n linker of rechter oor flapper heb ik op m’n skies die 3-4 meter in een mooi gesneden bocht gedraaid en daar sta/lig jij dan. Wat je zelf aan risico loopt, interesseert me geen moer. Alleen dat “le fou” misschien achter je nickname zou passen (en voor de mensen beginnen daarover te vallen, Belgen weten wie Farid Le Fou is).
  • enne … moeten we nu onder de indruk zijn? Ski van m’n 4e tot m’n 37e (nu). Ik heb ook m’n seizoentjes gedraaid in de bergen en de lokale competities best wel leuk gevonden. So whoop-di-do what?
Lars3 op 10 feb 2017 19:09

Zeker moet je niet onder de indruk wezen!!! Trachtte alleen te schetsen dat ik enige ervaring heb. Maar onder de indruk zou ik alleen zijn als jij met je rechter danwel linker oor flappert… indien dat op skies gebeurt … geloof me dan hen ik dat eerder in de gaten dan dat jij daar überhaupt aan denkt…

Ben niet meer of minder dan een ieder ander op dit forum echter deel mijn mening cq ervaring.

Zeg alleen dat het ook mogelijk is te “knallen” zonder anderen daarmee in gevaar te brengen.

Farid op 10 feb 2017 19:21

Ja, natuurlijk is dat perfect mogelijk. Hell … dat is gewoon ook énorm leuk. Puur genieten om stevig door te trekken …
Dat is alleen niet bepaald wat je in je eerste post in dit topic zei. Dat is -niet- zonder gevaar (snelheid/afstand).

Ik heb alleen moeite met zo’n pauschale uitspraken. In het bijzonder wanneer die uitspraak van iemand komen die dan ook nog les gegeven heeft. Ik herinner mij dat de klotigste momenten om les te geven waren wanneer er iemand zo’n dingen in de praktijk begon om te zetten … technisch misschien wel in orde, maar op een paar decimalen na nul-komma-nul inzicht in pistengedrag.

Wat een geraaskal hier af en toe zeg!! Even voor de duidelijkheid… ik ben 41 ski vanaf mijn 10de… ben zowel ski als snowboard leraar geweest ( laatste 10 jaar geen les meer gegeven) ook in Oostenrijk . Tweemaal het seizoen volgemaakt (16 weken=seizoen) nog oldschool boarder. Dus denk aan hardboard en een factory prime plank van 173 cm met een persoonlijk topsnelheid van 98,7 km p/u. Op ski’s gemeten 114,6 km p/u.

Zo dat is gemeld… luister de mensen die hier praten over 80 km p u op skies op blauw hebben het echt over puur hypothetische gevallen. Ten eerste heb je op blauw behoorlijk wat tijd nodig om deze snelheid te halen. Tenzij je 160 kilo weegt en skies hebt van 2 m!! Opde huidige curve skies van gemiddeld 165-170 en 80 kilo ga je het echt niet zomaar even redden tot de 80km p/u.
Ja eens… als je het wel red dan is het een beetje vreemd. Want dat betekend dat je rechtdoor gaat met skies die gemaakt zijn om bochten te maken en dat je niet het gewicht hebt om de bochten strak in te sturen. Daarbij zullen je skies met deze snelheid en dit gewicht gaan “zoeken” maar buiten dat.

Ik skie op een atomic afdalings ski met titanium plaat, zet 110 kg erop en zijn 183 (ben zelf 194cm) echt geen problemen met op steil rood mensen te passeren met 80 km per uur !

Farid op 10 feb 2017 18:32

Twee gedachten:

  • als je de ervaring hebt die jij zegt dat je hebt, val je perfect onder de noemer die ik eerder heb gegeven wanneer je vindt dat het normaal is om op hoge (!) snelheid langs een groep te knallen. Ja, je kan dan wel skiën, nee, ik zal niet schrikken, ja, je bent een ongelofelijke kloot als je dat doet. Gewoon op basis van je ervaring zou je moeten weten dat je andere mensen aan een hoog risico blootstelt. 3-4 Meter tussenruimte … dat is aan die snelheden gewoon niets. Als’k één keer met m’n linker of rechter oor flapper heb ik op m’n skies die 3-4 meter in een mooi gesneden bocht gedraaid en daar sta/lig jij dan. Wat je zelf aan risico loopt, interesseert me geen moer. Alleen dat “le fou” misschien achter je nickname zou passen (en voor de mensen beginnen daarover te vallen, Belgen weten wie Farid Le Fou is).
  • enne … moeten we nu onder de indruk zijn? Ski van m’n 4e tot m’n 37e (nu). Ik heb ook m’n seizoentjes gedraaid in de bergen en de lokale competities best wel leuk gevonden. So whoop-di-do what?
Lars3 op 10 feb 2017 19:09

Zeker moet je niet onder de indruk wezen!!! Trachtte alleen te schetsen dat ik enige ervaring heb. Maar onder de indruk zou ik alleen zijn als jij met je rechter danwel linker oor flappert… indien dat op skies gebeurt … geloof me dan hen ik dat eerder in de gaten dan dat jij daar überhaupt aan denkt…

Ben niet meer of minder dan een ieder ander op dit forum echter deel mijn mening cq ervaring.

Zeg alleen dat het ook mogelijk is te “knallen” zonder anderen daarmee in gevaar te brengen.

Farid op 10 feb 2017 19:21

Ja, natuurlijk is dat perfect mogelijk. Hell … dat is gewoon ook énorm leuk. Puur genieten om stevig door te trekken …
Dat is alleen niet bepaald wat je in je eerste post in dit topic zei. Dat is -niet- zonder gevaar (snelheid/afstand).

Ik heb alleen moeite met zo’n pauschale uitspraken. In het bijzonder wanneer die uitspraak van iemand komen die dan ook nog les gegeven heeft. Ik herinner mij dat de klotigste momenten om les te geven waren wanneer er iemand zo’n dingen in de praktijk begon om te zetten … technisch misschien wel in orde, maar op een paar decimalen na nul-komma-nul inzicht in pistengedrag.

Lars3 op 10 feb 2017 19:29

Klopt ook!

Echter heeft skiën nog altijd iets avontuurlijks waarin je grenzen op zoekt… soms ga je eroverheen…

Anders blijf ik wel thuis… hier sluit ik al aan … elke dag… op de A12 … ?

Als je hoge pieksnelheden wil halen is rechtuit het devies. ;)

DSvier op 10 feb 2017 17:16

I know … rechtuit en met zo groot mogelijke hellingshoek.

Tegelijkertijd weet jij even goed als ik dat er een hele wereld, wat zeg ik, een universum van verschil is tussen “hoera, ik heb een keer rechtdoor 80km/h gehaald op m’n half-z’n-gat skitracker”, “ik ski gewoon altijd en overal 80km/h om die megah-race-latten die ik één keer per week huur man … funpark, zwart, rood, blauw, wit, oranje, fuchsia … alle pistes” en “ik ben een fuckin’ zoon van Body Miller, Herman Maier en Ted Liggety” ;).

Lars3 op 10 feb 2017 19:23

Bijzonder…er lijkt een mismatch te zijn. De beschrijving van de hoera 80 op mn tracker past naadloos op het type dat je vervolgens beschrijft.

De categorie overal 80 kan vaak juist technisch wel goed skiën. :)

Normaal gesproken ben ik een skiër die graag alleen maar op hoge snelheid en gecontroleerd wil skiën puur omdat het minder belastend werkt voor de knieën en de bovenbenen deze krachten goed kunnen opvangen. Dus het gros van de langzamere skiërs ski je in principe snel voorbij.

Nou dit jaar is me wel iets opgevallen en ik moet zeggen dat dit angstig kan werken. Heb twee dagen geskied op snelheid van een beginnende skiër die op rode pistes al rutchend beneden kwam. Het was geen pretje om mensen soms langs je skien met hogere snelheden. Je bent telkens naar boven aan het loeren of er geen mensen aan komen binnen het bereik waar je wilt draaien. Op een gegeven moment ben je gewoon drukker aan het kijken en te anticiperen op de directe omgeving.

Dit vond ik het ontzettend vervelend omdat je het niet gewend bent. En ja nu begrijp ik ook dat mensen het angstig kunnen vinden als ze last krijgen met eventuele uitdagende pistes waar het ijzig, steil of druk wordt terwijl ze best redelijk beneden kunnen komen.

*bericht bewerkt door Tim. op 10 feb 2017 20:04

… luister de mensen die hier praten over 80 km p u op skies op blauw hebben het echt over puur hypothetische gevallen. Ten eerste heb je op blauw behoorlijk wat tijd nodig om deze snelheid te halen. Tenzij je 160 kilo weegt en skies hebt van 2 m!! Opde huidige curve skies van gemiddeld 165-170 en 80 kilo ga je het echt niet zomaar even redden tot de 80km p/u.
Ja eens… als je het wel red dan is het een beetje vreemd. Want dat betekend dat je rechtdoor gaat met skies die gemaakt zijn om bochten te maken en dat je niet het gewicht hebt om de bochten strak in te sturen. Daarbij zullen je skies met deze snelheid en dit gewicht gaan “zoeken” maar buiten dat.

Farid op 10 feb 2017 18:32

Wel knap dat jij denkt te weten op welke ski’s ik ski en dat je op een blauwe piste niet hard zou kunnen gaan. Misschien heb je in die 31 jaar alleen Oostenrijks blauw geskied ;) Op een gemiddelde Franse blauwe piste haal je de 80 km/h meestal vrij makkelijk. Ik heb er even geen filmpjes van online staan, maar b.v. vorig jaar in het Grand Massif op de groene Marvel haalde ik zonder problemen de 65 km/h:

. Ik stond vrij rechtop, dus het kon zelfs nog wel iets harder.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 10 feb 2017 20:11

Zeg alleen dat het ook mogelijk is te “knallen” zonder anderen daarmee in gevaar te brengen.

Farid op 10 feb 2017 19:21

“80 km/h”, “op een afstand van een metertje of 3”, “zonder anderen in gevaar te brengen”.
Je kan eender welke twee mogelijkheden kiezen, de derde wordt automatisch uitgesloten. Zo simpel is het volgens de fysica, biomechanica en kansberekening.
Tenzij je een supermens bent die de grenzen van de biomechanica verlegt tot in Terra incognita of skiet aan relativistische snelheden (ik vraag me af welke wax je daarvoor onder je latten moet smeren), ben je gewoon een aso die tot nu toe geluk heeft gehad.

*bericht bewerkt door Morzel op 10 feb 2017 20:19

@Tim., grappig, ik herken dit wel! In dat opzicht is snel skiën best wel relaxed, maar dan moet het ook weer niet te druk zijn. Als ik “last” heb van skiërs die mij “achterna zitten”, wil ik wel eens volgas gaan om te kwijt te raken. Op de een of andere manier gaan mijn ski’s altijd harder dan die van anderen, tenminste zolang ik rechtuit naar beneden durf :)

Als je hoge pieksnelheden wil halen is rechtuit het devies. ;)

DSvier op 10 feb 2017 17:16

I know … rechtuit en met zo groot mogelijke hellingshoek.

Tegelijkertijd weet jij even goed als ik dat er een hele wereld, wat zeg ik, een universum van verschil is tussen “hoera, ik heb een keer rechtdoor 80km/h gehaald op m’n half-z’n-gat skitracker”, “ik ski gewoon altijd en overal 80km/h om die megah-race-latten die ik één keer per week huur man … funpark, zwart, rood, blauw, wit, oranje, fuchsia … alle pistes” en “ik ben een fuckin’ zoon van Body Miller, Herman Maier en Ted Liggety” ;).

Lars3 op 10 feb 2017 19:23

Ik sprak niet voor niets vanaf het begin over pieksnelheden. ;)

Plaats een reactie