Hard & ongecontroleerd

In Italië zie ik het zo goed als niet. Daarnaast vind ik dat ik, omdat ik wel goed kan skiën, primair de verantwoordelijkheid heb om te zorgen dat ik zonder iemand te raken beneden kom. Dus goed kijken om mij heen wat er gebeurt en pas dan gaan. En onderweg als je ziet dat iemand in jouw lijn komt als die iets geks doet daar ook maar rekening mee houden.

Ten aanzien van dit soort figuren vind ik wel dat er opgetreden moet worden. Prima als je wil oefenen, maar gevaarzetting is niet de bedoeling.

@Userd Ik kan dat uit iemands verhaal op een forum niet opmaken, dat moet ik gewoon zien op de piste of vanuit een lift. Skiën is een risicosport en er zijn ook mensen die als ze zo ongeveer stilstaan een ernstige blessure krijgen. Ik blijf erbij dat, zolang je rekening houdt met anderen en die niet in gevaar brengt, hoge snelheden prima moeten kunnen. Dat is voor mij een deel van de lol en tevens een gevoel van vrijheid.

Quick op 10 feb 2017 14:27

Dat kan niet echt, da’s het hele punt. TS, rollingroel en anderen crashen niet voor de lol meestal. Afdoen als is ‘risicosport, jammer dan voor de rest, is mijn lolletje’ vind ik op zijn zachtst gezegd weinig sociaal. Mafklappers zoals oa maar zeker niet alleen in Winterberg regelmatig te vinden zijn en waar TS op doelt, zijn levensgevaarlijk voor iedereen en daar zou best tegen opgetreden mogen worden.

Userd op 10 feb 2017 14:53

Er staat toch niets anders dan dat hoge snelheden geen probleem zijn, mits je niemand in gevaar brengt?

Ik ski ook zeer rap, maar wel altijd vanuit controle en ik zorg ook dat ik andermans fouten op kan vangen.

Precies, dat staat er. Kamikaze-piloten verdedig ik nadrukkelijk NIET.

Mr. Slow

Herkenbaar! Ik ben zelf alleen diegene die tegen iedereen sorry zegt als ik op mijn snowboard op ‘overgangspaden’ board… en tegen aardig wat mensen aanrijd (zonder kwade opzet!)Het stikt er namelijk altijd van skiers die op hun dooie gemakje vooruit gaan en zich niet realiseren dat ik als snowboarder vaart nodig heb om vlakke stukken te halen.
Net als skiërs die mij op smalle paden naar de zijkant van de piste drijven en zich niet realiseren dat ik als snowboarder de ruimte nodig heb om mijn board te draaien om te kunnen remmen…

*bericht bewerkt door mRtv op 10 feb 2017 16:18

Ik vind eerlijk gezegd dat als ik iemand met 80 voorbij wil knallen op een afstand van een metertje of 3-4 dat prima moet kunnen. Hoogstwaarschijnlijk als iemand daar bang van wordt komt dat ook omdat diegene waarschijnlijk 5 km per uur gaat. Als ik zo hard ga is het waarschijnlijk een pittige steile rode piste. Anders haal je die snelheid niet. Wat ik probeer te zeggen is dat als je bang bent of schrikt van de mensen om je heen, je waarschijnlijk niet op een piste bent waar je thuishoort.

Ik zie weleens mensen prutsen en angstvallig om zich heen kijken en continu schrikken … dan denk tja wat doe je hier dan ook…

Op een vlakke piste ga je 60-65 … vrij gemakkelijk… 80 moet je je best voor doen. Maar mensen die 65 gaan zullen niet zo snel schrikken van iemand die 80 gaat… realtief weinig verschil … 10-15 km p.u.

Ook voor skiërs in beweging helpt het soms om even over je schouder te kijken als je van je patroon afgaat, bijvoorbeeld ineens de hele piste willen oversteken terwijl je tot dan toe korte bochtjes aan het maken bent. Het werkt dan twee kanten op: je kunt zien of er niet iemand hard van boven komt en diegene die van boven komt kan aan het draaien van je hoofd zien dat je waarschijnlijk die kant op wilt komen.

Hessel op 10 feb 2017 14:09

Nee dat hoeft niet want diegene achter je moet maar anticiperen omdat iemand toch invoegt in je lijn 3 meter voor je. Is toch niet de schuld van degene die de piste oversteekt zonder te kijken.

Frappant dat als het om weggedrag gaat, men daar (hier) ineens heel anders over lijkt te denken…

RCGrootveld op 10 feb 2017 13:36

Rob, als we het met jou over weggedrag gaan hebben zijn we volgend seizoen nog aan het discussiëren. Wat natuurlijk wel leuk is om de zomer door te komen.

A winter without powder isn't a winter!

Herkenbaar! Ik ben zelf alleen diegene die tegen iedereen sorry zegt als ik op mijn snowboard op ‘overgangspaden’ board… en tegen aardig wat mensen aanrijd (zonder kwade opzet!)Het stikt er namelijk altijd van skiers die op hun dooie gemakje vooruit gaan en zich niet realiseren dat ik als snowboarder vaart nodig heb om vlakke stukken te halen.
Net als skiërs die mij op smalle paden naar de zijkant van de piste drijven en zich niet realiseren dat ik als snowboarder de ruimte nodig heb om mijn board te draaien om te kunnen remmen…

mRtv op 10 feb 2017 16:17

Bijkomend probleem is dat je ook niet KAN remmen als het heel erg druk is. Simpelweg omdat je de ruimte niet krijgt.
Zelf probeer ik een rustig moment uit te zoeken maar als het echt niet anders gaat dan roep ik ook maar een keer sorry.

Übung macht den meister!!!

@Farid
Dat er harder wordt geskied naarmate de pistes steiler worden is onzin. Juist op vlakke pistes wordt er veel en veel harder geskied dan op steile pistes. Gecontroleerd 80 km/h op een blauwe piste skiën is veel en veel makkelijker dan gecontroleerd 80 km/h op een zwarte piste skiën. 80 km/h op steil rood of zwart? In de World Cup ja. Maar anders?

*bericht bewerkt door Skitechniek op 10 feb 2017 16:43

Ik vind eerlijk gezegd dat als ik iemand met 80 voorbij wil knallen op een afstand van een metertje of 3-4 dat prima moet kunnen. Hoogstwaarschijnlijk als iemand daar bang van wordt komt dat ook omdat diegene waarschijnlijk 5 km per uur gaat. Als ik zo hard ga is het waarschijnlijk een pittige steile rode piste. Anders haal je die snelheid niet. Wat ik probeer te zeggen is dat als je bang bent of schrikt van de mensen om je heen, je waarschijnlijk niet op een piste bent waar je thuishoort.

Ik zie weleens mensen prutsen en angstvallig om zich heen kijken en continu schrikken … dan denk tja wat doe je hier dan ook…

Op een vlakke piste ga je 60-65 … vrij gemakkelijk… 80 moet je je best voor doen. Maar mensen die 65 gaan zullen niet zo snel schrikken van iemand die 80 gaat… realtief weinig verschil … 10-15 km p.u.

Farid op 10 feb 2017 16:20

Ik zal niet schrikken … maar ik zal je wel een tamelijk asociale kloot vinden. Als je zo goed kan skiën dat je aan die snelheid controle hebt, dan ben je duidelijk beter dan 80% van de mensen die je op een piste gaat tegenkomen. Dan moet je ook maar rekening kunnen houden met anderen en afstand houden.

Overigens … en daar gaat het weer op dat “welles nietes” spelletje voor snelheid. Je moet écht je best doen om 80 km/h te halen. Rechtdoor haalt elke banaan dat vroeg of laat wel (als de helling maar lang of steil genoeg is). Als je wil weten wat dat is terwijl je bochten draait (ter vergelijking met je eigen kunde), er is een filmpje van Ted Ligety met een snelheidsmeting tijdens een GS trainingsrun. Hij geraakt nauwelijks aan die snelheid (80kmh = 50 mph).
https://www.facebook.com/ligetyted/videos/10154286934618440/…

Ik denk niet dat er op dit forum ook maar 50 mensen rondhangen die -dat- kunnen én gecontroleerd bezig zijn. En ik weeg m’n woorden nog

Ik ben zelf alleen diegene die tegen iedereen sorry zegt als ik op mijn snowboard op ‘overgangspaden’ board… en tegen aardig wat mensen aanrijd (zonder kwade opzet!)Het stikt er namelijk altijd van skiers die op hun dooie gemakje vooruit gaan en zich niet realiseren dat ik als snowboarder vaart nodig heb om vlakke stukken te halen.

mRtv op 10 feb 2017 16:17

Ehm, @mRtv, je schrijft dat je “zonder opzet” tegen mensen opbotst, maar in de zin daarna geef je aan dat je weldegelijk een bepaalde keuze maakt die ervoor zorgt dat je tegen mensen aanknalt. Ik vind eerlijk gezegd jouw keuze niet bepaald netjes. Omdat jij wilt voorkomen dat je verderop een stukje moet lopen breng je namelijk opzettelijk mensen in gevaar (dat doe je namelijk als je tegen ze opbotst). Niet OK wat mij betreft.

Farid

10 februari 2017 · 16:20
Ik vind eerlijk gezegd dat als ik iemand met 80 voorbij wil knallen op een afstand van een metertje of 3-4 dat prima moet kunnen

Of je wilt provoceren met deze opmerking of je meent het, in het laatste geval spoor je echt niet in mijn optiek. Een auto (leuk voor Grootveld) die 80km/u rijdt langs een bijna stilstaande voetganger of fietser als perspectief. Het zijn juist de onderlinge snelheidsverschillen die de kansen op problemen vergroten. Daar moet je toch rekening mee houden als de ‘betere’ skiër of boarder, of zie je dat niet als jouw verantwoordelijkheid wat de minder begaafde piste genoot doet?

*bericht bewerkt door HN65 op 10 feb 2017 16:44

Ik zal niet schrikken … maar ik zal je wel een tamelijk asociale kloot vinden. Als je zo goed kan skiën dat je aan die snelheid controle hebt, dan ben je duidelijk beter dan 80% van de mensen die je op een piste gaat tegenkomen. Dan moet je ook maar rekening kunnen houden met anderen en afstand houden.

Overigens … en daar gaat het weer op dat “welles nietes” spelletje voor snelheid. Je moet écht je best doen om 80 km/h te halen. Rechtdoor haalt elke banaan dat vroeg of laat wel (als de helling maar lang of steil genoeg is). Als je wil weten wat dat is terwijl je bochten draait (ter vergelijking met je eigen kunde), er is een filmpje van Ted Ligety met een snelheidsmeting tijdens een GS trainingsrun. Hij geraakt nauwelijks aan die snelheid (80kmh = 50 mph).
https://www.facebook.com/ligetyted/videos/10154286934618440/…

Ik denk niet dat er op dit forum ook maar 50 mensen rondhangen die -dat- kunnen én gecontroleerd bezig zijn. En ik weeg m’n woorden nog

Lars3 op 10 feb 2017 16:37

^Dit, dit en nog eens dit.
En ook op dit filmpje zie je, op het steilere stuk gaat de snelheid OMLAAG.
Overigens zijn er geeneens 50 mensen in de wereld die dit kunnen, laat staan 50 mensen op dit forum…

Ook voor skiërs in beweging helpt het soms om even over je schouder te kijken als je van je patroon afgaat, bijvoorbeeld ineens de hele piste willen oversteken terwijl je tot dan toe korte bochtjes aan het maken bent. Het werkt dan twee kanten op: je kunt zien of er niet iemand hard van boven komt en diegene die van boven komt kan aan het draaien van je hoofd zien dat je waarschijnlijk die kant op wilt komen.

Hessel op 10 feb 2017 14:09

Nee dat hoeft niet want diegene achter je moet maar anticiperen omdat iemand toch invoegt in je lijn 3 meter voor je. Is toch niet de schuld van degene die de piste oversteekt zonder te kijken.

Joostw op 10 feb 2017 16:25

Nee is ook eigenlijk niet nodig. Laat juristen achteraf maar lekker ruziën over de schade, is een stuk spannender ook. Bovendien maak je bij niet uitkijken meer kans op een volledig verzorgd verblijf in een rustig oord :)

Persoonlijk kijk ik liever wel over mijn schouder, hoewel de kans klein is dat er nog snellere skiërs onderweg zijn :)

Ik ben zelf alleen diegene die tegen iedereen sorry zegt als ik op mijn snowboard op ‘overgangspaden’ board… en tegen aardig wat mensen aanrijd (zonder kwade opzet!)Het stikt er namelijk altijd van skiers die op hun dooie gemakje vooruit gaan en zich niet realiseren dat ik als snowboarder vaart nodig heb om vlakke stukken te halen.

mRtv op 10 feb 2017 16:17

Ehm, @mRtv, je schrijft dat je “zonder opzet” tegen mensen opbotst, maar in de zin daarna geef je aan dat je weldegelijk een bepaalde keuze maakt die ervoor zorgt dat je tegen mensen aanknalt. Ik vind eerlijk gezegd jouw keuze niet bepaald netjes. Omdat jij wilt voorkomen dat je verderop een stukje moet lopen breng je namelijk opzettelijk mensen in gevaar (dat doe je namelijk als je tegen ze opbotst). Niet OK wat mij betreft.

Forza op 10 feb 2017 16:37

Op paden kun je inderdaad af en toe niet remmen: zit er links en rechts een skiër naast je, dan heb je gewoon niet de mogelijkheid je board dwars te zetten (daarnaast is het nogal vervelend om te moeten lopen, dat terzijde). Ik probeer dan ook zoveel mogelijk de kanten te pakken en als ik zie dat skiërs plotseling ineens wel de hele breedte gaan gebruiken is een ‘Achtung’ gelukkig meestal genoeg om ervoor te zorgen dat ze mij ook wat ruimte laten. Dan hoef je ook niet tegen ze op te botsen ;)

Verder voor de snelheidsduivels: neem gewoon afstand als je de minder snelle mensen voorbij gaat en als je techniek niet goed is: neem aub meer les. Valt me trouwens ook op dat per skigebied en periode de niveaus nog weleens verschillen.

Ik zie weleens mensen prutsen en angstvallig om zich heen kijken en continu schrikken … dan denk tja wat doe je hier dan ook…

tja, dat denk ik (en wellicht ook anderen) van mensen met de stelling

Ik vind eerlijk gezegd dat als ik iemand met 80 voorbij wil knallen op een afstand van een metertje of 3-4 dat prima moet kunnen.

Daarbij zegt alleen het gebruik van het woord “knallen” mij al genoeg over iemand …

Rob

Herkenbaar! Ik ben zelf alleen diegene die tegen iedereen sorry zegt als ik op mijn snowboard op ‘overgangspaden’ board… en tegen aardig wat mensen aanrijd (zonder kwade opzet!)Het stikt er namelijk altijd van skiers die op hun dooie gemakje vooruit gaan en zich niet realiseren dat ik als snowboarder vaart nodig heb om vlakke stukken te halen.
Net als skiërs die mij op smalle paden naar de zijkant van de piste drijven en zich niet realiseren dat ik als snowboarder de ruimte nodig heb om mijn board te draaien om te kunnen remmen…

mRtv op 10 feb 2017 16:17

Maar jij komt dan van achteren, toch?

@Farid
Dat er harder wordt geskied naarmate de pistes steiler worden is onzin. Juist op vlakke pistes wordt er veel en veel harder geskied dan op steile pistes. Gecontroleerd 80 km/h op een blauwe piste skiën is veel en veel makkelijker dan gecontroleerd 80 km/h op een zwarte piste skiën. 80 km/h op steil rood of zwart? In de World Cup ja. Maar anders?

IkBakErNiksVan op 10 feb 2017 16:33

Hoezo niet? Ik haal de hoogste (piek)snelheden echt op zwart hoor.

Niet mee eens. Mensen zonder techniek gaan eerder langzaam dan snel. Lekker slalommen ertussendoor

Gang is alles

Daarbij zegt alleen het gebruik van het woord “knallen” mij al genoeg over iemand …

RCGrootveld op 10 feb 2017 16:59

Als we het over straatbendes hadden, zou ik hetzelfde zeggen.

Dus hou ik het bij ‘gassen’… of ga je dan ook allemaal nare dingen denken?

Daarbij zegt alleen het gebruik van het woord “knallen” mij al genoeg over iemand …

RCGrootveld op 10 feb 2017 16:59

Is er tegenwoordig al een censuur op het woord “knallen”. Wat is het volgende woord waar censuur op komt? “Linkerbahn” “180” “Gass” ?

A winter without powder isn't a winter!

Niet mee eens. Mensen zonder techniek gaan eerder langzaam dan snel. Lekker slalommen ertussendoor

Jesper op 10 feb 2017 17:15

Gelden die langzamere skiërs ook als palen? In dat geval heb ik wel wat ski’s tussen de palen getest…

Ik vind eerlijk gezegd dat als ik iemand met 80 voorbij wil knallen op een afstand van een metertje of 3-4 dat prima moet kunnen. Hoogstwaarschijnlijk als iemand daar bang van wordt komt dat ook omdat diegene waarschijnlijk 5 km per uur gaat. Als ik zo hard ga is het waarschijnlijk een pittige steile rode piste. Anders haal je die snelheid niet. Wat ik probeer te zeggen is dat als je bang bent of schrikt van de mensen om je heen, je waarschijnlijk niet op een piste bent waar je thuishoort.

Ik zie weleens mensen prutsen en angstvallig om zich heen kijken en continu schrikken … dan denk tja wat doe je hier dan ook…

Op een vlakke piste ga je 60-65 … vrij gemakkelijk… 80 moet je je best voor doen. Maar mensen die 65 gaan zullen niet zo snel schrikken van iemand die 80 gaat… realtief weinig verschil … 10-15 km p.u.

Farid op 10 feb 2017 16:20

Ik zal niet schrikken … maar ik zal je wel een tamelijk asociale kloot vinden. Als je zo goed kan skiën dat je aan die snelheid controle hebt, dan ben je duidelijk beter dan 80% van de mensen die je op een piste gaat tegenkomen. Dan moet je ook maar rekening kunnen houden met anderen en afstand houden.

Overigens … en daar gaat het weer op dat “welles nietes” spelletje voor snelheid. Je moet écht je best doen om 80 km/h te halen. Rechtdoor haalt elke banaan dat vroeg of laat wel (als de helling maar lang of steil genoeg is). Als je wil weten wat dat is terwijl je bochten draait (ter vergelijking met je eigen kunde), er is een filmpje van Ted Ligety met een snelheidsmeting tijdens een GS trainingsrun. Hij geraakt nauwelijks aan die snelheid (80kmh = 50 mph).
https://www.facebook.com/ligetyted/videos/10154286934618440/…

Ik denk niet dat er op dit forum ook maar 50 mensen rondhangen die -dat- kunnen én gecontroleerd bezig zijn. En ik weeg m’n woorden nog

Lars3 op 10 feb 2017 16:37

Als je hoge pieksnelheden wil halen is rechtuit het devies. ;)

Ik ben zelf alleen diegene die tegen iedereen sorry zegt als ik op mijn snowboard op ‘overgangspaden’ board… en tegen aardig wat mensen aanrijd (zonder kwade opzet!)Het stikt er namelijk altijd van skiers die op hun dooie gemakje vooruit gaan en zich niet realiseren dat ik als snowboarder vaart nodig heb om vlakke stukken te halen.

mRtv op 10 feb 2017 16:17

Ehm, @mRtv, je schrijft dat je “zonder opzet” tegen mensen opbotst, maar in de zin daarna geef je aan dat je weldegelijk een bepaalde keuze maakt die ervoor zorgt dat je tegen mensen aanknalt. Ik vind eerlijk gezegd jouw keuze niet bepaald netjes. Omdat jij wilt voorkomen dat je verderop een stukje moet lopen breng je namelijk opzettelijk mensen in gevaar (dat doe je namelijk als je tegen ze opbotst). Niet OK wat mij betreft.

Forza op 10 feb 2017 16:37

Volgens mij snap je niet wat ik bedoel…
Ik zal jouw (ietwat krachtige) termen ‘aanknallen’ en ‘opbotsen’ even relativeren: het gaat om iemand net wel/niet aanraken met een snelheid die nog niet eens stapvoets mag heten.
Daarnaast maak ik inderdaad de keuze mijn snelheid te houden, wat betekent dat als een skiër voor mij er ineens een pizza punt ingooit, ik soms niet op tijd kan remmen. Ervaring van ‘ruimte laten’ is helaas dat er altijd mensen tussen duiken… met opnieuw het gevolg dat ik niet bijtijds kan remmen.

*bericht bewerkt door mRtv op 10 feb 2017 17:21

Zeer herkenbaar…
Was dit jaar een stuk ah filmen met mn GO-pro. Beginners+ klasje (niveau 1 ESF).
Komen gewoon mensen door de klas heen kamikazen. Mensen skien 1 a 1,5 meter achter elkaar en gewoon er daar tussendoor gaan…
Verder ook anderen in ploeg RECHT naar beneden zien gaan met 30/35 km per uur en geen bocht kunnen maken…
Ben er achteraan gegaan en aangegeven dat lesnemen misschien een goed idee was, enige reactie was dat hij toch ah oefenen was…
En tja op een lege piste een beginner omver rammen… ik was net niet ah filmen, netjes bochtjes maken met 10-15 km per uur en dan ramt er een binnen met 40-45 km per uur…
Ski broek kapot, helm ingedeukt nog wel even gevraagd hoe t ging maar hij was al weg en liet geen gegevens achter verder…
Tja, ik kom ze ook niet tegen, zodra je eenmaal wat harder skiet (bij mij max 50km en dan moet t al heel hard gaan ;P) dan blijven ze wel wat verder van je weg.
Zelf wel een aantal jaar terug in een sleeplift omhoog omver gekegeld. Ik zag de persoon echter aankomen dus liet me mooi op hem vallen ;)

Herkenbaar! Ik ben zelf alleen diegene die tegen iedereen sorry zegt als ik op mijn snowboard op ‘overgangspaden’ board… en tegen aardig wat mensen aanrijd (zonder kwade opzet!)Het stikt er namelijk altijd van skiers die op hun dooie gemakje vooruit gaan en zich niet realiseren dat ik als snowboarder vaart nodig heb om vlakke stukken te halen.

Net als skiërs die mij op smalle paden naar de zijkant van de piste drijven en zich niet realiseren dat ik als snowboarder de ruimte nodig heb om mijn board te draaien om te kunnen remmen…

mRtv op 10 feb 2017 16:17

Maar jij komt dan van achteren, toch?

DSvier op 10 feb 2017 17:11

Wat is je vraag? Dat ik van achteren kom betekent dat ik fout zit?

@mRtv
Ja, iedereen die van achter komt is altijd fout. Is toch logisch, staat toch in de FIS pisteregels.

A winter without powder isn't a winter!

Niet mee eens. Mensen zonder techniek gaan eerder langzaam dan snel. Lekker slalommen ertussendoor

Jesper op 10 feb 2017 17:15

Gelden die langzamere skiërs ook als palen? In dat geval heb ik wel wat ski’s tussen de palen getest…

GiGi op 10 feb 2017 17:16

Jazeker tellen die.
Deze zijn zelfs nog moeilijker als echte palen omdat ze bewegen

Gang is alles

Ze vielen bij bosjes, net echte kiepstangen. Nou was ik ook wel flink aan het boksen moet ik zeggen…

Ze vielen bij bosjes, net echte kiepstangen. Nou was ik ook wel flink aan het boksen moet ik zeggen…

GiGi op 10 feb 2017 17:28

Lol :)

Wel crossblocken, dan ben je nog sneller :)

@mRtv
Ja, iedereen die van achter komt is altijd fout. Is toch logisch, staat toch in de FIS pisteregels.

Joostw op 10 feb 2017 17:25

In theorie… Als er aan weerszijde skiërs naast mij komen, dan KAN je als snowboarder niet remmen!
Als een auto op de weg je afsnijdt en jij knalt daardoor achterop ben je ook niet vanzelfsprekend schuldig…

Ik ben absoluut voor veiligheid op de piste. En zoek situaties ook zeker niet op, maar wat ik zeg: op nagenoeg vlakke smalle stukken betekent ruimte laten vaak dat er iemand tussen schiet die mij op die manier de marge om te remmen ontneemt. En indien mogelijk haal ik dan zeker mijn snelheid eruit, ook als dat betekent dat ik verder moet lopen. Maar met skiërs aan weerszijde kan dat simpelweg niet.

Plaats een reactie