Hard & ongecontroleerd

http://www.autorij-instructie.nl/2011/11/autorijles-rijstroo…

RFKANGOO op 7 mrt 2017 12:26

En wat wil je daar nu mee zeggen?

RCGrootveld op 7 mrt 2017 12:34

Zal ik even inkoppen dan?: als jij inloopt op een vrachtwagen en daarom naar links wil, moet jij opletten en aanpassen en geeft je geen rechten. Dat die achteropkomer kan verwachten dat jij naar links wil, is zo, maar jij zal diegene voor moeten laten.

Userd op 7 mrt 2017 12:39

Klopt, als ik hem daarmee tot een noodstop moet dwingen wel; anders niet.

Rob

http://www.autorij-instructie.nl/2011/11/autorijles-rijstroo…

RFKANGOO op 7 mrt 2017 12:26

En wat wil je daar nu mee zeggen?

RCGrootveld op 7 mrt 2017 12:34

Zal ik even inkoppen dan?: als jij inloopt op een vrachtwagen en daarom naar links wil, moet jij opletten en aanpassen en geeft je geen rechten. Dat die achteropkomer kan verwachten dat jij naar links wil, is zo, maar jij zal diegene voor moeten laten.

Userd op 7 mrt 2017 12:39

Klopt, als ik hem daarmee tot een noodstop moet dwingen wel; anders niet.

RCGrootveld op 7 mrt 2017 13:00

Dat maak jij ervan. Je moet hem voor laten gaan en mag niet hinderen, dat is de door jou zou geliefde regel.

http://www.autorij-instructie.nl/2011/11/autorijles-rijstroo…

RFKANGOO op 7 mrt 2017 12:26

En wat wil je daar nu mee zeggen?

RCGrootveld op 7 mrt 2017 12:34

Zal ik even inkoppen dan?: als jij inloopt op een vrachtwagen en daarom naar links wil, moet jij opletten en aanpassen en geeft je geen rechten. Dat die achteropkomer kan verwachten dat jij naar links wil, is zo, maar jij zal diegene voor moeten laten.

Userd op 7 mrt 2017 12:39

Klopt, als ik hem daarmee tot een noodstop moet dwingen wel; anders niet.

RCGrootveld op 7 mrt 2017 13:00

Belangen andere weggebruikers
Bij het wisselen van rijstrook of bij het maken van een andere zijdelingse verplaatsing mag geen gevaar of hinder ontstaan of kunnen ontstaan voor het overige verkeer. Het van rijstrook wisselen en daarbij een plaats innemen waarop een andere bestuurder zich al nadrukkelijk heeft voorbereid, is niet toegestaan.

Voor laten gaan
Bij het wisselen van rijstrook of het maken van een andere zijdelingse verplaatsing al het overige verkeer voor laten gaan (bestuurders én voetgangers).

Ik lees nergens iets over een noodstop. Jij wel??

Übung macht den meister!!!

@Hanjo je bent te positief over jezelf. Als je echt van rechtdoor skiën houdt had je wel gesprongen op 3:46 :D

Mensen die in de weg staan kun je natuurlijk altijd even sprayen (alleen als je zeker weet dat je harder kunt skiën dan zij :D)
Mensen die met hun stok staan te wijzen: stok wegslaan als een slalompaaltje :D

Iemand anders nog creatieve ideeën?

En (voor wie het aangaat): pleur op met die discussies over verkeersregels, ga naar het forum van autoweek of zo

*bericht bewerkt door Hessel op 07 mrt 2017 13:17

Haha dat doe ik dan weer niet omdat er zomaar iemand achter het bultje kan staan/zitten of liggen …

*bericht bewerkt door HvdB op 07 mrt 2017 13:19

I
De discussie over wel of niet de gehele piste gebruiken is er echt eentje die ik niet begrijp. Ook als iemand de gehele piste gebruikt blijft er wanneer je redelijk kunt anticiperen genoeg ruimte over om iemand in te halen, want het is natuurlijk niet zo dat iemand tegelijkertijd aan de ene kant, aan de andere kant en middenop is…De essentie van dit hele onderwerp is controle, als iemand daarvoor de volledige breedte van een piste nodig heeft is dat toch prima.

franksplinter op 7 mrt 2017 11:53

Jouw redenering van het anticiperen klopt wanneer het heel rustig is. Dan kan je eigenlijk doen waar je zin in hebt. In die omstandigheden is het ook geen probleem dat een groepje snowboarders op de piste zit te rusten, daar kan je ook op anticiperen. Maar als het drukker wordt …
Controle, uiteraard. Op een drukke piste komt ‘rekening houden met de anderen’ daar nog bij.
Ik heb toch wel de indruk dat iedereen spontaan probeert zo snel mogelijk te leren skieën op een manier die maakt dat je niet de volle breedte nodig hebt.

@Hessel als er mensen achter een verlaging van de piste staan en je kunt ze niet zien omdat ze achter de verlaging staan is het ook altijd een leuke uitdaging om over ze heen te springen, als dat echt niet kan dan is het ook leuk om er vlak langsheen te springen omdat ze toch verkeerd staan.

A winter without powder isn't a winter!

@Hanjo je bent te positief over jezelf. Als je echt van rechtdoor skiën houdt had je wel gesprongen op 3:46 :D

Mensen die in de weg staan kun je natuurlijk altijd even sprayen (alleen als je zeker weet dat je harder kunt skiën dan zij :D)
Mensen die met hun stok staan te wijzen: stok wegslaan als een slalompaaltje :D

Iemand anders nog creatieve ideeën?

En (voor wie het aangaat): pleur op met die discussies over verkeersregels, ga naar het forum van autoweek of zo

Hessel op 7 mrt 2017 13:14

Als ik het zo lees zit jij ook niet helemaal op het juiste forum, zulke ‘grappige’ ideeën zijn meer FOK territorium.

@Hanjo, geen idee, volgens mij is het vooral dezelfde vrouwspersoon die steeds in de weg skiet ;)

Ja dat zeg ik mijn vrouw ook elke keer maar ze wil maar niet aan de kant … ;-)

@Hessel als er mensen achter een verlaging van de piste staan en je kunt ze niet zien omdat ze achter de verlaging staan is het ook altijd een leuke uitdaging om over ze heen te springen, als dat echt niet kan dan is het ook leuk om er vlak langsheen te springen omdat ze toch verkeerd staan.

Joostw op 7 mrt 2017 13:24

Hilarisch idd. Zo bedoel je?:
http://www.dumpert.nl/mediabase/7065977/4f76aa94/ski_koppen…

Hilarisch idd. Zo bedoel je?:
http://www.dumpert.nl/mediabase/7065977/4f76aa94/ski_koppen…

Userd op 7 mrt 2017 13:40

Ja, dit is inderdaad een goed voorbeeld

A winter without powder isn't a winter!

@Hessel als er mensen achter een verlaging van de piste staan en je kunt ze niet zien omdat ze achter de verlaging staan is het ook altijd een leuke uitdaging om over ze heen te springen, als dat echt niet kan dan is het ook leuk om er vlak langsheen te springen omdat ze toch verkeerd staan.

Joostw op 7 mrt 2017 13:24

Onhandig staan ja! Verkeerd nee absoluut niet… Je behoort gewoon af te remmen voor zo’n verlaging of je bocht zo aan te snijden dat je overzicht hebt voordat je de helling induikt.

In Frankrijk is dit jaar voorwaardelijk gevangenis straf gegeven aan iemand die te hard over zo’n punt heen kwam en een dame zwara verwondde.

Click. Click. Peace

Had ik toch even het idee dat ik op autoweek zat :-D

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

http://www.autorij-instructie.nl/2011/11/autorijles-rijstroo…

RFKANGOO op 7 mrt 2017 12:26

En wat wil je daar nu mee zeggen?

RCGrootveld op 7 mrt 2017 12:34

Zal ik even inkoppen dan?: als jij inloopt op een vrachtwagen en daarom naar links wil, moet jij opletten en aanpassen en geeft je geen rechten. Dat die achteropkomer kan verwachten dat jij naar links wil, is zo, maar jij zal diegene voor moeten laten.

Userd op 7 mrt 2017 12:39

Klopt, als ik hem daarmee tot een noodstop moet dwingen wel; anders niet.

RCGrootveld op 7 mrt 2017 13:00

Dat maak jij ervan. Je moet hem voor laten gaan en mag niet hinderen, dat is de door jou zou geliefde regel.

Userd op 7 mrt 2017 13:07

Heb je ergens een verwijzing naar de definitie van “voor laten gaan” resp. “hinderen” ?

Rob

@Hessel als er mensen achter een verlaging van de piste staan en je kunt ze niet zien omdat ze achter de verlaging staan is het ook altijd een leuke uitdaging om over ze heen te springen, als dat echt niet kan dan is het ook leuk om er vlak langsheen te springen omdat ze toch verkeerd staan.

Joostw op 7 mrt 2017 13:24

Dat doe ik standaard, en dan heel zachtjes op hun helm of muts tikken met de achterkant van mijn board.

Jongens het gaat hier over skieen, niet over fahren,fahren fahren auf die autobahn.
Als het zo belangrijk voor je is om je gelijk te halen, doe dat lekker met PB

Ik lees nergens iets over een noodstop. Jij wel??

RFKANGOO op 7 mrt 2017 13:11

Heb jij ergens gelezen wat definitie van “hinderen” resp. “voor laten gaan” is?

“Voor laten gaan” (in de praktijk de voorrangsregels) is bedoeld voor de situatie dat twee weggebruikers op vrijwel het zelfde moment op de zelfde plaats zijn. Op het moment suprême zeg maar.

Als een achterop komend voertuig nog 250 meter van mij vandaan is, is dat niet het geval.
Zou een mooie boel worden, als je bij een om het even welke manoeuvre rekening zou moeten houden met verkeer wat nog 100en meters van je verwijderd is.

En dat verzin ik niet, dat is gebaseerd is op een persoonlijke praktijk ervaring in een vergelijkbare situatie (invoegen: zijwaartse beweging) en aanrijding met een voertuig wat van de linker baan naar de rechter baan ging.
Tegenpartij beriep zich op het feit dat ik als invoeger voorrang had moeten geven.
Helaas: De invoeg manoeuvre was als achter de rug, want ik reed al op de hoofdrijbaan en dus was er sprake van een “normale situatie”.
Aldus de uitspraak van de rechter in mijn voordeel …

Rob

Jongens het gaat hier over skieen, niet over fahren,fahren fahren auf die autobahn.
Als het zo belangrijk voor je is om je gelijk te halen, doe dat lekker met PB

Taan op 7 mrt 2017 16:33

Volgens mij ging het hier om gedrag, je aanpassen aan de anderen en met name wie zich aan wie aan moet passen.
En dan maakt het geen moer uit of dat nu over lucht, water, sneeuw (ook water) of asfalt gaat.
Want bottom-line gelden overal de zelfde regels …

Rob

@RCGrootveld dat is niet helemaal waar, bij het skiën mag je namelijk links en rechts inhalen en bij autorijden alleen maar links.

A winter without powder isn't a winter!

Wel netjes richting aangeven

"Koos, in het filmpje net zagen we een rechtse inhaal actie. Wat zegt het wetboek hierover.? "
?

*bericht bewerkt door Superskismurf op 07 mrt 2017 19:36

Heb ik als solo laagvlieger dan voorrang op verkeer dat vanuit de loefzijde de piste op rijd?

@RCGrootveld dat is niet helemaal waar, bij het skiën mag je namelijk links en rechts inhalen en bij autorijden alleen maar links.

Joostw op 7 mrt 2017 18:03

Er zijn situaties waarin je wel degelijk rechts in mag halen …

Rob

Heb ik als solo laagvlieger dan voorrang op verkeer dat vanuit de loefzijde de piste op rijd?

Tiny-M op 7 mrt 2017 20:20

Alleen als je allebei het grootzeil over de zelfde boeg hebt staan …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 07 mrt 2017 22:05

Rob

Een fimpje ter beoordeling of ik niet te positief ben over mijzelf.
https://youtu.be/zu_MnHzn7X8

Hanjo op 7 mrt 2017 12:58

Ik vind het er wel ok uitzien; je kruist altijd achterlangs of skiet met een hele ruime bocht om anderen heen. Op 2.45 had ik misschien even gestopt om te vragen of alles ok is, op 2.52 had ik misschien iets meer afstand genomen, al kan ik niet zien of links helemaal vrij was. Voor de veiligheid laat ik ook altijd een randje piste over zodat snellere mensen er nog langs kunnen, of ik moet 100% zeker weten dat die niet achter me zitten. Los van veilig en gecontroleerd skiën, vind ik je stokinzet wel wat vreemd; je lijkt zomaar wat te doen eigenlijk. Ik verwacht altijd een bocht om de stokinzet heen.

Haha dat is mijn vrouw!! Ik skiede achter haar om te filmen … ;-) geloof me ik ben nog genoeg gestopt met en voor haar!

Ik vroeg niet zozeer feedback op mijn techniek maar je hebt gelijk. Dit is een blauwe piste (grotendeels) en eigenlijk ski ik hier een beetje gemakzuchtig.

Zodra het steiler wordt ga ik meer om mijn stokken heen inzetten. Maar het is een puntje van aandacht.

En ruimte overlaten voor een (snellere) skiër. Heel eerlijk antwoordt? Ik ben ze eigenlijk niet tegengekomen deze vakantie. Maar als ik zelf van mijn lijn afwijk kijk ik altijd snel even over mijn schouder.

Maar bedankt voor je reactie.

Ik snowboard ook gewoon altijd lekker hard en ongecontroleerd.

Wow man wat een gave brede piste. Waar is dat precies? Denk toch dat ik eens naar een ander gebied moet gaan … ;-)

Maar gewoon netjes geboard hoor! Je hoeft ook niet veel bochtjes te maken op zo’n piste haha

Edit: Sölden zie ik dus een zwarte piste dus?

*bericht bewerkt door HvdB op 08 mrt 2017 12:57

In de titel van het filmpje staat: Sölden, black slope 31. Dat is wel een hintje naar waar het is vermoed ik.

Wow man wat een gave brede piste. Waar is dat precies? Denk toch dat ik eens naar een ander gebied moet gaan … ;-)

Maar gewoon netjes geboard hoor! Je hoeft ook niet veel bochtjes te maken op zo’n piste haha

Edit: Sölden zie ik dus een zwarte piste dus?

HvdB op 8 mrt 2017 12:57

Dat is inderdaad in Sölden, dat van ongecontroleerd boarden was ook sarcastisch haha

Wat ik niet zo goed begrijp is dat er zo weinig angst is bij de mindere skiers/boarders. Dat ze het gevaar voor anderen niet helemaal begrijpen is nog tot daar aan toe, maar dat je jezelf in gevaar brengt, moet toch erg zichtbaar zijn?

Ik had zelf zo’n 8 jaar niet op de latten gestaan en was de eerste dagen erg voorzichting. Na een dag of 2 ging het weer redelijk, maar voelde me toch onzeker. Vanaf dag 3 dus “voor de zekerheid” weer een paar lessen genomen. Het was erg goed voor mijn zelfvertrouwen.

Bij terugkomst in Nederland op de rollerbaan gaan lessen om er 100% zeker van te zijn dat ik een veilige factor op de piste ben (voor zover mogelijk). Pas na een heel seizoen op tapijt aan mijn techniek te hebben gewerkt, durfde ik weer met hogere snelheden van de pistes te knallen. En dan nog eigenlijk alleen op stukken waar weinig andere mensen waren. Bij drukte, gewoon lekker wedelen (ook heerlijk).

Lijkt me niet meer dan normaal dat je je verantwoordelijk voelt voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van anderen.

Plaats een reactie