Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Komende nacht iets zachtere lucht met sneeuwvalgrens dir oploopt naar 700-800, morgen overdag weer dalend naar 600-700m… blijft spannend. …maar hoe dan ook: op de pistes sneeuw zat voorlopig.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik ben ferm aan het twijfelen volgende week vrijdag en de daaropvolgende maandag vrijaf te nemen en naar Winterberg af te zakken maar ik zie op de skiinfo app dat er volgende week regen en behoorlijk hoge temperaturen voorspeld worden. Ik vrees wat voor de kwaliteit van de sneeuw.
Iemand die een accurate update kan geven ivm weersverwachtingen?

Aankomende week wordt het weer wat kouder, maar tegen het weekend weer wat warmer. Op de pistes ligt nog voldoende sneeuw.

Situatie willingen vandaag:
Vannacht heeft het niet gevroren(+7c), pistes zijn om 10:30 al zeer papperig. Maar is voldoende sneeuw en zon voor een lekkere skidag

Ga 18 t/m 20 maart heen, maak me niet echt zorgen dat er niet geskied kan worden.
Wellicht niet alles open, maar met die instelling gaan we ook niet heen.
Hoop wel dat er dan nog een flutlichtavond draait op zaterdag.

Ben zojuist terug van 3 dagen winterberg. Er is nog genoeg open, echter de pisten zijn na 10:30 al slecht. En volgens mij stoppen ze over 2 weken met het avondskien.

Update:
Nagenoeg het hele skigebied blijft open tot en met 19 maart. Deze week eerst kwakkelweer en bovenin winters, donderdag tot en met zaterdag zacht, gevolgd door opnieuw een winterse periode.
Vanaf 20 maart wordt ook bij goede sneeuw het liftaanbod beperkt. Waarschijnlijk zal alleen de hoofdas open zijn (12, 6, 5, 7, 8 of 10 en 25) De Astenstrasse, QuickJet en de liften op de Kappe gaan sowieso per 20 maart dicht,

Afgelopen weekend waren de pistes het eerste uur opvallend goed, maar daarna ging de kwaliteit snel achteruit, echt voorjaarsskiën. Nu het laagseizoen is ingetreden en de kiu terug is zal het in ieder geval tot en met woensdag een stuk beter worden. Ook vanaf zondag veelbelovende vooruitzichten, na een erg natte zaterdag.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Dat lijkt me nog een prima vooruitzicht. Net op tijd aanwezig nog dit jaar.

Ik ga er vrijdag tot zaterdag heen.
Windkracht 4 a 5 lijkt me echter niet fijn…
Wat is jullie ervaring hierin?

@Anton007 Windkracht 4 a 5 is ideaal in Winterberg, je hoeft dan niet meer de lift te nemen omdat je zo de heuvel opgeblazen wordt.

A winter without powder isn't a winter!

Ik ga er vrijdag tot zaterdag heen.
Windkracht 4 a 5 lijkt me echter niet fijn…
Wat is jullie ervaring hierin?

Anton007 op 8 mrt 2017 21:43

Meeste pistes zijn beschut, hooguit heb je er in enkele stoeltjesliften wat last van. Gezien hetgeen we gehad hebben de laatste tijd valt dit in de categorie ‘onbeduidende bries’.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Komende vrijdag en zaterdag zijn de laatste Flutlichtavonden van dit seizoen. Met temperatuur van enkele graden boven 0 al een beetje voorjaarsgevoel, maar ook bij lichte dooi (icm vrij lage luchtvochtigheid) kunnen de pistes in de avond relatief hard zijn. De nachten blijven fris, dus in ieder geval in de ochtend lekkere pistes komend weekend. In de middag bij +5 tot +8 is het zwembad ook een optie ;-)
Jammer dat ze met het Flutlicht het laatste grote wintersportweekend van 18-19 maart niet even meepakken (Wereldbeker Snowboard op de Poppenberg).

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 08 mrt 2017 22:40

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Fijn om te lezen. Bedankt!

Harry, worden de sneeuwkanonnen nog gebruikt 's nachts de komende anderhalve week? Wij waren van plan te gaan net na de worldcup snowboard voor een paar dagen. Maar met die hoge temperaturen in het vooruitschiet, zie ik het somber in.

Harry, worden de sneeuwkanonnen nog gebruikt 's nachts de komende anderhalve week? Wij waren van plan te gaan net na de worldcup snowboard voor een paar dagen. Maar met die hoge temperaturen in het vooruitschiet, zie ik het somber in.

Roeyer op 10 mrt 2017 09:19

Sneeuwkanonnen worden niet meer ingezet.
Er is ruim voldoende sneeuw op de meeste pistes tot en met 19 maart. Daarna wordt het liftaanbod gereduceerd: Kappe en Quick Jet gaan dan dicht

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Pistes waren gistermiddag erg papperig, maar in de avond keihard. Mocht je in de buurt zijn: vanavond laatste flutlicht avond en opnieuw harde pistes verwacht. Ook in de vroege ochtend zijn ze heel goed. In de middag. …ik ga zwemmen

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Denk dat we kunnen concluderen dat het seizoen zo goed als afgelopen is.

Zou aankomend weekend nog heen, maar hebben het afgeblazen gezien de weersomstandigheden die worden verwacht.

Denk al met al dat ze daar een prima seizoen hebben gedraaid.

Denk dat we kunnen concluderen dat het seizoen zo goed als afgelopen is.

Zou aankomend weekend nog heen, maar hebben het afgeblazen gezien de weersomstandigheden die worden verwacht.

Denk al met al dat ze daar een prima seizoen hebben gedraaid.

Rogierhgv op 14 mrt 2017 18:38

Wij zijn afgelopen zondag in Winterberg geweest,we hadden vanaf 11uur al dramatische papsneew.
Zou er zeker niet heen rijden als ik jou was.

Denk dat we kunnen concluderen dat het seizoen zo goed als afgelopen is.

Zou aankomend weekend nog heen, maar hebben het afgeblazen gezien de weersomstandigheden die worden verwacht.

Denk al met al dat ze daar een prima seizoen hebben gedraaid.

Rogierhgv op 14 mrt 2017 18:38

Wij zijn afgelopen zondag in Winterberg geweest,we hadden vanaf 11uur al dramatische papsneew.
Zou er zeker niet heen rijden als ik jou was.

Michaelwi op 14 mrt 2017 18:45

Zoals gezegd hebben we het afgeblazen.
Volgend jaar maar eens zien.

Wij zijn afgelopen zondag in Winterberg geweest,we hadden vanaf 11uur al dramatische papsneew.

Michaelwi op 14 mrt 2017 18:45

Overdrijven is ook een kunst. ;) Je hebt 's middags zondermeer papsneeuw, maar dat trof ik afgelopen week evengoed ook in de Alpen onder de 2000 m aan en op zuidhellingen zelfs al daarboven. Ja, het is zeker moeilijker skiën en voor beginners niet zo geschikt, maar vanaf de licht gevorderden tot de pro’s moet het toch te doen zijn. Er is nog veel sneeuw in Winterberg en het seizoen zal zeker ook nog een paar weken duren. Wie wil genieten van heerlijke voorjaarsski (m.i. het mooiste skiseizoen wat er is), moet z’n kans pakken. 's Ochtends vaak vrij harde pistes, dan wat slapper totdat het 's middags echte pap is. En als je vermoeid bent ga je lekker een bar of restaurant in of met het zonnige weer rodelen, zwemmen of wandelen. Genoeg opties! :)

P.S. Freeride ski’s vind ik persoonlijk een stuk makkelijker in de papsneeuw skiën dan pisteski’s. Het is slechts een subjectieve waarneming, maar misschien een idee om te proberen?

*bericht bewerkt door Frans op 15 mrt 2017 10:29

Denk dat we kunnen concluderen dat het seizoen zo goed als afgelopen is.

Zou aankomend weekend nog heen, maar hebben het afgeblazen gezien de weersomstandigheden die worden verwacht.

Denk al met al dat ze daar een prima seizoen hebben gedraaid.

Rogierhgv op 14 mrt 2017 18:38

Wij zijn afgelopen zondag in Winterberg geweest,we hadden vanaf 11uur al dramatische papsneew.
Zou er zeker niet heen rijden als ik jou was.

Michaelwi op 14 mrt 2017 18:45

Opvallend, ik heb het hele weekend heerlijk les gegeven én geskied! De pistes waren in de ochtend en bij het avondskiën lekker hard en in de middag kon je aan de schaduwranden van de pistes nog zonder papsneeuw naar beneden… Ik kan niet anders zeggen dan dat het lesgeven gedurende het hele weekend ook in de middag probleemloos is verlopen en ja, in de middag waren een aantal pistes hobbelig met wat papsneeuw, Daar was echter prima omheen te skiën,

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 16 mrt 2017 03:46

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ook ik was de 12e in Winterberg aan het skiën en vond het ook meevallen qua papsneeuw. Pistes waren prima, ja wat bulten op de lager gelegen pistes maar dat mocht de pret niet drukken.
Wij hebben prima kunnen skiën.

Me vrienden en ik gaan aankomende donderdag tot en met zondag naar Winterberg (accommodatie is al geboekt). Ik hou er sterk rekening mee dat we niet kunnen skiën of is er toch wel een mogelijkheid? Misschien een paar uur per dag of is dat te optimistisch? ;)

Op de webcams zie ik nog steeds wel sneeuw liggen, maar weinig activiteit ;)

Me vrienden en ik gaan aankomende donderdag tot en met zondag naar Winterberg (accommodatie is al geboekt). Ik hou er sterk rekening mee dat we niet kunnen skiën of is er toch wel een mogelijkheid? Misschien een paar uur per dag of is dat te optimistisch? ;)

Op de webcams zie ik nog steeds wel sneeuw liggen, maar weinig activiteit ;)

woutervandene op 18 mrt 2017 16:46

Van vandaag werd ik niet vrolijk. Het was en is kletsnat en een aantal pistes (9, 10, 10a) zullen na morgen wellicht uitvallen. De qua sneeuw nog goede pistes 2 en 3 gaan sowieso dicht. Dan houden we nog de hoek Herrloh-Poppenberg over met de liften en pistes 4, 5, 6, 7, 12 en misschien ook nog de Sürenberg. Die laatste en lift 6 zijn wel hard minder geworden.
De Sneeuwwitje heeft ook nog genoeg sneeuw.
Mijn inschatting voor volgend weekend:
Zeer waarschijnlijk: 4,5
Goed mogelijk: 12, 6, 7, 25
Met mazzel: 9, 10, 22
Zeker niet: 2, 3, 10a en de al gesloten pistes

Op dit moment is het al anderhalf uur aan het hozen. … :-(

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Overigens : de pistes waren nog best lekker vandaag!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het seizoen zit er dus voor de meesten op. Ik denk dat velen niet meer vanuit NL heen en weer gaan rijden voor het huidige aanbod. Zowel vanuit Winterberg als vanuit de geïnteresseerden hier heel begrijpelijk. Jammer maar helaas, volgend jaar weer een nieuwe kans. Het is een mooi seizoen geweest denk ik, ze hebben toch een maand of drie volle bak gedraaid en heel veel goede sneeuw gehad.

Het seizoen zit er dus voor de meesten op. Ik denk dat velen niet meer vanuit NL heen en weer gaan rijden voor het huidige aanbod. Zowel vanuit Winterberg als vanuit de geïnteresseerden hier heel begrijpelijk. Jammer maar helaas, volgend jaar weer een nieuwe kans. Het is een mooi seizoen geweest denk ik, ze hebben toch een maand of drie volle bak gedraaid en heel veel goede sneeuw gehad.

Mike123 op 19 mrt 2017 09:31

Als volgend weekend de zon schijnt en je moet kiezen tussen een indoorhal en 5 tot 8 pistes hier. … dan wist ik het wel!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vanmorgen even geskied: vanaf morgen hooguit pistes 4, 5 en misschien 7,12 en 25 open. De rest is / wordt te slecht.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Genoemde pistes die wellicht open blijven hebben nog wel een mooi pak sneeuw.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vandaag was voor vele liften en pistes de laatste officiële skidag. Volgende liften zullen nog open blijven:

  • Poppenberg (5)
  • Büre-Herrloh (6)
  • Kleine Büre (7)
  • Rauher Busch (12)

*bericht bewerkt door Frans op 19 mrt 2017 18:48

dank voor alle reacties, toch nog wel iets open aankomend weekend :) is het in ieder geval niet druk :)

Plaats een reactie