Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Als je een ervaren skiër bent kun je bijna voor de koffie alle pistes gezien hebben ;). Maar ik wil best een voorzetje geven hoor :):

Ik zou de dag starten bij de Kappe (lift 14), dat is echt wel het drukste stuk, dus dat doe je het best in de ochtend vroeg. Lekker alle pistes een paar keer nemen, ook de blauwe is best leuk. Dan omhoog met Schneewitchen (die piste laten zitten, is weinig aan) en dan bij lift 8 een paar afdalingen maken (ook een keer buitenom).

Bij lift 7 is een van de uitdagendere pistes vind ik en het is daar redelijk rustig (het is een oude lift, wellicht vinden veel mensen die eng), daarna de verschillende varianten bij lift 5 (Poppenberg), lift 22 (Surenberg) en lift 6 (Bure Herrloh). Dan misschien nog 1x Rauher Busch (12, om em maar afgevinkt te hebben), natuurlijk even de zwarte bij de schans en dan, als ie goed is, 1x de kinderweide af en dan onderaan rechts aanhouden en zo naar de Quickjet (lift 3) om daar een paar afdalingen te maken. Direct uit de lift op het laatst links (door het bos, tnx voor de tip nog hier mensen :)) en dan omhoog met lift 5 (anders prik je je een ongeluk), dan misschien even zonder bochtjes naar beneden langs de banden, omhoog met de Brembergkopf (10, misschien de piste ook 1x doen) en je staat weer bovenaan op de Bremberg.

Langs de sleeplift neem je een saai blauw pad, klik je je ski’s uit, steek je de weg over en ga je lekker skiën bij de Nordhang, daar eet/drink je wat en heb je praktisch alle pistes gehad.

Ik ben helemaal geen fantastische skiër, maar een paar jaar geleden, toen de Kappe nog wat los was, zou het gaan regenen en heb ik met een vriend zsm elke piste gedaan en toen waren we om 11:00 klaar. Dat was zonder wachtrijen, maar daar hoef jij denk ik ook niet heel bang meer voor te zijn.

Eigenlijk is het overal prima en heb je best leuke afdalingen, maar die bij Schneewitchen is wel het minst favoriet, hij is heel vlak met een steiler stuk, waardoor het daar een mierenhoop van beginners is die niet durven en vaak niet kunnen. Nordhang is erg fijn als ie goed is, en vanuit het dalletje bij 22/6/5 kun je ook erg lekker skiën.

*bericht bewerkt door Roy83 op 27 feb 2018 16:20

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ben het helemaal eens met Roy83 ,gewoon De Kappe pistes als eerste doen want die zwarte piste is de mooiste piste van Winterberg.
Wij nemen altijd een halve dag kaart die is geldig tot 13:00.

Bedankt, heb het even nagekeken met de pistekaart en ga dat de eerste dag maar is ongeveer zo doen zoals jij aangeeft.

Wij hebben ook gekeken naar halve dagen kaarten, echter is het goedkoper om een 5-dagen kaart te kopen.

Is het avond skiën in Willingen aan te raden op de zaterdag of woensdag avond?

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Onder gevorderde skiërs is de Kappe zondermeer het meest favoriet, maar ook beginners willen daar graag naartoe, omdat ze daar de langste (blauwe) piste van Winterberg hebben. Bovendien willen velen ook nog graag thuis kunnen vertellen 1x een echte ‘zwarte’ piste te hebben gedaan, hetgeen regelmatig voor ongelukken zorgt. De lift is dan ook een van de drukste in het skigebied.

Persoonlijk vind ik de rode piste aan de Kappe minstends zo mooi als de zwarte piste. Het begint met een mooie helling, wordt dan kort wat vlakker en eindigt flink steil (steiler dan de Slalomhang). Als ik daar ski wissel ik rood en zwart elke afdaling af. De blauwe piste is leuk, maar vind ik voor mezelf niet zo interessant.

Voorts kan je als gevorderde prima op de Poppenberg, Sürenberg, Flutlichthang, Parallelhang, Große Büre, Kleine Büre, Büre-Herrloh en St. Georg Schanze uit de voeten. De genoemde Nordhang is ook leuk, mits genoeg natuursneeuw ligt, maar de piste is ook wel erg kort met alleen maar een (langzame) sleeplift.

Bij lift 7 is een van de uitdagendere pistes vind ik en het is daar redelijk rustig (het is een oude lift, wellicht vinden veel mensen die eng),

Roy83 op 27 feb 2018 16:04

Lift 7 is gebouwd in 2011 en is met moderne standaards uitgerust. Niks ouderwets aan. ;) De lift is echter fix en niet koppelbaar, hetgeen een verschil is met de meeste andere liften in Winterberg.

*bericht bewerkt door Frans op 27 feb 2018 17:03

Bij lift 7 is een van de uitdagendere pistes vind ik en het is daar redelijk rustig (het is een oude lift, wellicht vinden veel mensen die eng),

Roy83 op 27 feb 2018 16:04

Lift 7 is gebouwd in 2011 en is met moderne standaards uitgerust. Niks ouderwets aan. ;) De lift is echter fix en niet koppelbaar, hetgeen een verschil is met de meeste andere liften in Winterberg.

Frans op 27 feb 2018 17:02

Je hebt gelijk, maar ik dacht altijd dat er eigenlijk geen fix liften meer gebouwd worden, daarom koppel ik fix altijd aan oud (wat inderdaad waarschijnlijk niet altijd klopt) :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83: Ze worden inderdaad niet erg veel meer gebouwd, maar zijn nieuw vooral in Frankrijk, maar ook in andere landen toch nog vrij geliefd. Zelfs in Oostenrijk heeft men er vorig jaar nog drie nieuwe exemplaren van gebouwd. Het is nl. aanzienlijk goedkoper in aanschaf en onderhoud. Oorspronkelijk waren voor de Kleine Büre hele andere plannen voorzien, maar aangezien men snel een vervanging wilde hebben voor de sleeplift en geen uitgebreide bouwvergunnigsprocedure wilde doorlopen, heeft men gekozen voor een fixe lift. Aangezien de lift zelfs voor Winterbergse begrippen vrij kort is, is dat opzich een prima beslissing geweest. :)

Als je geen hekel hebt aan sleepliften kan ik je altastenberg aanbevelen als je nog een dag een amder gebied wilt doen. Vooral de pistes bij de westfalenhang zijn mooie uitdagende pistes. De pistes zijn steiler dan de zwarte op de kappe en hebben een mooie lengte. Je bent er alleen wel meer afhankelijk van natuursneeuw omdat altastenberg een veel kleine capaciteit aan sneeuwkanonnem heeft.

Born to Ride

@Matthias123: De Slalomhang op de Kappe is steiler dan de Westfalenhang of de FIS-hang in Altastenberg. Het verschil in maximale steilte met de FIS-hang is weliswaar minimaal (2-3%) maar over het gemiddelde genomen aanzienlijk (+/- 10%). Het steilste stukje piste heb je aan de St. Georg Schanze (rechte piste door het bos, niet langs de lift), alleen is dat voor een kort ogenblik.

De steilste sleeplift van het Sauerland staat in Gellinghausen (Skigebiet Hohe Lied). Daar is het steilste stuk iets van 70%.

Onder gevorderde skiërs is de Kappe zondermeer het meest favoriet, maar ook beginners willen daar graag naartoe, omdat ze daar de langste (blauwe) piste van Winterberg hebben. Bovendien willen velen ook nog graag thuis kunnen vertellen 1x een echte ‘zwarte’ piste te hebben gedaan, hetgeen regelmatig voor ongelukken zorgt. De lift is dan ook een van de drukste in het skigebied.

Persoonlijk vind ik de rode piste aan de Kappe minstends zo mooi als de zwarte piste. Het begint met een mooie helling, wordt dan kort wat vlakker en eindigt flink steil (steiler dan de Slalomhang). Als ik daar ski wissel ik rood en zwart elke afdaling af. De blauwe piste is leuk, maar vind ik voor mezelf niet zo interessant.

Voorts kan je als gevorderde prima op de Poppenberg, Sürenberg, Flutlichthang, Parallelhang, Große Büre, Kleine Büre, Büre-Herrloh en St. Georg Schanze uit de voeten. De genoemde Nordhang is ook leuk, mits genoeg natuursneeuw ligt, maar de piste is ook wel erg kort met alleen maar een (langzame) sleeplift.

Bij lift 7 is een van de uitdagendere pistes vind ik en het is daar redelijk rustig (het is een oude lift, wellicht vinden veel mensen die eng),

Roy83 op 27 feb 2018 16:04

Lift 7 is gebouwd in 2011 en is met moderne standaards uitgerust. Niks ouderwets aan. ;) De lift is echter fix en niet koppelbaar, hetgeen een verschil is met de meeste andere liften in Winterberg.

Frans op 27 feb 2018 17:02

Klopt helemaal wat je zegt over de zwarte Kappe piste met beginners.
Haha als ik er nu aan terug denk wat een leedvermaak heb ik daar gehad!

Als er nog iemand van plan is om naar Winterberg te gaan met Winterbergbus.nl , dan heb ik nog twee buskaarten over.
Mogen weg voor 25 euro in een koop. Kost normaal 29 euro per persoon.

Stuur dan even een berichtje bij interesse.

Herkenbaar stukje van de Kappe. Zwart is daar prima te doen maar ik pak meestal ook rood. Leuke piste is dat. Wel een nadeel, sinds de Kappe beter ontsloten is, is dat je er in de middag eigenlijk niet meer moet zijn. Pistes zijn dan steeds verder kapot geskied.

Waar is de tijd heen dat het nog een hele tour was om bij de kappe te komen. Vanaf de bremberg naar beneden, bij de weg skies/board uit. Na de weg weer naar beneden glijden, dan met de transportband en sleeplift de kappe op. Aan de andere kant van de kappe bij de zwarte piste met de oude trage 2pers stoeltjeslift weer omhoog.

Born to Ride

Waar is de tijd heen dat het nog een hele tour was om bij de kappe te komen. Vanaf de bremberg naar beneden, bij de weg skies/board uit. Na de weg weer naar beneden glijden, dan met de transportband en sleeplift de kappe op. Aan de andere kant van de kappe bij de zwarte piste met de oude trage 2pers stoeltjeslift weer omhoog.

Matthias123 op 28 feb 2018 09:09

Hahaha klinkt top😃
Ken wel de band en sleper maar altijd al Sneeuwwitje als piste met brug dus.
De 2 persoons lift op de kappe alleen van het zomerseizoen toen we er lang geleden eens waren…😉

LA NORMA😍☃️

Een beetje hoe ik het me kan herinneren toen ik er een jaar of 13 terug voor het eerst kwam. De snelle 6 zitter bij de Quick was toen net die zomer gebouwd en by far de meest moderne lift daar.

null

Born to Ride

Wij hebben voor aankomende week een appartement gehuurd op de Fichtenweg nabij Skiverhuur Schneider. Wij hebben onze eigen ski’s etc. Is het mogelijk om met de spullen naar een lift te lopen en welke lift dan? Zijn er miss ook dalstations met lockers waar we onze spullen kunnen laten “overnachten” zodat we niet iedere ochtend en avond de spullen mee moeten sjouwen?

Of beter in de ochtend met de auto naar een parkeerplaats rijden?

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Wij hebben voor aankomende week een appartement gehuurd op de Fichtenweg nabij Skiverhuur Schneider. Wij hebben onze eigen ski’s etc. Is het mogelijk om met de spullen naar een lift te lopen en welke lift dan? Zijn er miss ook dalstations met lockers waar we onze spullen kunnen laten “overnachten” zodat we niet iedere ochtend en avond de spullen mee moeten sjouwen?

Of beter in de ochtend met de auto naar een parkeerplaats rijden?

John. op 28 feb 2018 11:30

Als je de doorgaande weg even oversteekt kan je prikkend/glijdend gelijk naar het bergstation van lift 1 (astenstrasse) dat is een rodel en skilift en vanaf daar kan je gewoon over de piste doorskien richting lift 3 (quick-jet) en dan sta je gewoon centraal in het gebied.

Born to Ride

Ligt er in het dorp ook een pak sneeuw ?
Is het mogelijk dat de niet skieers met mijn zoontje van 1 jaar op de slee naar bijv. de Brabander komen gesleed om daar te lunchen ?

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Ligt er in het dorp ook een pak sneeuw ?
Is het mogelijk dat de niet skieers met mijn zoontje van 1 jaar op de slee naar bijv. de Brabander komen gesleed om daar te lunchen ?

John. op 2 mrt 2018 09:17

Als je voor het sleeën de Astenstrasse lift neemt kom je een heel eind. Moet je wel nog even een stukje omhoog bij de bocht, maar dat is te doen.

Vrijdag 2 maart in Winterberg geskied. Vrijwel overal goede sneeuw. Wachttijden waren te doen, zelfs op de Kappe rond 12:30 niet langer dan 10 minuten in de rij gestaan. Het drukste was nog de 6, de Büre-Herrloh waarbij ik eerlijk moet vermelden dat ik de 10 de hele dag gemeden heb. Die dag opvallend veel ‘liftwachters’ meegemaakt, mensen die per-sé met elkaar in de lift willen zitten en daarvoor 1 a 2 liften laten lopen, ondanks dat er een flinke rij achter ze staat. Laat ik maar voor me houden wat ik daarvan vind. Desalniettemin een geweldige dag gehad en veel skimeters kunnen maken, en dat maakt alles uiteindelijk weer goed.

… Die dag opvallend veel ‘liftwachters’ meegemaakt, mensen die per-sé met elkaar in de lift willen zitten en daarvoor 1 a 2 liften laten lopen, ondanks dat er een flinke rij achter ze staat. Laat ik maar voor me houden wat ik daarvan vind. …

rppol op 3 mrt 2018 19:47

Mislukt :)

Ik ben nu in Alta Badia maar hier gebeurt dat ook (is ook niet zo druk). In Winterberg vind ik het niet zo erg, je kan er vaak wel langs en dan een laatste stoeltje meepakken…maar goed, het is ook wel lang, zonder je vrienden (die minuut)…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

dat viel mij ook eigenlijk in winterberg week of 2 geleden, en als ik alleen ben vind ik het fijn dat ze in sommige plekken in Oostenrijk single line hebben, ben je alleen kan je zo langs de drukte perfect geregeld

Onze eerste keer met de zoon mee op de latten, Winterberg dus ideaal om te starten.
Wie heeft ervaring met de skischolen daar? Zijn er ook Nederlandstalige leraars? We vrezen dat hij anders niet enthousiast zal zijn…
We logeren bij Landal, welke skischool nemen we het beste?

Onze eerste keer met de zoon mee op de latten, Winterberg dus ideaal om te starten.
Wie heeft ervaring met de skischolen daar? Zijn er ook Nederlandstalige leraars? We vrezen dat hij anders niet enthousiast zal zijn…
We logeren bij Landal, welke skischool nemen we het beste?

Sarah.C op 4 mrt 2018 23:48

Bij Landal heb je skischool Poppenberg, die hebben ook Nederlandse skileraren

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Goed nieuws: op de raadsvergadering op 6 maart wordt waarschijnlijk besloten om het de gastronomie in het skigebied mogelijk te maken om flink uit te breiden. Dit is hoogst noodzakelijk, want de restaurantjes waren de afgelopen seizoenen zwaar overbelast. Daarnaast zijn er nog wat kleine wijzigingen, zoals de aanleg van een tokkelbaan en 2 rodelbanen (eentje al in aanleg) vanaf de grote schans boven Der Brabander richting de uitloop van de schans bij de QuickJet (Tokkel) / dalstation lift 1 (rodelbanen)

Wellicht dat door deze ontwikkeling de lift naast de St Georgschans in de zomer ook meer gaat draaien (deed ie al incidenteel)

Ondertussen nog steeds buitengewoon goede skimogelijkheden in Winterberg, alleen de Nordhang is wegens gebrek aan belangstelling dicht en de Herrloh-oefenweide heeft haar laatste uurtjes…, maar de dik besneeuwde linkerkant van die weid houdt het daar nog wel enige tijd, dus een hapje of terrasje pikken bij de Herrloh-Hütte of Brabander blijft voorlopig goed mogelijk

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Als we het dan toch over tokkelbanen hebben, Altastenberg krijg van de zomer de langste tokkelbaan van Europa. De tokkelbaan zal beginnen het dorp en doorlopen tot aan de voet van de Westfalenhang. Zodoende wordt de tokkelbaan ruim 1,5km lang.

Born to Ride

Goedemiddag,

Iemand enige idee (of vermoeden) hoe de pistes er donderdag nog bij zullen liggen? Ben van plan om een dagje die kant op te gaan maar als ik vanaf 's ochtends 9 uur alleen maar in de pap sta dan sla ik denk ik even over ;-).

Goedemiddag,

Iemand enige idee (of vermoeden) hoe de pistes er donderdag nog bij zullen liggen? Ben van plan om een dagje die kant op te gaan maar als ik vanaf 's ochtends 9 uur alleen maar in de pap sta dan sla ik denk ik even over ;-).

KuiphuisD op 6 mrt 2018 12:40

Pistes zijn door de ijskoude onderlaag ook bij enkele graden dooi nog goed

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Goedemiddag,

Iemand enige idee (of vermoeden) hoe de pistes er donderdag nog bij zullen liggen? Ben van plan om een dagje die kant op te gaan maar als ik vanaf 's ochtends 9 uur alleen maar in de pap sta dan sla ik denk ik even over ;-).

KuiphuisD op 6 mrt 2018 12:40

Pistes liggen er iedere ochtend super bij, lekker hard. Rond 13:00 komt er op sommige plaatsen een klein beetje losse sneeuw op te liggen, dit vooral op de blauwe pistes. Echter de steilere rode en vooral zwarte pistes liggen er super bij. Bij iedere lift ski je zo tegen de poortjes aan. Vandaag al veel heerlijke afdalingen gemaakt in het zonnetje!

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Winterberg smeltende sneeuw
Het vooruitzicht voor het Hochsauerland is ongunstig. De komende dagen kan het nog een beetje sneeuwen, maar tegen het weekend gaat de neerslag over in smeltende sneeuw. Zaterdag stijgt de temperatuur in Winterberg naar 9 graden. Er zijn dan perioden met regen en de nacht naar zondag is met 6 graden zeer zacht. Door de dooi en de regen zal het niet lang duren voordat groene plekken in de lagere pistes verschijnen. Volgende week blijft het zacht met in het dal overdag 5-6 graden. Daarmee is het niet warmer dan in de Alpendalen, maar doordat het hele skigebied vrij laag ligt wordt het afwachten hoe lang de pistes nog open blijven.

Zelfs in de Telegraaf wordt vandaag aandacht gegeven aan het weer in Winterberg. Wij hebben geboekt voor dit weekend; de weerberichten stemmen niet vrolijk. Ik denk dat we maar thuis blijven. Gelukkig nog een weekendje Oostenrijk met pasen tegoed.

Wij geboekt voor 19 - 23 maart. Worden er nog skilessen gegeven als de sneew pap is beneden?

Plaats een reactie