Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Winterberg ligt niet in de Alpen, dat weet iedereen. Desondanks zijn ze al jaren in staat om met beperkte natuursneeuw een behoorlijk aantal dagen voor een groot gedeelte te openen. Ze hebben daar een infra waar menig gebied in de Alpen jaloers op zou kunnen zijn en ik heb absoluut niet de indruk dat dit gefinancierd wordt met geld dat er niet is of gaat komen.

Ze bieden gewoon een prima product aan, op een afstand die dagjesmensen trekt, voor een hele prima prijs. Ze innoveren op een klantgerichte manier en het lijkt alsof er heel wat kapitaal beschikbaar is. Dat lijkt mij een prima recept om nog jaren succesvol te zijn.

Het grote nadeel, van heel Sauerland, blijft dat de kwaliteit zo geconcentreerd zit. Willingen kan een heel klein beetje mee, maar dan wordt het gat met de rest wel heel groot. Als al die andere gebieden hun besneeuwing op hetzelfde niveau als Winterberg zouden hebben, dan verspreidt de drukte zich wellicht meer en kan de omzet in het weekend nog vele malen hoger (zeker in combinatie met een goed parkeersysteem en misschien wat verbindingen)…

De stelling dat Winterberg binnenkort wel zou moeten sluiten doet het leuk als troll opmerking, maar verder lijkt het niet heel functioneel te zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Joostw ben je op je teentjes getrapt? Maar zeg nou zelf die uitspraak die jij doet slaat natuurlijk nergens op. Kom nou al 10 jaar in winterberg en altijd kunnen skiën. En ja ik ga ook naar Oostenrijk. Maar goed terug naar topic. Hopen dat de kou voor volgende week in de kaarten blijft staan

*bericht bewerkt door roelvossie op 26 jan 2018 11:44

De meeste dorpen liggen namelijk even hoog als Winterberg, daarnaast pakt Winterberg door de Noordelijkere ligging gemiddeld iets meer koude dan de dorpen in Skiwelt, ook valt er door de band genomen wat meer neerslag door de ligging dichter bij de Noordzee.

Matthias123 op 26 jan 2018 11:15

Even een simpele berekening,
hoogste top Winterberg = 820 meter
hoogste top Skiwelt = 1829 meter.
Dit is een verschil van wel 1009 meter.

Misschien snap je dat dit een stuk hoger is en dus voor meer stuwing zorgt (lees sneeuw). misschien is het een idee voor jouw om de WePowder academy te volgen? https://wepowder.com/nl/academy Hier wordt het allemaal uitgelegd namelijk.

Dan kunnen ze ook de helft van gebied wat jij blijkbaar zo heerlijk vind, Skiwelt.

Ik vind niet dat jij mij woorden in de mond mag leggen dat ik Skiwelt zo heerlijk vind.

Joostw op 26 jan 2018 11:28

Lezen is ook een kunst, ik heb het over de dorpen, die liggen ongeveer even hoog. Ik heb deel 1 volledig afgerond. De toppen rond Winterberg steken een ruime 800m af tegen het voorgelegen laagland (Nederland). De toppen rond Skiwelt liggen 1100m boven de omgeving en vangen daardoor iets meer stuwing, echter ligt er veel meer land (met heuvels) voor die al een deel van het vocht afvangen. De lucht boven Winterberg bevat nu eenmaal gemiddeld een stuk meer vocht doordat het veel dichter bij de zee ligt waar de lucht zijn vocht opdoet. Daarnaast vangt skiwelt alleen vochtige lucht (sneeuw) uit het noord(westen) en Winterberg uit alles tussen noordoost en zuidwest.

En als ik jouw reactie lees over skiwelt dat je het jammer zou vinden als de kamikazes daar naartoe komen geeft aan dat jij graag in skiwelt komt, anders maakt het je niet uit of de kamikazes daar naartoe gaan.

Born to Ride

@roelvossie haha, ik vind het vooral leuk dat na 1 ‘troll’ opmerking (zoals jullie het noemen) meteen 5 mensen op de kast zijn gejaagd. En natuurlijk de mooie voorspelbare grafiekjes van Harry, net als op de eerste pagina van sneeuwsituatie deel 1 :)
Ik mis die tijd dat je nog opmerkingen kon maken zonder dat de helft van het forum op de kast is gejaagd.
@Matthias123, vroeger ben ik er veel geweest en het is zo jammer om het imago van Winterberg over te nemen als Skiwelt zijnde.

Haha, leuk zo’n post.
Ik denk dat ze alle pistes moeten voorzien van grote koepels…dan kan er zomer en winter geskied worden.

John. op 26 jan 2018 11:35

Beste idee ooit

A winter without powder isn't a winter!

@roelvossie haha, ik vind het vooral leuk dat na 1 ‘troll’ opmerking (zoals jullie het noemen) meteen 5 mensen op de kast zijn gejaagd. En natuurlijk de mooie voorspelbare grafiekjes van Harry, net als op de eerste pagina van sneeuwsituatie deel 1 :)
Ik mis die tijd dat je nog opmerkingen kon maken zonder dat de helft van het forum op de kast is gejaagd.

@Matthias123, vroeger ben ik er veel geweest en het is zo jammer om het imago van Winterberg over te nemen als Skiwelt zijnde.

Haha, leuk zo’n post.

Ik denk dat ze alle pistes moeten voorzien van grote koepels…dan kan er zomer en winter geskied worden.

John. op 26 jan 2018 11:35

Beste idee ooit

Joostw op 26 jan 2018 11:58

Dat imago heeft skiwelt al een jaar of 20 dus dat zou het verschil niet maken.

Born to Ride

@Matthias123, nooit geweten dat Skiwelt vol zat met spijkerbroeken, kamikazes, Nederlanders op huurski’s en asociale mensen.

A winter without powder isn't a winter!

Wel veel Nederlanders daar @Joostw en dan hoef je vervolgens alleen het Expedia onderzoekje er maar even op na te slaan om te weten dat het daar geen chique spulletje is.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@roelvossie haha, ik vind het vooral leuk dat na 1 ‘troll’ opmerking (zoals jullie het noemen) meteen 5 mensen op de kast zijn gejaagd.

Ik mis die tijd dat je nog opmerkingen kon maken zonder dat de helft van het forum op de kast is gejaagd.

Joostw op 26 jan 2018 11:58

Ja wat is het nou? Moeten we nou juist op de kast gejaagd zijn of niet?

Ik vind het prima om iemand een goede dag achter zijn scherm laten hebben, maar iets specifiekere instructies zouden dan wel helpen ;).

Wel veel Nederlanders daar @Joostw en dan hoef je vervolgens alleen het Expedia onderzoekje er maar even op na te slaan om te weten dat het daar geen chique spulletje is.

Shane op 26 jan 2018 12:18

Lag er maar 20% te krikken in de bosjes, dan was er wat meer ruimte op de piste :)

*bericht bewerkt door Roy83 op 26 jan 2018 12:23

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Matthias123, nooit geweten dat Skiwelt vol zat met spijkerbroeken, kamikazes, Nederlanders op huurski’s en asociale mensen.

Joostw op 26 jan 2018 12:12

De gemiddelde Nederlander die naar Westendorf gaat, gaat daar naartoe om te apresskien en te feesten. Dat je er ook kan skien is voor de meeste personen een leuke bijkomstigheid. En dat soort mensen staan nu meestal niet bekend om hun sociale gedrag en goede techniek.

Born to Ride

Maar: hoe zijn de pistes vandaag in Winterberg?

Op de webcams ziet het er eigenlijk best ok uit, zelf de niet besneeuwde nordhang is open…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja, klopt. Ik hoop ook dat het binnenkort weer kouder word in Winterberg…

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Ja wat is het nou? Moeten we nou juist op de kast gejaagd zijn of niet?

Het lijkt me na het zien van mijn eerste reactie dat je al het idee moet hebben dat het niet serieus is en niet meteen in de triggermodus moet slaan.

Ik vind het prima om iemand een goede dag achter zijn scherm laten hebben

Moet toch wat op de vrije dag, even al die dagen dat ik niet gereageerd heb inhalen.
@Matthias123, scheelt dat die mensen vanaf 10 tot 12 op de oefenweide zijn en dus niet zo ver het gebied in komen. Slim skiën noemt men dat. Iets wat in Winterberg niet gaat aangezien je met 1 lift op elke piste kan komen…

A winter without powder isn't a winter!

Maar goed terug naar topic.

roelvossie op 26 jan 2018 11:41

Topic was toch “Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)” en niet “Van alles over Winterberg behalve de sneeuwsituatie”?
Zo ja, dan ben ik het volledig eens met je… Back to topic!

Hmm je bent blijkbaar al lang niet meer in winterberg geweest. Als ik namelijk van Brabander naar de kappe wil ben ik toch zeker 3 liften nodig

*bericht bewerkt door roelvossie op 26 jan 2018 17:47

👍👍👍👍👍
Back to topic.
Volgende week kouder.

*bericht bewerkt door roelvossie op 26 jan 2018 18:30

Later volgende week, tegen of in het carnavalsweekeinde, zou het zowaar eens winter kunnen worden. Maar het is nog zo ver weg…

O nee, niet het carnavalsweekeinde, maar eentje eerder… ook nog ver weg maar toch.

*bericht bewerkt door kickvanijzendoorn op 26 jan 2018 20:46

Komt goed.

http://www.wetterdienst.de/Europawetter/Kahler_Asten%7E28941…

michelr op 26 jan 2018 20:47

De beste weervoorspelling voor winterberg inderdaad. Moet je wel de multimodel optie pakken.

*bericht bewerkt door Onnem op 26 jan 2018 21:19

The older I get, the better I was

Duimen voor sneeuw. Ga 1 februari. Wat is wijsheid? Heb namelijk een overnachting voor donderdag op vrijdag geboekt, (maar voor de zekerheid ook nog 1 voor vrijdag op zaterdag)
Als ik dus ipv donderdag, vrijdag ga en dan zaterdag ga skiën, is het theoretisch meer kans op koude / verse sneeuw.
Echter op zaterdag is het wel weer druk, daarom was ik van plan om donderdag en vrijdag te skiën.

Wat is jullie advies? Kan ik met de huidige weersverwachtingen een beetje fijne sneeuw verwachten? Is nu namelijk matigjes met de temperaturen.

Het opgespoten sneeuw blijft heus wel liggen, het wordt (iets) kouder, zoals ik al vaker gezegd heb.

Komt goed.

Komt goed.

michelr op 26 jan 2018 21:54

Wat een verademing, dit positivisme.
En het gekke is, het komt meestal ook goed.

Zo, weer back to topic.

Zijn een dagje naar Winterberg geweest met het gezin. Hebben een prima dag gehad. Pistes waren van 9 tot 10 hard, van 10 tot 11 drukker geworden en prima, na 11 snel zachter en slush puppy vanwege de plus temps en de regen van afgelopen nacht…
De sneeuw condities konden beter maar wij hebben ons goed vermaakt deze dag tot het sluiten van de liften😃
Beste piste de Quickjet en dan de linkerkant van bovenaf gezien en de slechtste piste de blauwe op de kappe die op het laatste stuk weinig sneeuw meer heeft en gewoon vandaag al dicht had moeten zijn.

LA NORMA😍☃️

Er staat +40cm op de kaarten voor volgende week! Dromen mag!

Tarotkaarten?

Ik droom mee! Maar koud en sneeuwkanonnen aan vind ik ook okee☺lijkt voor mijn tripje donderdag net op tijd te komen.

Tarotkaarten?

DrPhil op 27 jan 2018 11:18

Nee het staat op deze site bij weerbericht winterberg :)

Tarotkaarten?

DrPhil op 27 jan 2018 11:18

Nee het staat op deze site bij weerbericht winterberg :)

davidjacobs op 27 jan 2018 12:16

ik geloof dat je niet goed gekeken hebt. Ik zou nog eens kijken.

@DrPhil als ik bij winterberg kijk zie ik ook tegen een meter sneeuw staan vanaf eind volgende week? Of het realistisch is weet ik niet maar dat veel sneeuw en koude voorspelt wordt is moeilijk te ontkennen.

#proudtobepartofleswintersporters

O, de uitgebreide weersverwachting, zie ik.
Nou, dan zou ik dat nieuwe weermodel maar gauw in de prullenbak gooien 😜.

Plaats een reactie