Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

a.s. weekend gaan we naar Winterberg. Verwachten jullie dat het flutlicht aan gaat op vrijdagavond? Ik kan me ook voorstellen dat ze gezien de warmte van de komende dagen de pistes willen sparen voor het weekend.

koen_s op 24 jan 2018 09:32

Flutlicht gaat zeer waarschijnlijk gewoon door, ook al omdat het dan weer een stuk kouder is.
De lekkerste piste was gisteren misschien wel de gesloten zwarte naast de schans. … kon er stiekem toch niet van af blijven (even incognito) en hij was verder zonder stenen en goed te doen. …
Bij de Nordhang merkte je ondanks slechts 1 graad dooi al goed dat de natuursneeuw erg stroef werd. De pistes met kunstsneeuw er onder bleven goed.
Ik verwacht dat alle pistes m.u.v. die naast de St Georgschans en de Herrloh-oefenweide komend weekend open kunnen, met nog wel een vraagteken bij de Kappe (die gisteren opvallend goed bleef)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

a.s. weekend gaan we naar Winterberg. Verwachten jullie dat het flutlicht aan gaat op vrijdagavond? Ik kan me ook voorstellen dat ze gezien de warmte van de komende dagen de pistes willen sparen voor het weekend.

koen_s op 24 jan 2018 09:32

Op de hoofdas ligt een dusdanig dik pak dat ze vrijdagavond gewoon zullen draaien. Wel gaat de sneeuw op een aantal pistes hard achteruit. De blauwe op de kappe is slecht en de zwarte bij de st george is eigenlijk niet meer te doen. Bure herloh en surenberg beginnen ook wat dunner te worden. Wel is het na een ochtend met veel miezer droger aan het worden. Wel is het vandaag weer heerlijk rustig wat gunstig is voor de kwaliteit van de pistes.

Born to Ride

Dank voor de updates. Ben benieuwd komen weekend, we zullen zien!

Vanmiddag nog geboard in Winterberg. Er ligt nog veel sneeuw maar die was wel erg slushy en met +7, miezer en wind gingen de pistes toch wel hard achteruit. De slalomhang op de Kappe bleef opvallend goed maar op sommige andere pistes ontstonden er wat kale plekken. De natuursneeuw begint ook langzaam te verdwijnen. Ik verwacht dat de slechte plekken op de belangrijkste pistes met de piste preparatie wel hersteld kunnen worden. Tot de koude van komend weekend redden de pistes wel.

a.s. weekend gaan we naar Winterberg. Verwachten jullie dat het flutlicht aan gaat op vrijdagavond? Ik kan me ook voorstellen dat ze gezien de warmte van de komende dagen de pistes willen sparen voor het weekend.

koen_s op 24 jan 2018 09:32

Flutlicht gaat zeer waarschijnlijk gewoon door, ook al omdat het dan weer een stuk kouder is.
De lekkerste piste was gisteren misschien wel de gesloten zwarte naast de schans. … kon er stiekem toch niet van af blijven (even incognito) en hij was verder zonder stenen en goed te doen. …
Bij de Nordhang merkte je ondanks slechts 1 graad dooi al goed dat de natuursneeuw erg stroef werd. De pistes met kunstsneeuw er onder bleven goed.
Ik verwacht dat alle pistes m.u.v. die naast de St Georgschans en de Herrloh-oefenweide komend weekend open kunnen, met nog wel een vraagteken bij de Kappe (die gisteren opvallend goed bleef)

Harry(Winterberg) op 24 jan 2018 09:48

Gistermiddag was de zwarte naast de schans niet gesloten toen ik er naar beneden ging, de lift draaide ook gewoon…ik vond deze trouwens helemaal niet zo lekker…
De zwarte afdaling bij de Kappe was daarentegen beter…
Afdalingen bij de QuickJet en 7, 8 en 9 + de “kom” waren het beste wat mij betreft…

*bericht bewerkt door Michel13 op 24 jan 2018 19:28

a.s. weekend gaan we naar Winterberg. Verwachten jullie dat het flutlicht aan gaat op vrijdagavond? Ik kan me ook voorstellen dat ze gezien de warmte van de komende dagen de pistes willen sparen voor het weekend.

koen_s op 24 jan 2018 09:32

Flutlicht gaat zeer waarschijnlijk gewoon door, ook al omdat het dan weer een stuk kouder is.
De lekkerste piste was gisteren misschien wel de gesloten zwarte naast de schans. … kon er stiekem toch niet van af blijven (even incognito) en hij was verder zonder stenen en goed te doen. …
Bij de Nordhang merkte je ondanks slechts 1 graad dooi al goed dat de natuursneeuw erg stroef werd. De pistes met kunstsneeuw er onder bleven goed.
Ik verwacht dat alle pistes m.u.v. die naast de St Georgschans en de Herrloh-oefenweide komend weekend open kunnen, met nog wel een vraagteken bij de Kappe (die gisteren opvallend goed bleef)

Harry(Winterberg) op 24 jan 2018 09:48

Gistermiddag was de zwarte naast de schans niet gesloten toen ik er naar beneden ging, de lift draaide ook gewoon…ik vond deze trouwens helemaal niet zo lekker…
De zwarte afdaling bij de Kappe was daarentegen beter…
Afdalingen bij de QuickJet en 7, 8 en 9 + de “kom” waren het beste wat mij betreft…

Michel13 op 24 jan 2018 19:23

Daar liggen 2 zwarte pistes he. De rechter was dicht, de linker direct naast de lift was inderdaad nog open. Vandaag was hij ook nog open maar het was vanmiddag meer kale plek dan sneeuw dus morgen zal de linker ook dicht zijn denk ik. Qua hellingshoek vind ik de zwarte bij de st george persoonlijk lekkerder dan op de Kappe, de Kappe vind ik ook wat minder prettig omdat hij het 2e deel schuin wegloopt waardoor je linkse en rechte bochten niet lekker synchroon lopen. Door de dooi komt helaas ook weer alle zooi van de bomen naar boven die vorige week met die storm op de pistes is gewaaid.

Born to Ride

Hallo allen,

Ik ben van plan om donderdag 1 februari naar Winterberg te gaan. Laatste x was in 2012.
Gaan met zijn tweeën, met overnachting in hotel de Engel.

Al een tijdje volg ik dit topic dan ook op de voet, want het ziet er niet al te best uit momenteel.
Al lijkt de trend op langere termijn iets kouder te zijn. (als ik dat goed heb gezien)

Ik heb een paar vragen, ik rij over Arnhem. Zal rond 11u arriveren.
-Waar kan ik het beste (online) ski s huren? Al dan niet op de aanrij route?
-Waar kan ik het beste parkeren?
-Hoe zit het met skipassen? Zijn die nog steeds te koop onderaan de lift?

Verwacht gelet op de weersverwachtingen helaas geen topdrukte.

Ohja voor een goedkoop lekker eettentje houd ik me ook aanbevolen.

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Hallo allen,

Ik ben van plan om donderdag 1 februari naar Winterberg te gaan. Laatste x was in 2012.
Gaan met zijn tweeën, met overnachting in hotel de Engel.

Al een tijdje volg ik dit topic dan ook op de voet, want het ziet er niet al te best uit momenteel.
Al lijkt de trend op langere termijn iets kouder te zijn. (als ik dat goed heb gezien)

Ik heb een paar vragen, ik rij over Arnhem. Zal rond 11u arriveren.
-Waar kan ik het beste (online) ski s huren? Al dan niet op de aanrij route?
-Waar kan ik het beste parkeren?
-Hoe zit het met skipassen? Zijn die nog steeds te koop onderaan de lift?

Verwacht gelet op de weersverwachtingen helaas geen topdrukte.

Ohja voor een goedkoop lekker eettentje houd ik me ook aanbevolen.

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Jessedew op 24 jan 2018 20:03

Volgende week donderdag lijken de condities top te worden. Zoals het er nu naar uitziet duiken de temperaturen na het weekend flink onder het vriespunt dus dan gaan ze flink sneeuw produceren. Liftpassen zijn bijna bij iedere lift te koop. Goed, goedkoop en gezellig eten doe je bij de Nordhang Jausse onderaan de Nordhang. Je krijgt daar gewoon een grote portie vers bereid eten tegen een prijs die 25% lager ligt dan in de rest van het gebied. Over skiverhuur kan ik je geen tips geven ivm het hebben van eigen materiaal. Zelf parkeren we altijd bij de Nordhang maar dat komt omdat wij via die kant aankomen. Vanuit Arnhem zal dat niet de aanrijroute zijn.

Born to Ride

goedkope en goede ski vlak voor Winterberg: https://www.skiverleih-niedersfeld.de/preise/

  1. en 2. februari zal het op de pistes druk worden: vakantie in Niedersachsen!

Thanks voor de support. Ik ga eens kijken bij de skiverhuur. Druk maakt me niet zoveel uit, als de ski conditie prima is. Heb nog een overnachting naar zaterdag in reservering staan, kan ik gelet op de weersverwachting mogelijk nog wat switchen.

Ja hoop heel erg dat het weer koud genoeg is voor de kanonnen. Van 5 jaar terug weet ik nog dat het toen iedere dag een beetje sneeuwde m, precies met de neus in de boter destijds.

Als je de weerberichten ziet, vraag ik me af of er eind februari/begin maart überhaupt nog pistes open zijn.
Hoe snel de sneeuwhoogte in het dal van 25cm in 2 dagen naar 5 cm gaat.
Als dan de “krokus vakantie wintersporters” ook nog alles kapot hebben geskied, blijft er niet veel meer over als wij daar een week later zijn.

Wij gaan van 3t/m8 maart.
Misschien dan toch maar de fietsendrager met mountainbikes op het dak inplaats van het ski koffer…

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Komt goed

@John. kijk eens naar de afgelopen jaren. Hoe vaak is het voorgekomen dat voor midden maart geen pistes meer open waren? Precies, de afgelopen 5 jaar niet 1 keer. Voor de tijd van het jaar ligt in Winterberg op de meeste pistes gewoon een goede laag sneeuw. De omliggende gebieden hebben het zeker wat minder goed dan gewoonlijk maar als die koude periode volgende week komt en er weer wat bij besneeuwd kan worden wordt de sneeuwlaag gewoon weer echt goed. Niet direct in paniek raken, jouw periode is nog bijna 1,5 maand weg.

#proudtobepartofleswintersporters

@John. kijk eens naar de afgelopen jaren. Hoe vaak is het voorgekomen dat voor midden maart geen pistes meer open waren? Precies, de afgelopen 5 jaar niet 1 keer. Voor de tijd van het jaar ligt in Winterberg op de meeste pistes gewoon een goede laag sneeuw. De omliggende gebieden hebben het zeker wat minder goed dan gewoonlijk maar als die koude periode volgende week komt en er weer wat bij besneeuwd kan worden wordt de sneeuwlaag gewoon weer echt goed. Niet direct in paniek raken, jouw periode is nog bijna 1,5 maand weg.

vic2000 op 25 jan 2018 14:09

Je zal best gelijk hebben en ik maak me misschien iets te vlug druk.
Maar zou er enorm van balen als er maar enkele pistes open zijn.
Zo ver vooruit boeken en dan naar Winterberg, dat doe ik niet meer…

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

@John. kijk eens naar de afgelopen jaren. Hoe vaak is het voorgekomen dat voor midden maart geen pistes meer open waren? Precies, de afgelopen 5 jaar niet 1 keer. Voor de tijd van het jaar ligt in Winterberg op de meeste pistes gewoon een goede laag sneeuw. De omliggende gebieden hebben het zeker wat minder goed dan gewoonlijk maar als die koude periode volgende week komt en er weer wat bij besneeuwd kan worden wordt de sneeuwlaag gewoon weer echt goed. Niet direct in paniek raken, jouw periode is nog bijna 1,5 maand weg.

vic2000 op 25 jan 2018 14:09

Je zal best gelijk hebben en ik maak me misschien iets te vlug druk.
Maar zou er enorm van balen als er maar enkele pistes open zijn.
Zo ver vooruit boeken en dan naar Winterberg, dat doe ik niet meer…

John. op 25 jan 2018 15:00

@Freerider is dit je broer? ;) even zonder gekheid ik zou me totaal geen zorgen maken. Ja de natuursneeuw is een eind weg maar op het gros van de pistes ligt nog een dik pak kunstsneeuw. Op de poppenberg en bij de quickjet ligt gewoon nog ruim een halve meter kunstsneeuw, wat veel minder snel wegdooit dan natuursneeuw. Zaterdag kunnen ze waarschijnlijk al wat bijspuiten en volgende week zullen ze er ook weer een dik pak opgooien. Door de vele regen dit najaar zitten alle spaarbekkens nog zo goed als vol. Als het een nacht flink vriest kunnen ze op sommige pistes 15 a 20cm compacte sneeuw bijmaken

Born to Ride

@John. kijk eens naar de afgelopen jaren. Hoe vaak is het voorgekomen dat voor midden maart geen pistes meer open waren? Precies, de afgelopen 5 jaar niet 1 keer. Voor de tijd van het jaar ligt in Winterberg op de meeste pistes gewoon een goede laag sneeuw. De omliggende gebieden hebben het zeker wat minder goed dan gewoonlijk maar als die koude periode volgende week komt en er weer wat bij besneeuwd kan worden wordt de sneeuwlaag gewoon weer echt goed. Niet direct in paniek raken, jouw periode is nog bijna 1,5 maand weg.

vic2000 op 25 jan 2018 14:09

Je zal best gelijk hebben en ik maak me misschien iets te vlug druk.
Maar zou er enorm van balen als er maar enkele pistes open zijn.
Zo ver vooruit boeken en dan naar Winterberg, dat doe ik niet meer…

John. op 25 jan 2018 15:00

Ik heb dat nu voor de derde keer gedaan, eerste keer was alles groen met een aantal pistes open plus een hoop regen. De regen ging op een avond over in dikke sneeuw, waardoor ik de dag erna lekker kon skien.

Dit was een weekend in januari 2016, ook ben ik toen een midweek in februari 2016 hierna toen gegaan.

Lag een hoop sneeuw en viel genoeg bij.

Over drie week ga ik ter voorbereiding weer een weekend er na toe, en maak me geen zorgen.

Door de vele regen dit najaar zitten alle spaarbekkens nog zo goed als vol. Als het een nacht flink vriest kunnen ze op sommige pistes 15 a 20cm compacte sneeuw bijmaken

Matthias123 op 25 jan 2018 15:09

Kunnen ze serieus 15a 20 cm sneeuw produceren in 1 nacht met die sneeuwkanonnen?
Hoeveel M3 sneeuw kan een sneeuwkanon produceren per uur ?

*bericht bewerkt door John. op 25 jan 2018 16:37

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Nog een vraag voor jullie. Staan er op de kleine piste poppenberg sneeuwkanonnen? Wat doen ze met de lessen van de skischool poppenberg als de piste niet open zou zijn? Waar stellen jullie voor dat skiën met kleine kinderen het beste kan buiten de poppenberg?

@Matthias123 mij of mijn broer die ik niet heb zul je niet in winterberg vinden 😂
Te druk en te weinig km aan pret laat staan de sneeuwstres haha

Door de vele regen dit najaar zitten alle spaarbekkens nog zo goed als vol. Als het een nacht flink vriest kunnen ze op sommige pistes 15 a 20cm compacte sneeuw bijmaken

Matthias123 op 25 jan 2018 15:09

Kunnen ze serieus 15a 20 cm sneeuw produceren in 1 nacht met die sneeuwkanonnen?
Hoeveel M3 sneeuw kan een sneeuwkanon produceren per uur ?

John. op 25 jan 2018 16:36

Ik weet niet precies de capaciteit maar alleen al op de poppenberg staan 36 sneeuwkanonnen van het type technoalpin tf10 dat is het sneeuwkanon met de hoogte capaciteit die momenteel beschikbaar is.

Born to Ride

Ik heb ook meerdere malen gehoord en gelezen dat de Poppenberg in principe bij voldoende koude in 1 etmaal kan grondbesneeuwen. Een super dikke laag heb je dan natuurlijk niet maar het zegt genoeg. De oefenpiste van de Poppenberg, bij de twee lopende banden is natuurlijk ook besneeuwd. Minder moderne kanonnen, dat wel, maar alsnog genoeg om er in korte tijd een vrij goede laag op te leggen. Toen ik er 1,5 week geleden was, zag je het blauwe gletscherijs op beide pistes al bijna doorheen komen… ;)

#proudtobepartofleswintersporters

De TF10 kan theoretisch maximaal ca. 110-120m3 per uur maken, maar bij -3’C/99%RV is het maar een fractie daarvan (en zo zijn de meeste “sneeuwnachten” tot nu toe geweest).
5 dagen -10’C en er ligt genoeg tot begin april. Wie weet eind volgende week, maar het lijkt er op dat de aangekondigde vrieskou keer op keer het ofwel niet haalt of slechts van korte duur is.

Evengoed is de hele hoofdas (lift 12-6-5-3-7-10a/b-10-25) van het skigebied al sinds 9 december volledig open. De Kappe is tussendoor een aantal dagen dicht geweest.
Knap staaltje besneeuwing!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De TF10 kan theoretisch maximaal ca. 110-120m3 per uur maken, maar bij -3’C/99%RV is het maar een fractie daarvan (en zo zijn de meeste “sneeuwnachten” tot nu toe geweest).
5 dagen -10’C en er ligt genoeg tot begin april. Wie weet eind volgende week, maar het lijkt er op dat de aangekondigde vrieskou keer op keer het ofwel niet haalt of slechts van korte duur is.

Evengoed is de hele hoofdas (lift 12-6-5-3-7-10a/b-10-25) van het skigebied al sinds 9 december volledig open. De Kappe is tussendoor een aantal dagen dicht geweest.
Knap staaltje besneeuwing!

Harry(Winterberg) op 26 jan 2018 10:15

Soow, dan met de 100e kanonnen kan het inderdaad hard gaan.
Nu nog maar hopen dat een koufront Winterberg gaat bereiken voor meerdere dagen. Fingers crossed !

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Tijd om de deuren te sluiten in Winterberg, gelukkig hebben ze een aantal mooie jaren gehad. Helaas gaan de winters flink achteruit en is het dus voor Winterberg niet meer rendabel om een skigebied te runnen.
Wat nog het ergste hiervan is is dat alle kamikaze Nederlanders doorrijden naar Skiwelt…

A winter without powder isn't a winter!

Tijd om de deuren te sluiten in Winterberg, gelukkig hebben ze een aantal mooie jaren gehad. Helaas gaan de winters flink achteruit en is het dus voor Winterberg niet meer rendabel om een skigebied te runnen.
Wat nog het ergste hiervan is is dat alle kamikaze Nederlanders doorrijden naar Skiwelt…

Joostw op 26 jan 2018 10:28

Heerlijk zo’n trol
De waarheid is dat de laatste jaren ( ook de lager gelegen) skigebieden juist méér dagen open gaan

http://www.newsroom-wintersportarena.de/2017/01/03/frau-holl…

null

Bovendien zijn de winters in de afgelopen eeuw überhaupt niet of nauwelijks warmer geworden (de zomers wel, wellicht mede door veel schonere lucht, net als in Nederland): http://www.newsroom-wintersportarena.de/2018/01/06/fakten-st…

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 26 jan 2018 10:56

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Tijd om de deuren te sluiten in Winterberg, gelukkig hebben ze een aantal mooie jaren gehad. Helaas gaan de winters flink achteruit en is het dus voor Winterberg niet meer rendabel om een skigebied te runnen.
Wat nog het ergste hiervan is is dat alle kamikaze Nederlanders doorrijden naar Skiwelt…

Joostw op 26 jan 2018 10:28

Tijd om de deuren te sluiten want het is niet meer rendabel? Het is zo slecht rendabel dat ze ieder jaar miljoenen kunnen investeren en nieuwe liften en andere verbeteringen. Sterker nog, met de huidige infrastructuur van sneeuwkanonnen is Winterberg sneeuwzekerder dan dat het afgelopen decennia ooit geweest is. Winterberg garandeerd tegenwoordig dat er 90 dagen geskied kan worden en dat halen ze ieder jaar met gemak. Al sinds 9 December draaien de meeste liften nonstop met over het algemeen goede pistes ondanks dat het een kwakkelwinter is. Daarnaast verdienen ze ook in zomer nog erg veel geld (30% van alle inkomsten) met de skiliften voor de vele mountainbikers die dan van de infrastructuur daar gebruik maken.

Born to Ride

Tijd om de deuren te sluiten in Winterberg, gelukkig hebben ze een aantal mooie jaren gehad. Helaas gaan de winters flink achteruit en is het dus voor Winterberg niet meer rendabel om een skigebied te runnen.
Wat nog het ergste hiervan is is dat alle kamikaze Nederlanders doorrijden naar Skiwelt…

Joostw op 26 jan 2018 10:28

null

Tijd om de deuren te sluiten in Winterberg, gelukkig hebben ze een aantal mooie jaren gehad. Helaas gaan de winters flink achteruit en is het dus voor Winterberg niet meer rendabel om een skigebied te runnen.
Wat nog het ergste hiervan is is dat alle kamikaze Nederlanders doorrijden naar Skiwelt…

Joostw op 26 jan 2018 10:28

Dan kunnen ze ook de helft van gebied wat jij blijkbaar zo heerlijk vind, Skiwelt, sluiten. De meeste dorpen liggen namelijk even hoog als Winterberg, daarnaast pakt Winterberg door de Noordelijkere ligging gemiddeld iets meer koude dan de dorpen in Skiwelt, ook valt er door de band genomen wat meer neerslag door de ligging dichter bij de Noordzee.

Born to Ride

De meeste dorpen liggen namelijk even hoog als Winterberg, daarnaast pakt Winterberg door de Noordelijkere ligging gemiddeld iets meer koude dan de dorpen in Skiwelt, ook valt er door de band genomen wat meer neerslag door de ligging dichter bij de Noordzee.

Matthias123 op 26 jan 2018 11:15

Even een simpele berekening,
hoogste top Winterberg = 820 meter
hoogste top Skiwelt = 1829 meter.
Dit is een verschil van wel 1009 meter.

Misschien snap je dat dit een stuk hoger is en dus voor meer stuwing zorgt (lees sneeuw). misschien is het een idee voor jouw om de WePowder academy te volgen? https://wepowder.com/nl/academy Hier wordt het allemaal uitgelegd namelijk.

Dan kunnen ze ook de helft van gebied wat jij blijkbaar zo heerlijk vind, Skiwelt.

Ik vind niet dat jij mij woorden in de mond mag leggen dat ik Skiwelt zo heerlijk vind.

A winter without powder isn't a winter!

Tijd om de deuren te sluiten in Winterberg, gelukkig hebben ze een aantal mooie jaren gehad. Helaas gaan de winters flink achteruit en is het dus voor Winterberg niet meer rendabel om een skigebied te runnen.
Wat nog het ergste hiervan is is dat alle kamikaze Nederlanders doorrijden naar Skiwelt…

Joostw op 26 jan 2018 10:28

Haha, leuk zo’n post.
Ik denk dat ze alle pistes moeten voorzien van grote koepels…dan kan er zomer en winter geskied worden.

;) ;)

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Plaats een reactie