Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Hmm, wat denken jullie.

Wij hebben met 7 collega’s voor volgende week donderdag tot zaterdag Winterberg geboekt. De weersverwachting ziet er niet heel rooskleurig uit +5 graden op donderdag alleen al.

Is het nog de moeite om skispullen mee te nemen of kunnen we beter thuisblijven met deze temperaturen. Zelf heb ik geen ervaring in het Winterberg gebied… dus zou niet zo 1.2.3 weten hoe de pistes eruit zien met temperaturen flink boven het vriespunt.

Hoor graag van jullie!

Dynazap op 19 jan 2018 15:28

[sarcasme mode aan]Met die temperaturen is alle sneeuw weg, gewoon thuis blijven. [/sarcasme mode uit]

Het smelten van de sneeuw zal niet snel gaan, als het droge lucht is al helemaal niet. Gewoon gaan en plezier hebben, er ligt iets van 40cm en valt nog een aantal centimeters en eventueel wordt er bij gespoten.

Hmm, wat denken jullie.

Wij hebben met 7 collega’s voor volgende week donderdag tot zaterdag Winterberg geboekt. De weersverwachting ziet er niet heel rooskleurig uit +5 graden op donderdag alleen al.

Is het nog de moeite om skispullen mee te nemen of kunnen we beter thuisblijven met deze temperaturen. Zelf heb ik geen ervaring in het Winterberg gebied… dus zou niet zo 1.2.3 weten hoe de pistes eruit zien met temperaturen flink boven het vriespunt.

Hoor graag van jullie!

Dynazap op 19 jan 2018 15:28

[sarcasme mode aan]Met die temperaturen is alle sneeuw weg, gewoon thuis blijven. [/sarcasme mode uit]

Het smelten van de sneeuw zal niet snel gaan, als het droge lucht is al helemaal niet. Gewoon gaan en plezier hebben, er ligt iets van 40cm en valt nog een aantal centimeters en eventueel wordt er bij gespoten.

michelr op 19 jan 2018 15:36

Lijkt mij ook nog wel mee vallen, hoop ik natuurlijk, want ik hoop 1 februari te gaan, dus ik duim ervoor dat het weer wat kouder wordt.

Neem aan dat, ze gelet op het feit dat er voorjaarsvakantie nog moet komen, alles aan doen om de sneeuw die er ligt zo goed mogelijk te houden en nog bij te spuiten komende dagen.

Maargoed op een bak regen zit niemand te wachten natuurlijk.

Dit is de beste weer site voor Winterberg, alle modellen in 1 grafiek, meetpunt Kahler Aste, dat is dus bovenkant pistes.
http://www.wetterdienst.de/Europawetter/Kahler_Asten~2894170…

Zware dooi, overdag en nacht, van woensdag t/m vrijdagnacht. Daarna kwakkelweer. Kan het niet mooier maken…
Je hebt wel 1 gelukje, de enorme bak neerslag die voorspeld wordt maandag ochtend, is het nog relatief koud; dus het gaat geen warm water regenen.

Met de hoeveelheid kunstsneeuw die er nog ligt, zullen de hoofdas pistes wel open blijven.
Neem wel een regenjas mee ;(

The older I get, the better I was

Net terug van het avondskiën in Winterberg. Nou ja, snowboarden. Pistes liggen er fantastisch bij. Het sneeuwt ook nog wat en vannacht kunnen de kanonnen weer aan. Ik heb het nog nooit zo druk gezien bij het avondskiën dus dat belooft wat voor morgen. Wij gaan overdag maar lekker zwemmen.

Dubbelpost

*bericht bewerkt door Frank9 op 19 jan 2018 23:29

Een vriend van mij heeft vorige week woensdag in Winterberg geskied, en de omstandigheden waren prima, hij heeft me vanavond foto’s ervan gestuurd, en het ziet er echt heel goed uit. Ik ben van plan om volgende week donderdag een dagje te gaan (mijn eerste keer) Dus ik ben benieuwd hoe dat zal zijn. Ik hou de weerkaarten de komende week even in de gaten, maar zo te zien gaan er geen echt schokkende dingen gebeuren waardoor de reis in het water zal gaan vallen. En anders maar wat mindere sneeuw. Het eigenlijke doel van de reis is meer, om mijn auto te testen of die de heuvels aankan, na een reparatie die onlangs is uitgevoerd. Ik heb helaas mijn skivakantie in januari moeten annuleren door die gebreken aan mijn auto. Dus voordat ik eind februari weer naar Oostenrijk durf, wil ik toch meer zekerheid, of de auto dit aan kan.

Ski or Die

Actueel 51 cm op de Kahler Asten en een fantastisch winterweekend in het Sauerland
Voor alternatieven voor het overlopen Winterberg en Willingen:
https://www.sauerlandkurier.de/nordrhein-westfalen/sauer-sie…
En om tóch een leuke dag in Winterberg of Willingen te hebben, deze zeer belangrijke tips:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/384512
Op werkdagen is het nog steeds rustig in Winterberg en Willingen, algemeen geen of weinig wachten bij de liften.

Na het weekend wordt het weer een echte achtbaan: koude en soms flinke dooi wisselen elkaar in hoog tempo af. De pistes zullen in het algemeen intact blijven en veelal goed. Op de zeer zachte dagen worden de pistes natuurlijk wat slushy en stroever. Op dit moment is het optimaal.

De lager gelegen skigebieden met alleen natuursneeuw zullen wel een flinke tik krijgen de komende dagen. Je kunr de liftstatus van alle Sauerlandse skigebieden vinden op http://www.wintersportarena.de

Nog een leuke geheimtipp die dit weekend open gaat: https://www.wildewiese.de

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 20 jan 2018 08:21

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vandaag 9.30 uur… Heerlijke rust nog in het skigebied.
Hoe anders is dat over anderhalf uur. Daarom vroeg zijn!
http://www.skiliftkarussell.de

null

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 20 jan 2018 09:49

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vandaag 9.30 uur… Heerlijke rust nog in het skigebied.
Hoe anders is dat over anderhalf uur. Daarom vroeg zijn!
http://www.skiliftkarussell.de

null

Harry(Winterberg) op 20 jan 2018 09:48

Wauw super, ik ben jaloers! Hopelijk ook dit beeld op 10 februari!

*bericht bewerkt door dJaco op 20 jan 2018 10:07

Wellicht precies wat Harry zegt, als je er maar op tijd bent. Ik denk dat met de goede omstandigheden vandaag het heel, heel druk gaat worden. Dan moet je zo’n eerste uurtje koesteren.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het valt me mee vandaag. Natuurlijk heel druk, maar niet té extreem. Dit actuele beeld is gewoon doorlopen bij de Sürenberg en ook bij de Quick maar een paar minuten. Omdat heel het Suaerland open is spreidt het natuurlijk beter…

null

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 20 jan 2018 14:29

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik zie helemaal niemand. Hebben ze allemaal hun Harry Potter cloaking mantel aangedaan?

Er is weer sneeuw gevallen; zou nu sneeuw op akkers en velden buiten het skigebied/Winterberg bijeengeschoven en opgeslagen kunnen worden zodat zonodig het weer op de pistes aan gebracht kan worden?

Ziet er goed uit @Harry(Winterberg). Las dat er afgelopen nacht een goede 10cm was gevallen.
Ben benieuwd naar volgend weekend, dan zie ik het in real-life… ;o)

Ik heb vanmorgen in Willingen geboard. Perfecte sneeuw. We waren op vroeg en hebben dus geen last gehad van de drukte bij de aankomst. Op de pistes was het goed te doen. Ik ben alleen bij de gondel en wilddieb lift geweest en daar waren hooguit een paar wachtenden voor me. Bij de avondski in Winterberg vrijdag was het drukker. Het zicht was door mistflarden en sneeuw af en toe minder. Ik hoop dat het niet te veel gaat regenen morgen.

Kort verslag van onze dag in Winterberg. Heenrit vanuit België is vlot verlopen, via Altastenberg gereden. Laatste 25km over besneeuwde kronkelwegjes maar met winterbanden geen probleem. Nog even getwijfeld of we voor de drukte zouden kiezen voor een alternatief maar toch voor Winterberg gegaan en dat was geen slechte keuze. Na inchecken van hotel aan de Nordgang pas om 11u30 op de piste. Het was druk maar door de hypermoderne installaties nooit langer dan 10min moeten schuiven. We hebben wel de blauwe pistes vermeden. Heel veel sneeuw in de omgeving. Pistes liggen er perfect bij, ook in de namiddag nog, alleen de rode op de Kappe was bovenaan een slagveld. Na 15u nauwelijks nog wachtijden aan de liften. Heel mooie dag gehad, wel bewolkt en af en toe wat sneeuw maar steeds goed zicht en weinig wind. Hopelijk morgen niet te veel regen …
Goedenacht!

null

*bericht bewerkt door Triple-T op 21 jan 2018 22:16

Wij zijn vanmorgen aangekomen voor een paar dagen winterberg. De pistes liggen er fantastisch bij, alleen onderaan de kappe is het wat dun. Op het moment ijzelt het af en toe bij -1. Het is wel heerlijk rustig zodat er geen wachtrijen zijn.

Born to Ride

Hoe houd de sneeuw zich ? Met deze temperaturen en de neerslag van komende dagen.

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Hoe houd de sneeuw zich ? Met deze temperaturen en de neerslag van komende dagen.

John. op 23 jan 2018 11:40

Vooralsnog zijn de pistes prima vandaag. Vannacht zijn ze muv het onderste stuk op de kappe door uitstraling nog licht opgevroren. Er ligt overal een dik pak op de pistes dat zal voorlopig nog geen probleem zijn. Het enige puntje van zorg is dus de kappe waar het onderop echt dun begint te worden. En dan heb ik het met name over de blauwe afdaling door het bos. De rode en zwarte zijn prima, alleen voor het liftstation is het erg dun, maar daar verzinnen ze waarschijnlijk wel wat op zodat de rode en zwarte voorlopig nog wel open zullen zijn. Vandaag is het ook gewoon droog, al liggen sommige toppen wel in de mist de temperatuur is een graad of 2 dus hard dooien doet het niet.

Born to Ride

Ik ben er ook vandaag. Pistes zijn inderdaad prima. Hier gaat voorlopig niets dicht. Op de Kappe onderaan bij de lift is de sneeuw wat vies en zacht maar verder is het prima hier.

Gisteren nog de hele dag in Winterberg geskied.
's Morgens lichte motregen, was enkel vervelend omdat de skibril nat werd maar de sneeuw was nog steeds super.
En heel weinig volk op de pistes, skiën tot in de poortjes en direct terug naar boven.
Pistes lagen er nog steeds goed bij, enkel onderaan de Kappe was het bruin zoals eerder gezegd.

Toch terug weer verbaasd wat een investeringen hier de voorbije jaren gebeurd zijn, heel moderne liften en massa’s sneeuwkanonnen.
In de krokusvakantie een weekje naar Montafon in Voralberg waar nog een paar heel antieke liften draaien, straf hoe ze dat hier gedaan gekregen hebben.

Enig puntje van kritiek is dat de kleurcodes van de pistes overdreven zijn.
Veel blauwe pistes zijn eerder groen : zoals piste 11 aan de nordhang en piste 10 vanop de bremberg hebben nauwelijks hellingsgraad.
En de rode piste 8 Bremberg ,piste 6, piste 5 rechts kun je ook moeilijk rood noemen.

Als mensen hier leren skiën en dan in de Alpen op vakantie gaan, zullen ze wel eens voor verassingen komen…
Hopelijk blijft de sneeuw wat liggen en zijn er nog veel mooie skidagen.

Als het lawinegevaar zo hoog blijft in de Feb gaat het hier nog druk worden denk ik…

Als het lawinegevaar zo hoog blijft in de Feb gaat het hier nog druk worden denk ik…

Triple-T op 23 jan 2018 15:06

Als het de eerste week van maart dan maar weer rustig is 😇 en hopelijk nog goede sneeuw.

Beter veilig en snel, dan rustig met gevaar.....

Enig puntje van kritiek is dat de kleurcodes van de pistes overdreven zijn.
Veel blauwe pistes zijn eerder groen : zoals piste 11 aan de nordhang en piste 10 vanop de bremberg hebben nauwelijks hellingsgraad.
En de rode piste 8 Bremberg ,piste 6, piste 5 rechts kun je ook moeilijk rood noemen.

Als mensen hier leren skiën en dan in de Alpen op vakantie gaan, zullen ze wel eens voor verassingen komen…
Hopelijk blijft de sneeuw wat liggen en zijn er nog veel mooie skidagen.

Als het lawinegevaar zo hoog blijft in de Feb gaat het hier nog druk worden denk ik…

Triple-T op 23 jan 2018 15:06

ik zie blauw altijd als indicatie dat dat de makkelijkste pistes van t gebied zijn, zwart het moeilijkst en rood er tussenin. In die zin klopt t wel, maar als jij hier van de moeilijkste blauwe afkomt, is dat nog geen enorme garantie dat je overal elke blauwe kan inderdaad :). Sommige rode zijn ook echt wel gewoon rood, bijvoorbeeld kleine bure.

En ik denk dat de impact van lawine risico niet echt impact heeft op de aantallen bezoekers in Winterberg :)…

Tnx voor je update!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nog eem kleine aanvulling over de staat van de pistes. De rechtse zwarte piste bij de st george is gesloten vanwege te weinig sneeuw, de linkse krijgt ook al wat kale plekken, dat kan morgen wel eens de laatste dag zijn. Vanavond was er motregen bij een temp van 3,5 graden. Morgen 9u de piste op en dan kijken hoe het gaat, het zal wel waterskiën worden eind van de dag met temperaturen van een graad of 6 met nevel en miezer.

Born to Ride

Huilen met de pet op… Er lijkt een drama in de maak voor winterberg in de krokusvakantie.

Huilen met de pet op… Er lijkt een drama in de maak voor winterberg in de krokusvakantie.

davidjacobs op 23 jan 2018 23:19

Dat is nog 3 week, komt goed

Was zondag en maandag even in Winterberg. Heerlijke sneeuw en wat een mooi gebied op maar 3 uurtjes rijden van Utrecht !
Hoop dat er nog wat sneeuw valt zodat ik zeker nog even een dagje op en neer reis !

Het onderstaande stond op de facebookpagina van Sauerland Totaal, voor wat het waard is.

Koning Winter komt met vorst en sneeuw terug in het hoge Sauerland…
De winter komt terug in grote delen van het Sauerland. Dat gaat gebeuren na de milde temperaturen van vandaag woensdag 24 januari en morgen donderdag 25 januari, zo voorspellen de weerkundigen.
Vrijdag sneeuwt het in de hoge delen van het Sauerland, boven 800 meter rond Winterberg en Willingen, en duiken de nachttemperaturen zaterdag en zondag (27/28 januari) onder het vriespunt. Maandag lijkt het iets milder te worden, waarna de dag- en nachttemperaturen definitief onder het vriespunt verdwijnen. Bij een noordelijke tot noordoostelijke wind liggen dan t/m dinsdag 6 februari de dagtemperaturen in het hoge Sauerland tussen de -4 en -1°C en de nachttemperaturen tussen de -6 en -2°C. En praktisch iedere dag valt sneeuw. Verder dan 6 februari gaan de weersvoorspellingen overigens nog niet.
Hoewel de dagtemperaturen vandaag, 24 janauri, flink stijgen, kan in de Wintersport-Arena Sauerland nog altijd worden geskied op 55 km pisten, waar 62 liften in bedrijf zijn. Er zijn bovendien 191 km pistes geprepareerd voor de langlaufers.
Voor de dagdagelijkse informatie m.b.t. welke liften en welke loipes open zijn, adviseren we je om de informatieve website van de Wintersport-Arena Sauerland te raadplegen.
Voor verdere informatie: Wintersport-Arena Sauerland, Am Kurpark 6, 59955 Winterberg, tel. 0049-(0)2981-820633, http://www.wintersport-arena.de.

a.s. weekend gaan we naar Winterberg. Verwachten jullie dat het flutlicht aan gaat op vrijdagavond? Ik kan me ook voorstellen dat ze gezien de warmte van de komende dagen de pistes willen sparen voor het weekend.

@koen_s denk dat je de facebookpagina van winterbeg zelf in de gaten moet houden, er wordt nog geen melding gedaan dat het niet door gaat vrijdag a.s.

Plaats een reactie