Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Gisteren wezen skiën in winterberg lekker kunnen skiën hoewel op sommige pistes wel de nodige ijsplaten waren en het vroor gisteren een graadje of 2 onder 0

Ik wil niet pessimistisch doen maar het weerbericht op deze site voorspelt voor maandag nochtans 5° en regen.
ik hoop dat het anders uitdraait…

Andere sites zoals BergFex voorspellen wel vriestemperaturen en zon…

Ik duim voor het laatste

Triple-T op 16 jan 2018 09:01

Winterbergverwachting klopt daar niet.
Geeft actueel +5 aan, terwijl het er ond het vriespunt is met sneeuwval.
Waarschijnlijk pakt de site een veel lager gelegen weerstation in de omgeving

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik wil niet pessimistisch doen maar het weerbericht op deze site voorspelt voor maandag nochtans 5° en regen.

ik hoop dat het anders uitdraait…

Andere sites zoals BergFex voorspellen wel vriestemperaturen en zon…

Ik duim voor het laatste

Triple-T op 16 jan 2018 09:01

Winterbergverwachting klopt daar niet.
Geeft actueel +5 aan, terwijl het er ond het vriespunt is met sneeuwval.
Waarschijnlijk pakt de site een veel lager gelegen weerstation in de omgeving

Harry(Winterberg) op 16 jan 2018 09:55

Voor vandaag lijkt de site toch heel aardig te kloppen. De site geeft zelfs iets kouder dan dat het nu is. Maarja sinds jij vorige week met mogelijk een meter sneeuw aan kwam zetten kan ik je moeilijk meer serieus nemen.

Born to Ride

Zohooo @Matthias123, jij hebt niet veel nodig hè om iemand volledig te diskwalificeren? Sjiek…

Zohooo @Matthias123, jij hebt niet veel nodig hè om iemand volledig te diskwalificeren? Sjiek…

HN65 op 16 jan 2018 10:44

Tja er zijn al heel veel mensen die behoorlijk hun neus gestoten hebben bij een dag of een aantal dagen winterberg nadat ze de vanwege commerciele belangen wel heel erg rooskleurige verwachtingen van Harry hadden bekeken. Lees anders zn berichten even terug van eind vorige week waarin hij zonder aanleiding opeens met mogelijk een meter sneeuwval op de proppen komt. Je ziet gewoon aan een hoop reacties dat mensen het sterk overdreven vinden, wat het ook is. Ik wil gewoon voorkomen dat er nog meer mensen hun neus stoten, daarom mijn reactie op die manier.

Born to Ride

Door zo te reageren creeër je alleen dit soort reacties, en voorkom je niet dat mensen “hun neus stoten”.

Ik persoonlijk vind zijn bijdrage hier van een behoorlijke meerwaarde. Zeker omdat hij in de regio woont(als ik het goed begrijp).

Door zo te reageren creeër je alleen dit soort reacties, en voorkom je niet dat mensen “hun neus stoten”.

Ik persoonlijk vind zijn bijdrage hier van een behoorlijke meerwaarde. Zeker omdat hij in de regio woont(als ik het goed begrijp).

Bernard op 16 jan 2018 11:04

Informatief zijn zijn reacties soms ook zeker goed, alleen qua weer is het gewoon al veel te vaak voorgekomen dat de reacties gewoon veel te rooskleurig zijn. Hij is er commercieel bij gebaad als er veel mensen komen dus ik snap het ook wel dat hij het zo positief mogelijk neer wil zetten. Ik wil gewoon realistisch blijven, dat voorkomt een hoop scheve gezichten. En misschien ben ik inderdaad behoorlijk hard in die reactie, maar dat komt omdat ik het afgelopen jaren al meer dan genoeg op een subtielere manier heb geprobeerd te zeggen, maar dat had 0,0 effect.

Born to Ride

En nu denk je het wel te redden door “hard” te zijn?.. LOL

Afijn, weer on topic. Volgende week 1 meter Neuschnee!

En nu denk je het wel te redden door “hard” te zijn?.. LOL

Afijn, weer on topic. Volgende week 1 meter Neuschnee!

Bernard op 16 jan 2018 11:17

Nee pappen en nathouden is blijkbaar de oplossing?

Born to Ride

null

Dit is toch een gerenommeerd weerstation en hier staat dat er toch wel degelijk tot 40 a 45 cm sneeuw kan vallen. Dus Harry heeft niet helemaal ongelijk. Harry zei ook als alles goed valt kan er tot een meter vallen.

Maar goed het ziet er in ieder geval goed uit deze week. Een andere vraag heeft iemand een idee wanneer de panoramabaan en de kapper weer open gaan.

Maar goed het ziet er in ieder geval goed uit deze week. Een andere vraag heeft iemand een idee wanneer de panoramabaan en de kapper weer open gaan.

roelvossie op 16 jan 2018 11:39

Zeker de kappe heeft nog wel wat extra sneeuw nodig. Als het vannacht en morgen koud genoeg is kunnen ze hem misschien icm de extra natuursneeuw die valt al weer open. Van het weekend zal het sowieso weer open zijn verwacht ik.

Born to Ride

Pff het sneeuwt nu als een malle. Dikke vlokken.
Nu alleen de wind nog iets minder voor donderdag. Dan word het een leuke dag voor ons

Ik ga het nog even afwachten tot het volgende weekend, maar de sneeuwverwachting voor volgende week tem woensdag is niet vet.

Maar enkele centimeters erbij, hopelijk donderdag en vrijdag toch nog een 10cm extra

Triple-T op 12 jan 2018 13:15

Van dinsdag tm zaterdag 20-60 cm in de prognoses. Als we een voltreffer met een treuzelend lagedrukgebied krijgen durf ik zelfs richting de meter te gaan. …

Harry(Winterberg) op 12 jan 201é8 14:29

Even voor Matthias123
Ga even terug naar pagina 20 met mijn verwachtingen voor afgelopen weekend en voor deze week
.
Al mijn verwachtingen zijn 100% uitgekomen, inclusief mijn waarschuwing dat op zondag de sneeuwkanonnen in je gezicht staan te blazen en inclusief waarschuwingen dat donderdag bij zware storm (pagina verder) alles stil staat.

Ik geef in bovenstaande melding aan dat er 20 tot 60 cm verwacht word (nu 15 cm)t, maar dat - als de buienlijnen goed lopen - zelfs een meter niet uit te sluiten is.
Inmiddels ga ik uit van een sneeuwhoogte op de Kahler Asten op zaterdag tussen 35 en 55 cm en sluit ik nog steeds niet uit dat als een vette bui zoals die van begin deze middag “blijft hangen” de meter aangetikt zou kunnen worden. Maar nogmaals: alleen als alles klopt.

Buiten dat: ik ben daar tegenwoordig “gewoon” skileraar en draai mijn uren toch wel, dus belangen heb ik er verder niet.
Ik probeer - mede op basis van ruim 20 jaar zelfstandig weerberichten voor Winterberg maken - objectief aan te geven hoe de stand van zaken is. Zeker zaken als buiige neerslag zijn moeilijk te kwantificeren. Heb ooit meegemaakt dat er een enorm sneeuwfront aan kwam en in Dortmund 40 cm sneeuw achterliet en bij ons boven… Trok de bewolking open, scheen de zon en viel geen vlok,

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 16 jan 2018 16:45

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Maar goed het ziet er in ieder geval goed uit deze week. Een andere vraag heeft iemand een idee wanneer de panoramabaan en de kapper weer open gaan.

roelvossie op 16 jan 2018 11:39

Zeker de kappe heeft nog wel wat extra sneeuw nodig. Als het vannacht en morgen koud genoeg is kunnen ze hem misschien icm de extra natuursneeuw die valt al weer open. Van het weekend zal het sowieso weer open zijn verwacht ik.

Matthias123 op 16 jan 2018 11:45

Onderin is de sneeuw erg nat gevallen, er moet dus eerst flink de vorst overheen. Je merkt ook bijvoorbeeld aan de blauwe en de rode pistes onderaan de Kappe dat het hier vaak net niet koud genoeg is voor een goed houdbaar sneeuwdek. Beetje een probleem dat ook in Willingen onderin speelt,

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

sinds wij een woning hebben op landal winterberg volg ik altijd de forumberichten over Winterberg. Ik kan het enorm waarderen dat Harry veel informatie verstrekt en steeds maar de moeite neemt om vragen te beantwoorden. Inmiddels weet ik wel dat we de weerberichten van Harry met een korreltje zout moeten nemen. De omstandigheden volgens hem zijn over het algemeen een stuk positiever dan de werkelijke situatie. En dan ben ik nog iemand die een positieve instelling heeft. Dus ik kan Matthias wel bijvallen, dat we de weerberichten van Harry enigszins moeten nuanceren. Ik hoop wel dat ik met dit bericht niet het enthousiasme van Harry weg neem om zijn bijdragen te blijven plaatsen.

sinds wij een woning hebben op landal winterberg volg ik altijd de forumberichten over Winterberg. Ik kan het enorm waarderen dat Harry veel informatie verstrekt en steeds maar de moeite neemt om vragen te beantwoorden. Inmiddels weet ik wel dat we de weerberichten van Harry met een korreltje zout moeten nemen. De omstandigheden volgens hem zijn over het algemeen een stuk positiever dan de werkelijke situatie. En dan ben ik nog iemand die een positieve instelling heeft. Dus ik kan Matthias wel bijvallen, dat we de weerberichten van Harry enigszins moeten nuanceren. Ik hoop wel dat ik met dit bericht niet het enthousiasme van Harry weg neem om zijn bijdragen te blijven plaatsen.

koen_s op 16 jan 2018 17:51

Ik ben toch wel benieuwd naar voorbeelden waar ik te positief was… En ja, er zit wel eens een mispeer tussen qua verwachtingen, maar meestal klopt het. Een mooi voorbeeld van die buienlijn vandaag. Had het 40 km noordelijker gelopen, dan hadden we een pak extra gehad
(http://www.wetteronline.de)

null

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 16 jan 2018 18:00

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

ik volg jouw berichtgeving nu een jaar of 7. Jij moet een enorm positief mens zijn, wat ik in mensen enorm kan waarderen. Maar volgens jouw berichten zijn de condities altijd goed, of vaker nog uitmuntend. Om in de goede vakantiesfeer te komen is dat erg fijn. Maar de realiteit is vaak anders. Jij geeft eigenlijk zelf het voorbeeld. Jij voorspelt vorige week een meter sneeuw. Dan moet echt alles mee zitten. Die kans is misschien 5% groot. Maar jij brengt het alsof het een redelijk waarschijnlijk scenario is. Als mensen jou niet kennen en op jouw berichtgeving hun vakantie of dagje skien naar Winterberg plannen, dan komen ze wel van een koude kermis thuis. Weer blijft altijd iets subjectiefs, mij is ook altijd verteld de meeste regen valt er langs. Maar jij presenteert je toch als Winterberg kenner, misschien moet je dan iets objectiever zijn in je berichtgeving.

Aan het weer is niets subjectiefs. Mensen zijn gewoon erg slecht in het interpreteren van de verwachtingen. Verwachtingen ja, voorspellen is een geheel andere tak van sport. Heeft niets met het weer te maken. Komende donderdag lijkt een prima dag te worden om een Hallenbad op te zoeken. Storm en mogelijk veel neerslag, in welke vorm is af te wachten.
Wie beweert dat Harry vorige week een meter sneeuw “voorspelde” (…) leest gewoon niet wat er echt staat: namelijk dat er een kans is dat eventueel, als alle omstandigheden meewerken, er heel veel sneeuw zou kunnen vallen.

Jongens, laten we het fijn houden op dit geweldig forum. Voorspellingen zijn wat ze zijn. We hebben geen invloed op het uiteindelijke resultaat. Laat dit forum een graadmeter zijn voor de toestand, maar geen exacte wetenschap. Iedereen weet dat je een weerbericht, zelfs die van het k(n)mi of Roel, met een korrel zout moet nemen.

Soit, de krokus ziet er plots wel fijner uit!

Nou, dat met een korrel zout, verwachtingen van het KNMI zijn echt erg goed hoor. En voor veel mensen en organisaties hangt nu een keer veel van het weer af. Dat heel veel mensen de verwachtingen niet kunnen interpreteren is jammer. Wat er niet fijn is aan praten over het weer op een wintersportforum ontgaat me een beetje.

Nou, dat met een korrel zout, verwachtingen van het KNMI zijn echt erg goed hoor. En voor veel mensen en organisaties hangt nu een keer veel van het weer af. Dat heel veel mensen de verwachtingen niet kunnen interpreteren is jammer. Wat er niet fijn is aan praten over het weer op een wintersportforum ontgaat me een beetje.

kickvanijzendoorn op 16 jan 2018 20:08

Ik rij elke dag met de fiets naar het werk. Geloof me, ze zitten er met hun regenvoorspellingen vaak naast hoor :)

Het is hier erg leuk, dat bedoel ik net… houden zo ;)

Zucht…

Als iemand zin heeft om straks even te briefen over hoe het dagje skiën vandaag was, altijd welkom ;)

Verwachting voor donderdag is niet best, afgezien van de verwachte storm lijkt een groot deel van de neerslag ook op de hoogste toppen als regen te gaan vallen. Het weekend lijkt dan wel weer eens Bilderbuchwetter op te leveren. Wel extra drukte vanwege dat mooie weer en vanwege het waarschijnlijk ontbreken van skimogelijkheden in vrijwel alle andere gebieden.

Als ik zag hoe druk het eerste weekend van december was (met code oranje, slecht weer en alle kanonnen aan, terwijl 80% van de mensen dan nog niet met wintersport bezig is), dan zou ik in januari de weekenden met goede omstandigheden en mooi weer mijden, zeker als er in de omgeving nog niets open is…

Ik vond het vorig jaar op een doordeweekse dag (met heel veel verse sneeuw en kaiserwetter) al wat vol…wel prima te doen hoor. Ik blijf er ook bij, de drukte in Winterberg voel je niet bij de liften, maar op de piste.

Maar goed, ik hoop dat de omstandigheden snel verbeteren, wie weet kan ik nog een dagje die kant op, maar ik zou eigenlijk wel eens naar Altastenberg oid willen. Volgens mij moet er dan nog wel echt veel sneeuw bij.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Momenteel is het volop aan het sneeuwen in Sauerland, ook in de Vogezen trouwens.
Tegen morgenavond moet ik mijn keuze maken voor Zondag en Maandag…

Ik vond het vorig jaar op een doordeweekse dag (met heel veel verse sneeuw en kaiserwetter) al wat vol…wel prima te doen hoor. Ik blijf er ook bij, de drukte in Winterberg voel je niet bij de liften, maar op de piste.

Roy83 op 17 jan 2018 08:32

Ik ben het weekend voor kerst in Winterberg geweest op zaterdag/zondag en maandag. Toen was het uiteraard ook bomvol, maar wat je zegt. Dat merk en zie je eigenlijk alleen op de pistes en af en toe bij 1 van de liften. De capaciteit is echter zo groot dat het meestal wel snel gaat.
Jammer dat de omliggende gebieden dicht zijn, die willen wij ook wel een keer uitproberen. Maar zelfs Willingen is niet te doen momenteel… al sneeuwt het nu wel overal.

Tja, een paar goede dagen met sneeuw en nachten met lage temperaturen en er is al veel meer te doen in de buurt. Willingen lijkt me ook leuk, net als Altastenberg en misschien ook
Neuastenberg. Niedersfeld en Bodefeld ook, maar eigenlijk hooguit voor een paar uurtjes en om midden op de dag te rijden trekt me iets minder.

Ik denk dat die gebieden doordeweeks ook prima rustig zijn. Als alles open is, dan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Komend weekend zijn er weer veel gebieden geopend. De volgende gebieden zeggen komend weekend in ieder geval alle hoofdliften open te hebben:

  • Winterberg
  • Willingen
  • Altastenberg
  • Neuastenberg
  • Bodefeld

Niedersfeld geeft aan goede hoop te hebben om ook open te kunnen maar geven nog geen garanties.

Born to Ride

Plaats een reactie