Live vanuit Zillertal Arena | 7-14 Januari 2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal Arena en Gerlos

Benieuwd naar het verslag van morgen. Hoop op mooi weer.

Benieuwd naar het verslag van morgen. Hoop op mooi weer.

Leuk verslag. Gaan zaterdag die kant op naar Kaltenbach.

Leuk deze dagelijkse updates! Je manier van schrijven zorgt dat het lekker makkelijk weg leest. Geniet van de dagen die nog komen gaan!!

Je weet niet wat je niet weet.

Leuk om te lezen! Ben ook benieuwd hoe de Explorer zich weerhoudt in veel poeder :).

Heerlijke verslagen om te lezen Nelis! Ondanks het feit dat ik er nooit ben geweest maak je me aardig wegwijs in het gebied door de manier van documenteren… :)

Donderdag 12 Januari 2017

Er hangt een dikke laag wolken over het dal. Op de webcam zien we dat het boven gelukkig helderder is. We nemen de Dorfbahn naar Gerlos en komen halverwege boven de bewolking uit. Boven op de berg staat een forse wind en de zon laat zich ook niet zien. En de verbinding naar Zell is dicht. Daar gaat ons plan om naar Zell am Ziller te gaan! Toegegeven, een lange rit in de trage open stoeltjes lift in de koude wind lijkt ons niet eeg aanlokkelijk.

null

null

null

(Wolken in het dal)

Daarom besluiten we maar om naar Königsleiten te boarden. We doen eerst nog even de brede blauwe piste 32 alvorens de zwarte piste af te dalen naar het dal. We steken meteen over naar de gondel. Boven aangekomen staat er een harde wind. Bij het aantrekken van mijn board vliegt hij bijna van de piste af!

null

(Harde wind)

We doen daar de rood 53 naar het dalstation Hoch Krimml. We bekronen meteen Königsleiten tot de bultenpiste koning van Zillertal Arena. Waar in Gerlos de pistes mooi strak waren met een dun laagje poeder. Zijn ze hier een grote bulten woestenij. Het is niet echt een pretje. Los van de wind die hier vol op de berg staat, is het slalommen om de bulten heen. De sneeuw is niet zacht maar stroef en plakkerig.

null

(Ongeprepte pistes in Königsleiten)

We zijn blij als we in de stoeltjeslift naar Hoch Krimml zitten. Deze blauwe pistes 71/72 zien er een stuk beter uit! En ze boarden ook super lekker. We doen deze een keertje en besluiten dan weer te lunchen bij Duxer Stadl.
We pakken het verbindingspad naar de andere kant. We nemen de verkeerde afslag naar blauw 83. Maar de tent is het beste te bereiken via rood 82. Dus eerst weer omhoog met de speedy Express.

null

De pistes zijn hier veel beter dan Königsleiten. Mooi strak geprept. In de Duxer Stadl is het weer prima eten, maar de tent is klein en er willen veel mensen eten. je wordt een beetje weggekeken door wachtende gasten. Ik ben benieuwd hoe het in het hoog seizoen is, wanneer het nóg drukker is.

null

We gaan dan weer terug naar Gerlos. We kennen inmiddels de weg. Eerst de afdaling naar de Duxer en dan de Duxer 6er Bubble. Via de verbindingspiste 72 komen we weer richting dalafdaling. Prima condities nog steeds. Weinig bulten, strakke sneeuw. We boarden rustig richting de Soknenwandkopf Gondel en nemen dan de rode piste 51 naar mittelstation Dorfbahn. De pistes zijn hier echt minder dan in Gerlos. Her en der komt gras en steentjes op de piste. En ik boarde op de piste zo in de tiefschnee. Lekker, maar het was wat meer poeder dan ik had verwacht en ging zo onderuit. Lachend lag ik in de poeder te worstelen om weer overeind te komen :?

null

(Oeps!)

null

null

(Retro skiër)

Eenmaal boven aan de top van de Königsleitenspitze, konden we de “snelweg” 39 naar beneden nemen. Ook hier aardig wat wind en bulten op de piste, dat kon ook wel wat beter, maar al stukken beter dan de rest van Königsleiten. We maken de oversteek met de Krummbach X-press naar Gerlos, spelen wat op de blauwe piste.

null

(Op weg naar Gerlos komen we wat wolken tegen)

Boven aangekomen zien we dat de verbinding maar Zell toch open is. Hadden we dan toch gekunt? We hebben in ieder geval een mooie tocht gemaakt! Via zwart 31a (rechts van Seppi’s) en rood 31 board ik naar het dal.

null

(Zwart 31a)

Dan is het tijd voor wat drank in de Cin Cin! Jammer dat we gisteren Rob Ronalds hebben gemist!

null

Morgen de laatste dag op de pistes van Gerlos. En misschien dus Zell. Tot morgen! Samenvatting van de dag:

null

*bericht bewerkt door Nelis op 12 jan 2017 20:18

Bergen + Sneeuw = ❤

@ronald8 alvast een goede reis en veel plezier! Ook eens een weekje in Kaltenbach geweest. Leuk gebied!

Bergen + Sneeuw = ❤

@saalbach2015 zondag even poeder kunnen rijden. De explorer voelt goed ik eigenlijk alle condities! Goede controle en stuurt lekker. En de poeder gaat ook lekker. Ik ben er echt heel blij mee!

Bergen + Sneeuw = ❤

@robbert-010 bedankt!

Bergen + Sneeuw = ❤

@HarleySnowball we hebben het volgens mij idd zeer getroffen! Bedankt!

Bergen + Sneeuw = ❤

@Mark-M het weer was uiteindelijk behoorlijk goed, ondanks aardig wat wolken en wind ook mooie perioden met zon gehad. Morgen afsluiten met sneeuw!

Bergen + Sneeuw = ❤

@Harm Tnx! Ik vind het zelf leuk om terug te lezen, en meteen mooi meegenomen dat ik anderen er een plezier mee kan doen. :)

Bergen + Sneeuw = ❤

-dubbel post-

*bericht bewerkt door Nelis op 12 jan 2017 21:32

Bergen + Sneeuw = ❤

null

null

Ik had ook nog twee foto’s gemaakt toen de zon wél scheen :)

Bergen + Sneeuw = ❤

Vind het echt raar dat de pistes in konigsleiten zo slecht zijn Wij gaan er over 2 weken naartoe en ik maak me toch zorgen als ik het zo allemaal hoor. Worden deze niet geprept of slecht?Er is toch evenveel sneeuw als in Gerlos…

Iemand diezelfde ervaring daar al gehad?

Inderdaad raar wij gaan over 4 weken naar konigleiten. Hopen dat de pistenbully chauffeurs dan weer beter zijn. Leuk stukje weer Nelis hopen op mooi weer morgen.

*bericht bewerkt door Mark-M op 13 jan 2017 00:00

@sidinic @Mark-M ik zou je (nog) geen zorgen maken. Je weet nog niet wat de condities zijn als jullie daar aankomen. Misschien hebben ze de sneeuw dan beter kunnen verdelen. Of zijn er meer piste bullys omdat het dan drukker is. Het is wel een beetje gek dat er zulke grote verschillen zijn tissen de gebieden. Misschien ligt het aan de windrichting deze week?

Btw, Vanuit Königsleiten kun je zo de rode 39 op (die is over het algemeen heel goed) en dan naar Gerlos (is maar 1 lift) of de Gerlosplatte op in Hoch krimml. Die liggen er heel veel beter bij, dus mochten de pistes wat minder zijn en je de bulten wil ontwijken, dan is dat makkelijk te doen! En ik kreeg gisteren de tip dat de zwarte piste 42 (ook in Königsleiten) er ook heel goed bij lag. Dus ze kunnen het wel! Misschien hebben wij alleen op de drukste verbindingspistes gesnowboard en is dat niet in het hele gebied. - misschien stelt je dat wat gerust ?

*bericht bewerkt door Nelis op 13 jan 2017 07:09

Bergen + Sneeuw = ❤

Vrijdag 13 januari 2017

De laatste snowboard dag alweer. Niet de laatste vakantiedag, want de reis is ook vakantie hè?! ? De sneeuw komt met bakken uit de hemel. Dat was wel voorspeld, maar we hoopten stiekem dat er toch wat opklaringen kwamen. Maar ook dit keer heeft weerman @roel gelijk. We gaan pas laat de berg op, tegen 10:00 uur. Boven aangekomen staat er een straffe wind en is de sneeuwval nog intensiever. Het zicht is slecht. We gaan voorzichtig maar beneden van blauw 32 en zwart/rood 31 naar Isskogelbahn.

null

null

null

De sneeuw is zacht en je board dwars door een dikke laag poeder. Ik vind het ondanks het slechte zicht best lekker! De bulten op de piste zijn zacht en je knalt er dwars doorheen. Ik moet goed op het achterste been leunen en de rocker tips van mijn Jones Explorer helpen ook mooi mee Ik zweef over de zachte sneeuw. Heerlijk. Er zijn ook maar weinig mensen op de piste. Ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven. De stoeltjes lift wil je nu echt niet in zitten, die staat vol op de wind en sneeuw. Als we eronder door boarden hangt ie ook eventjes stil. Koud! De mensen in de lift zitten er beroerd bij!

null

We ploeteren nog even door de poeder en maken wat filmpjes met slowmo. Hoewel de temperatuur niet laag is, maakt de sneeuw het goed koud. Dat ik daarna ook even flink op mijn plaat ga en overal sneeuw in mijn jas heb zitten helpt ook niet!

null

null

We nemen de Isskogel gondel omhoog en gaan dan via rood/zwart 31 naar de Röslalm om op te warmen en een hapje te eten (laatste keer Schnitzel!!)

null

Gedurende de pauze is het weer helaas erg verslechterd. Het is nóg harder gaan waaien en sneeuwen. Bovenop de Isskogel wil je nu absoluut niet blijven staan. “Op karakter naar beneden!” hoor ik een Nederlander zeggen. We hebben ook geen keus, dus hoppa die berg af.

null

Je ziet nog maar een paar meter voor je uit. We gaan heel langzaam naar beneden - of boven? Want je ziet niet meer wat onder of boven is, links of rechts. Halverwege de piste, vlakbij de Röslalm horen we iets uit de speakers van de gondel dat hij gaat sluiten: “Voor de veiligheid ivm kou en wind” - ofzo, wat we ervan kunnen maken. We kunnen dus niet meer naar mittelstation om weer naar boven te gaan. We doen de dalafdaling naar Isskogelbahn. Maar als we aankomen staat ook die gondel stil! En het lijkt er niet op dat ie snel weer gaat draaien.

null

null

We twijfelen even en besluiten dan dat het mooi is geweest deze week. Om half twee doen we voor het laatst het snowboard los en lopen richting bushalte. En wachten daar op de bus met heel veel andere gestrande skiërs.

null

We gaan naar het hotel, lopen daarna het dorp in voor de snacks en drinken, en cadeautjes voor de Opa’s en Oma’s, die hebben opgepast voor ons zoontje.

Gerlos is een een leuk dorp en een prima skigebied waar je je een week goed kan vermaken. Zeker met de tochtjes naar Zell of Königsleiten. Als je daarnaast ook nog goed wil feesten, dan zit je hier echt helemaal goed. Hou je van een iets compacter gebied als uitvalsbasis in Zillertal, dan zou ik een overnachting in Hoch Krimml aanraden.

null

Bedankt voor het volgen van het reisverslag, en wie weet tot volgend jaar. Dan kan ik hopelijk weer verslag doen van een nieuwe wintersport vakantie!

Oja, geen samenvatting van de dag, want mijn accu was halverwege op. Maar zoals je leest, het zal niet veel km geweest zijn!

*bericht bewerkt door Nelis op 13 jan 2017 17:23

Bergen + Sneeuw = ❤

Super vet verslag, met veel plezier gelezen. Is je nieuwe Jones board bevallen?

Leuk verslag en goede terugreis.
Wij gaan morgen die kant op.

Leuk verslag en een goede terugreis! Jammer dat de verbinding naar Zell telkens dicht was… Dat met de slechte pistes in Königsleiten herken ik wel ja. Elke keer lagen Gerlos en Hochkrimml er perfect bij en dan was Königsleiten weer ijzig en bultig. Het helpt wel dat de besneeuwing hier van alle vier de deelgebieden het zwakst is maar de preparatie is hier ook gewoon minder goed. Al met al denk ik dat je toch een mooie week gehad hebt en hopelijk tot volgend jaar weer!

#proudtobepartofleswintersporters

Super vet verslag, met veel plezier gelezen. Is je nieuwe Jones board bevallen?

Kicks op 13 jan 2017 18:52

Jazeker. Ik ben er super blij mee. Goede keus geweest. Mooi allround board. Kan bijna iedereen wel goed mee uit de voeten denk ik!

null

Bergen + Sneeuw = ❤

@Ronald8 alvast een goede reis toegewenst. En heel veel plezier in de sneeuw. De bergen en de pistes liggen er mooi besneeuwd bij!

Bergen + Sneeuw = ❤

@vic2000 bedankt! we hebben zeker een mooie week gehad. Volgens mij was het perfect zo. En idd tot volgend jaar weer. Hoewel ik nog wel een tijdje dit seizoen op het forum zal rondhangen. Alvast zin krijgen in volgend jaar ? ??

Bergen + Sneeuw = ❤

Jammer van jullie laatste dag. Veilige reis naar huis morgen.

Ik heb nu 2 dagen in de poedersneeuw (on piste) mogen spelen met de Explorer, wat een heerlijk board inderdaad! Als ik mijn tenen beweeg maakt ie heerlijke Carvebochten.

Hopelijk hebben jullie goede terugreis gehad zonder teveel sneeuw onderweg, wij hadden geluk op de heenreis…

*bericht bewerkt door Saalbach2015 op 14 jan 2017 19:07

@Nelis Dat is fijn om te horen! Ben je nou eigenlijk nog in Zell am Ziller geweest? Nee toch? Blijf inderdaad nog even gezellig hier! Ik heb nog wel lezers nodig voor mijn voorjaarsvakantieverslag he ;) (net geboekt!) En ik hoop dat je met een goed gevoel aan je vakantie terugdenkt en met een goed gevoel de komende 50 weken doorkomt…

*bericht bewerkt door vic2000 op 15 jan 2017 16:45

#proudtobepartofleswintersporters

Ik heb nu 2 dagen in de poedersneeuw (on piste) mogen spelen met de Explorer, wat een heerlijk board inderdaad! Als ik mijn tenen beweeg maakt ie heerlijke Carvebochten.

Hopelijk hebben jullie goede terugreis gehad zonder teveel sneeuw onderweg, wij hadden geluk op de heenreis…

Saalbach2015 op 14 jan 2017 19:05

Hoi @Saalbach2015 wij hadden pech met ee terugreis. Erg veel sneeuwbuien en daardoor veel vertraging. Met het verkeer viel het eigenlijk heel erg mee. Hebben uiteindelijk 15 uur over de terug reis gedaan. Ach ja, de reis is ook vakantie toch? ?

En mooi om te horen dat je ook tevreden bent over je snowboard! Ik vind het ook echt een top ding. Geniet ervan, lekker spelen in de sneeuw! #rideon

Bergen + Sneeuw = ❤

@Nelis Dat is fijn om te horen! Ben je nou eigenlijk nog in Zell am Ziller geweest? Nee toch? Blijf inderdaad nog even gezellig hier! Ik heb nog wel lezers nodig voor mijn voorjaarsvakantieverslag he ;) (net geboekt!) En ik hoop dat je met een goed gevoel aan je vakantie terugdenkt en met een goed gevoel de komende 50 weken doorkomt…

vic2000 op 15 jan 2017 16:45

Tnx @vic2000! Wij denken zeker met een goed gevoel terug aan de wintersport. We hebben een top week gehad met wat zon, een paar dagen dikke poeder en eigenlijk elke dag heerlijke sneeuw. Tel daar een fijn hotel en lekker eten bij op. Kon niet beter!

Ik ga je zeker volgen komende voorjaarsvakantie. Waar ga je dan naar toe?

Ik ga ondertussen aftellen. Nog 355 Dagen 04 Uur 17 Minuten… ??

Bergen + Sneeuw = ❤

Plaats een reactie