Les 3 Vallees vandaag (winter 2016-2017)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Geen foto’s vandaag want we zijn alleen buiten geweest om de ijslaag van de auto te verwijderen.
Gisteravond tot middernacht regen in Menuires, daarna sneeuw. In Val Tho is 35 cm gevallen en in Menuires 18 cm. Het stormde op de toppen dus er was niet heel veel open.
Hoogst bereikbare punt in Val Tho was met de Funitel du Péclet of de Portette.
Hoogst bereikbare punt in Menuires was met de Sunny of de St Martin 2. Via deze laatste was ook de verbinding met Méribel mogelijk. De verbinding Méribel – Courchevel via de Pas du Lac was ook open.
De weg is besneeuwd en (goede) winterbanden zijn absoluut noodzakelijk.

*bericht bewerkt door skifan op 13 jan 2017 16:42

bon ski

De natuur blijft een vreemd verschijnsel. Gisteravond heel de avond sneeuw in Z. Nederland, tegelijk op 2000 m. hoogte regen in Les Menuires. Op de webcams kon je wel de regen zien in Saint Martin maar in Les Menuires leek het toch fijne sneeuw. Ook op de webcams is het dus lastig te herkennen.Hopelijk dat de regen niet teveel nadelen voor de pistes inhouden. Vorig jaar op min of meer dezelfde dag regen tot halverwege de klim naar LM, overgaand in sneeuw en vervolgens een uitstekende week er achteraan. Hopelijk een herhaling van dat scenario.

Hen48

De natuur blijft een vreemd verschijnsel. Gisteravond heel de avond sneeuw in Z. Nederland, tegelijk op 2000 m. hoogte regen in Les Menuires. Op de webcams kon je wel de regen zien in Saint Martin maar in Les Menuires leek het toch fijne sneeuw. Ook op de webcams is het dus lastig te herkennen.Hopelijk dat de regen niet teveel nadelen voor de pistes inhouden. Vorig jaar op min of meer dezelfde dag regen tot halverwege de klim naar LM, overgaand in sneeuw en vervolgens een uitstekende week er achteraan. Hopelijk een herhaling van dat scenario.

Hulst op 13 jan 2017 17:24

Het voordeel van regen die overgaat in sneeuw is de hechting tussen beide lagen. Droge sneeuw op een ijsplaat is in 1 bocht weg als het via de weg van regen en daarna vorst gaat dan zit het goed aan elkaar vast.

Ik rij gelukkig pas 21/1. Rij normaal vanuit Zeeuws-Vlaanderen altijd via Antwerpen-Brussel-Luxemburg-Metz-Nancy en vervolgens via de payage richting La Bresse enz.
Vorig jaar was het bij terugkomst chaos in de Ardennen en ben ik via Reims-Lille-Gent teruggereden. Ik hoor net dat er in de Ardennen veel sneeuw ligt en er morgen nog veel bijkomt. Ik zou dus proberen de Ardennen te mijden. Het ligt er natuurlijk ook aan waar je vertrekpunt is.

Hen48

Dankjewel @Hulst

@Dries, wij zijn weg van l’alpage qua gezellige bediening. Dit restarant zit aan de gelijknamige piste vanaf de top van Bruyere richting les Menuires. Nathalie, de eigearesse is super aardig. Heerlijke vin rouge.
Dan nog richting st Martin; la Loy.
Ik vind over het alemeen, dat er veel goede restaurants zijn.
Oh en goede koffie is te krijgen b ij de start van de la Grange lift, tussen les Menuires en st Martin.
Veel plezier. Hoop voor je dat de mont Vallon open is.
Oh en net onder de tussen stop van Pas du Lac zit nog een engelsman, mat lekkere noodles. Maar het is maar net wat je zoekt.
Ik kan iig niet zeggen dat het eten in Frankrijk niet lekker zou zijn .

Xx10

Zowiezo oostkantons mijden! Via Brussel naar namen rijden ipv Luik. Kant van namen valt meestal minder sneeuw.

*bericht bewerkt door jeandeflamand op 13 jan 2017 23:31

@skifan en andere trois vallee gangers . Wat zijn echt de pistes die we niet mogen missen?

Wat info.

Wij zijn snowboarders en gaan komende vrijdag…verblijven in val thorens en hebben een pas voor het gehele gebied.

We houden van touren en lekker knallen op niet te stijle pistes.

Hier en daar wat heuveltjes en cruisen langs de bomen vinden we heerlijk.

Pistes met flink wat bochten er in, zodat je die lekker uit kan carven is ook altijd leuk.

Mochten jullie tips/ aanraders hebben.
Ik hoor het graag…

:)

Alweer een grijze dag met in de ochtend een heel klein beetje flauwe zon en daarvoor en daarna regelmatig heel fijne sneeuw. Problemen op de weg van Moutiers omhoog vandaag want door een ijsplaat stonden er vanmiddag ter hoogte van Fontaine Les Puits een aantal auto’s dwars.
Omdat het geen lekker skiweer was en bovendien nog steeds heel vel dicht was heb ik de video van de nieuwe Boismint lift in Val Tho afgemaakt. Het resultaat:

bon ski

Ik ben skier maar mijn absolute ochtendfavoriet bij zonnig weer is La Masse. Van helemaal boven tot onderaan mogelijk in diverse kleuren. Te vertrekken vanuit Les Menuires. Daarnaast de Mont de la Chambre met diverse rode uitwijkmogelijkheden. De Becca en de Allemands. In Valtho vind ik de Tete Ronde met Christine, waarbij de eerste vrijwel onmiddellijk na de start een voor boarders lastig vlak stik heeft. De afdalingen van de Caron en Cime de Caron Ijn een must. De Lac de la Chambre, Combe de Vallon (Meribel), de Alouette. Diverse afdalingen na de Saulire Express richting Courchevel. De Grand Lac, Pelozet en Biolley als een van de langste afdalingen richting Saint Martin se Belleville. In feite zijn er nog veel meer. Op de pistekaart staan ze allemaal met moeilijkheidsgraad en lengte. Wellicht te downloaden op de webside van het bureau tourisme. Trois Vallees is natuurlijk zo omvangrijk dat ik zelfs na 10 jaar nog niet alles heb gehad.

Hen48

Alles wat @Hulst heeft genoemd, maar ik zou ook nog de zwarte Jockeys willen toevoegen in Courchevel Le Praz.
Heel mooie lange afdaling tussen de bomen door.
In Val Thorens is de Boismint toch wel 1 van mijn favorieten. Heerlijke piste!
En de bekende off piste afdaling vanaf de top van La Masse naar het Lac du Lou is ook een aanrader als je de juiste kennis en spullen hebt.
En ook voor ons geldt dat wij na 18 jaar en ongeveer 35 weken L3V nog niet alles hebben gehad in dit grote gebied. ☺

Winter is coming

Na een voorspoedige reis (wel veel sneeuw op de weg in Duitsland) stonden wij daar op de weg omhoog vast. Maar na enige tijd konden we er langs en ging de rest van de klim voorspoedig met sneeuwkettingen.

Wij hadden geluk, wij vertrokken rond 10 uur met veel sneeuwval uit Albertville en konden zonder problemen naar boven rijden. Uiteindelijk zelfs geen kettingen nodig gehad. Daarna werd de weg blijkbaar een stuk slechter.

Winter is coming

@skifan en andere trois vallee gangers . Wat zijn echt de pistes die we niet mogen missen?

Wat info.

Wij zijn snowboarders en gaan komende vrijdag…verblijven in val thorens en hebben een pas voor het gehele gebied.
:)

Ivo83 op 14 jan 2017 15:12

Ik (skier), vind Folieres vanaf de Bouc Blanc omlaag naar La Tania een geweldige piste.

Als aanvulling op het bovengenoemde:
De Creux vanaf de Sauliere is erg fijn. Richting Courchevel 1650. Pak dan de Chanrossa omhoog om de Jean Pachod naar beneden te knallen. In Meribel zijn de Couchas en Roc de Fer erg fijne carve en racebanen. Beiden aan de kant van St. Martin. De Mont de la Chambre afdaling in Les Menuires is een toppertje en in Val Tho moet je zeker de Moraine, Genepy, Mauriënne en Peyron niet overslaan. Is het niet te druk/ zijn de pistencondities erg goed, ga dan bij die laatste helemaal door naar boven en start vanaf de Bouchet.
Op het snowboard is de Grand Lac prima, maar gaan dan weer terug omhoog. De sleper bij Granges daar heeft ook leuke afdalingen, en als de snelheid eruit moet op Pélozet en het eerste stuk Biolley heb je als boarder een mindere tijd. Is het niet te druk kun je lekker doorknallen, hoewel je niet al te veel bochten moet maken totdat je bij La Loy bent.

*bericht bewerkt door Bennie op 14 jan 2017 20:48

@Ivo83
Een antwoord is lastig te geven want er zijn 600 km piste, ik kan niet zeggen welke 300 km je niet moet missen.
Mijn voorstel zou zijn:
Ga de eerste dag skiën in Val Tho en ga daarna
1 maal via de Saulire naar Courchevel Moriond
1 maal via de Saulire naar la Tania terug vis de Col de Loze
1 maal via de Col de Loze naar La Praz, terug via de Saulire
1 maal via Méribel naar St Martin des Belleville
1 maal via de Tougnète naar Méribel Village.
1 maal naar Orelle
Opm: ga niet steeds via de Piste Lac de Chambre naar de vallei van Méribel maar ga ook eens via de Venturon, Mouflon of Alouette Piste.
Of:
Kijk op mijn foto’s van vorig seizoen (toen alle liften en pistes open waren) naar onze routes. Je vindt deze als je een album opent, onder de datum en de titel van het album.

bon ski

Mooi filmpje van de nieuwe Boismint lift @skifan
Krijg weer de kriebels om weer naar Valtho te gaan!

Zo ik lig in bed in valtho. Vandaag via Duitsland gereden en geen sneeuw gezien. Vanaf waardenburg tot aan de Zwitserse grens met een gemiddelde van 130 door kunnen rijden. Om 7 uur 's ochtends vertrokken en om 7 uur 's avonds aangekomen. De klim naar boven was een drama. 1 file naar boven. Mensen die gingen inhalen. En dan een tegenligger tegen komen.
Met de weg geen problemen gehad en zonder kettingen naar boven. Aardig wat slippende en glijdende auto’s voorbij gereden. Viel me op dat het vooral Fransen waren die kettingen moesten leggen.

Ik las net iets over valtho en bomen. Dan heb je vroeger met aardrijkskunde niet goed opgelet zeker. Die groeien hier niet zo best hoor. ;)

Übung macht den meister!!!

@Skifan: Nieuwe Boismint lift maar de stoeltjes hebben ze gehouden? @Ivo83: Die afdaling naar La Tania is erg leuk (breed, bochten, bossen) en meestal relatief rustig.

*keep cool and relax...*

Aardig wat slippende en glijdende auto’s voorbij gereden. Viel me op dat het vooral Fransen waren die kettingen moesten leggen.

RFKANGOO op 14 jan 2017 23:57

De Fransen hebben een hekel aan winterbanden. Ze zijn niet verplicht, dus blijven ze gewoon op zomerbanden rijden.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Ivo, ik wil je vraag graag omdraaien:
Welke piste moet je vooral niet doen in het gebid. Ik kan er geen piste bedenken.
De enige pistes die dan bij mij opkomen is het stukje boven de start van de lift van pas du lac in Mottaret…en het onderste stuk van Aigle. Beide omdat ze ijzig kunnen zijn en er vaak veel mensen zijn. Dus voorzichtigheid geboden.
Verder zijn alle pistes mooi. Sommige natuurlijk wel een uitdaging als ze wel al open zijn, zoals la Dame Blanche, Leo la Croix, glacier, en de skiroute van la Masse.
We plannen nu vaak zo’n dagje; "vandaag pakken we het dal van Meribel, starten bij lac de la Chambre en pakken eerst ALLE pistes die open zijn aan de rechter kant van de vallei , steken over naar de linker kant van de vallei en pakken weer alle pistes die open zijn zo terug naar cote brunne.
By the way: wij vragen onz nog steeds af waarom cote brunne nog steeds geen kappen heeft.
Bedacht me net nog iets over restaurantjes. Het restaurant ‘4 vents’ bij het bruyeres tussenstation heeft een geweldige interessante ski collectie hangen van door de jaren heen en ook daarbij weetjes. Super leuk. …en ze serveren Bombardino. Hmmm.
Veel plezier allemaal daar.

Xx10

@DerGraf
Dezelfde stoelen? Zo mooi zijn als je een 4-zitter op kon rekken tot een 6-zitter.
Overigens een super lift: comfortabel en geluidloos maar de bar is te zwaar om makkelijk te handelen bovendien is de afstand ussen bar en voetsteuntjes voor mensen boven de 1.90 te gering. @xx10
De Cote Brune wordt in 2022 vervangen door een zespersoons lift met kappen. De huidige lift dateert uit 1991 en is dus in 2021 aan de “grote beurt” toe. Omdat hierbij alles uit elkaar wordt gehaald is dit voor de liftmaatschappij een aantrekkelijk moment om de lift te vervangen. 2022 is dus eigenlijk een jaar te laat maar daar zal wel uitstel voor te krijgen zijn.

bon ski

Een schitterende skidag. Steen koud in de ochtend maar aangenaam koud in de middag en de hele dag een zon die volop scheen. Boven de 2000 meter uitstekende omstandigheden met een acceptabele hoeveelheid sneeuw. Lager, o.a. richting Méribel is veel minder sneeuw gevallen (en meer regen) toch vaak nog pistes die niet heel lang goed zullen blijven tenzij…… Ook zijn er nog steeds heel veel pistes vooral in Meribel en Courchevel Moriond gesloten.
Wel was voor het eerst vandaag de TC Vallon open.

In Les Menuires is eindelijk alles wit:

null

De piste Fouine in Méribel Mottaret:
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@Skifan. 21/1 naar Les Menuires. Als ik de omstandigheden hoor in de omgeving Meribel vraag ik me af of ik wel een pas moet aanschaffen voor de hele Trois Vallees, een beetje de problemen bij de Mont Vallon indachtig. De komende week geen sneeuw erbij en dat lijkt ook het scenario voor volgende week. Zijn er dan wel voldoende goede mogelijkheden om door te steken naar Meribel en Courchevel? Beperken tot LM en Valtho? Wat is uw wijze oordeel?

Hen48

@Skifan. 21/1 naar Les Menuires. Als ik de omstandigheden hoor in de omgeving Meribel vraag ik me af of ik wel een pas moet aanschaffen voor de hele Trois Vallees, een beetje de problemen bij de Mont Vallon indachtig. De komende week geen sneeuw erbij en dat lijkt ook het scenario voor volgende week. Zijn er dan wel voldoende goede mogelijkheden om door te steken naar Meribel en Courchevel? Beperken tot LM en Valtho? Wat is uw wijze oordeel?

Hulst op 15 jan 2017 17:16

gewoon lekker wachten tot je er bent en dan je ski pas kopen en kijken naar de weersvoorspellingen…

Hoe is het overigens met de “duik” vanaf Croisette naar Preyrand gesteld en de afdaling van Preyerand naar Tortollet?

Hen48

@ Miepmiep. Je zou ook een liberte’ kunnen aanschaffen. Je betaalt naar wat je skiet. Info te vinden op de sevabel.com en alleen online te bestellen. Wij hebben deze pas al jaren maar gaan wel altijd 2 weken.

@Miepmiep. Ik schaf de pas sowieso altijd pas ter plaatse aan, maar deze week komt er sowieso geen sneeuw van boven bij, daar zijn alle vooruitzichten het wel overeens. Ik weet daarnaast ook wel dat de prijzen niet zo erg veel verschillen. Die liberte mogelijkheid zal ik eens bekijken. Ik ga overigens altijd maar 1 week. Zou best langer willen maar heb 2 niet skiënde dames die zich wel 1 week kunnen vermaken maar uiteindelijk liever naar de zon en de warmte gaan.

Hen48

@Hulst, wij waren er dus de 2 kerstvakantie weken, hadden veel minder sneeuw dan nu en hebben elke dag tussen de 60 tot 85 km geskied (is incl. Liften, hoor), door het hele gebied. Als 60 % van de 600 km open is,dan heb je altijd nog meer dan 300 km te skien.

Xx10

@Hulst
Er is geen enkel probleem om in Courchevel 1850 te komen. Ook de bospiste naar La Tania is goed. De piste naar Le Praz is open maar hebben we nog niet genomen.
Courchevel Moriond is een verhaal apart. Onder het niveau van de aankomst van de Ariondaz lift is men veel te laat begonnen te besneeuwen met als gevolg dat hier tot vandaag nog bijna niets open was. Sinds vandaag is wel de Piste Indiens (heel vlak) geopend.
Ook Méribel lijkt de droogte te hebben onderschat en heeft aanvankelijk slechts 3 pistes naar de Chaudane besneeuwd: de Lièvre (vanaf de Tougnète), de Truite vanaf Mottaret en de Doron van af de Rhodos.
De afdalingen naar de Tortollet en Le Bettex zijn al langere tijd open en waren voor de sneeuwval hard maar goed skibaar. @Annie-s
Als je de Liberté pas neemt bedenk dan wel dat als je in Val Thorens en Menuires skiet, je betaald voor een 3V pas.

*bericht bewerkt door skifan op 15 jan 2017 20:10

bon ski

Plaats een reactie