Les 3 Vallees vandaag (winter 2016-2017)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hoop ook dat het mee gaat vallen, we vertrekken vrijdag…

Winter is coming

Ik heb net een week in Alpe d’Huez gezeten. Heerlijke week met enkel zon. Hogerop zalig maar in de lagere gebieden zie je de sneeuw dag op dag minder worden.
Nu beginnen aftellen naar Val Thorens 15de April, heb ook de L3V pas maar momenteel ziet het er naar uit dat die aan dit tempo niet echt van doen zal zijn.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Na de regen van gisteren en vannacht vanochtend veel zon met een lichte voile. In de loop van de dag kwamen er meer en meer wolken maar het zicht bleef redelijk. Wij zijn naar Courchevel geweest via de Mt de la Challe en de Saulire. Op de heenweg goede pistes met soms een beetje verse sneeuw. Op de terugweg (vnl zuidhellingen) zachte en zware sneeuw.
De helft van de Fouine piste is gebuikt om de andere helft skibaar te houden:

null

De TPH Preyerand is al een week en panne (reducteur moet worden vervangen). Het is de vraag of de reparatie nog dit seizoen klaar komt want het onderdeel moet apart gemaakt worden. Sinds vanmiddag heeft ook de Roc 2 het begeven.

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Hoe was courchevel en meribel grts

@Pieter230976

Gezien de omstandigheden zijn we niet lager dan Courchevel 1850 geweest en ook niet afgedaald naar Méribel. Onderstaand wat pistes en hun karakteristieken.

Courchevel:
Saulire - goed (ochtend)
Mugnier - zacht
Creux, Biollay, Moriond - zacht tot pap

Méribel Mottaret
Lagopede, Fouine - goed (in de ochtend)
Niverolle - zacht maar goed skibaar
Aigle - te zacht, mud skiën

bon ski

Hoi skifan, als ik in de app kijk bij statussen van de liften, zie ik bij sommige de status ‘frost’ staan.
Enig idee wat dit betekent?

@FredBij
Geen idee, maar op http://www.valthorens.com/fr/live/plan-interactif-des-pistes… kun je status van alle liften volgen. Waarschijnlijk gebruikmakend van dezelfde data als de app.

bon ski

Ik heb het even gevraagd. Het betekent zoiets als rijp op de kabels. Geen idee waarom ze het er bij vermelden.

Nu overigens erg warm. Sneeuw heeft het zwaar…

@FredBij
Het heeft vannacht behoorlijk gevroren. Rijp vriest dan aan op de kabels en moet soms verwijderd worden om te voorkomen dat te grote stukken ijs naar beneden vallen.

bon ski

Prachtig weer, wij zijn naar Val Thorens geweest waar nog echte sneeuw te vinden was. Alle pistes lagen er prima bij, pas in het begin van de middag werden de lagere gedeelten zacht maar nog steeds goed te skiën.
De “oude” piste Col lag er goed bij en was op één lastige passage na goed te skiën:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@skifan Ziet er prachtig uit!

Prachtig weer, wij zijn naar Val Thorens geweest waar nog echte sneeuw te vinden was. Alle pistes lagen er prima bij, pas in het begin van de middag werden de lagere gedeelten zacht maar nog steeds goed te skiën.
De “oude” piste Col lag er goed bij en was op één lastige passage na goed te skiën:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

skifan op 20 mrt 2017 16:30

Mooie foto’s weer, top al die updates!

Maar het klinkt wel vrij dramatisch als je alleen daar nog echte sneeuw vind… Pas Les Menuires omboeken naar valtho dus volgende week :)

@JBJannes
Ook in Menuires zijn nog pistes te vinden die goed skibaar zijn maar wel minder en minder goed dan in val Thorens. Overigens is in Val Thorens de Piste Goitschel om 10.00 ook al zacht en in de middag een ramp.
Als je alleen een Menuires pas hebt zou ik deze zeker uitbreiden naar de Vallée des Belleville.

bon ski

@JBJannes
Ook in Menuires zijn nog pistes te vinden die goed skibaar zijn maar wel minder en minder goed dan in val Thorens. Overigens is in Val Thorens de Piste Goitschel om 10.00 ook al zacht en in de middag een ramp.
Als je alleen een Menuires pas hebt zou ik deze zeker uitbreiden naar de Vallée des Belleville.

skifan op 21 mrt 2017 08:55

Hij is gisteren uitgebreid naar L3V voor twee dagen. Ik zet ook in op wat sneeuw begin volgende week dus dan blijven we dicht bij Les Menuires, waar ook de kinderopvang zit. Sowieso rustig weekje en geen kilometers vreten. Heb van een kennis vernomen dat het La Masse gedeelte van Les Menuires erg goed te doen is, andere kant matig dus al bij al heb ik vertrouwen.

@JBJannes
De Masse in Menuires is qua oriëntatie vergelijkbaar met Val Thorens. Zeker in de ochtend is hier nog prima te skiën.

bon ski

De hele dag een lichte voile waardoor het wel warm maar minder warm dan gisteren was. Dit was direct te merken aan de pistes. De pistes in Orelle waren boven verwachting goed.
De Col de Rosaël gezien vanaf de Cime de Caron:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

In de ochtend veel wolken, daarna op de toppen opklaringen maar ook wind tot 60 km per uur.
Ondanks de opklaringen hebben we de voorkeur gegeven aan een rustdag.

Geer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Al een paar dagen heb ik niets meer laten horen. Het weer is slecht: veel te warm, vannacht regen maar vooral al 3 dagen föhn/lombarde. Veel lifen zijn dicht en veel sneeuw waait weg.
De situatie van vandaag:
In Menuires is bijna alles dicht (rood) ivm de storm
In val Thorens staat prevision d’ouverture (oranje) maar dit staat er ook als d lift dicht blijft
Het uitdrukkelijke advies is om de vallei niet te verlaten.

null

bon ski

Al een paar dagen heb ik niets meer laten horen. Het weer is slecht: veel te warm, vannacht regen maar vooral al 3 dagen föhn/lombarde. Veel lifen zijn dicht en veel sneeuw waait weg.
De situatie van vandaag:
In Menuires is bijna alles dicht (rood) ivm de storm
In val Thorens staat prevision d’ouverture (oranje) maar dit staat er ook als d lift dicht blijft
Het uitdrukkelijke advies is om de vallei niet te verlaten.

null

skifan op 25 mrt 2017 09:53

Bedankt voor de update!

Ben eens benieuwd nazr volgende week, wij komen straks aan.

Zoveel gesloten vandaag volgens app trois vallee

Dit is geen pretje voor de mensen die er nu zijn, al zal dit een minderheid zijn maar dagjesmensen komen veelal via Orelle en die lift draait ook niet.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Volgende week gaat het wel drukker worden , paasvakantie

In Les Menuires waren vandaag inderdaad de verbindingen met L3V dicht ivm de harde wind. We hebben ons vermaakt met een tochtje naar St.Martin maar met name op de vlakke stukken is het heel stroeve papsneeuw. Voor vanavond en vannacht staat er een kleine 30 cm op de kaarten en dat is zeer welkom!

*bericht bewerkt door MiTi op 25 mrt 2017 17:33

Winter is coming

Dat is goed om te horen!!
Tot later. ?

Warm, veel wind (tot 100km/h), in de ochtend nog regelmatig de zon gezien, en veel liften gesloten.
Wij zijn eens wezen kijken bij de Plan de l’Eau lift naar het tracé van de toekomstige Dame Blanche lift (als deze er al komt, want de oppositie in de vallei is erg groot):

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

*bericht bewerkt door Pieter230976 op 25 mrt 2017 20:25

ik wacht nog ff af of er 22 april nog sneeuw ligt

De special guest is back

null

*bericht bewerkt door Pieter230976 op 25 mrt 2017 20:29

Zo’n 25-30 cm gevallen in Les Menuires. Althans hier achter het hotel. Damn wat een verschil en wat is het nu mooi!

Gisteravond 19.00, het begint te sneeuwen:

null

Vanochtend
Les Menuires: 20cm verse sneeuw
Val Tho 40 cm verse sneeuw

null

*bericht bewerkt door skifan op 26 mrt 2017 09:59

bon ski

Plaats een reactie