Les 3 Vallees vandaag (winter 2016-2017)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Alweer een jour blanc, regelmatig sneeuw/natte sneeuw bij temperaturen rond het vriepunt.
Geen foto’s die het aanzien waard zijn. Jammer genoeg lijkt het voor morgen niet veel beter te worden.

Geen foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Met geen sneeuwval maar wel goed weer hebben we het in de week vanaf 21/1 nog zo slecht niet gehad. Nu is er genoeg sneeuw gevallen en stuurt de natuur het weer op deze wijze in de war. Het is goed dat jezelf (@Skifan) niet afhankelijk bent van 1 week. Voor de vakantiegangers uit Frankrijk en de meeste andere skiërs toch minder leuk.

Hen48

@Hulst
Ik realiseer me heel goed hoe bevoorrecht wij zijn omdat we hier bijna de hele winter zitten. Soms is het dan best lastig om te zeggen dat de omstandigheden niet optimaal zijn, als je weet dat mensen die maar één week hebben vaak al tevreden zijn met of goed weer of goede /voldoende sneeuw. In mijn verslagen probeer ik steeds zo objectief mogelijk te zijn.
Wat de week van 21/1 betreft: één dag veel wind, de andere dagen goed weer met goede pistes, maar weinig sneeuw. Overigens was de kwaliteit van de sneeuw goed door de periode van grote kou die deze week vooraf ging.
Op dit moment: ja er is sneeuw gevallen, maar het is te warm en eigenlijk ligt er slecht zo’n 50 cm sneeuw in Menuires. Val Tho is beter hier ligt ongeveer 90 cm op 2300 meter. Voor beide stations geldt dat er vooral op de toppen heel veel sneeuw is weggewaaid.

*bericht bewerkt door skifan op 07 feb 2017 19:15

bon ski

@Skifan. Het is jullie meer dan gegund. Wij genieten op afstand van de prachtige foto’s en proberen ons dan te verplaatsen in de situaties. Jammer dat ik meer dan 1000 km. moet rijden. Vliegtuig misschien toch een keer een optie. Winterberg is veel dichter bij, maar mede omdat wij zo verwend zijn met de enorme keuzes in Trois Vallees komt het er toch niet van. In elk geval nog veel plezier in goede omstandigheden. Wij richten ons nu maar op onze zomervakantie die uiteindelijk ook maar 4 maanden weg is. En intussen nog wat indoor.

Hen48

Het wordt eentonig, lichte sneeuwval in de middag en de hele dag zoveel bewolking dat we (alweer) niet hebben geskied. Onze spullen zijn ingepakt, wij gaan op vakantie in NL en komen 5 maart terug. Alle volgers “à bientôt”
Geen foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Dat is jammer, geen updates van @skifan totdat we zelf arriveren in Les Menuires. Hopelijk kan iemand zijn taak netjes overnemen.

Vandaag wilden we de skies wegbrengen om ze in orde te laten maken voor maart. Maar, wij zijn net zo veranderlijk als het weer. En het weer was mooi dus zijn we uiteindelijk via Méribel en Courchevel bij de sportzaak terecht gekomen. Prima pistes, regelmatig zon, steeds voldoende zicht en de drukte viel erg mee.
Wellicht morgen nog een beroep op onze flexibiliteit maar dan is het echt afgelopen tot begin maart.
Voor het eerst waren de oude Piste Jerusalem (links, heet nu Cherferie) en de nieuwe Piste Jerusalem open:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 09 feb 2017 15:48

bon ski

Hee @skifan, wat een geweldig item. Ik ben ook een VT/L3V-fan. Al vele winters vertroefd en afgelopen zomer eindelijk in korte broek over de pistes gelopen en zelfs gezwommen in Lac du Loup (was koud ja). In maart gaan we weer terug om te skiën. Zal 18 of 25 maart worden, ik laat het van de voorspellingen afhangen of heb jij de gouden tip?

Hee @skifan, wat een geweldig item. Ik ben ook een VT/L3V-fan. Al vele winters vertroefd en afgelopen zomer eindelijk in korte broek over de pistes gelopen en zelfs gezwommen in Lac du Loup (was koud ja). In maart gaan we weer terug om te skiën. Zal 18 of 25 maart worden, ik laat het van de voorspellingen afhangen of heb jij de gouden tip?

Jochemgerrits op 9 feb 2017 16:44

wij zijn een aantal jaar in maart geweest. is goed periode. vaak is het 18 maart nog prima en 25 maart ook nog wel te doen .Maar je kan hier niet echt 100% uitspraak over doen tegenwoordig. wij hadden week van 18 maart eigenlijk altijd wel goed weer.

thanks MiepMiep

@Jochemgerrits
Er zijn ook mensen die 's winters in het Lac du Lou gaan zwemmen:
https://youtu.be/rAmdZWhmlSE
Over de sneeuwbasis zou ik me in maart geen zorgen maken, op de piste is die wel in orde. Wat betreft het weer, wacht tot het laatste moment en boek dan een last minute.

bon ski

Die periode zit je zeker goed.
Ik ga dit jaar voor de 2de keer naar VT met de sluiting van L3V. Vorige keer waren toen alle verbindingen open naar andere dorpen en sneeuw enkel in de latere middag pap. VT was heel de dag door heerlijke pistes.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Mooi filmpje @skifan. Hebben nu 18 maart in ons hoofd en zullen week ofzo van te voren gaan boeken. Tignes zou ook nog een mogelijkheid zijn of wellicht Les Sybelles. Heb ook nog 4 dagen Breuil Cervinia geboekt in de laatste week van april, dus moet ook naar de financiën kijken.

@Jochemgerrits Les Sybelles is wel goedkoop, maar ontiegelijk langzame oude liften en niet zo hoog! Kon rond die tijd een rol spelen. Je kunt het ook zien ze gaan meestal in de eerste helft april dicht. Ik ben nu 4x derde week en 2x laatste week van maart in L3V, Les Menuires geweest en eigenlijk altijd goede sneeuw gehad, alleen 1x zaten we onder in Preyrand en moesten de oude Betex lift nemen, dan was de laatste piste vergelijkbaar met het bovenstaande videootje, één waterballet. Het weer is variërend van 6 dagen volle zon tot een keer dat we alleen sneewpoppen de piste af zagen komen. Voordeel liften stoppen pas laat en de kan op mooi weer redelijk groot.

Pas op met blauwe pistes

Niet dat het in dit verband zo belangrijk is, maar vanuit Preyerand neem je normaal toch de Tortollet lift om hogerop (richting Croisette) te komen. Of je neemt de personenlift. Zit al jaren in Preyerand en heb de piste richting Le Bettex altijd vermeden. Dikwijls problemen in die richting.

Hen48

Mooi filmpje @skifan. Hebben nu 18 maart in ons hoofd en zullen week ofzo van te voren gaan boeken. Tignes zou ook nog een mogelijkheid zijn of wellicht Les Sybelles. Heb ook nog 4 dagen Breuil Cervinia geboekt in de laatste week van april, dus moet ook naar de financiën kijken.

Jochemgerrits op 12 feb 2017 13:16

houdt wel rekening mee dat die week ook best een drukke periode is. niet zo druk als hoog seizoen , maar wel druk…

null

Dit plaatje (volgens mij gevonden op deze site) laat het een rustige periode zijn :-)
Veel zal idd afhangen van het weer, maar heb graag goede sneeuw en een voorkeur voor VT…

Een impressie van de drukte op onze terugreis afgelopen zaterdag:
Het probleem is duidelijk zicht baar op: https://youtu.be/SMVcwN-LntY

bon ski

@skifan. Terugreis in eerste instantie via Annecy? Ik hoor ook Annemasse, nabij Genève. Ook langs La Bresse? Mijn navigatie stuurt me gewoon langs Lyon, zowel op de heen- als de terugreis.

Hen48

@Hulst Wij zaten toen achterin Preyrand nog in Les Christeaux, naast Hameau d’Airelles, dan moet je wel via de oude Bettex.
Over de terugreis van Skifan, bij Chambery van de snelweg af door de Tunnel du Chat naar Ambérieux, verder via Dyon. Is de rustigste weg, heb ik ook diverse keren gedaan. Je mist de drukte rond Lyon en de vertraging bij de peages en tunnels tussen Lyon en Chambery.

Pas op met blauwe pistes

@Hulst en @DrPeter
Via de verkeersinformatie wordt doorgegeven dat de route Lyon Albertville 2.50 duurt ipv normaal 1.10. Tussen Albertville en de skistations in de Tarentaise moet je rekenen met nog een extra uur tijdverlies.
Nog een voordeeel van de D1504 is dat het 40 km korter is dan de autoroute en daardoor ongeveer even lang duurt en je de tol uitspaart.

bon ski

Dank voor jullie informatie. Het zal voor volgend jaar zijn, maar kan ik me nu alvast oriënteren.

Hen48

ken er iemand een betrouwbaar en betaalbare taxi bedrijf die van moutiers naar val thorens rijdt.
we zijn met 7en personen

*bericht bewerkt door miepmiep op 14 feb 2017 16:36

Er gaat ook gewoon een bus. Moet je wel reserveren maar lijkt me een heel stuk voordeliger.

Er gaat ook gewoon een bus. Moet je wel reserveren maar lijkt me een heel stuk voordeliger.

SPAM op 14 feb 2017 18:58

is het ook maar het altijd zo’n klere zooi daar met die bussen… zowel heen als terug

trein stopt daar…

*bericht bewerkt door miepmiep op 14 feb 2017 19:31

Hoe kom je in moutiers terecht als je naar valtho moet vraag ik me eigen alleen af? @miepmiep

Hoe kom je in moutiers terecht als je naar valtho moet vraag ik me eigen alleen af? @miepmiep

Freerider op 14 feb 2017 19:16

Trein?

Hoe kom je in moutiers terecht als je naar valtho moet vraag ik me eigen alleen af? @miepmiep

Freerider op 14 feb 2017 19:16

Trein?

SPAM op 14 feb 2017 19:29

skithalys

Klinkt als trein?

Mijn ervaringen met Altibus zijn goed, makkelijk te reserveren, loopt meestal al iemand rond bij de bussen om je de juiste te wijzen (al is dat ook makkelijk zelf te zien), sluiten prima aan op de thalys/tgv’s. Gezien de prijs zou ik het wel weten ?

Plaats een reactie