Skigebieden: wat is jouw flop-5?

@77Steve wanneer ben je in Pra Loup geweest? Laatste jaren hebben ze best wel wat geïnvesteerd.

Click. Click. Peace

@77Steve wanneer ben je in Pra Loup geweest? Laatste jaren hebben ze best wel wat geïnvesteerd.

Rogier op 13 mei 2016 13:44

@Rogier: dat is al lang geleden ja. Ik denk ergens eind jaren 90.Maar dat geldt sowieso natuurlijk voor zo’n lijstje, het zijn altijd momentopnamen. Tenzij je middenin de bergen woont en je al die skigebieden jaarlijks kan bezoeken :-). Ik weet dat ze een paar liften vervangen hebben de laatste jaren. Echter: de verbinding naar La Foux is volgens mij nog steeds lang en traag, ze hebben nog steeds weinig kunstsneeuw wat gezien de zuidelijke en lage ligging geen overbodige luxe is en in het dorp zal het nog steeds wel jaren 60 stijl troef zijn. Dus daarmee verwacht ik het anno 2016 niet veel lager in mijn floplijst.

@77Steve, ook nooit naar Val d’Isere gaan, allemmal ouwe meuk. Kijk maar ;-)

Of nog beter de hele film.

@77Steve Bij mij staat La Foux juist om de reden die je noemt in de top 5.

Eens in een superslecht sneeuwseizoen geweest en toch alles open. De luiheid, of relaxtheid, was juist wel ontspannend, maar vooral het feit dat er bijna geen kip was daar. Het was warm maar iedere morgen toch strak opgevroren corduroy kunnen skiën, dus pisteonderhoud was ook okee.

Zal in het hoogseizoen wel anders zijn, dan gaan die oudere liften toch irriteren denk ik.

  1. Mont Tremblant. 1 heuvel die aan alle kanten volgeplempt is als een soort Disneyland.
77steve op 13 mei 2016 13:34

Ben er alleen in de zomer geweest. Toen was het Disney sfeertje (zonder ongein, ga er een keertje heen) nog best aardig. Maar kwam inderdaad niet als een inspirerend gebied over. Hoewel het volgens cijfers van Canada tourism rond 2010 het tweede Canadese skigebied was qua bezoekersaantallen. Zal wel iets te maken hebben met de gunstige ligging qua reistijd vanuit Montreal en Ottawa. Maar voor een weekend vanuit Toronto ook nog prima te doen.
Wel jaloers, zou er graag eens in de winter naar toe gaan, ondanks het weinig inspirerende. Overigens verwacht ik dat Blue Mountain nog erger is. Eén heuvelflank, en ontzettend druk.

Mijn flops (lees iets minder leuke gebieden of slecht weer gehad )
1 Zell am See vond het erg druk hier
2 Obertauen Veel vlakke stukken in combinatie met vaak veel wind hier,dus prikken
3 Winterberg Korte pistes, lange wachttijden
4 Gerlos Lange wachttijden , ook naar Zell of Konigleiten en om terug te komen.

@ruudsan , volgende keer moet je naar Gerlos gaan in de Carnavalsvakantie, alle gebieden tegelijk vakantie en toch maximaal 5 minuten wachten :D wanneer was je als ik het vragen mag?

Voor Winterberg is de tip om voor de kerstvakantie of na de voorjaarsvakantie te gaan mits goede condities. In het hoogseizoen kun je het beste gaan als er minder goed weer wordt afgegeven, doordeweeks of juist voor het avondskiën.

#proudtobepartofleswintersporters

@vic2000 vorige winter laatste week januari . Buiten het seizoen vanuit Zell even een dal afdaling Gerlos gedaan. Had ik dus niet moeten doen. Ik wist toen niet dat er maar 1 lift omhoog kwam,nu komt er een tweede. Ook de Ebenfeld x press is een flessenhals iedereen uit Gerlos of Konigsleiten naar Zell , moet hier in bovendien veel ski klassen die nog voorrang hebben ook. Daarom voor mij een flopje

Grappig om te lezen dat veel gebieden die in de flop top 10 staan ook in de top 10 van de top skigebieden staan.

Leuk om te lezen.
Flops, mwah, maar twee gebieden waar ik niet meer terugkom.

  1. Les 2 alpes. Het is al gezegd en ook mijn ervaring: saai gebied. Ik ben vaak genoeg in kleinere gebieden geweest, maar nog nooit verveeld. Hier wel. Mooi weer redde de week.
  2. Quatre vallees vanuit Veysonaz. Veel sleepliften, slechte preparatie, voor mijn gevoel de helft van de tijd op prikpaden doorgebracht. Verbinding naar Verbier alleen laatste dag open. Geen idee waarom die dicht was, nergens info. Chagrijnige liftmedewerkers. Wel dikke prijs voor skipas. Hier was een goede skileraar het lichtpunt.

Beiden nog in pre-internet tijdperk. Was toen veel lastiger om je een beeld te vormen van een skigebied voordat je erheen ging. Je moest het doen met aantal pistekilometers en sneeuwhoogte op teletekst.
I ❤️ Wintersporters.nl

Fun Lovin' Skier

Ik heb geen top 5, eigenlijk niet eens een top 1, want hoewel ik Les Sybelles tot nu toe het minst goede skigebied vond, heb ik er toch een hele leuke week gehad, wetende dat we in een een prima apt. zaten in St. Sorlin voor € 221,00 per persoon, inclusief skipas. Ik vond alleen het gebied matig met elkaar verbonden en de verbindingsliften traag of teveel sleepliften…

Verder nog nooit het gevoel gehad dat ik een gebied slecht vond.

Kijk, dit soort meningen zijn ook al waardevol voor mensen die dat dorp of dat gebied overwegen. Weet wat je krijgt (matige verbindingen e.d.), maar dan wel voor zo’n prijs. Dan kan je gewoon een betere afweging maken.

Juist, zeker voor ons ‘Ollanders’ is prijs-kwaliteit een belangrijk argument voor een top of een flop.

Juist, zeker voor ons ‘Ollanders’ is prijs-kwaliteit een belangrijk argument voor een top of een flop.

Bennie op 15 mei 2016 12:41

Prijs kwaliteit inderdaad betaal geen honderden euro’s voor een verouderd gebied.

Kijk altijd eerst waar ik na toe wil, en daar ga ik op onderzoek naar appartementen in de buurt van pistes en wat voor voorzieningen er in de buurt zijn.

Juist, zeker voor ons ‘Ollanders’ is prijs-kwaliteit een belangrijk argument voor een top of een flop.

Bennie op 15 mei 2016 12:41

Ik kijk toch vooral naar wat ik krijg. Dat geld ben je zo vergeten. Een minder fijne vakantie of een fijne vakantie, dat weet je je hele leven nog wel.

Juist, zeker voor ons ‘Ollanders’ is prijs-kwaliteit een belangrijk argument voor een top of een flop.

Bennie op 15 mei 2016 12:41

Vooral de prijs dan.

Toch niet elke Hollander denkt zo. Ik vind kwaliteit wél erg belangrijk. Dat kan mijn vakantie maken of breken. Ik heb geen extreme luxe nodig maar er zijn een paar eisen waar mijn vakantie aan moet voldoen en daar betaal ik geld voor, anders blijf ik gewoon liever thuis en spaar ik tot ik wèl genoeg heb.

Ik blijf dit een interessant topic vinden en sla wel veel info op, al is het leuk om te zien dat er soms heel tegenstrijdige dingen genoemd worden.
Het heeft zeker invloed op de keuzes die ik ga maken bij het boeken. Al liggen mijn vakanties voor volgend jaar, Kirchberg (in week na nieuwjaarsdag) en Finkenberg (Voorjaarsvakantie Noord) al vast. Maar er komen daarna nog meer winters :-)

Peter Pos

Ik hanteer ook prijs-kwaliteit. Uiteindelijk is een flop afhankelijk van de verwachtingen die je vooraf had. Zo beoordeel ik Superdevoluy als heel goed (5 daagse reis, busreis, appartement en skipas voor 150 euro) terwijl als ik objectievere maatstaven zou hanteren ik dit gebied een stuk minder goed zou beoordelen. Hier de gebieden die significant lager scoorden dan mijn verwachtingen:

  • Les Sybelles. Vond de sfeer in de dorpen niet goed, maar daarnaast vond ik het gebied slecht verbonden, liften waren oud en de grootte viel me erg tegen.
  • Winterberg. De grootte van het gebied viel me alles mee, maar ik vond het jammer dat het allemaal zo geknutseld was verbonden. De lopende band, langs een camping, over de weg, onder een speeltoestel door. Had verwacht me meer in de natuur te voelen. Daarnaast erg lange wachtrijen.
  • Superchatel. Portes du soleil als geheel staat in mijn top 5, maar superchatel vond ik erg saai. Lange langzame sleepliften, weinig hoogteverschil en door sneeuwgebrek waren prachtige treeruns niet mogelijk. Ook waren alle pistes super geprepareerd, behalve boven Torgon/Chapelle d’abondance. Stak erg af tegen de rest van PdS.
  • St. Valentin. Lag volledig in de schaduw (december), mogelijkheden wel erg beperkt, en bussen reden naar andere gebieden in Reschenpass reden onregelmatig.

Overigens ben ik wel iemand die me zeer goed voorbereid. Ik lees alle reviews, bekijk veel videoverslagen, sneeuwzekerheid. Dus meestal weet ik wel wat ik kan verwachten, dus ben ook niet zo snel negatief verrast.

''Powder to the people''

Juist, zeker voor ons ‘Ollanders’ is prijs-kwaliteit een belangrijk argument voor een top of een flop.

Bennie op 15 mei 2016 12:41

Ik kijk toch vooral naar wat ik krijg. Dat geld ben je zo vergeten. Een minder fijne vakantie of een fijne vakantie, dat weet je je hele leven nog wel.

DSvier op 17 mei 2016 19:02

Volgens die theorie kan je dus het beste een heel goedkope en heel slechte vakantie hebben; kost je het minst en onthoudt je het langst :P

  1. Zillertal, Toen we er waren was de temperatuur veel te hoog. Slecht geregeld van het gebied.
  2. Mayrhofen, De Harakiri is te steil en dat is heel slecht aangegeven. Ik kom er nooit weer daardoor!
  3. Kirchberg, Ook ik was er met kerst. En jahoor er lag geen sneeuw! Wat een dom gebied dat ze niet eens sneeuw hebben met kerst…
  4. SFL, sinds 2 jaar ofzo hebben ze een nieuw restaurant. Maar wat een slecht voedsel zeg! Ik ga nooit meer naar dat gebied!
  5. Ischgl, Komen we in dat gebied hebben we maar 3 dagen kunnen skien omdat er teveel wind was… Echt een flop dus.
Joostw op 2 mei 2016 16:27

‘de temperatuur was veel te hoog, slecht geregeld van het gebied’ wat een uitspraak van drie keer niks. geen enkel gebied heeft invloed op de temperaturen. aan de sneeuwhoogte kan zeker wat gedaan worden door eventuele sneeuwkanonnen die daar zeker ook staan. En dan nog zo’n domme uitspraak over de harakiri, het staat er duidelijk aangegeven met een heel groot bord en zelfs op de pistekaart. staat tevens zelfs een waarschuwing op ‘only for well trained skiers’ Net zo waardeloze uitspraak over ischgl en haar wind… dit heb je overal in elk gebied. je hebt zo goede dagen en slechte dagen. verder heb je echt een waardeloze mening over je skigebieden als je het aan mij vraagt…

Hoe Hoger Hoe Beter
  1. Zillertal, Toen we er waren was de temperatuur veel te hoog. Slecht geregeld van het gebied.
  1. Mayrhofen, De Harakiri is te steil en dat is heel slecht aangegeven. Ik kom er nooit weer daardoor!
  2. Kirchberg, Ook ik was er met kerst. En jahoor er lag geen sneeuw! Wat een dom gebied dat ze niet eens sneeuw hebben met kerst…
  3. SFL, sinds 2 jaar ofzo hebben ze een nieuw restaurant. Maar wat een slecht voedsel zeg! Ik ga nooit meer naar dat gebied!
  4. Ischgl, Komen we in dat gebied hebben we maar 3 dagen kunnen skien omdat er teveel wind was… Echt een flop dus.
Joostw op 2 mei 2016 16:27

‘de temperatuur was veel te hoog, slecht geregeld van het gebied’ wat een uitspraak van drie keer niks. geen enkel gebied heeft invloed op de temperaturen. aan de sneeuwhoogte kan zeker wat gedaan worden door eventuele sneeuwkanonnen die daar zeker ook staan. En dan nog zo’n domme uitspraak over de harakiri, het staat er duidelijk aangegeven met een heel groot bord en zelfs op de pistekaart. staat tevens zelfs een waarschuwing op ‘only for well trained skiers’ Net zo waardeloze uitspraak over ischgl en haar wind… dit heb je overal in elk gebied. je hebt zo goede dagen en slechte dagen. verder heb je echt een waardeloze mening over je skigebieden als je het aan mij vraagt…

koenlam1 op 1 nov 2016 16:27

Haha @koenlam1 deze reactie van @JoostW was een sarcastische reactie op een aantal eerdere posts met inderdaad dat soort non-argumentatie.

@koenlam1 sorry voor mijn waardeloze sarcasme

A winter without powder isn't a winter!
  1. Zillertal, Toen we er waren was de temperatuur veel te hoog. Slecht geregeld van het gebied.
  1. Mayrhofen, De Harakiri is te steil en dat is heel slecht aangegeven. Ik kom er nooit weer daardoor!
  2. Kirchberg, Ook ik was er met kerst. En jahoor er lag geen sneeuw! Wat een dom gebied dat ze niet eens sneeuw hebben met kerst…
  3. SFL, sinds 2 jaar ofzo hebben ze een nieuw restaurant. Maar wat een slecht voedsel zeg! Ik ga nooit meer naar dat gebied!
  4. Ischgl, Komen we in dat gebied hebben we maar 3 dagen kunnen skien omdat er teveel wind was… Echt een flop dus.
Joostw op 2 mei 2016 16:27

‘de temperatuur was veel te hoog, slecht geregeld van het gebied’ wat een uitspraak van drie keer niks. geen enkel gebied heeft invloed op de temperaturen. aan de sneeuwhoogte kan zeker wat gedaan worden door eventuele sneeuwkanonnen die daar zeker ook staan. En dan nog zo’n domme uitspraak over de harakiri, het staat er duidelijk aangegeven met een heel groot bord en zelfs op de pistekaart. staat tevens zelfs een waarschuwing op ‘only for well trained skiers’ Net zo waardeloze uitspraak over ischgl en haar wind… dit heb je overal in elk gebied. je hebt zo goede dagen en slechte dagen. verder heb je echt een waardeloze mening over je skigebieden als je het aan mij vraagt…

koenlam1 op 1 nov 2016 16:27

Haha @koenlam1 deze reactie van @JoostW was een sarcastische reactie op een aantal eerdere posts met inderdaad dat soort non-argumentatie.

GiGi op 1 nov 2016 16:33

haha sorry !

zie het nu pas, staan inderdaad veel reacties tussen met slecht onderbouwende argumenten. nu je dit zo zegt is het wel een grappige reactie :)

Hoe Hoger Hoe Beter

@koenlam1 sorry voor mijn waardeloze sarcasme

Joostw op 1 nov 2016 16:36

ik had het eerst niet eens zo zeer door, haha leuke reactie, mijn excuses.

Hoe Hoger Hoe Beter

@koenlam1 sorry voor mijn waardeloze sarcasme

Joostw op 1 nov 2016 16:36

ik had het eerst niet eens zo zeer door, haha leuke reactie, mijn excuses.

koenlam1 op 1 nov 2016 16:39

Je moet mij ook vooral niet serieus nemen op dit forum :p

A winter without powder isn't a winter!

Je moet mij ook vooral niet serieus nemen op dit forum :p

Joostw op 1 nov 2016 16:45

Dat doet verder toch ook niemand? ;)

@77Steve Bij mij staat La Foux juist om de reden die je noemt in de top 5.

Eens in een superslecht sneeuwseizoen geweest en toch alles open. De luiheid, of relaxtheid, was juist wel ontspannend, maar vooral het feit dat er bijna geen kip was daar. Het was warm maar iedere morgen toch strak opgevroren corduroy kunnen skiën, dus pisteonderhoud was ook okee.

Zal in het hoogseizoen wel anders zijn, dan gaan die oudere liften toch irriteren denk ik.

Hessel op 13 mei 2016 20:52

@Hessel

Doordat dit onderwerp weer bovenaan staat, zie ik ook je reactie op mijn flop 5 met Pra Loup. Ik zat toen een week in Pra Loup en door de luiheid van de pisteurs daar, konden we pas de laatste dag naar La Foux (toen begon er weer een Franse schoolvakantie). Wij zijn toen direct naar La Foux gegaan en dat beviel al een stuk beter. Al zou ik de weg ernaartoe ook wel willen nomineren voor de topic “slecht verbonden skigebieden”. Dus mijn flop-5 gaat over Pra Loup en niet over La Foux - als is het volgens het pistekaartje één skigebied.

Wat opvalt is het feit dat skigebieden vaak flop worden geacht vanwege de (vermeende) tekortkoming(en) van één dorp.
Bijvoorbeeld het feit dat Flachau veel afdalingen op 1 berg heeft en daardoor druk zou zijn, neem je echter de skibus (slechts enkele minuten) ben je zo bij FlachauWinkl/Zauchensee, ziet er daar weer heel anders uit, of je steekt de berg over naar Wagrain, dan is Ski Amadé wellicht van flop naar top ;)
Of het feit dat Mayrhofen geen dalafdaling heeft… boek dan in (Vorder)Lanersbach, zit je in zelfde skigebied, met dalafdaling, of je pakt trein/bus/auto en je bent in no-time in bijvoorbeeld Zell am Ziller of Kaltenbach die met dezelfde skipas te bestrijken zijn, vergroot je wereld én beleving enorm :)

Ook worden vaak argumenten gebruikt die met een heel klein beetje voorbereiding al te voorkomen zijn; zo kan het voor iemand die (zeker met regelmatig bezoek aan Wintersporters.nl, met al zijn blogs en forum) zich enigszins verdiept in het skigebied dat men van plan is te bezoeken geen verrassing zijn dat er (nog) geen sneeuw ligt in Kirchberg in de kerstvakantie, wil je persé met de kerstvakantie skiën, boek dan een hoger gelegen gebied, bij voorkeur een gebied dat bekend staat als “schneeloch”, op zo’n manier is het vrij eenvoudig om teleurstellingen te voorkomen.

Resumé: een positieve benadering én een stukje voorbereiding kan al zoveel schelen, maak er wat moois van, het is tenslotte vakantie!

@Zeeuwski het blijft natuurlijk subjectief altijd. Over een top 5 kan je dezelfde discussie voeren. De een leest zich nu eenmaal beter in en bereidt zich beter voor (verwachtingsmanagement), iedere persoon stelt andere eisen en heeft een ander budget. Neemt niet weg dat een gebied kan meevallen en tegenvallen. Dus ben benieuwd naar de flop 5 van iedereen hier. Graag on-topic weer.

''Powder to the people''

Plaats een reactie