Sneeuwsituatie Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Verkeer naar Willingen (Upland) doet er sowieso goed aan om Bestwig en Olsberg geheel links te laten liggen, en daarvoor de A44 richting Kassel verder te volgen tot afrit Erwitte/Anröchte. Vervolgens via de B55 en B516 naar Brilon en verder over de B251 naar Willingen. Op de terugweg staat dit - voor de oplettende automobilisten - zelfs direct op de borden zo aangegeven. Zelfs al staan er geen files rond Bestwig is dit altijd de meest ontspannen route naar Willingen.

Vanuit België en het zuiden van Nederland kan bovendien sowieso de reeds beschreven route naar Winterberg langs Köln en Olpe gereden worden, via de A4, A45, B55 en B236 langs Lennestadt en Schmallenberg.

*bericht bewerkt door Frans op 18 jan 2017 12:15

@Frans: zo ben ik zaterdag teruggereden. Geen centje pijn. Veel beter als de weg naar Bestwig

Aftellen maar!

Als we nog een slaapplaats vinden voor vrijdagavond (3 personen) dan gaan we de eerste keer naar Winterberg.
Maar, ik zie nergens een overzicht waar je de skipassen kan kopen. Ik vermoed bij elke lift(?).

Zeg winterberglovers, wat is jullie Geheimtip hotel zum overnachten? Goedkoop mag, maar wel goede bedden :-)

Als we nog een slaapplaats vinden voor vrijdagavond (3 personen) dan gaan we de eerste keer naar Winterberg.
Maar, ik zie nergens een overzicht waar je de skipassen kan kopen. Ik vermoed bij elke lift(?).

Supersix3 op 18 jan 2017 12:53

Dat klopt, onderaan de piste vind je een loket waar je skipassen kunt kopen.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Mooie dag gehad vandaag! Wel drukker dan verwacht, maar goed het zijn ook topcondities! De sneeuw was in de ochtend best goed. Ik ben vooral even bij de nordhang geweest wn wat is dat fijn zeg!

null

Vanaf een uurtje of 14 waren de pistes weg hard en al best wat slechter, maar op zich nog prima te doen.

Wachttijden vielen mee; ik skiede veelal alleen dus kon overal wel in de lege stoeltjes/poortjes kruipen (voorkruipen volgens mensen die nog op hun vrienden aan t wachten voor de 3 minuten in de lift :)).

Al met al een prima dag zo!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ziet er goed uit! :) @Roy83

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

@Embee: yup. Maar de nordhang is ook echt fijn. Heel rustig, vandaag prima sneeuw!
@Supersix3: je kan inderdaad bij praktisch elke lift wel passen kopen.
@Sndr: supertip heb ik niet, ik overnacht er nooit. Als ik dat zou doen zou het me niet uitmaken als t buiten Winterberg is en parkeren bij de nordhang of sneewitchen. Denk dat dat goedkoper is en vanuit winterberg moet je ook met de auto/bus, dan maken die 10 minuten ook niet uit, vind ik dan :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Sndr, Weet niet of dit teveel reclame is, maar mijn “buurjongens” hebben hier drie hotels, alle drie all-inclusive formule:

Zoekt u een hotel om te overnachten tijdens uw wintersport? U bent van harte welkom bij Landhotel Zur Schmitte, Landhotel Am Park of Hotel Bilstein. http://www.sauerlandski.nl.

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

Ik heb vorige week in Hotel Herloh overnacht. Naast De Brabander direct aan de Herloh liftjes. Was dikke prima.

Als ik zie hoeveel hotelletjes en pensions er zijn volgeboekt voor het weekend. Dan moet het daar toch wel superdruk zijn op de pistes of heb ik het mis?

Ik denk t wel. Vond het vandaag redelijk druk en met deze goeie omstandigheden (het hele sauerland ligt er fantastisch bij overigens!) denk ik dat er veel last minute weekendjes geboekt worden.

Maaaaaarrrrrr: met een beetje slim plannen kun je volgens mij echt veel lol hebben. Nordhang is superrustig, surenberg volgens mij ook wel en misschien nog 1 of 2 afgelegen pistes…begin om bijvoorbeeld 9.00 bij de Kappe (denk dat het tot 10.00 sowieso rustig is, ook in het weekend), drink een bak koffie met iets erbij, ga lekker naar de Surenberg (quickjet is denk ik ook altijd wel te doen), lunch laat (13.30) en eindig bij de nordhang.

Ik denk dat ik zoiets zou doen (obv ervaringen vandaag), maar @frans en @harry(Winterberg) hebben ongetwijfeld nog veel betere tips. Ik denk dat ik in ieder geval de blauwe pistes wat zou vermijden (tenzij je beginner bent natuurlijk ;)), dan is het met wat slimme keuzes wel te doen denk ik…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@frans is de route via Bestwig en Olsberg naar Willingen bij een lege weg ('s avonds rond 22 uur) het snelste aan te rijden, of is dan ook via A44 afrit Erwitte/Anröchte beter? Waarom eigenlijk op de A44 bij Soest-Ost er niet al af gaan? Dit is toch weer 5 kilometer korter / 1 minuut langer.

Dus best parkeren op P3 (?), skipas kopen (waar?) en dan de rest van het gebied verkennen want alles is verbonden(?).

Ja dat zou kunnen. Ski je gewoon naar beneden en koop je bij de schneewitchen lift je pas. Je zit dan direct op de Kappe (misschien moet je bij die lift dan de pas kopen denk ik ;)).

Maar dit mijn tips zijn obv vandaag, een redelijk drukke dag, andere mensen hebben vast aanvullingen!..maar p3 parkeren is altijd goed volgens mij. Kan je evt ook je spullen daar huren.

Alles is aaneengesloten, maar alleen voor de nordhang moeten heel even de ski’s uit (je moet de weg oversteken).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dus best parkeren op P3 (?), skipas kopen (waar?) en dan de rest van het gebied verkennen want alles is verbonden(?).

Supersix3 op 18 jan 2017 20:51

P3: daar heb je het Schneewittchenhaus, daar is een kassa, ongetwijfeld druk. Je kan ook alvast het stukje naar beneden skiën naar het liftstation van de schneewittchen, daar is ook een kassa. Bij de meeste liften zijn er kassa’s.

@Jorntje: Ook 's avonds laat en/of 's ochtends vroeg zou ik gewoon via Erwitte/Anröchte (A44) rijden. De wegen daar rijden erg goed door en je hoeft tot Brilon maar heel kort door één bebouwde kom (Belecke).

Bij Soest zou ik nog op de snelweg blijven, aangezien je anders wat meer gekronkel tegenkomt en door extra dorpen moet rijden. De route via Anröchte rijdt daarom als autoweg wat meer ontspannen en op de terugweg wordt deze ook zodanig op de borden aangegeven. Maar veel zullen beide varianten niet uitmaken, via beide routes kom je op de B516 naar Brilon uit. ;)

*bericht bewerkt door Frans op 18 jan 2017 22:09

Wat betreft de aankoop van skipassen:
Als het druk is op de Herrloh-oefenweide achter Der Brabander, ski dan door naar de QuickJet. Nagenoeg nooit iemand voor je.
Zelfde voor P3 naar dalstation Schneewittchenbahn.
Kaartjes halen bij dalstation 12 Rauher Bush is in het weekend een crime.
Drukte zal er wel zijn, maar met meer dan 100 liften open zal er wel aardig wat spreiding zijn. Rustige liften: Nordhang, Sürenberg, Landal, maar ook bij Möppi loopt het tegenwoordig heel aardig door.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 19 jan 2017 00:06

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik ga volgende week dinsdag voor 3 dagen naar winterberg, wat is op een doordeweekse dag de beste route? Ik kan niet heel vroeg gaan rijden aangezien ik met kleine kinderen zit.

Wat betreft de aankoop van skipassen:
Als het druk is op de Herrloh-oefenweide achter Der Brabander, ski dan door naar de QuickJet. Nagenoeg nooit iemand voor je.
Zelfde voor P3 naar dalstation Schneewittchenbahn.
Kaartjes halen bij dalstation 12 Rauher Bush is in het weekend een crime.
Drukte zal er wel zijn, maar met meer dan 100 liften open zal er wel aardig wat spreiding zijn. Rustige liften: Nordhang, Sürenberg, Landal, maar ook bij Möppi loopt het tegenwoordig heel aardig door.

Harry(Winterberg) op 19 jan 2017 00:06

Ik denk dat je p6 en p1 moet vermijden als dat enigszins kan, toch? De rest lijkt mij ook prima door te lopen qua skipas aankoop. Bij p1 zitten overigens wel heel veel kassa’s. De tip van de quickjet is ook wel een goeie als je vanwege je om wat voor reden dan ook p1 wil hebben.
@Johan7: waarvandaan en hoe laat? Als je uit t midden/westen komt en je kan niet oor zeven uur rijden; dan heb je in Nederland de grootste problemen denk ik. Ik denk dat je doordeweeks je auto op p3 of bij de nordhang wel kwijt kan, ook al is het wat later.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@johan7 de afgelopen 2 jaar ben ik op een doordeweekse dag naar Winterberg gereden en dit jaar weer ook volgende week maar dan donderdag. Wij zijn ook niet vroeg vertrokken en hebben afgelopen 2 jaar geen files gehad. Ik kom uit Breda en we rijden via Venlo, Oberhausen, en Brilon, Olsberg en dan Winterberg. In het weekend is vooral het laatste stuk wel heel druk maar doordeweeks heb ik het nog niet druk meegemaakt

Wat betreft de aankoop van skipassen:

Als het druk is op de Herrloh-oefenweide achter Der Brabander, ski dan door naar de QuickJet. Nagenoeg nooit iemand voor je.
Zelfde voor P3 naar dalstation Schneewittchenbahn.
Kaartjes halen bij dalstation 12 Rauher Bush is in het weekend een crime.
Drukte zal er wel zijn, maar met meer dan 100 liften open zal er wel aardig wat spreiding zijn. Rustige liften: Nordhang, Sürenberg, Landal, maar ook bij Möppi loopt het tegenwoordig heel aardig door.

Harry(Winterberg) op 19 jan 2017 00:06

Ik denk dat je p6 en p1 moet vermijden als dat enigszins kan, toch? De rest lijkt mij ook prima door te lopen qua skipas aankoop. Bij p1 zitten overigens wel heel veel kassa’s. De tip van de quickjet is ook wel een goeie als je vanwege je om wat voor reden dan ook p1 wil hebben.

@Johan7: waarvandaan en hoe laat? Als je uit t midden/westen komt en je kan niet oor zeven uur rijden; dan heb je in Nederland de grootste problemen denk ik. Ik denk dat je doordeweeks je auto op p3 of bij de nordhang wel kwijt kan, ook al is het wat later.

Roy83 op 19 jan 2017 07:45

Lekker P3 doen, groot parkeerterrein en kassa.

Piste riderrrrr

OK, P3 daar gaan we voor. Maar ik vermoed dat je daar op een zondagmorgend op tijd moet zijn om een plaatsje te hebben?

@Sndr, Weet niet of dit teveel reclame is, maar mijn “buurjongens” hebben hier drie hotels, alle drie all-inclusive formule:

Zoekt u een hotel om te overnachten tijdens uw wintersport? U bent van harte welkom bij Landhotel Zur Schmitte, Landhotel Am Park of Hotel Bilstein. http://www.sauerlandski.nl.

Coen Heveling op 18 jan 2017 19:02

@Sndr:

Bedankt voor de tip. We hebben een overnachting geboekt bij Hotel am Park in Bad Fredeburg. Zaterdag aankomen, overnachten en dan zondagmorgend naar Winterberg. Dus op tijd vertrekken om tijdig op parking P3 te raken. Kan het zijn dat er file is tussen Oberkirchen en Winterberg op een zondagmorgend?

Wat betreft de aankoop van skipassen:
Als het druk is op de Herrloh-oefenweide achter Der Brabander, ski dan door naar de QuickJet. Nagenoeg nooit iemand voor je.
Zelfde voor P3 naar dalstation Schneewittchenbahn.
Kaartjes halen bij dalstation 12 Rauher Bush is in het weekend een crime.
Drukte zal er wel zijn, maar met meer dan 100 liften open zal er wel aardig wat spreiding zijn. Rustige liften: Nordhang, Sürenberg, Landal, maar ook bij Möppi loopt het tegenwoordig heel aardig door.

Harry(Winterberg) op 19 jan 2017 00:06

Meer dan 100 liften?

Wat betreft de aankoop van skipassen:

Als het druk is op de Herrloh-oefenweide achter Der Brabander, ski dan door naar de QuickJet. Nagenoeg nooit iemand voor je.
Zelfde voor P3 naar dalstation Schneewittchenbahn.
Kaartjes halen bij dalstation 12 Rauher Bush is in het weekend een crime.
Drukte zal er wel zijn, maar met meer dan 100 liften open zal er wel aardig wat spreiding zijn. Rustige liften: Nordhang, Sürenberg, Landal, maar ook bij Möppi loopt het tegenwoordig heel aardig door.

Harry(Winterberg) op 19 jan 2017 00:06

Meer dan 100 liften?

Supersix3 op 19 jan 2017 12:39

Ik denk dat hij bedoelt meer dan 100 liften verspreid over het hele sauerland. Er zijn daar namelijk nog legio kleine gebiedjes met maar 1 of enkele liften.

Born to Ride

Mensen.

Ik ben nog op zoek naar een betaalbare overnachting in omgeving Winterberg.
Volgend weekend, 27-29 jan.
Booking/trivago/google/hotelspecials al afgeweest, wat beschikbaar is, is praktisch
niet te betalen. Heeft iemand nog een tip voor mij?!

-Laat weten als ik dit in verkeerd topic post-

*bericht bewerkt door JurrianvanLoo op 19 jan 2017 13:57

Let it snow

Zoek via de zoekmachine van http://www.winterberg.de
Werkt perfect

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Leggen jullie je eigen skilatten vast met een slotje als je iets gaat drinken of eten?

Als ik mn slot niet verloren was vorige week in Winterberg was dat wel mijn bedoeling ;)

Toevallig iemand die een slot gevonden heeft afgelopen weekend of afgelopen week? Ben hem vorige week donderdag verloren, t was een grijs/doorzichtig kleurig cijferslot met een zwarte kunstof klem die er boven de bindingen omheen gaat. (Bestaat dus uit 2 delen die dmv staaldraad verbonden zijn met elkaar)

Mocht iemand deze gevonden hebben hoor ik het graag :)

Plaats een reactie