Alle ins and outs om skileraar te worden!

Introductiedagen zoals @Arnh beschrijft zijn er in Nederland zeker ook. Organisaties als Snow Sports Academy organiseren die regelmatig in Snowworld.

@Arnh. Ik bedoel het helemaal niet negatief naar philip1991, hij kan het evengoed proberen als iemand anders.
Qua organisatie van de skischolen (of de opleidingen) vind ik het niet zo correct om te werken met mensen met zo een beperkte ervaring. Van iemand die gelijk welke opleiding geeft, sport of iets anders, verwacht ik dat die persoon veel eigen ervaring heeft in zijn ‘vak’. Van iemand die zelf maar een paar weken ervaring heeft en dan een opleiding volgt van 2x6 dagen kan je toch niet verwachten dat die volwaardig les kan geven? Sneeuwgewenning, ok dat zal wel lukken, maar dan denk ik eerder aan de kinderopvang. Eens het over echt skieën gaat komt er toch wat meer bij te kijken, bv. zien of iemand door een verkeerde stand zijn pezen niet aan het overbelasten is. Of ook elke techniek van de 1ste keer goed aanleren. Er was in de winter een heel topic met allerlei schema’s en analyses van hoe iemand skiet. Veel te moeilijk voor mij, maar dat is wel de achtergrond die je van een skileraar verwacht. De ervaring van de instructeur vind ik de meerwaarde van les nemen, anders kan je het even goed uit een boekje leren en wat filmpjes bekijken. En dan vind ik wel degelijk ook de ervaring in tijd belangrijk, naast het niveau.
Mijn zoon heeft op sneeuwklas ook een instructeur gehad die niet veel ervaring had. Dat was geen officiele skischool, maar iemand die door de school aangeduid was en van hieruit meegereisd was. Mijn zoon en nog een klasgenoot skieden veel beter dan de instructeur. Ze waren 10 jaar… Ze hoefden niet bij de groep te blijven en mochten vrij skieën in het (kleine) gebiedje. Les was betaald want verplicht en het gebied was zo klein dat er ook niet veel te beleven viel. Saai voor hen , voor de instructeur was het genant en voor ons thuis was het nu niet direct vertrouwen gevend.
Doe mij dan maar het strenge Franse systeem, misschien dan weer wat teveel in de andere richting, maar als je die skileraars de helling ziet afkomen is het toch wel indrukwekkend. Daar komen geen kleine Belgjes van 10 jaar voorbij :-)

Afgelopen winter had ik een collega die na 2 weken ski ervaring z’n anwärter wilde gaan halen, dat is in dec niet gelukt door z’n skitechiek. Maar door 7 dagen in de week bezig te zijn met skien ging z’n techniek met sprongen vooruit en haalde hij in maart dan ook z’n herexamen. Aan het einde van het seizoen skiedde hij mooier dan menig collega die ook deze winter voor het eerst lesgaven. Overigens had ik ook een collega die al jaren skiedde en allerlei tricks op z’n ski’s kon die het in dec ook niet was gelukt. Dus ervaring zegt niet alles…

Never eat the yellow snow

Alles concluderend
Je mag toch wel wat kwaliteit verwachten voor 230 euro voor 4 uur prive les.Toch @Errant

Ja dat mag inderdaad, hij kreeg dan ook geen volwassenen, alleen kinderland en kinderen die voor het eerst op ski’s stonden. Dan ben je zelf vaak meer aan het lopen dan skien. Toen hij eenmaal goed kon skien kreeg hij ook betere kindergroepen. En zeker geen priveles.
Wat ook meespeelt is natuurlijk hoe iemand voor een groep staat en of je duidelijk weet over te brengen wat je wilt.
Persoonlijk zou ik liever een skileraar hebben die iets minder goed kan skien, maar wel leuke oefeningen heeft, verantwoording, iedereen veilig beneden krijgt en de kinderen/volwassenen een leuke/goede les geeft, dan een leraar die verschrikkelijk goed kan skien maar minder verantwoord is of ongeschikte oefeningen doet. Zijn goede skitechiek is leuk, maar daar wordt de gast natuurlijk niet direct beter van.

Never eat the yellow snow

Het hangt er ook veel af hoe je hebt leren skiën of snowboarden. Als je drie weken ervaring hebt maar dan wel iedere dag les dan zul je beter zijn dan iemand die het zichzelf heeft aangeleerd. Hier kwam ik zelf achter toen ik mijn anwärter deed met een week of zes ervaring waarvan maar één week (slechte) les. Ik heb mijn anwärter behaald dus dit was verder geen probleem.

Theorie en een lesje draaien haalt iedereen dus daar hoeft geen angst voor te bestaan. Ik heb mijn anwärter bij Sbssv gehaald, Salzburg dus.

Theorie en een lesje draaien haalt iedereen dus daar hoeft geen angst voor te bestaan. Ik heb mijn anwärter bij Sbssv gehaald, Salzburg dus.

Schoenend00s op 28 jul 2016 13:28

Ik weet niet hoe makkelijk het bij de sbssv gaat, maar bij de ösv kun je daar zeker wel op zakken, al komt dit dan vooral door te weinig kennis van de Duitse taal. Vond het zelf ook erg meevallen maar had een jongen in de groep die op twee onderdelen theorie en op het rutschen is gezakt…
Als je van jezelf gewoon geen helder licht bent maakt het niet uit hoe goed je kunt skiën/boarden, theoretisch moet je het toch ook enigszins op een rijtje hebben.

Ik vindt het allemaal erg verontrustend. Als het opleidingsniveau zo laag is kan ik net zo goed les krijgen van mijn neefje/nichtje.Ik spaar daardoor veel geld uit.Dan is het enige verschil dat ik niet iemand in een skileraren pak voor me heb skiën.

Maar ik denk dat het anders ligt.
De skischolen willen zo veel mogenlijk jongens en meisjes hebben werken met een minimum opleiding en zo veel mogenlijk geld vragen aan toeristen. Zijn de toeristen niet tevreden geeft ook niet volgende week /jaar zijn er weer anderen.

In het algemeen kan je zeggen:
Alles draait om de winst. Niet om de kwaliteit, passie en een les die didactisch goed in elkaar steek.

Aanvullende opmerking:
Ik ken aankomende skileraren die de steren van de hemel skiën. (Skiën van jongs af aan vaak “Einheimisch”)
Daarom is het des te jammer dat het niveau van het diploma om economische redenen zo onderuit gehaald wordt.

Ik vindt het allemaal erg verontrustend. Als het opleidingsniveau zo laag is kan ik net zo goed les krijgen van mijn neefje/nichtje.

Geen idee waarom iedereen hier de conclusie maakt dat iemand met weinig ski-uren en een anwarterdiploma onmiddellijk privéles gaat geven aan Marcel Hirscher. Jij zal in de praktijk een hoog opgeleide skileraar (staatlich gepruft/landeslehrer/…) krijgen wanneer je als gevorderde/volwassene les neemt.

“Anwarter” betekent letterlijk “kandidaat”. Iemand met dat diploma is in feite slechts een kandidaat skileraar en geen echte skileraar, en zal in de praktijk aan beginnende kinderen les geven.

null

Ik vindt het allemaal erg verontrustend. Als het opleidingsniveau zo laag is kan ik net zo goed les krijgen van mijn neefje/nichtje.Ik spaar daardoor veel geld uit.Dan is het enige verschil dat ik niet iemand in een skileraren pak voor me heb skiën.

Maar ik denk dat het anders ligt.
De skischolen willen zo veel mogenlijk jongens en meisjes hebben werken met een minimum opleiding en zo veel mogenlijk geld vragen aan toeristen. Zijn de toeristen niet tevreden geeft ook niet volgende week /jaar zijn er weer anderen.

In het algemeen kan je zeggen:
Alles draait om de winst. Niet om de kwaliteit, passie en een les die didactisch goed in elkaar steek.

Aanvullende opmerking:
Ik ken aankomende skileraren die de steren van de hemel skiën. (Skiën van jongs af aan vaak “Einheimisch”)
Daarom is het des te jammer dat het niveau van het diploma om economische redenen zo onderuit gehaald wordt.

Lawine op 28 jul 2016 14:08

Ik begrijp dat je kwaliteit wilt voor je lessen. Ze zijn duur, ben ik het zeker mee eens. Toch denk ik dat iemand met een anwärter diploma, het eerste diploma in Oostenrijk, een veel betere leraar zal zijn als een gemiddelde kennis die goed kan skiën of snowboarden. Tijdens de opleiding wordt er echt wel gedrild op je techniek en er zijn genoeg cursisten die het niet halen. Zelf heb ik mijn anwärter in Salzburg gehaald (SBSSV). Toegegeven, de theorie was een grap, en de opdracht waarbij je zelf een les moest geven werd ook niet al te streng beoordeeld. Daarentegen werden techniek en eigen kunnen zeker wel streng bekeken en was er een gezonde verhouding tussen het aantal geslaagden en gezakten.

Misschien lijkt het bij skischolen te gaan om het geld verdienen, maar de leraren zelf verdienen er niet veel aan wat aangeeft dat het voor hun een echte passie is.

" Misschien (zeker weten

Iemand die weet of je best nu of na je anwarter opleiding (oktober) Solliciteert. Ik wil 2 weken gaan lesgeven voor praxis te behalen. Kan wel enkel van februari tot mei .

PS snowboarder. Maakt het altijd iets moeilijker met plaats te vinden.

@japser Ik denk dat je niks fout kan doen door voor je opleiding te solliciteren. Willen ze je niet omdat je het diploma nog niet in handen hebt, dan kan je na het behalen altijd opnieuw proberen.

Vroeg solliciteren vergroot enkel je kansen denk ik dan. En zeker als snowboardleraar mag je geen kansen laten liggen. ;)

@jasper je kan wel solliciteren en heel misschien krijg je een contractje maar daar moet je je niet te veel van voorstellen.Er is over het algemeen weinig werk voor snowboard.Alleen tijdens de kerstagen etc. En dan zijn er vaak lokale boys en girls die voor gaan omdat ze al jaren beschikbaar zijn en vaak familie zijn van vaste skileraren. Dagen dat je niet werkt krijg je niet betaald zo staat dat meestal in het eenzijdige contract.

Ik twijfel om het te zeggen neem me daarom ook vooral niet kwalijk dat ik er over begin.
Je geeft zelf aan dat je Pro bent.Maar op de foto die bij je profiel hoort staat iemand die wel heel ongelukkig in de lift staat

@arnh Ik ga dan denk ik al is een paar sollicitaties doen.
@lawine Bedankt voor je onnutige bijdrage !

@japser zeker zo vroeg en veel mogelijk solliciteren! Lawine is in zijn/haar reactie wel heel negatief, maar over het algemeen is het wel lastiger om als snowboarder goed aan de slag te kunnen voor een heel seizoen. Ik begrijp echter uit je post dat het maar voor twee weken is? Zeker in februari moet je dan makkelijk ergens terecht kunnen en zou ik me niet teveel zorgen maken.

@xingrid. Inderdaad maar voor 2 weken, en ben vrij flexibel dus moet wel lukken. Morgen of dit weekend eens even wat skischolen aanschrijven.

@japser
Gaaf dat jij ook van plan bent om deze winter aan de slag te gaan in een skischool, gaat een mooie ervaring worden.
Inderdaad nu al beginnen met skischolen aanschrijven (je hebt kans dat je nog niet overal een reactie op krijgt omdat sommige scholen pas vanaf september uit hun zomerslaap komen;))

Schrijf de betreffende school sowieso aan in het Duits (maakt niet uit als er wat foutjes inzitten), je hebt dan sowieso een streepje voor op diegenen die eerst in het Engels contact zoeken.
Stuur gelijk een Lebenslauf mee (zie mijn openingspost), dan maak je gelijk een goede indruk.

Succes ermee en als ik je met iets kan helpen moet je het maar laten weten.

Thank God summer is over!

@lisa. Heb de koe dan maar bij de horens gevat en even wat e-mails gelanceerd !

@Jasper “Even wat e-mails gelanceerd” Ja zo werkt het niet.
Volgende punten zijn belangrijk :
Zoek eerst uit welke skischool goed bekend staat.

Motiveer waarom je juist bij deze skischool/gebied wil werken.(bijvoorbeeld dat je de vrouw van de hoofd skileraar zo leuk vindt

@lawine ik weet niet met wat voor skischolen jij ervaring hebt, maar waar ik ben geweest waren er hartstikke veel die in het hoogseizoen voor 1 of 2 weken kwamen, dan werd hun reis vergoed door de skischool en hoefde ze vaak ook geen huur te betalen. De eigenaar was hartstikke blij dat er Nederlanders waren die hem uit de brand kwamen helpen in die drukke weken. En als de groepen leeglopen zijn er vaak genoeg privé lessen of is er werk op kinderland etc. Zo niet, lijkt het me ook geen ramp om zelf wat uurtjes te maken ;)

Geen idee waarom Lawine eigenlijk nog reageert. Telkens opnieuw negatieve reacties die gebaseerd zijn op zijn buikgevoel. Telkens wanneer iemand hier komt met vragen over het realiseren van hun droom komt hij met zijn cynische praatjes die dromen zo hard mogelijk de grond inboren. Gezellig hoor.
@Jasper Als je doelstelling is om goedkoop een aantal weken te gaan skiën is het ook een optie om met Belgische reisorganisaties mee te gaan. Die nemen eigen skimonitoren mee naar de Alpen. Je krijgt dan kost en inwoon (half pension, meestal 3/4* hotels) in ruil voor een paar uur skiles per dag. Mocht je daar interesse in hebben mag je me altijd een pm sturen. Als je natuurlijk als doel hebt om verder door te groeien - landes behalen enz - dan is dat geen optie natuurlijk.

@Lawine waarom reageer je nog ? Deze jongen wil graag skiles geven en jij probeert zijn droom de grond in te boren met je rare praatjes…

@arnh ik mag al meerdere weken per seizoen mee, het is inderdaad om gewoon verder te gaan naar landes…

Ik probeer niemand de grond in te boren.
Ik wil alleen realistisch zijn.Als ik iemand beledigd heb mijn excuses.
Ik beloof dat ik niet meer reageer op dit onderwerp @Jasper

@Lawine , Ik ben al 28 heb een vaste job die ik niet ga opgeven voor snowboardles te geven. Ik wil gewoon graag 10 dagen ergens gaan lesgeven voor mijn praxis te behalen.

Ik ben zelf al meerdere keren met belgische reisorganisaties. Als ik dus gratis wil meegaan moet ik maar enkele mails sturen en ik kan sowieso mee met de vakanties in België.

Ik snap dat je realistisch bent, maar indien ik geen job vind voor 10 dagen dan is het ook maar zo. Ik stel gewoon enkele vragen hier aan mensen die dit hopelijk al eens hebben meegemaakt en me kunnen adviseren. Je zou beter ook een beetje positiever zijn in je posts. Je bliksemt gewoon de vraagsteller (aan mij dus) neer als een domme beginner die niets kan of is…

Gewoon bij grote skischolen solliciteren, daar maak je de beste kans denk ik. In Serfaus hebben ze nooit genoeg leraren, daar komen heel veel leraren voor maar 1 of 2 weken werken in de kerst of krokus vakantie.

@japser gewoon doen! In Ischgl ook altijd genoeg mensen die alleen in de vakanties komen!

Wellicht dat het iets uitmaakt of je ski-of snowboardleraar bent, maar ook als snowboardleraar afgelopen twee jaar geen moeite gehad om in de vakantieperiodes voor de skischool te werken, succes en veel plezier!

Ondertussen al enkele mails terug gekregen en alles komt in orde !

Welke skischolen heb je aangeschreven?
Fijn dat je al reacties terug hebt:)

Thank God summer is over!

Plaats een reactie