Enkele weken Aosta Italia, belevingen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valtournenche

Mooie plaatjes en fijne beschrijvingen! En je lijkt zelfs begin komende week wat sneeuwaanvulling te gaan krijgen volgens de voorspelling hier ;)

Thanks Userd!

Nu kort verslag over 2 dagen terug: Verbier encore!

Les4Vallees smaakte naar meer, dus ondanks dat het een eindje rijden is nogmaals vroeg opgestaan voor de rit naar Zwitserland

null

Daar aangekomen wel een ander plan: gelijk Mont Fort meepikken, dan Nendaz bezoeken (dat dorp vorige keer niet geweest) en vervolgens via de skiroute naar La Tzoumaz en dan zien we wel verder. Vanaf de Mont Fort even gezwaaid naar de Matterhorn:

null

De pistes lagen over het algemeen goed bij, maar je kon tov 2 weken geleden wel merken dat er niks gevallen is. Bijvoorbeeld de skiroute naar Siviez kende een aantal passages met meer stenen dan sneeuw waar het echt zoeken was naar plekken om te skiën. De afdalingen heen en terug naar Nendaz lagen er heerlijk bij, en bevielen veel beter dan alle verbindingspaden en sleepliften richting Veysonnaz. Mooi skiën! Ook de route naar La Tzoumaz was geweldig om te doen. Goed, flink wat buckels overal maar dat is de uitdaging die in Italie mist dus perfect! De pistes boven La Tzoumaz lagen er ook nog prima bij! Vervolgens terug naar Verbier skien vanaf die kant was ook een plaatje:

null

Daarna besloten ook voor de Mont Gele te gaan, de skiroutes bevielen immers prima! Hier sloeg het noodlot toe. Na een flink stuk met stenen/buckels leek het een stuk beter te worden en ging mijn zelfvertrouwen verder dan m’n zicht. Hierdoor een forse rots gepakt: resultaat een pijnlijke knie en een kapotte ski. De bewuste afdaling:

null

Na nog een paar afdalingen houden we het voor gezien. M’n knie is nog steeds gevoelig dus toch maar even kijken… en vervolgens gelijk door naar een medische post. Details zal ik besparen maar een paar hechtingen verder het advies gekregen de komende dagen rustig aan te doen. Mag nog wel skiën maar niet vallen of buckels pakken de komende dagen… kortom op de rustige pistes rondom Cervinia blijven.

En vandaag voor het eerst in bijna 3 weken een wolk gespot! Pistes lagen er vandaag verrassend goed bij boven Cervinia, hoe ze het voor elkaar hebben gekregen weet ik niet maar overal was weer goede grip. Paar dagen rustiger doordeweeks zal wel wonderen doen.

Doe het nu even rustig aan dus volgende update is als ik weer wat meer kan/mag en dan hopelijk Pila kan bezoeken en/of voor 2e bezoek Monte Rosa ga!

null

da’s minder maar iig geen einde van het avontuur, beterschap. Lang geleden dat ik daar geweest ben (4 vallees), veel stenen bij weinig sneeuw staat me nog wel bij. Zaten toen in Veysonnaz maar namen na de eerste dag steeds de auto naar Siviez.

Thanks Nilski, zo’n commentaar motiveert om weer een nieuw stukje te schrijven morgen!

Over de coronamaatregelen, tsja, is het leuk? Nee. Valt er prima mee te leven? In mijn ogen wel.

QR code wisselt heel erg, maar vaak zou ik het niet noemen. In de meeste gebieden moet je die bij het dalstation laten zien, maar controle daarop ontbreekt meestal en dan worden scan palen door iedereen genegeerd. In het weekend is die controle wel wat strikter.

Bij de apres ski heb ik tot nu toe 1 of 2x QR code moeten laten zien, verder ook niet. In restaurants 50/50

Mondkapjes worden in alle gondels wel gedragen en zeker in Italiaanse delen waar ik geweest ben ook vrij strikt op aangesproken. Dat is natuurlijk ook een groot risico. In (open) stoeltjesliften moet het formeel wel maar is (afhankelijk van locatie en tijdstip wel varierend) denk ik maximaal 20-30% die een mondkapje draagt. Handhaving vind bij stoeltjesliften ook niet of bij grote uitzondering plaats.
In winkels/restaurants weer wel mondkapjes structureel. Bij apres-ski niet.

michielr op 27 jan 2022 22:11

dank voor de update @michielr. En als wederdienst een tip voor je volgende gebied -> als er een pak verse sneeuw is gevallen, Crevacol. Klein onbekend gebied met fantastische off piste mogelijkheden waar bijna alleen lokalen komen. Niet gaan als het niet gesneeuwd heeft, want alles is zuidhelling.

Crevacol, met de geweldige slagzin: Dove il sole sciare con te!

En vergeet Cogne niet!

Mr. Slow

@michielr leef je nog? 😉

Mr. Slow

Ha @Quick, zeker! Inmiddels weer vanuit Nederland en helaas met een vervelende souvenir: ergens in de laatste dagen corona opgelopen en afgelopen dagen helaas vooral bezig geweest met herstel.

Hierbij nog een kort stukje over de laatste week, die anders verliep dan de rest. Richting het weekend na m’n val verslechterde het weer: veel harde wind. Die was al aangekondigd maar in de wijde omtrek ging (bijna) alles dicht. Dit in combinatie met m’n knie (en doktersadvies: niet tot zo min mogelijk autorijden) leidde tot enkele rustige dagen. Stukje voorzichtig wandelen, kasteeltje bekijken en af en toe rustig paar uurtjes skiën op de pistes van Cervinia en Valtournenche.

In die tijd wel eindelijk de lunch bij La Bricole geprobeerd, wat een genot was dat! Van alle lunchplekken m’n uiteindelijke favoriet (alhoewel ik in het gebied van Valtournenche/Cervinia overal goed gelunched heb). Ook een keer gaan eten bij La Grivola, wat uiteindelijk mijn favoriete restaurant in het dorp is geworden. Wel begon nieuwe sneeuw echt hard nodig te worden!

Vervolgens op woensdag uiteindelijk de langverwachte sneeuw!!

null

Inmiddels een week na m’n val maar toch nog met de rem erop. Heerlijk om eindelijk wat poeder te skien maar aangezien ik alleen was, nog met m’n knie zat en de sneeuw ook behoorlijk zwaar was alleen zeer mellow runs. Toch heerlijk!!

null

Die avond ook een groepje internationaal gezelschap ontmoet waar ik de laatste paar dagen regelmatig mee opgetrokken ben. Daardoor in de laatste dagen ook geen bezoek meer gedaan aan andere gebieden. Die staan voor een andere keer (of later dit seizoen) weer op het programma. De een na laatste dag (vrijdag) nog een grand tour in Zermatt gedaan.

null
null

Samen met de groep waar ik mee optrok en andere Nederlanders die ik gaandeweg heb leren kennen ook de verschillende barretjes nog een paar keer bezocht in de deze tijd. Foto’s en filmpjes daarvan zal ik voor een ieders belang voor me houden ;-). Alleen misschien het uitzicht gedurende de allerlaatste apres ski:

null

En toen kwam aan al het goede een einde en moest er weer naar huis gereden worden… Op naar de volgende trip over 2 weken!

Plaats een reactie