Nieuwe liften in de rest van Europa (2018-2019)
Na de vierdelige blogserie over de nieuw gebouwde skiliften in Oostenrijk, Frankrijk, Italië, en Zwitserland wil ik jullie ook op de hoogte stellen van de nieuwe skiliften in de rest van Europa. Niet alleen in de bekende skigebieden in de Alpen is er geïnvesteerd, maar daarbuiten ook.
Nieuwe gondel in Narvik
Afgelopen april kon ik tijdens mijn bezoek aan het skigebied van Narvik in het noorden van Noorwegen zien dat men al flink bezig was met de voorbereidingen voor de bouw van een groot nieuw vakantiepark en een 10-persoons gondel. Deze nieuwe gondel van het Zwitserse Bartholet (BMF) vormt het nieuwe centrale startpunt van het skigebied en begint iets hoger dan de oude gondel vanuit het dal. Hierdoor loopt deze over een nieuw lifttracé. In een tweede vernieuwingsronde komt er een (stedelijke) gondel vanuit het centrum van Narvik richting het dalstation van deze nieuwe gondel. Het bergstation ligt iets hoger dan de huidige gondel, waardoor bovendien de verbinding met de bovenste stoeltjeslift wordt verbeterd.
Dit uitdagende skigebied maakt voor Noorse begrippen redelijk wat hoogtemeters. Het skigebied start op een hoogte van 118 meter en reikt tot 1003 meter. Daarbovenop heb je vanaf elke piste een prachtig panorama op de Ofotfjord. Met het nabijgelegen Riksgränsen en Björkliden in Zweden zijn er hier nog behoorlijk wat opties voor de avonturier. De nieuwe lift zal in de zomer ook voor wandelaars open zijn.
Arcalis in Andorra krijgt een moderne gondel
Ordino - Arcalis (Vallnord) is het kleinste skigebied van de dwergstaat Andorra. Het skigebied is vooral bekend van het al vijf jaar op een rij organiseren van een wedstrijd voor de Freeride World Tour, een grote internationale freeride-competitie. Arcalis heeft deze zomer een nieuwe 10-persoons gondel gebouwd. De nieuwe Tristaina gondel verbindt het onderste gedeelte van het skigebied bij l’Hortell op 1940 meter hoogte met het bergstation bij La Coma op een hoogte van 2220 meter en ontlast hiermee de twee andere stoeltjesliften vanuit het laagste punt van het skigebied.
Nieuwe stoeltjeslift Borovets
In het skigebied van Borovets, na Bansko het meest bekende skigebied van Bulgarije, heeft men afgelopen zomer een nieuwe Leitner stoeltjeslift gebouwd in het onderste gedeelte van het skigebied. De nieuwe Martinovi Baraki Express vervangt de oude 4-persoons stoeltjeslift op dezelfde plek. Met de komst van de nieuwe lift is de capaciteit gestegen tot maar liefst 3000 personen per uur en is de tijd dat je in de lift zit gehalveerd.
De Martinovi Baraki stoeltjeslift is essentieel voor dit gebied. De lift ontsluit meerdere pistes van alle moeilijkheidsgraden en daarnaast wordt hij gebruikt voor het avondskiën en het funpark. De vernieuwing is onderdeel van een groot project in Borovets. Binnen vijf jaar wordt de Yastrebets gondel vervangen en moet 85% van de pistes kunstmatig kunnen worden besneeuwd.
Grootste skigebied van Spanje krijgt een nieuw hoogste punt
In Baqueira - Beret - Bonaigua, met ongeveer 150 kilometer aan piste het grootste skigebied van Spanje, heeft een nieuwe sleeplift voor een nieuw hoogste punt van het skigebied gezorgd. De nieuwe liftontsluiting zorgt samen met de Saumet sleeplift voor een geheel nieuwe sector. Nadat vier jaar geleden al de nieuwe sleeplift Saumet is gebouwd, loopt de nieuwe Baciver sleeplift naar de 2610 meter hoge bergtop Cap de Baciver. Door deze twee sleepliften is er een rustige hoek in het skigebied gecreëerd voor gevorderden. Bij de nieuwe sleeplift horen vijf nieuwe rode pistes (waarvan twee verbindingspistes) en daarnaast nog veel off-piste mogelijkheden.
Verbinding tussen deelgebieden in Szczyrk gereed
Vorig jaar schreef ik al over de vier nieuwe liften in het Poolse skigebied Szczyrk. Deze zomer is er tijdens de (aangepaste) tweede vernieuwingsfase een snelle en comfortabele verbinding gecreëerd tussen de twee deelgebieden. Een nieuwe 6-persoons stoeltjeslift vanaf Hala Skrzyczeńska richting de Skrzyczne. Twee nieuwe blauwe pistes (3b en 3c) zorgen voor de optimale aansluiting.
Kolasin 1600, een nieuw skigebied in Montenegro
Ook vanuit Montenegro is nieuws te melden. Direct naast het bestaande skigebied Kolasin 1450 wordt er een nieuw skigebied gebouwd: Kolasin 1600. Al in de zomer van 2017 is men begonnen met de bouw van de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift en de aanleg van 4 kilometer piste. Het uiteindelijke plan is om de beide skigebieden te verbinden. De regering van Montenegro ondersteunt het Kolasin 1600 project met maar liefst 50 miljoen euro. De eerstvolgende stap in het project wordt naar alle waarschijnlijkheid een verbindingslift tussen de twee skigebieden. Ook zal er worden gewerkt aan de verbetering van de toegangsweg vanuit de hoofdstad Podgorica.
Overige nieuwe liften
- Ruka (Finland): Groepengondel en een 6-persoons stoeltjeslift
- Karpacz (Polen): combibaan met 8-persoons gondels en 4-persoons stoeltjes
- Arkhyz (Rusland): 10-persoons gondel
- Bachledova (Slowakije): 10-persoons gondel
- Willingen (Duitsland): 8-persoons stoeltjeslift K1
- Hafjell (Noorwegen): 6-persoons stoeltjeslift
- Voss Resort (Noorwegen): 3S-gondel (zomer 2019 klaar)
- Popova Shapka (Macedonië): 6-persoons stoeltjeslift
- Muntele Mic (Roemenië): 6-persoons stoeltjeslift
- Järvsöbacken (Zweden): 6-persoons stoeltjeslift
Worden deze liften gebouwd door lokale bouwondernemingen? Lijkt me erg specialistisch werk.
Ik ben toevallig deze zomer in Popova Shapka geweest, leek als hooggelegen dorp een prima uitvalsbasis voor een dagtocht. Het is wel echt een wintersportdorp, dus voelde in de zomer aan als een spookdorp. Voor de winter ziet het er behoorlijk uitgebreid uit (ook al is het uiteraard niet te vergelijken met de Alpen).
Tijdens een wandeltocht kwamen we langs de nieuwe lift, waar rustig werd gebouwd. Foto van de werkzaamheden werd niet echt gewaardeerd, dus toen maar snel doorgelopen.
Ik mis Ruka!!! Komt hopelijk nog een verslag over
Nu maar hopen dat de nieuwe lift in Narvik toegang geeft tot goede sneeuw. In 2017 waren de pistes in Narvik eigenlijk alleen nog toegankelijk met kano’s vanwege de vele regen.