Winter hogerop op koers, in de dalen vaak niet

Roel op 22 januari 2024· 13 reacties

  • Sneeuw
  • 1cm
  • 5cm
  • 10cm
  • 15cm
  • 20cm
  • 30cm
  • 40cm
  • 50cm
  • 75cm
  • 100+
  • Regen
  • 1mm
  • 5mm
  • 10mm
  • 20mm
  • 30mm
  • 60mm
  • 120+

Nu de kou uit de Alpen wordt verdreven, gaan we een zachte, licht wisselvallige periode tegemoet. Vooral aan de noordkant van de Alpen valt er af en toe regen of sneeuw, terwijl het in Italië en Frankrijk droger en zonniger is. We zijn bijna halverwege het seizoen, een mooi moment om een tussenbalans op te maken.

Hogerop veel sneeuw

Al sinds oktober hebben we te maken met een krachtige westelijke stroming waarin de ene na de andere actieve storing op de Alpen wordt afgevuurd. Er is dan ook heel veel neerslag gevallen, vooral in de West-Alpen. Op de Bellecôte bij La Plagne worden de sneeuwhoeveelheden bijgehouden door Meteo France. In de grafiek is te zien dat we op 3000 meter al op 330 centimeter sneeuw zitten. Niet veel winters hebben dat eerder gepresteerd.

Ook in Zwitserland scoren de hoger gelegen gebieden aan de west- en noordkant van de Alpen bovengemiddeld. Op veel plaatsen zitten we op 110-140% van de normale sneeuwdikte in deze tijd van het jaar.

Hoge sneeuwgrens

Het probleem is alleen dat de temperatuur vaak aan de hoge kant ligt (ook komende week is dat zo). In Frankrijk en in grote delen van Zwitserland viel er beneden de 1500 meter vaak regen waardoor de sneeuwhoeveelheden hier op een ondergemiddeld niveau liggen/lagen. Soms zorgt koudere lucht tussendoor voor een pak sneeuw in het dal (zoals afgelopen week), maar tot dusverre smelt zo’n pak relatief snel weer weg.

Verder zien we een groot verschil met de meer zuidelijke skigebieden. In Oberwallis en het zuiden van Zwitserland ligt ook op hoogte veel minder sneeuw. In het Italiaanse Zuid-Tirol liggen de sneeuwhoogtes daarentegen wel aardig op niveau door sneeuwmomenten tussendoor, maar de grote sneeuwbrenger voor de Zuid-Alpen (de zg. Genuadepressie) hebben we nog weinig gezien.

Oostenrijk prima

In Oostenrijk liggen de sneeuwhoogtes redelijk op schema, mits je het wat hoger opzoekt. Boven de 1800 meter ligt zelfs al bijna de hele winter meer dan de gebruikelijke hoeveelheid sneeuw. Aan de sneeuwgrafiek van Kühtai op 1918 meter is dat goed te zien. Nu ligt hier 131 cm, een halve meter meer dan gemiddeld en net zoveel als wat er normaal eind maart wordt gemeten.

Beneden de 1000-1300 meter is het beeld heel anders. Hoewel het op veel plaatsen wit is, ligt daar op de meeste plaatsen minder sneeuw dan gemiddeld. Bijvoorbeeld in het sneeuwzekere Hochfilzen waar een twee keer zo dik sneeuwdek mag worden verwacht. De reden is een gebrek aan koude nordstau-situaties.

Het typeert het karakter van deze winter die gedomineerd wordt door westenwinden. Italië en Oostenrijk krijgen er vaak de restjes van met in de dalen de ene keer sneeuw, de andere keer regen.

Tweedeling met soms veel wind

Ook deze week is dat het geval. Vanmiddag begint het vanuit het westen te sneeuwen, waarbij de sneeuwgrens van 1500 naar ca. 800 meter daalt. De sneeuwval valt opnieuw aan de west- en noordkant van de Alpen. Italië blijft zo goed als droog. De rest van de week houden we die tweedeling met van tijd tot tijd ook veel wind! Vooral in Oostenrijk zal af en toe wat neerslag blijven vallen met tussendoor wat zon.

Donderdag kunnen dat wat grotere hoeveelheden zijn. We hebben dan met een slepend front te maken dat behoorlijke neerslagsommen kan achterlaten. Daarbij geldt: hoe oostelijker, hoe lager de sneeuwgrens. Ten oosten van Salzburg kan het vanaf zo’n 900 meter sneeuwen, terwijl dat in Tirol mogelijk pas vanaf 1400 meter gebeurt. Dat wordt dus een spannende fase deze week.

Daarna blijft het aan de zachte kant. Vanaf het weekend krijgen we enkele droge dagen. Volgende week neemt de wisselvalligheid aan de noordkant weer wat toe.

Als eerste op de hoogte van nieuwe weerberichten? Klik hier om je aan te melden.
Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Dag @Roel, in de voorspelling voor Kleinwalsertal - Oberstdorf zie ik op donderdag op de berg 1cm sneeuw voorspelt staan. Wanneer ik het dal aanklik komt daar echter veel regen bij in de verwachting. Zal dit op de berg niet als sneeuw vallen? (ik hoop het toch wel) of is er een andere reden dat deze neerslag op de verwachting op 2200 meter hoogte verdwijnt. Dank!

it's the adventure along the way

Ik vind je weerbericht altijd super. Omdat je het weer uitlegt en niet klakkeloos zegt wat het gaat worden zonder context dat het ook wel eens anders kan zijn. Het leert mij ook heel veel over andere weerberichten en weer-apps en hoe die te interpreteren.
Wat deze wintersportberichten betreft. Het gaat altijd over Noord-Zuid-West-Oost en gebieden. Maar ik mis eigenlijk altijd het gebied waar wij verblijven. En dat is voornamelijk de 4 Vallees in Zwitserland. Het is volgens mij de Alpenhoofdkam. Maar ook daarvan weet ik niet zo goed waar dat ligt. Wij doen niet aan skiën maar aan winterwandelen en gaan dus vaak naar meerdere skigebieden. Ik zie in de praktijk bijvoorbeeld ook weinig verschil tussen bijvoorbeeld Verbier, Leukerbad, La Fouly. Terwijl Leukerbad tot de Noord-Alpen hoort (denk ik?)
Crans-Montana en Anzère hebben dan juist wel weer wat minder sneeuw zo lijkt het. Maar dat is ook Noord-Alpen dan.
Ik weet nooit zo goed hoe ik de hele regio Bas-Valais en Valais-Central moet plaatsen in je berichten.

Kun je dat eens uitleggen? En is er ergens een kaart waar ik op kan zien welke skigebieden nu bij welke benamingen horen?

Maar de skigebieden en dus ook de wandelingen zijn hier overigens vaak zo hoog gelegen dat ik nog nooit een sneeuwprobleem heb meegemaakt. De prijzen zijn er ook naar ;-) Maar daar hebben wij als winterwandelaars weinig last van.

Hallo @Roel,

ik kreeg vanmorgen onafhankelijk van elkaar 2 berichtjes uit Frankrijk die de komende dagen iets minder positief beschrijven:

  • uit de Vogezen, een oud collega Fransman die net hun chalet hebben gebouwd, meldde dat het deze week erg slecht gaat zijn (“c’est de la soupe…”) en inderdaad de webcams in Lac Blang op 1200 mtr hoogte geven nu al een triest beeld…https://www.lac-blanc.com/je-skie/ski-alpin
  • uit Clusaz een berichtje dat er nog goed te skien is, maar dat deze week de lente langs komt… een graadje of 10-11 kan het de komende dagen worden op 1100-1500 meter hoogte…

Geen reden om niet naar de alpen te gaan, maar de vogezen laten we voorlopig toch even met rust…

Licht bewolkt en 1 graadje boven 0 op ca. 3000m. Wat anders als de min 16 van eergisteren. 🙂

null

Bla, bla, bla.

Ik vind je weerbericht altijd super. Omdat je het weer uitlegt en niet klakkeloos zegt wat het gaat worden zonder context dat het ook wel eens anders kan zijn. Het leert mij ook heel veel over andere weerberichten en weer-apps en hoe die te interpreteren.
Wat deze wintersportberichten betreft. Het gaat altijd over Noord-Zuid-West-Oost en gebieden. Maar ik mis eigenlijk altijd het gebied waar wij verblijven. En dat is voornamelijk de 4 Vallees in Zwitserland. Het is volgens mij de Alpenhoofdkam. Maar ook daarvan weet ik niet zo goed waar dat ligt. Wij doen niet aan skiën maar aan winterwandelen en gaan dus vaak naar meerdere skigebieden. Ik zie in de praktijk bijvoorbeeld ook weinig verschil tussen bijvoorbeeld Verbier, Leukerbad, La Fouly. Terwijl Leukerbad tot de Noord-Alpen hoort (denk ik?)
Crans-Montana en Anzère hebben dan juist wel weer wat minder sneeuw zo lijkt het. Maar dat is ook Noord-Alpen dan.
Ik weet nooit zo goed hoe ik de hele regio Bas-Valais en Valais-Central moet plaatsen in je berichten.

Kun je dat eens uitleggen? En is er ergens een kaart waar ik op kan zien welke skigebieden nu bij welke benamingen horen?

Maar de skigebieden en dus ook de wandelingen zijn hier overigens vaak zo hoog gelegen dat ik nog nooit een sneeuwprobleem heb meegemaakt. De prijzen zijn er ook naar ;-) Maar daar hebben wij als winterwandelaars weinig last van.

MK op 22 jan 2024 10:04

Ik kijk steeds even op deze link: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/313895/noordalpen…
En desnoods even vergelijken met de skigebieden zoeker waar jouw gebied juist ligt.

Het is o zo hard genieten.

Ik vind je weerbericht altijd super. Omdat je het weer uitlegt en niet klakkeloos zegt wat het gaat worden zonder context dat het ook wel eens anders kan zijn. Het leert mij ook heel veel over andere weerberichten en weer-apps en hoe die te interpreteren.
Wat deze wintersportberichten betreft. Het gaat altijd over Noord-Zuid-West-Oost en gebieden. Maar ik mis eigenlijk altijd het gebied waar wij verblijven. En dat is voornamelijk de 4 Vallees in Zwitserland. Het is volgens mij de Alpenhoofdkam. Maar ook daarvan weet ik niet zo goed waar dat ligt. Wij doen niet aan skiën maar aan winterwandelen en gaan dus vaak naar meerdere skigebieden. Ik zie in de praktijk bijvoorbeeld ook weinig verschil tussen bijvoorbeeld Verbier, Leukerbad, La Fouly. Terwijl Leukerbad tot de Noord-Alpen hoort (denk ik?)
Crans-Montana en Anzère hebben dan juist wel weer wat minder sneeuw zo lijkt het. Maar dat is ook Noord-Alpen dan.
Ik weet nooit zo goed hoe ik de hele regio Bas-Valais en Valais-Central moet plaatsen in je berichten.

Kun je dat eens uitleggen? En is er ergens een kaart waar ik op kan zien welke skigebieden nu bij welke benamingen horen?

Maar de skigebieden en dus ook de wandelingen zijn hier overigens vaak zo hoog gelegen dat ik nog nooit een sneeuwprobleem heb meegemaakt. De prijzen zijn er ook naar ;-) Maar daar hebben wij als winterwandelaars weinig last van.

MK op 22 jan 2024 10:04

Ik kijk steeds even op deze link: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/313895/noordalpen…
En desnoods even vergelijken met de skigebieden zoeker waar jouw gebied juist ligt.

Hendrik5 op 22 jan 2024 11:17

Klopt. Vaak als ik de term ‘Noord-Alpen’/‘noordkant’ of ‘Zuid-Alpen’/‘zuidkant’ gebruik maak ik dat woord klikbaar. Dan kom je op een pagina als deze: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/313895/noordalpen… en kun je inzoomen op de kaart.

Daarnaast kun je op de sneeuwverwachtingskaart een bestemming invullen, waarna je een marker ziet verschijnen: https://www.wintersport.nl/weersneeuw/sneeuwverwachting…

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Bedankt weer voor de update @Roel. Toch blijf ik de verschillen tussen GFS en ECMWF erg opvallend vinden.

Neem bijvoorbeeld vanavond prikpunt Briancon. GFS gaat wel voor 10+ cm en ECMWF niet meer dan 3-5cm maximaal. De 2 grote modellen zijn het heel vaak totaal oneens met elkaar. Iets wat opvalt. Is daar een verklaring voor?

Bedankt weer voor de update @Roel. Toch blijf ik de verschillen tussen GFS en ECMWF erg opvallend vinden.

Neem bijvoorbeeld vanavond prikpunt Briancon. GFS gaat wel voor 10+ cm en ECMWF niet meer dan 3-5cm maximaal. De 2 grote modellen zijn het heel vaak totaal oneens met elkaar. Iets wat opvalt. Is daar een verklaring voor?

HvdB op 22 jan 2024 11:54

Dat het een ander model is. Ieder model heeft zijn karakteristieken, soms scoort GFS beter en soms/iets vaker EC. Als je blind zou kunnen varen op één weermodel was het simpel geweest, dan was ik niet meer nodig :-).

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Bedankt weer voor de update @Roel. Toch blijf ik de verschillen tussen GFS en ECMWF erg opvallend vinden.

Neem bijvoorbeeld vanavond prikpunt Briancon. GFS gaat wel voor 10+ cm en ECMWF niet meer dan 3-5cm maximaal. De 2 grote modellen zijn het heel vaak totaal oneens met elkaar. Iets wat opvalt. Is daar een verklaring voor?

HvdB op 22 jan 2024 11:54

Dat het een ander model is. Ieder model heeft zijn karakteristieken, soms scoort GFS beter en soms/iets vaker EC. Als je blind zou kunnen varen op één weermodel was het simpel geweest, dan was ik niet meer nodig :-).

Roel op 22 jan 2024 13:09

Hahaha snap ik maar bedoel eigenlijk ook dat in mijn gevoel de modellen dichter naar elkaar toe kropen binnen de betrouwbare (3 dagen) termijn voorheen. Terwijl het nu lijkt alsof het een soort strijd tot op de laatste minuut is. Qua neerslag dan. Temperatuur is wel redelijk gelijk. Maar zal ook te maken hebben met lastige voorspelbaarheid in bergachtige gebieden.

Voorlopig nog uitstekend in Hochkönig! Boven plus 5, in het dal -3,9 😉⛷️.

*bericht bewerkt door KarinEs op 22 jan 2024 13:39

Karin Es

Bedankt weer voor de update @Roel. Toch blijf ik de verschillen tussen GFS en ECMWF erg opvallend vinden.

Neem bijvoorbeeld vanavond prikpunt Briancon. GFS gaat wel voor 10+ cm en ECMWF niet meer dan 3-5cm maximaal. De 2 grote modellen zijn het heel vaak totaal oneens met elkaar. Iets wat opvalt. Is daar een verklaring voor?

HvdB op 22 jan 2024 11:54

Dat het een ander model is. Ieder model heeft zijn karakteristieken, soms scoort GFS beter en soms/iets vaker EC. Als je blind zou kunnen varen op één weermodel was het simpel geweest, dan was ik niet meer nodig :-).

Roel op 22 jan 2024 13:09

En dat doe je heel goed, Roel! Het duiden van de uitkomsten van die verschillende weermodellen met uiteindelijk je altijd realistische weersvoorspelling. Ik lees het altijd met veel genoegen.
Nog even over die hogere sneeuwgrens. Ik heb de gevolgen het afgelopen weekend mogen ervaren in Montafon. De rode dalafdaling bijvoorbeeld naar Schruns was wit maar maar dat was ook het enige. Door de hevige regenval vorige week was deze veranderd in 1 grote ijsplaat. Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit zo extreem meegemaakt. Ik ben ook geen geweldige skiër, geef mij zelf hooguit een 6je. Maar ik was blij dat ik heelhuids beneden was. Eigenlijk zou men real-time aan moeten geven, nu alleen voor ver gevorderde skiërs. Ook hogerop verijsde pistes maar doordat hier meer sneeuw overheen lag wel beter te doen. Gevoelsmatig toch veel ambulances voorbij zien rijden, helicopters op de piste, zelfs 2 naast elkaar en ongelukkige skiërs die in een banaantje lagen.

Hallo Roel

Waar vind je dat grafiekje van Hochfilzen? Ik heb al overal op de website van Geosphere Austria gekeken maar kan niks vinden.

*bericht bewerkt door Merlijn45 op 22 jan 2024 16:32

fout

*bericht bewerkt door R.L. op 22 jan 2024 19:30

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie