Last minut Winterberg met het OV

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Vorig jaar het idee gehad om op skivakantie naar Winterberg te gaan, maar begin januari zagen de voorspellingen er niet heel denderend uit en omdat de last minut reizen naar de Alpen steeds meer uitverkocht raakten, uiteindelijk besloten naar Oostenrijk te gaan. Low budget leverde alleen wel een dagelijks ritje met de skibus op van 2 uur heen en 2 uur terug, dus iedere dag 4 uur in de skibus. Dat is een beetje teveel…

Dit jaar wil ik graag een 2e poging doen voor Winterberg, maar ik wil pas gaan boeken als het duidelijk is dat er voldoende sneeuw ligt en de pistes goed zijn van kwaliteit, verwacht ongeveer 1 tot max 2 weken voor vertrek dat ik wil boeken.

Alleen lijkt bijna heel Winterberg al volgeboekt te zijn voor januari? Zelfs buiten alle schoolvakanties om? Zelfs het hostel “Erlebnis Kappe” lijkt vol te zijn?

Wat ik zoek: zo goedkoop mogelijk, meerpersoonskamer is prima,en bereikbaar met het OV.

Heeft iemand ervaring met de bereikbaarheid van de hotels in Winterberg en met de skibus (die nu nog niet rijdt)

Wie heeft de tip?

Ik weet niet wat je budget is en hoelang je gaat, maar er is nog genoeg te krijgen in januari.
Kijk eens op vrbo.com voor appartementen. Dan vind je nog wel verblijven voor 75 euro per nacht op loopafstand van de piste.
Moet je alleen wel vaak zelf je ontbijt regelen (maar dat is vaak ook goedkoper dan in ho(s)tel!
Heb je het hostel ook al zelf aangeschreven?

Don`t eat yellow snow

Ik weet niet wat je budget is en hoelang je gaat, maar er is nog genoeg te krijgen in januari.
Kijk eens op vrbo.com voor appartementen. Dan vind je nog wel verblijven voor 75 euro per nacht op loopafstand van de piste.
Moet je alleen wel vaak zelf je ontbijt regelen (maar dat is vaak ook goedkoper dan in ho(s)tel!
Heb je het hostel ook al zelf aangeschreven?

jaapm op 04 dec 2023 16:14

Mijn max is @)€250-300 voor 6 nachten, dus max €50 per nacht.

Ga je buiten Winterberg zitten, let dan op of je dicht bij een opstapplaats van de (ski)bus bent.
Ik denk dat je in de omliggende plaatsen nog kans maakt voor 50 euro per nacht. In Winterberg zal het heel moeilijk worden.
Bijvoorbeeld in Grönebach, 5km van Winterberg. www.bedandbreakfastsauerland.com
Of www.sonnental-winterberg.nl
De bushalte is schuin tegenover deze B&B’s.
Succes!

Ga je buiten Winterberg zitten, let dan op of je dicht bij een opstapplaats van de (ski)bus bent.
Ik denk dat je in de omliggende plaatsen nog kans maakt voor 50 euro per nacht. In Winterberg zal het heel moeilijk worden.
Bijvoorbeeld in Grönebach, 5km van Winterberg. www.bedandbreakfastsauerland.com
Of www.sonnental-winterberg.nl
De bushalte is schuin tegenover deze B&B’s.
Succes!

ChristienB op 04 dec 2023 16:53

Die laatste is ruim €400 en dus ver buiten budget.

De 2e is zeker een mogelijkheid en ik zal ze begin januari een berichtje sturen of ze ergens in januari/februari een kamer vrij hebben voor een weekje!

Had niet verwacht dat zelfs buiten de vakanties om het zo druk en duur zou zijn in Winterberg.

*bericht bewerkt door mvdende op 04 dec 2023 17:01

Voor de 2e week van januari zie ik 3 opties onder de 300 euro via booking.com

Voor de 2e week van januari zie ik 3 opties onder de 300 euro via booking.com

SuzannaE op 04 dec 2023 17:01

Nu nog 3 inderdaad. Maar ik wil dus pas één week van te voren boeken en niet nu al. Want als ik kijk naar de 1e helft januari van dit jaar, lag er geen sneeuw, was het +10°c en waren de condities op de pistes ronduit belabberd te noemen. Dat risico wil ik absoluut niet nemen dat het komende januari wéér zo is. Durf echt niet nu te boeken met de kans op bagger condities!

2e punt is dat deze accommodatie 's niet of nauwelijks bereikbaar zijn met het ov. Ik ben aardig wat gewend, maar heb behoorlijk veel baggage bij en dan zit ik liefst zo dicht mogelijk bij een ov halte. Met een grote koffer, 70L backpack + skitas is het anders bijna niet te doen.

*bericht bewerkt door mvdende op 04 dec 2023 17:07

Oei, met 50 euro per nacht kom je al best moeilijk uit. Voor dat geld kun je wel Enjoyhotel Marleen (dicht bij een bushalte) of Enjoyhotel Winterberg boeken. Zit je ook zonder verdere kosten, want all-in.

Nu weet ik dat je vraagt naar een accommodatie in Winterberg, maar sta je ook open voor iets heel anders?

Via sunweb kan je in januari bijvoorbeeld al voor 650 een week skiën in Superdevoluy. Dat is inclusief busreis, skipas en met appartement voor één persoon. Dan ben je misschien nog wel goedkoper uit dan in Winterberg als je reis, skipas en verblijf rekent. Dan zit je ook nog eens aan de piste dus heb je de hele week geen skibus nodig. Biedt qua skiën natuurlijk ook veel meer.

Oei, met 50 euro per nacht kom je al best moeilijk uit. Voor dat geld kun je wel Enjoyhotel Marleen (dicht bij een bushalte) of Enjoyhotel Winterberg boeken. Zit je ook zonder verdere kosten, want all-in.

Bennie op 04 dec 2023 17:15

Hmm… voor die prijs all-inclusive… wat is de catch?

Eens met Olafski. Bij Sunweb heb je januari keuze genoeg voor laaggeprijsde reizen. Zelfs nog onder de 500 euro voor vervoer, skipas en accommodatie. Slaap je wel in een bezemkast, maar kost ook niks.
En ik denk dat je last minuten ook nog wel wat kunt vinden daar voor een goede prijs.

Don`t eat yellow snow

Nu weet ik dat je vraagt naar een accommodatie in Winterberg, maar sta je ook open voor iets heel anders?

Via sunweb kan je in januari bijvoorbeeld al voor 650 een week skiën in Superdevoluy. Dat is inclusief busreis, skipas en met appartement voor één persoon. Dan ben je misschien nog wel goedkoper uit dan in Winterberg als je reis, skipas en verblijf rekent. Dan zit je ook nog eens aan de piste dus heb je de hele week geen skibus nodig. Biedt qua skiën natuurlijk ook veel meer.

Olafski op 04 dec 2023 19:10

Is interessant!

Vraagje over Superdevoluy,

Is veel blauwe piste en weinig groen. Afgelopen jaar in Oostenrijk behoorlijk moeite gehad met een aantal blauwe pistes en ik heb begrepen dat blauwe in Oostenrijk groen in Frankrijk is en Blauwe in Frankrijk rood in Oostenrijk. Is het gebied wel geschikt voor een absolute beginner die net 1 week op ski’s heeft gestaan?

Eens met Olafski. Bij Sunweb heb je januari keuze genoeg voor laaggeprijsde reizen. Zelfs nog onder de 500 euro voor vervoer, skipas en accommodatie. Slaap je wel in een bezemkast, maar kost ook niks.
En ik denk dat je last minuten ook nog wel wat kunt vinden daar voor een goede prijs.

jaapm op 04 dec 2023 20:45

Onder de €650 is er niets in januari inclusief skipas en inclusief vervoer.

Oei, met 50 euro per nacht kom je al best moeilijk uit. Voor dat geld kun je wel Enjoyhotel Marleen (dicht bij een bushalte) of Enjoyhotel Winterberg boeken. Zit je ook zonder verdere kosten, want all-in.

Bennie op 04 dec 2023 17:15

Hmm… voor die prijs all-inclusive… wat is de catch?

Videast op 04 dec 2023 19:48

Beetje oubollig geheel, geen fancy eten en standaard kamers, veelal pensionados als medegasten. Geen sterke drank. Maar prijs kwaliteit bij Enjoy is prima. Beter dan bij die andere krantenaanbieders.

Als je net een week op ski’s hebt gestaan en niet van Franse blauwe pistes af komt, kun je beter nog een paar lessen nemen.
Sla Winterberg over en spaar nog even door.

*) plaatje uploaden lukt niet

*bericht bewerkt door jaapm op 05 dec 2023 08:34

Don`t eat yellow snow

Onder de €650 is er niets in januari inclusief skipas en inclusief vervoer.

mvdende op 04 dec 2023 21:30

Deze is toch echt 426 euro vertrek 2e weekend januari. Vrijdagavond op de bus stappen en zondagochtend weer terug.
Of ben je alleen? Dan zal de prijs pp wel hoger liggen ja.

jaapm op 05 dec 2023 08:32

Ik ben alleen inderdaad… daarom is het ook zo lastig iets betaalbaars te vinden.

Eens met Olafski. Bij Sunweb heb je januari keuze genoeg voor laaggeprijsde reizen. Zelfs nog onder de 500 euro voor vervoer, skipas en accommodatie. Slaap je wel in een bezemkast, maar kost ook niks.
En ik denk dat je last minuten ook nog wel wat kunt vinden daar voor een goede prijs.

jaapm op 04 dec 2023 20:45

Onder de €650 is er niets in januari inclusief skipas en inclusief vervoer.

mvdende op 04 dec 2023 21:30

Voor 3 euro meer dan weer wel: https://www.sunweb.nl/wintersport/frankrijk/le-massif-du-dev….

Qua sneeuwzekerheid zit je daar in januari wel goed. En voor dat geld een week skiën… Goedkoper gaat je niet lukken denk ik

Eens met Olafski. Bij Sunweb heb je januari keuze genoeg voor laaggeprijsde reizen. Zelfs nog onder de 500 euro voor vervoer, skipas en accommodatie. Slaap je wel in een bezemkast, maar kost ook niks.
En ik denk dat je last minuten ook nog wel wat kunt vinden daar voor een goede prijs.

jaapm op 04 dec 2023 20:45

Onder de €650 is er niets in januari inclusief skipas en inclusief vervoer.

mvdende op 04 dec 2023 21:30

Voor 3 euro meer dan weer wel: https://www.sunweb.nl/wintersport/frankrijk/le-massif-du-dev….

Qua sneeuwzekerheid zit je daar in januari wel goed. En voor dat geld een week skiën… Goedkoper gaat je niet lukken denk ik

Gilio op 05 dec 2023 09:12

Die heb ik gezien inderdaad en is een mooie aanbieding.

Alleen zijn de pistes daar een beetje te doen voor een beginner? Blauw in Oostenrijk was al pittig zat afgelopen jaar. Sommige blauwe gingen prima, maar ook een paar blauwe die ik lopend naar beneden ben gekomen. Is blauw in Frankrijk een beetje hetzelfde als Blauw in Oostenrijk?

Beste

Op 300 meter lopen vanaf het station van Winterberg vind je Bergresort Winterberg . Mooie appartementen op het zonnige zuiden gelegen met gemeenschappelijke sauna. In 15 minuten lopen sta je op de piste of je pakt de bus (100 meter lopen en gratis openbaar vervoer bij boeking tijdens je verblijf ) Twee grote supermarkten en het centrum bereik je binnen 10 minuten lopen. En achter het complex loop je zo de natuur in .
Voor informatie kijk op de site van Roompot Bergresort Winterberg .
Voor meer informatie mag je altijd bellen . Fam .Hoek .( wij zijn eigenaar van 2 appartementen in dit mooie appartementen complex) 06-50444253

Alleen zijn de pistes daar een beetje te doen voor een beginner? Blauw in Oostenrijk was al pittig zat afgelopen jaar. Sommige blauwe gingen prima, maar ook een paar blauwe die ik lopend naar beneden ben gekomen. Is blauw in Frankrijk een beetje hetzelfde als Blauw in Oostenrijk?

mvdende op 05 dec 2023 09:32

Als je sommige blauwe pistes lopend naar beneden moet, is dat een teken dat je nog (veel) skiles nodig hebt. Ook sommige blauwe pistes in Winterberg zul je dan als heel pittig gaan ervaren. Niet vanwege de lengte van de pistes, maar wel vanwege de drukte en de lastigere sneeuwomstandigheden die daardoor kunnen ontstaan.

Wat je vraag betreft: blauwe pistes in Frankrijk zijn over het algemeen goed vergelijkbaar met blauwe pistes in Oostenrijk. Sommige Franse blauwe pistes zouden in Oostenrijk wellicht iets eerder als rood worden aangegeven, maar dat zijn uitzonderingen.

*bericht bewerkt door paolie op 05 dec 2023 09:52

De pistes in Superdevoluy zijn lekker breed en mooi glooiend en daardoor goed geschikt voor beginners. Het is inderdaad zo dat een blauwe piste in Frankrijk uitdagender kán zijn dan in Oostenrijk, maar dat een Franse blauwe piste in Oostenrijk standaard rood is dat is niet per se waar. Het is daarom de moeite waard om bij locals of de skischool in het gebied te informeren welke blauwe piste het makkelijkst is. Je kan sowieso op de eerste dag in de oefenweides onderin het dorp beginnen, die staan als groen op de kaart. Dan kan je wat gevoel opdoen.

Je zal hier best wat reacties krijgen van mensen die zeggen dat je het beperkte budget dat je hebt moet besteden aan lessen. Eventueel zelfs in plaats van op skivakantie gaan. Als ik in jouw situatie zat dan wist ik het wel. Op skivakantie gaan zou persoonlijk altijd mijn voorkeur hebben boven niet gaan. Maar er is natuurlijk wel een risico dat je het skiën jezelf verkeerd aanleert of dat je een keer op een stuk piste terecht komt dat boven je niveau is. Dat kan je alleen voorkomen door les te nemen.

De pistes in Superdevoluy zijn lekker breed en mooi glooiend en daardoor goed geschikt voor beginners. Het is inderdaad zo dat een blauwe piste in Frankrijk uitdagender kán zijn dan in Oostenrijk, maar dat een Franse blauwe piste in Oostenrijk standaard rood is dat is niet per se waar. Het is daarom de moeite waard om bij locals of de skischool in het gebied te informeren welke blauwe piste het makkelijkst is. Je kan sowieso op de eerste dag in de oefenweides onderin het dorp beginnen, die staan als groen op de kaart. Dan kan je wat gevoel opdoen.

Je zal hier best wat reacties krijgen van mensen die zeggen dat je het beperkte budget dat je hebt moet besteden aan lessen. Eventueel zelfs in plaats van op skivakantie gaan. Als ik in jouw situatie zat dan wist ik het wel. Op skivakantie gaan zou persoonlijk altijd mijn voorkeur hebben boven niet gaan. Maar er is natuurlijk wel een risico dat je het skiën jezelf verkeerd aanleert of dat je een keer op een stuk piste terecht komt dat boven je niveau is. Dat kan je alleen voorkomen door les te nemen.

Olafski op 05 dec 2023 10:12

Precies dit!

Vorig jaar wilde ik een “paar dagen in de sneeuw spelen” en dat wilde ik in Winterberg. Niet perse skiën, maar langlaufen samen met de hond. En lekkere wandelingen maken in de sneeuw. Alleen… begin januari lag er totaal géén sneeuw in Winterberg en de langlaufloipe waren groen. Dus toen de focus verlegd van “spelen in de sneeuw” naar skiën in de sneeuw. Maar al snel bleek dat de pistes door de regen en het warme weer erg slecht waren geworden met veel kans op blessures en ongelukken tot gevolg. Na uitreken wat een vakantie in Winterberg mij zou kosten, en alle andere mogelijkheden uitzoeken, heb ik uiteindelijk besloten om met de nachttrein naar Innsbruck te gaan en omdat het ov daar gratis is bij een skipas, de beslissing genomen te gaan skiën op de Stubaier Gletscher. Daar meerdere lekkere blauwe pistes gevonden en 3 van de 6 dagen daar mezelf lekker vermaakt. Keertje les genomen, want inderdaad: ik had mezelf dingen verkeerd aangeleerd.

Ik hoef niet de sterren van de hemel te skiën, gewoon lekker rustig in slakkengang de vakke blauwe pistes af en het naar m’n zin hebben, daar doe ik het voor. Lekker in een winters landschap genieten van de sneeuw.

Vóór de vakantie zal ik een aantal keren gaan oefenen en waarschijnlijk een lesje boeken bij snowworld.

Het goedkoopste is vermoedelijk op een forum of in je vriendenkring of bij collega’s te zoeken en te kijken of je niet met z’n allen kunt poolen. Dan zijn de kosten per poppetje een stuk lager en het is ook nog gezelliger. Spullen goedkoop gebruikt kopen, is al heel snel goedkoper dan huren.

En les nemen. Ja, het kost geld, maar de lol die je op de piste hebt wordt ook veel meer als je een beetje kunt skiën.

*bericht bewerkt door Robert7 op 05 dec 2023 13:20

Het goedkoopste is vermoedelijk op een forum of in je vriendenkring of bij collega’s te zoeken en te kijken of je niet met z’n allen kunt poolen. Dan zijn de kosten per poppetje een stuk lager en het is ook nog gezelliger. Spullen goedkoop gebruikt kopen, is al heel snel goedkoper dan huren.

En les nemen. Ja, het kost geld, maar de lol die je op de piste hebt wordt ook veel meer als je een beetje kunt skiën.

Robert7 op 05 dec 2023 13:19

Samen is inderdaad goedkoper, maar ik ben niet z’n “Samen op vakantie mens” en ga erg graag alleen.

Eigen materiaal heb ik vorig jaar al Aangeschaft, dus op hoogstens een keertje ski’s laten slijpen, hoef ik dit jaar niets meer te kopen/ huren.

Besteed alsjeblieft ook voor de veiligheid van andere skieers ook budget aan les.

Besteed alsjeblieft ook voor de veiligheid van andere skieers ook budget aan les.

SuzannaE op 05 dec 2023 14:03

Ik weet de pisteregels. Bijvoorbeeld de persoon lager op de berg heeft voorrang ten opzichte van de persoon die van boven (en achter) komt. Alleen geen rund die zich aan deze regel houdt helaas en ik ben al zó vaak bijna overhoop geskied… vaak door de juist ervaren skiërs die met een bloedgang de blauwe piste af knallen, waar ik als slak grote zigzaggen probeer te maken (is ons geleerd tijdens les in Snowworld) over de gehele breedte van de pistes…

Vaak blijf ik dus maar even aan de zijkant van de piste staan als ik een groepje snelheidsduivels aan zie komen…
Ik ski geen anderen overhoop… gaat ook niet zo makkelijk met max 5-10km/h. Als er dan ineens iemand voor je komt, kan je makkelijk remmen of een bochtje maken.

Ik ga ook express in een rustige periode, buiten alle schoolvakanties en hoop op een rustige piste.

*bericht bewerkt door mvdende op 05 dec 2023 14:12

Probleem is alleen - de grote zigzaggen die je in Snowworld leert moet je niet toepassen in Oostenrijk / Duitsland / Frankrijk. Houd altijd de randen vrij zodat de ervaren skieers je in kunnen schatten en passeren. Dat werd er mij in Frankrijk en Oostenrijk met lessen echt ingehamerd. Ik heb ook leren skieen in Snowworld en heb echt veel meer aanvullende regels en dingen geleerd in de bergen zelf.

Goede les kan heel goed lonen en hoeft niet duur te zijn. Ik betaal in Frankrijik bijvoorbeeld 86 euro voor twee uur privéles van een ESF geschoolde leraar. En dit doe ik als ervaren wintersporter ook elke vakantie weer opnieuw. Allicht vind je nog iemand om de les mee te delen, dan wordt het alleen maar goedkoper ;)

Als ik jou was zou ik Sunweb in de gaten houden, een gebied als Superdevoluy kan echt heel geschikt zijn. Probeer dan ook echt twee uurtjes bij de ESF mee te pakken als dat dan toereikend is budgettair! Dat vergroot echt je skiwereld tov zelf blijven proberen en maakt andere wintersporters dankbaar. Dan zijn ineens die enge blauwe pistes zo eng niet meer en zal je ook merken dat de snellere skieers je ook minder laten schrikken omdat je zelf dan ook beter meekomt! :)

Ik denk oprecht dat je in Devoluy een leukere ervaring gaat hebben in Winterberg, daar komen na de kerst alleen maar meer ‘kamikaze’ skieers waaronder hele schoolgroepen uit Nederland zonder toezicht de piste op die in tegenstelling tot jou en mij en zo’n beetje het hele forum hier echt geen idee hebben wat ze doen of van de pisteregels! Daar is mijn ervaren dochter op een doordeweekse dag onderste boven geskied samen met mij door iemand die niet meer kon stoppen.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 05 dec 2023 16:42

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Mensen die echt de hele piste tot aan de randen beskiën en langzaam zijn, zijn echt vreselijk irritant.

Dan ski je erboven, maar wordt je zowat van de piste afgeduwd omdat ze zo nodig ook het buitenste randje nog meenemen en je er van boven af dus niet langsop komt.

Niet doen dus, gewoon in je pad blijven.

2 x een weekend in Devoluy geweest. Of zoals de buschauffeur het noemde: Super-De-Veluwe. Prima skigebied voor beginners. De blauwe vanaf TSD Jas zijn allemaal prima te doen, die bij de andere TSD uit het dorp is wat pittiger. Naar La Joue is heen en weer nog wat donkerder blauw. Dus zo kan je het prima opbouwen in een week.

Wow, niet overdrijven zeg. Anticiperen zodat je er langs kunt wanneer dat slakje niet precies aan “jouw kant” aan de de rand zit zou voor al die ervaren kanjers hier toch niet zo’n punt moeten zijn lijkt me.

Irritant: er is in ztm 1 oudere leraar die kans ziet zijn grote groep van wand naar wand te sturen. De slang neemt zeg maar meer dan 1 piste-breedte in beslag. Best dan boven maar even wachten tot het hele spul weer in de lift staat hahaha.

Edwin van Riel

Plaats een reactie