Mogelijke sneeuwdump, hoe reizen jullie aan?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valloire

Wij gaan over 2 weken naar Valloire. Nou worden er goede hoeveelheden sneeuw verwacht, de eerste dump volgend weekend. Zo blij dat we dan nog niet gaan. Maar, stel dat je aan reist terwijl het gigantisch sneeuwt, wat doen jullie dan?
Ik dacht eraan om dan de dag ervoor te vertrekken, zodat je in ieder geval veel meer tijd hebt. Wij gaan overigens naar Valloire, west Alpen dus het is wel een stuk rijden. We kunnen sowieso via Lyon rijden ipv Geneve om zo de mogelijke sneeuwval rond de Alpen iets te vermijden.
En vanaf welke hoeveelheden wordt het chaos op de weg? We rijden een heel stuk over de snelweg maar we moeten nog wel een steile pas over. Ik snap dat je je met 10 cm over de hele dag niet zo druk maakt, maar dat het met halve meter sneeuw op een dag een ander verhaal wordt :P

Het lijkt nu nog prima te doen hoor, ligt natuurlijk ook of er 20 cm in een uur valt over over de hele dag. En ja, ik weet dat het ver weg is, en dat het nog kan veranderen. :P

null

*bericht bewerkt door Jools op 03 mrt 2023 15:57

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

@Jools Valloire ligt niet in de Zuidalpen, maar ten noorden van de Alpenhoofdkam, in de Westalpen.

Paar jaar geleden met sneeuwval naar Valloire gereden. Geen chaos, maar wel absoluut sneeuwkettingen nodig op de Col du Télégraphe. Daar werd verkeer om en om naar boven danwel naar beneden doorgelaten, in blokken van ongeveer een uur. Moesten dus ongeveer een uurtje wachten voordat we naar boven konden rijden, maar daardoor ook de mogelijkheid om rustig de kettingen om te doen. Al met al strak en prima geregeld. Op de foto onder aan de col de rij wachtende auto’s om naar boven te mogen rijden.

null

*bericht bewerkt door paolie op 03 mrt 2023 16:05

Oeps, dat zat even verkeerd in mijn hoofd, dank haha.

Oh dat klinkt wel heel goed. Ik maak me ook wel wat zorgen om die Col idd. Ik heb een keer een pittig ongeluk gehad met een taxichauffeur in Chamrousse toen het onwijs sneeuwde, we zijn toen gana glijden en tegen een wal aan geklapt met 30 kmpu. Sturen, remmen, niks gebeurde er. Was een ervaren chauffeur, sneeuwkettingen om etc. Dus misschien dat ik daarom wat voorzichtig ben :P

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Doorrijden. Kettingen op als het nodig is. Gaat het dan nog niet: onderkomen zoeken. Gaat dat ook niet: zetel plat en een dutje doen. 😊

Bla, bla, bla.

Over 2 weken kan het net zo goed weer 20 graden zijn

Reactie van @paolie zegt alles : de organisatie over de Télégraphe is heel goed geregeld. Naast het feit dat ze héél goed sneeuwvrij ( toch zo goed als ) kunnen houden, raak je er niet door zonder kettingen wat problemen midden op de bergweg vermijdt.Tot voor enkele jaren had je hier en daar een Parisien die van zijn *** stond te geven omdat hij de berg niet op mocht op z’n zomerbandjes zonder kettingen maar met de gewijzigde regelgeving is dat ook van de baan.

Ik zou er niet mee inzitten. Je gaat misschien een uurtje later zijn op je bestemming maar that’s all.

@VDG_1979 toen wel een vloekende Parisien gezien die blijkbaar voor het eerst van z’n leven sneeuwkettingen in z’n handen had en werkelijk geen idee had wat hij ermee aan moest😅

Reactie van @paolie zegt alles : de organisatie over de Télégraphe is heel goed geregeld. Naast het feit dat ze héél goed sneeuwvrij ( toch zo goed als ) kunnen houden, raak je er niet door zonder kettingen wat problemen midden op de bergweg vermijdt.Tot voor enkele jaren had je hier en daar een Parisien die van zijn *** stond te geven omdat hij de berg niet op mocht op z’n zomerbandjes zonder kettingen maar met de gewijzigde regelgeving is dat ook van de baan.

Ik zou er niet mee inzitten. Je gaat misschien een uurtje later zijn op je bestemming maar that’s all.

VDG_1979 op 03 mrt 2023 17:29

Ja heel fijn om dat te weten. We hebben er toch voor gekozen om toch de dag ervoor te vertrekken, of het nou gaat sneeuwen of niet. Dus dan komen we met een beetje mazzel mooi in de middag aan, kunnen we rustig ons ding doen :)

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Een van de belangrijkste, OP TIJD TANKEN !!

Een van de belangrijkste, OP TIJD TANKEN !!

GeJe op 03 mrt 2023 18:28

Je hebt ervaring met een lege tank begrijp ik? 😅

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

De eerste dump is alweer twijfelachtig geworden. Dinsdag kan de neerslag als sneeuw beginnen maar al snel stijgt de sneeuwgrens naar 2000 meter. In het ensemble zijn nog wat leden die de kou zuidelijker laten uitkomen maar de operationele runs komen met een scherp koufront dat ten noorden van de Franse Alpen komt te liggen vanaf woensdag. Voor sneeuwval kun je beter in Winterberg zitten. temperatuur 1500m woensdag (ECMWF):

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 03 mrt 2023 20:13

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Een van de belangrijkste, OP TIJD TANKEN !!

GeJe op 03 mrt 2023 18:28

Je hebt ervaring met een lege tank begrijp ik? 😅

Jools op 03 mrt 2023 19:47

Nee hoor ik niet, maar jij stuurt zo’n angstig berichtje, ik denk je een serieuze tip te geven.

@Krisweer EC en GFS liggen nog wel wat uit elkaar dus. GFS geeft nu zelfs 3 meter de komende 2 weken :P Dat lijkt me iets teveel van het goede, het is echt afwachten tot hoever de polarkou inzakt.
@GeJe hahahaha dat komt wel goed :P

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Plaats een reactie