Galibier Thabor of Grand Massif

Dit onderwerp gaat over de bestemming Galibier Thabor

Hey allen,

Ik ga half maar met 2 vrienden een paar dagen skiën, maar we kunnen niet goed kiezen tussen Flaine of Valloire.
We hebben 2 vergelijkbare verblijven op het oog rond dezelfde prijs.
Valloire lijkt me een leuker dorp, maar Grand massif een fijner skigebied?

2 van ons hebben nog maar 1 a 2 jaar ski ervaring, dus we zijn nog niet zo gevorderd.

Iemand tips of 1 van deze 2 gebieden duidelijk beter is?

Alvast bedankt.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 09 feb 2023 14:44

Hier groot Valloire fan! Ook voor de minder ervaren skiërs is dit een mooi gebied waarbij je veel meters kunt maken. Valloire is een gezellig dorp, waar je voor €380.- voor een appartement, skipas en skihuur betaald, wat het natuurlijk wel nog aantrekkelijker maakt.
Ik zie dat Le Grand Massif ook heel veel blauw heeft, dat zijn veelal wat korte pistes. Dat heb je in Valloire niet, maar daar heb je meer lange blauwe afdalingen.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ik zou ook eerder naar Valloire gaan, Flaine vind ik persoonlijk niet zo’n aantrekkelijk dorp qua uiterlijk. En Valloire-Valmeinier vind ik een leuk en gevariëerd gebied voor verscheidene nieveau’s.

Ook ik zou naar Valloire gaan. Gebaseerd op eigen ervaring, niet van horen-zeggen.

Het skigebied van Valloire heeft minder kilometers piste, maar de kwaliteit vind ik beter dan Grand Massif. Vooral omdat de pistes langer zijn en meer hoogteverschil. Bovendien ligt Galibier gemiddeld hoger (veel boven 2000), en dat zie je terug in de sneeuwkwaliteit.

Samoens is een leuk dorp, maar ligt nogal laag, dus grote kans op groene omgeving. En daardoor minder wintersport sfeer. De rest van het gebied zijn geen echte oorspronkelijke dorpen, hoewel 1100 geen massale hoogbouw is zoals Flaine.

Valloire aan de andere kant, is echt een heel leuk oud oorspronkelijk dorp waar 12 maanden per jaar mensen wonen. Maar het ligt hoog genoeg zodat je niet over een kunstsneeuw lint naar beneden skiet.

The older I get, the better I was

Ik dacht dat Valloire een achterlijk boerendorp was met verouderde liften, obscene skipasprijzen, weinig sneeuwkanonnen, druk, ongezellige en dure restaurantjes en helemaal niet sneeuwzeker.

Ik zou naar Le Grand Massif gaan…

Ik dacht dat Valloire een achterlijk boerendorp was met verouderde liften, obscene skipasprijzen, weinig sneeuwkanonnen, druk, ongezellige en dure restaurantjes en helemaal niet sneeuwzeker.

Ik zou naar Le Grand Massif gaan…

King_of_the_Wedge op 09 feb 2023 13:57

Oh ja dat is ook zo, we moeten onwetende niet wijzer maken dan ze zijn…

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Beide gebieden zijn top, ook als je wat minder ervaring hebt. Als je meer uitdaging zoekt, dan vind ik Grand Massif geschikter. Ook vind je er speelse pistes als Fred en Serpentine, en wat snelle (lanceer-)sleepliften.

4 maart gaan we voor de eerste keer naar Galibier, heel benieuwd. Paar jaar geleden naar Le Grand Massif geweest. Was destijds erg benieuwd naar het gebied. Van het dorp Flaine wist ik dat het niet de schoonheidsprijs zou winnen, maar heb me daar bijzonderlijk vermaakt. Mijn vriendin en ik gingen in de 3e week van maart. En ondanks dat het wat later in het seizoen was, lag er meer dan genoeg sneeuw. We hebben die week ontzettend goed weer gehad, veelal blue bird days en 2 dump-dagen… heerlijk. Vlakbij Flaine, zo’n 100 meter de piste op, zit een tentje genaamd La Pente a Jules. Echt een super toffe tent, waar een DJ vaak wat plaatjes draait. Het is zeker geen feestbedoeling, maar wel erg lekker om in het zonnetje te zitten met wat achtergrondmuziek. Die tent heeft zeker een flinke bijdrage geleverd aan onze topweek. Het gebied is ook top. Je kunt leuke tochten maken met pistes die zich veelal tussen de bomen begeven. Als ik een minpunt mag opnoemen is dat vele kilometers van het gebied zich in de kom rondom Flaine begeven. Persoonlijk hou ik daar iets minder van. Maar buiten dat, topgebied. Nu benieuwd naar wat Galibier te bieden heeft.

*bericht bewerkt door pimmeelhuysen op 20 feb 2023 19:36

https://www.wintersport.nl/forum/topic/528606

Hier kletsen we over het gebied :) Veel plezier alvast

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ik ben van plan om of naar Les Menuires te gaan of naar valloire, als je goed kijkt naar de skimap dan zie je dat dit skigebied linksonder 2 trage liften heeft en ook de retour lift is een trage lift, her en der staan ook nog trage liften en sleepliften maar over het algemeen staan er ook meer dan voldoende TSD liften die lekker vlot zijn en je overal heen kunnen brengen.
De paar keer trage lift (ook al haat ik ze) zou ik dan zeker voor lief nemen, als je de prijzen ziet al helemaal!
Volgend jaar als ik vast zit aan de carnavalsvakantie dan gaan we helemaal hoogstwaarschijnlijk naar dit gebied toe i.v.m. de prijzen.

Het enigste wat ik heel erg mis is dit gebied en wat ik op geen een foto of filmpje kan terugzien zijn de prachtige groene dennenbomen die warmte en sfeer geven, zeker als het gesneeuwd heeft!
Ik zie alleen maar kale bomen in heel het gebied…maar dat is dan ook het enigste wat ik zo zonder er ooit geweest te zijn kan zien en opnoemen als minpuntje

Die grote volle dennenbomen zijn er wel degelijk. Piste Armera bijvoorbeeld loopt prachtig door de dennenbossen (filmpjes gewoon te vinden op internet). Ook de dalafdalingen aan de Sétaz-kant lopen prachtig door de bossen.
Overigens kunnen kale dennenbomen (lariksen) ook heel sfeervol zijn. Die vind je vooral in de zuidelijke Alpen (Serre Chevalier, Vars/Risoul, Via Lattea etc) en kunnen sprookjesachtig mooi zijn.

Armera piste, inderdaad landschappelijk 1 van de mooiste pistes die ik ken (30+ jaar op de sneeuw)

The older I get, the better I was

De Armera is een van de mooiste pistes daar idd. Zeker omdat ie ook soms zo lekker breed is.
Maar welke ook prachtig zijn, zijn idd de afdalingen vanaf de Setaz.De JB Grange/Silene is echt heel mooi, maar eigenlijk zijn alle afdalingen aan die kant mooi.
Hier even een overzicht van de pistes op mijn filmpje:
0.24 sec: Blanchon. Rood
0.42 sec: Selles. Blauw
1.02 sec: Aigle. Rood (kan ook als blauw)
1.23. Lutins (of de Selles) Blauw
1.31 sec: Carline (Valmeinier), Rood
1.51 sec: Coterieux, zwart
2.05 sec: Verbindingslift Armera. Attractie op zich.
2.42: Olympique, zwart
3.00 sec: Armera begin, blauw
3.05 sec: Armera halverwege.
3.13 sec: Top crey du quart, uitstap naar rechts uit brive 2. Blauw. Drukste deel van het gebied, maar dat is echt alleen dit stuk.
3.18 sec: Selles begin, blauw.
3.27 sec: Gentiane, rood
4.01 sec: Montisott lift, snelle maar rustigste lift van dit gedeelte.
4.43 sec: Rose, rood.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Plaats een reactie