Valloire-Valmeinier gebied, wie is er (geweest) dit jaar of gaat nog?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valloire

@jwgroeneveld was dat niet heel koud? :P

Weet iemand of er ook een digitale pistekaart te vinden is? Waar je kunt zien welke pistes wel en niet open zijn?

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

@jwgroeneveld was dat niet heel koud? :P

Weet iemand of er ook een digitale pistekaart te vinden is? Waar je kunt zien welke pistes wel en niet open zijn?

Jools op 13 jan 2023 11:45 [https://www.valmeinier.com/nl/pratique/pistekaart/](https://www.valmeinier.com/nl/pratique/pistekaart/ "https://www.valmeinier.com/nl/pratique/pistekaart/")

https://www.valmeinier.com/nl/pratique/pistekaart/

*bericht bewerkt door KrisWeer op 13 jan 2023 12:37

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

@jwgroeneveld was dat niet heel koud? :P

Weet iemand of er ook een digitale pistekaart te vinden is? Waar je kunt zien welke pistes wel en niet open zijn?

Jools op 13 jan 2023 11:45

http://live.skiplan.com/moduleweb/2.0/live.php?resort=valmei…

Hoe was het er afgelopen jaar in de kerstvakantie qua sneeuw (kon er nog geskied worden, hoe waren de pistes) en drukte? Ik hoor graag! Dank!

Ben er met ons gezin in de 1e week van januari geweest. Gezien het gebrek aan sneeuw en de hoge temperaturen die periode in Europa, wisten ze hier de pistes nog prima te prepareren. We hebben er ons prima vermaakt. Kinderen 's ochtends in leuke skiklasjes bij ESI. Wij gaan hier zeker nog een keer terug komen.

En tja, lekker en betaalbaar eten op de pistes in Frankrijk heb ik eigenlijk nog nooit ergens gedaan. Maar daar ligt ook niet mijn prioriteit tijdens de wintersport. In Valloire zit een prima bakker waar je lekkere broodjes kan halen en op de pistes heb je een aantal picknickplekjes. Prima!

Wij waren er in de tweede week van de kerstvakantie en het was heerlijk! De sneeuw was natuurlijk niet geweldig, maar van ‘grote groene soppige ellende’ was hier zeker geen sprake. We hebben heerlijk geskied op de sneeuw van begin december in het stralende zonnetje. De dal afdalingen waren kunstmatig open, maar die deed je niet voor je plezier. Maar alleen om terug te komen bij je accommodatie. Ik vond het vrij druk, maar ik ben dan ook erg verwend omdat we doorgaans buiten de vakanties gaan. Wat je merkte is dat de groene en blauwe pistes redelijk druk waren vanwege de wat mindere omstandigheden, maar dat de rode pistes mooi rustig bleven. We hebben ook heerlijk met de hond kunnen wandelen in het dal (verderdoor richting de Galibier pas). Zelfs daar was het nog wit (van oudere sneeuw). Valloire zelf was gezellig en sfeervol.

sneeuw witje en de 7 bergen

Juist in dit gebied kun je prima eten in de pisterestaurants, voor hele schappelijke prijzen. Tip: vrijwel ieder pisterestaurant heeft een voordelige en bijna altijd lekkere dagschotel (plat du jour)!

Hoe was het er afgelopen jaar in de kerstvakantie qua sneeuw (kon er nog geskied worden, hoe waren de pistes) en drukte? Ik hoor graag! Dank!

Claire op 13 jan 2023 13:58

Kerstvakantie 2021-2022 lag er anderhalve meter sneeuw en waren alle pistes geopend. Echt druk, zoals in de bekende grote skigebieden, is het er nooit. Wachttijden bij liften zijn er eigenlijk niet.

Bedankt @krisweer en @sanaki, zijn iets meer dicht dan toen wij er waren, maar die Coterieux mis je niks aan. :P
Ik hoop dat de Edelweis nog eens open gaat, ben wel benieuwd naar de rode dalafdaling.

Ik had het er met mijn man over, wat mijn top 3 van favoriete pistes is. Ik denk dat dit m is:

  1. JB Grange/Silene. Echt wat een genot om vanaf te gaan. Stijl maar breed en mooi tussen de bomen. We waren toen helemaal alleen, en dat was absoluut een genietmoment. Denk de enige reden dat we m niet vaker hebben genomen is omdat ie zo in de schaduw ligt.
  2. Gentiane. Gewoon omdat ie zo lekker knalt. Echt een mooie brede piste die niet te stijl is maar wel uitdagend.
  3. Blanchon. Een speelse brede piste die de mogelijkheid geeft om heerlijk te knallen. Aansluiting naar de Mulot is wat pittiger, maar evengoed erg mooi en superrustig, want bijna niemand neemt deze afdaling.

Eens kijken of dat na maart nog verandert :P

*bericht bewerkt door Jools op 13 jan 2023 18:02

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ik ben er vorige winter geweest.
Valmeinier stond op mijn bucketlist, vrijwel alle grote(re) Franse gebieden gedaan.
Het gebied heeft me op talloze gebieden positief verrast. Valmeiner 1800 is een tekentafel dorp, maar dan wel met menselijke proporties en geen extreme hoogbouw (geen Brelin zoals in Les Menuires). De mensen wonen er 12 maanden per jaar, dus je wordt anders behandeld dan door de gemiddelde saisonnier. Zeer vriendelijk geprijsd, lekker eten en vriendelijke bediening. En zelfs in drukste week van het jaar, rustig in de lift en ruimte op de piste. Meestal 2-6 stoeltjes, maximaal 10 minuten op zondag.
Plus: de autoroute naar Maurienne is een stuk rustiger dan die naar Albertville. Scheelt echt enorm.

Mijn favoriete pistes:

  1. Melezes, de zwarte piste direct onder de Setaz gondel van Valloire. Leker steil, breed, rustig, tussen de bossen, lekker voluit carven op een steile piste geef enorme G krachten
  2. Carline, de rode van Sandoniere. Mooi steil stuk om je GPS te testen, met ruime uitloop, dus nog redelijk veilig ook.
  3. Armere, de blauwe over de bergrug Crey du quart. Landschappelijk en qua uitzicht fenomenaal, kilometers lang door de natuur zonder een lift of andere piste in zicht.
    null
The older I get, the better I was

Oh ja de Armera is ook heeeeel fijn. Daar verloor ik mezelf even in de omgeving, was mn hele groep kwijt :P
Jammer dat ie nu nog dicht is, hopelijk gaat ie nog open.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

De 2 zwarte en de rode vanaf de grand plateau zijn ook heerlijk. Bij alle 3 kan je gewoon in 1x bijna 1000 hoogtemeters doen. Het voordeel is dat ze ook erg rustig zijn, alleen de 2 richting Valloire worden halverwege drukker. Het nadeel is wel dat je eerst een eind in een pittige sleper hangt.

Born to Ride

De 2 zwarte en de rode vanaf de grand plateau zijn ook heerlijk. Bij alle 3 kan je gewoon in 1x bijna 1000 hoogtemeters doen. Het voordeel is dat ze ook erg rustig zijn, alleen de 2 richting Valloire worden halverwege drukker. Het nadeel is wel dat je eerst een eind in een pittige sleper hangt.

Matthias123 op 13 jan 2023 18:47

Die sleepjeslift is idd wel pittig ja. Vooral lang en het laatste deel stijl. De Meregers was bij ons dicht, de coterieux heb ik dus wel gedaan maar nooit weer, dat is echt voor mij een stap te moeilijk :P

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

@jwgroeneveld was dat niet heel koud? :P

Weet iemand of er ook een digitale pistekaart te vinden is? Waar je kunt zien welke pistes wel en niet open zijn?

Jools op 13 jan 2023 11:45

Ja sommige nachten waren erg koud!!!

Dat zal @jwgroeneveld.
Wij hebben officieel geboekt. Wilde eerst wachten tot er last minute aanbiedingen kwamen, maar ik zag de beschikbare appartementen al wegvallen, dus ik durfde het niet aan. Nu zitten we nog voor €430.- aan de piste, vrijwel onder de Cret de la brive. We moeten alleen een klein stukje bergop lopen als we lopend naar het appartement willen, maar dat kan ook met een pendelbus.
Kosten zijn Appartement, skipas, skihuur en globale reiskosten. Komt nog eten en drinken bij, sneeuwkettingenhuur, dakdragerhuur en tol. Maar dat is dus best wel een goede prijs dacht ik zo :D

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Dat zal @jwgroeneveld.
Wij hebben officieel geboekt. Wilde eerst wachten tot er last minute aanbiedingen kwamen, maar ik zag de beschikbare appartementen al wegvallen, dus ik durfde het niet aan. Nu zitten we nog voor €430.- aan de piste, vrijwel onder de Cret de la brive. We moeten alleen een klein stukje bergop lopen als we lopend naar het appartement willen, maar dat kan ook met een pendelbus.
Kosten zijn Appartement, skipas, skihuur en globale reiskosten. Komt nog eten en drinken bij, sneeuwkettingenhuur, dakdragerhuur en tol. Maar dat is dus best wel een goede prijs dacht ik zo :D

Jools op 15 jan 2023 22:17

TOP!!! Veel plezier!

@jwgroeneveld was dat niet heel koud? :P

Weet iemand of er ook een digitale pistekaart te vinden is? Waar je kunt zien welke pistes wel en niet open zijn?

Jools op 13 jan 2023 11:45

In de app van het skigebied kan je realtime zien wat er open is.

Carnavalsvakantie vorig jaar was bijzonder rustig, opde wisselslag hebben we Val Thorens meegepakt en zelfs daar was het ongelofelijk rustig. Vermoed dat het beeld wat vertekend was door de coronacrisis.

Ja ik heb nu de virtuele pistekaart, daar is het ook op te zien, zelfs als ze s’ avonds dicht gaan :P

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ik vind Valloire zwaar overroepen. Voor mij het slechtste gebied in Frankrijk. Moeilijk bereikbaar, druk, geen pistepreparatie, oude en trage liften, veel te duur, smakeloze gerechten in de hoogterestaurants en zeker niet sfeervol! Ik snap mezelf niet dat ik er telkens terug kom…

Ik vind Valloire zwaar overroepen. Voor mij het slechtste gebied in Frankrijk. Moeilijk bereikbaar, druk, geen pistepreparatie, oude en trage liften, veel te duur, smakeloze gerechten in de hoogterestaurants en zeker niet sfeervol! Ik snap mezelf niet dat ik er telkens terug kom…

VDG_1979 op 17 jan 2023 08:57

Geen pistepreparatie? Ik weet niet hoor, maar ik vond de pistes er elke keer als een biljardlaken bij liggen. Of is dit een soort anti-post om mensen er weg te houden? :P :P

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ik vind Valloire zwaar overroepen. Voor mij het slechtste gebied in Frankrijk. Moeilijk bereikbaar, druk, geen pistepreparatie, oude en trage liften, veel te duur, smakeloze gerechten in de hoogterestaurants en zeker niet sfeervol! Ik snap mezelf niet dat ik er telkens terug kom…

VDG_1979 op 17 jan 2023 08:57

Geen pistepreparatie? Ik weet niet hoor, maar ik vond de pistes er elke keer als een biljardlaken bij liggen. Of is dit een soort anti-post om mensen er weg te houden? :P :P

Jools op 17 jan 2023 11:53

Sommige mensen vinden het moeilijk om sarcasme te zien ;)

Born to Ride

Ik vind Valloire zwaar overroepen. Voor mij het slechtste gebied in Frankrijk. Moeilijk bereikbaar, druk, geen pistepreparatie, oude en trage liften, veel te duur, smakeloze gerechten in de hoogterestaurants en zeker niet sfeervol! Ik snap mezelf niet dat ik er telkens terug kom…

VDG_1979 op 17 jan 2023 08:57

Geen pistepreparatie? Ik weet niet hoor, maar ik vond de pistes er elke keer als een biljardlaken bij liggen. Of is dit een soort anti-post om mensen er weg te houden? :P :P

Jools op 17 jan 2023 11:53 [@Jools](/profiel/jools) : iedereen is vol lof dus lokken ze anderen naar Valloire. Dat moeten we idd vermijden 🤐…

Ja nee ok, ja dan zou ik ook zeker weg blijven uit dit gebied. Waardeloos!
(mensen nemen mij vast niet meer serieus nu)

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Kijk, hier kun je wel zien hoe waardeloos het gebied is…

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Ben er met ons gezin in de 1e week van januari geweest. Gezien het gebrek aan sneeuw en de hoge temperaturen die periode in Europa, wisten ze hier de pistes nog prima te prepareren. We hebben er ons prima vermaakt. Kinderen 's ochtends in leuke skiklasjes bij ESI. Wij gaan hier zeker nog een keer terug komen.

Balboa op 13 jan 2023 14:19

Hoe kregen ze dat voor elkaar? Sneeuwkanonnen of toch natuurlijke sneeuw?

Ik vraag me af hoe beginnersvriendelijk dit gebied is. Als ik de pistekaart bekijk, kan ik overal komen als beginner, met blauwe en zelfs behoorlijk wat groene pistes, op elke bergkam is er een degelijke groene afdaling (Lauzes-Chardons-Epilobes, Escargot, Myosotis) en even op de tanden bijten op de blauwe en zowat elke uithoek van het gebied is bereikbaar voor mij (enkel de Sandondiere lift zou ik moeten mijden als de pest).

Dat is natuurlijk alleen maar zo indien blauw ook echt blauw is. In Portes du Soleil heb ik toch af en toe eens een imho “paarse” piste tegen gekomen, die voor mijn part rood had mogen zijn. Dus: hoe makkelijk zijn de blauwe pistes?

Blauw vind ik hier wel echt blauw. De dalafalingen zijn wel wat smal, maar echt niet moeilijk. Er zit op de dalafdaling Lutins 1 stijl stukje maar daar kun je ook een soort van omheen zeg maar. Dus dat is prima te doen. De blauwe Soldanelle is erg breed en vriendelijk. Dus ja, het gebied is heel beginnersvriendelijk!

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Op de combe zag ik wel veel beginners het erg moeilijk hebben en die zou op veel plaatsen gewoon rood zijn, maar is blauw ingetekend omdat het de belangrijkste verbindingspiste is. Ook de armera heeft 1 passage die voor beginners pittig is en zeker in Oostenrijk gewoon echt rood zou zijn. Een 3e verbinding tussen valloire en valmeinier is over de combe orsiere, maar daar moet je een lange pittige sleeplift voor nemen.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 23 jan 2023 18:13

Born to Ride

Over het algemeen zijn de kleuren correct aangegeven. Voor mij persoonlijk is de connectie Valloire - Valmeinier wat moeilijker. De Combe Orsières, Combe en Pierre du Midi zijn eigenlijk rode pistes ( Pierre du Midi wordt ook zo aangegeven ter plaatse - pas pour débutants ). Dit is echter opgelost als de Arméra open is. Dit is een top piste met slechts één - kort - moeilijk stuk!

Oh ok, bedankt. Vind ik minder natuurlijk, maar het is wat het is. Toch maar beter leren skiën dus.

Dat stuk armera is vooral in de middag steeds lastiger doordat het vol op het zuiden ligt en dus snel wat zachter word waardoor het stevig op hopen geskied word.

Born to Ride

Plaats een reactie