Valloire-Valmeinier gebied, wie is er (geweest) dit jaar of gaat nog?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valloire

Wij willen graag half maart gaan skien bij Valloire. Wij zijn beginners en zullen voornamelijk voor de blauwe pistes gaan, zijn die half Maart ook nog goed te doen qua sneeuw? Hoor graag jullie ervaringen.

Dat ligt er helemaal aan wat de rest van de winter gaat doen, hogerop gaat het sowieso prima zijn. Wij zaten er 2 jaar geleden eind maart en toen waren de laagste pistes vrij dun, maar nog wel open. 7 jaar geleden zaten wij er ook eind maart, toen lag er zelf in het dal nog een enorm dik pak sneeuw en waren alle pistes nog super goed.

Born to Ride

Wij willen graag half maart gaan skien bij Valloire. Wij zijn beginners en zullen voornamelijk voor de blauwe pistes gaan, zijn die half Maart ook nog goed te doen qua sneeuw? Hoor graag jullie ervaringen.

rvddonk op 29 jan 2024 11:41

Ik ben geweest in december en kan hier dus niets over zeggen, maar 70% van de pistes ligt boven de 2000m. Dat biedt geen garanties maar je zal toch beter af zijn dan in een gebied als pakweg de Vogezen of zelfs Portes du Soleil.

Over die blauwe pistes als beginner. Ik ben ook beginner (was 2e week skiën ooit) en ik moet toch zeggen dat sommige van die blauwe pistes behoorlijk pittig zijn, vooral naar Valmeinier toe. Pierre du Midi ben ik een paar keer op mijn bek gegaan, die is in mijn ogen donkerrood, net als de Combe. Combe Orsière is goed te doen als je op smalle pistes goed weg kan IN DE OCHTEND. Ze kleuren die volgens mij blauw in omdat het de verbinding is naar Valmeinier en de Armera en Grapil zijn meestal toe en die heb ik dus niet gedaan.
De niet-verbindings blauwe pistes zijn opmerkelijk makkelijker. Op de Selles moet je oppassen dat je niet in de kant sukkelt wegens indommelen, gelukkig is het landschap zo prachtig dat dit niet snel zal gebeuren. Niet gedaan, maar ik vraag me zelfs af of de rode Praz Violette niet makkelijker is om Valmeinier te bereiken (maar dan moet de Armera wel open zijn want anders moet je over die verdomde Pierre du Midi).

Maar eerlijk gezegd denk ik dat, als de sneeuw is zoals ik lees dat hij nu is, dat je uit je hoofd moet zetten om als beginner over te steken naar Valmeinier, alles hangt af van de toestand van de Combe Orsiere en die neem je best zo vroeg mogelijk.

De pierre du midi werd ons vorig jaar afgeraden door een paar Nederlanders in de lift. Ze hadden daar meerdere zware ongelukken zien gebeuren. Nu was bij ons de sneeuwkwaliteit ook om te janken omdat het zo ontzettend warm was toen (18 graden op 2000 mter in de zon), dus dat was sowieso heel uitdagend skiën.
De Combe is een heel klein stukje rood vind ik, maar idd wel lastig. De Goulet is ook donkerrood, ik snap ook niet dat ze die blauw hebben gegeven. Het stuk waar de Stade uit komt is echt heel stijl. Ook het bovenste stuk van de primevere is pittig, zeker donkerblauw. De blauwe Setaz is bijvoorbeeld prachtig, evenals de Sellez met het geweldig mooie uitzicht! De primevere is ook prachtig. Er zijn dus zeker wel genoeg opties. Maar sommige zijn dus wat uitdagender :P

*bericht bewerkt door Jools op 29 jan 2024 15:08

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Dat stuk onder de Moneul lift van de Combe is alleszins dieprood in mijn ogen. De Primevere vond ik goed te doen, ik heb enkel niet het bovenste bovenste stuk gedaan, omdat je daarvoor die ruggengraatbrekende kutlift Grand Plateau voor moet nemen, maar zodra die samen komt met de Crocus is die toch goed te doen? Juist dat stukje net voor de samenkomst met de Selles is wel even wat stijl en ja, daar ben ik ook gevallen de eerste keer. Maar daarna niet meer.

Ja dat stukje Combe bedoel ik ook. Dat is smal en wat stijl. Maar dat vind ik vooral van het eerste stukje daar. Dat is echt dieprood. Maar dat is echt iets van 50 meter ofzo.
Je kunt ook bij dat eerste stuk van de primevere komen vanaf de Brive2. Dat is waar je normaal met de Crocus de bocht om gaat, maar dan ski je rechtdoor.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Je bedoelt dan niet het bovenste bovenste stuk van de Primevere want dat is echt alleen maar met de Grand Plateau lift te bereiken. Ik ben gevallen net in de laatste bocht voor je samen komt met de Selles, waarschijnlijk bedoel je dat stukje.

Ja ik weet 100% zeker de primevere, we zijn zeg maar hier langs gegaan, via het roze. Ziet er gek uit op deze map, alsof het helemaal omhoog gaat, maar dat herinner ik me niet zo.

null

*bericht bewerkt door Jools op 29 jan 2024 17:07

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

dubbel

*bericht bewerkt door Jools op 29 jan 2024 17:07

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Beste mensen, het is steil. Niet stijl.

Ja ik weet 100% zeker de primevere, we zijn zeg maar hier langs gegaan, via het roze. Ziet er gek uit op deze map, alsof het helemaal omhoog gaat, maar dat herinner ik me niet zo.

null

Jools op 29 jan 2024 17:06

Zo deed ik ook de Primevere, maar die start nog een klein stukje hoger dan waar die samen komt met de Crocus (of toch dat verbindingsstuk). Ik heb maar eenmaal de GP kutlift gepakt, om de Combe Orsiere te nemen (enige mogelijkheid), dus dat hele kleine stukje Primevere nooit gedaan. Op het profiel is dat redelijk normaal, waarschijnlijk bedoel je dat rode stuk op het profiel, dat stuk waar ik op mijn smoel gegaan ben ;-)

null

Beste mensen, het is steil. Niet stijl.

DrPhil op 29 jan 2024 17:08

Tenzij je natuurlijk de helikopter neemt. Dan ga je in stijl ;)

Beste mensen, het is steil. Niet stijl.

DrPhil op 29 jan 2024 17:08

Tenzij je natuurlijk de helikopter neemt. Dan ga je in stijl ;)

paolie op 29 jan 2024 18:04

Alles is beter dan die Grand Plateau lift. Sign me up.

Beste mensen, het is steil. Niet stijl.

DrPhil op 29 jan 2024 17:08

Tenzij je natuurlijk de helikopter neemt. Dan ga je in stijl ;)

paolie op 29 jan 2024 18:04

Alles is beter dan die Grand Plateau lift. Sign me up.

Domie op 29 jan 2024 18:05

Ik snap echt niet dat dat nog altijd geen stoeltjeslift is, dat zou zo’n geweldige verbetering voor het gebied zijn. Het enige wat ik me kan bedenken is dat de top te windgevoelig is.

Born to Ride

Ik heb te weinig technische kaas gegeten om daar een oordeel over te vellen. Ik heb wel op skiresort.fr gelezen dat ze in 2024 deze zouden vervangen door een gefixeerde stoeltjeslift van 4. Lijkt me vreemd om geen koppelbare te gebruiken…

Ik heb te weinig technische kaas gegeten om daar een oordeel over te vellen. Ik heb wel op skiresort.fr gelezen dat ze in 2024 deze zouden vervangen door een gefixeerde stoeltjeslift van 4. Lijkt me vreemd om geen koppelbare te gebruiken…

Domie op 29 jan 2024 19:27

Volgens mij zeggen ze al 100 jaar dat die lift vervangen gaat worden. GP kutlift vind ik wel een mooie benaming trouwens :P
En normaal ben ik de taalpurist, dit doet me pijn. Maar ik ga dan maar af in stijl.

*bericht bewerkt door Jools op 29 jan 2024 19:47

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Och. Ik maakte deze keer geen dt-fout in een zelfstandig naamwoord. Ik ben dus al blij.

On topic: in theorie zijn Valloire en Valmeinier aaneengesloten, maar het quasi permanent gesloten zijn van Arméra en Grapil, de moeilijke verbindingspistes en de kutlift om de makkelijkste te kunnen bereiken (Combe Orsiere) maakt dat deze gebieden eigenlijk toch vrij geïsoleerd liggen. Dat is jammer voor wie in Valmeinier zit, dat is toch wel kleiner en je zit daar volgens mij in de praktijk alleen maar op de wand van de Gros Crey. En dan die trage Armera lift als verbinding… Het hoeft geen Vanoise Express te zijn, maar een beetje meer ambitie mag wel. Die Armera lift mag onmiddellijk achter de GP vervangen worden.

*bericht bewerkt door Domie op 29 jan 2024 20:10

Apart. Twee keer in dit gebied geweest en beide keren waren Arméra en Grapil gewoon open. En wat is er precies kut aan de GP kutlift? Zelfs mijn kinderen van 7 en 9 hadden er geen enkel probleem mee. Of leren jullie tegenwoordig geen sleepliften meer nemen op ski/snowboardles? ;)

Je eigen ervaring is natuurlijk een enorme bias, paolie. Dat geldt natuurlijk voor ons beiden.

Doch screenshot van paar seconden geleden:

null

Je eigen ervaring is natuurlijk een enorme bias, paolie. Dat geldt natuurlijk voor ons beiden.

Doch screenshot van paar seconden geleden:

null

Domie op 29 jan 2024 20:39

Ja, zag het al dat ze nu dicht zijn. Maar dat is dus zeker niet quasi-altijd het geval

Heb je daar officiële statistieken van?

Ik heb te weinig technische kaas gegeten om daar een oordeel over te vellen. Ik heb wel op skiresort.fr gelezen dat ze in 2024 deze zouden vervangen door een gefixeerde stoeltjeslift van 4. Lijkt me vreemd om geen koppelbare te gebruiken…

Domie op 29 jan 2024 19:27

Volgens mij zeggen ze al 100 jaar dat die lift vervangen gaat worden. GP kutlift vind ik wel een mooie benaming trouwens :P
En normaal ben ik de taalpurist, dit doet me pijn. Maar ik ga dan maar af in stijl.

De oude Montissot lift (gefixeerde 4-tje) schijnt nog ergens in de opslag te liggen en wordt al jaren genoemd als vervanging voor de Grand Plateau sleeplift.

Jools op 29 jan 2024 19:47

Och. Ik maakte deze keer geen dt-fout in een zelfstandig naamwoord. Ik ben dus al blij.

On topic: in theorie zijn Valloire en Valmeinier aaneengesloten, maar het quasi permanent gesloten zijn van Arméra en Grapil, de moeilijke verbindingspistes en de kutlift om de makkelijkste te kunnen bereiken (Combe Orsiere) maakt dat deze gebieden eigenlijk toch vrij geïsoleerd liggen. Dat is jammer voor wie in Valmeinier zit, dat is toch wel kleiner en je zit daar volgens mij in de praktijk alleen maar op de wand van de Gros Crey. En dan die trage Armera lift als verbinding… Het hoeft geen Vanoise Express te zijn, maar een beetje meer ambitie mag wel. Die Armera lift mag onmiddellijk achter de GP vervangen worden.

Afgelopen week in Valmeinier (chalet bij 1800) dit niet zo geïsoleerd ervaren. Meestal van Valmeinier naar Vallloire via de blauwe Neuvache (onze warming-up), en dan via de Girodière-lift naar de Grandes Drozes.

Terug meestal de Pierre du Midi (“deconseille aux debutants”, aldus de plaatselijke aanwijzing).
's Ochtends keihard, begin vd middag door het zonnetje een smeuiger toplaagje, en eind vd dag flink afgeschraapt, is mijn ervaring. Op die P. du Midi wel behoedzaame skiërs en snowboarders, én voldoende vlakke tussenpunten om even op adem te komen.

Domie op 29 jan 2024 20:09

Ik heb te weinig technische kaas gegeten om daar een oordeel over te vellen. Ik heb wel op skiresort.fr gelezen dat ze in 2024 deze zouden vervangen door een gefixeerde stoeltjeslift van 4. Lijkt me vreemd om geen koppelbare te gebruiken…

Domie op 29 jan 2024 19:27

Volgens mij zeggen ze al 100 jaar dat die lift vervangen gaat worden. GP kutlift vind ik wel een mooie benaming trouwens :P
En normaal ben ik de taalpurist, dit doet me pijn. Maar ik ga dan maar af in stijl.

De oude Montissot lift (gefixeerde 4-tje) schijnt nog ergens in de opslag te liggen en wordt al jaren genoemd als vervanging voor de Grand Plateau sleeplift.

Jools op 29 jan 2024 19:47
geejee op 30 jan 2024 21:30

Dat zou ik al een mooie oplossing vinden. 👍

Och. Ik maakte deze keer geen dt-fout in een zelfstandig naamwoord. Ik ben dus al blij.

On topic: in theorie zijn Valloire en Valmeinier aaneengesloten, maar het quasi permanent gesloten zijn van Arméra en Grapil, de moeilijke verbindingspistes en de kutlift om de makkelijkste te kunnen bereiken (Combe Orsiere) maakt dat deze gebieden eigenlijk toch vrij geïsoleerd liggen. Dat is jammer voor wie in Valmeinier zit, dat is toch wel kleiner en je zit daar volgens mij in de praktijk alleen maar op de wand van de Gros Crey. En dan die trage Armera lift als verbinding… Het hoeft geen Vanoise Express te zijn, maar een beetje meer ambitie mag wel. Die Armera lift mag onmiddellijk achter de GP vervangen worden.

Afgelopen week in Valmeinier (chalet bij 1800) dit niet zo geïsoleerd ervaren. Meestal van Valmeinier naar Vallloire via de blauwe Neuvache (onze warming-up), en dan via de Girodière-lift naar de Grandes Drozes.

Terug meestal de Pierre du Midi (“deconseille aux debutants”, aldus de plaatselijke aanwijzing).
's Ochtends keihard, begin vd middag door het zonnetje een smeuiger toplaagje, en eind vd dag flink afgeschraapt, is mijn ervaring. Op die P. du Midi wel behoedzaame skiërs en snowboarders, én voldoende vlakke tussenpunten om even op adem te komen.

Domie op 29 jan 2024 20:09
geejee op 30 jan 2024 21:41

Waarschijnlijk omdat je beter kan skiën dan ik. Voorlopig althans 😎

Och. Ik maakte deze keer geen dt-fout in een zelfstandig naamwoord. Ik ben dus al blij.

On topic: in theorie zijn Valloire en Valmeinier aaneengesloten, maar het quasi permanent gesloten zijn van Arméra en Grapil, de moeilijke verbindingspistes en de kutlift om de makkelijkste te kunnen bereiken (Combe Orsiere) maakt dat deze gebieden eigenlijk toch vrij geïsoleerd liggen. Dat is jammer voor wie in Valmeinier zit, dat is toch wel kleiner en je zit daar volgens mij in de praktijk alleen maar op de wand van de Gros Crey. En dan die trage Armera lift als verbinding… Het hoeft geen Vanoise Express te zijn, maar een beetje meer ambitie mag wel. Die Armera lift mag onmiddellijk achter de GP vervangen worden.

Afgelopen week in Valmeinier (chalet bij 1800) dit niet zo geïsoleerd ervaren. Meestal van Valmeinier naar Vallloire via de blauwe Neuvache (onze warming-up), en dan via de Girodière-lift naar de Grandes Drozes.

Terug meestal de Pierre du Midi (“deconseille aux debutants”, aldus de plaatselijke aanwijzing).
's Ochtends keihard, begin vd middag door het zonnetje een smeuiger toplaagje, en eind vd dag flink afgeschraapt, is mijn ervaring. Op die P. du Midi wel behoedzaame skiërs en snowboarders, én voldoende vlakke tussenpunten om even op adem te komen.

Domie op 29 jan 2024 20:09
geejee op 30 jan 2024 21:41

Waarschijnlijk omdat je beter kan skiën dan ik. Voorlopig althans 😎

Domie op 30 jan 2024 22:08

Snowboarden, om precies te zijn 😎😎

De ECMWF voorspelling van vandaag tm 18 februari.

Komende zondag moet het gaan gebeuren ;)

null

The older I get, the better I was

@Onnem : we gaan het live meemaken. Ik zit vanaf zaterdag in Valloire! Ik hoop dat het zicht redelijk blijft maar voor de rest : laat maar komen! Ze noemen het niet voor niks wintersport 🥶!

Ben ook heel benieuwd! Wij zijn er vanaf de 17e, eerste keer in Valloire. Zou mooi zijn als er nog een laagje valt:)

Armera is weer open! Het laagje sneeuw van dit weekend bleek dus voldoende :)
Als zelfs de Armera open is dan is dat toch wel een teken dat de omstandigheden meer dan prima zijn lijkt mij.

Iemand al in Valmeinier/Valloire momenteel?

Plaats een reactie