Sneeuw is heel slecht momenteel in Valmeinier

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valmeinier

Helaas is in één nacht de sneeuw kwaliteit erg achteruit gegaan in Valmeinier/ Valloire. Hoe is de sneeuw kwaliteit in Val Thorens momenteel???
Misschien kan ik dan vanuit Orelle daar gaan skiën. Weet jij dat @rogier?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 16 mrt 2022 17:22

De sneeuw is in de hele westalpen volledig ruk door Sahara zand. Dus het maakt niet uit waar je gaat skien.

Born to Ride

Ik vind de webcams van VT er niet slecht uit zien. Wel wat grauw en grijs door de bewolking. Maar zie weinig geel/Saharazand. https://www.valthorens.com/nl/prehome/webcams

De sneeuw is in de hele westalpen volledig ruk door Sahara zand. Dus het maakt niet uit waar je gaat skien.

Matthias123 op 15 mrt 2022 12:05

Is het daardoor in één nacht zo slecht geworden?

De sneeuw is in de hele westalpen volledig ruk door Sahara zand. Dus het maakt niet uit waar je gaat skien.

Matthias123 op 15 mrt 2022 12:05

Is het daardoor in één nacht zo slecht geworden?

jwgroeneveld op 15 mrt 2022 12:24

Ja het is alsof je op schuurpapier skiet, het glijd gewoon van geen meter, waarschijnlijk ziet het her en der ook licht geel.
@Geraertshoven als het op de wegcam zichbaar is, is het echt dramatisch en kan je beter de kroeg in gaan ipv skien. Een klein beetje, wat net licht gelige vlekken geeft op de piste en wat eigenlijk niet zichtbaar is op de webcam is al genoeg om de pistes flink te verpesten.

Born to Ride

Het is sahara-zand.
Dat is vanuit het zuidoosten als een enorme golf over de Pyreneen, en daarna de West Alpen geklotst.

Naar een ander gebied gaat je niet echt helpen.
Staat ook uitgebreid in het weerbericht, zie hier https://www.wintersport.nl/weblog/15/03/2022/veel-saharastof…

Hieronder een foto uit Baqueira Beret (Spaanse Pyreneen). Net zo beroerd.

null

null

*bericht bewerkt door Onnem op 15 mrt 2022 12:38

The older I get, the better I was

De sneeuw is in de hele westalpen volledig ruk door Sahara zand. Dus het maakt niet uit waar je gaat skien.

Matthias123 op 15 mrt 2022 12:05

Is het daardoor in één nacht zo slecht geworden?

jwgroeneveld op 15 mrt 2022 12:24

Ja het is alsof je op schuurpapier skiet, het glijd gewoon van geen meter, waarschijnlijk ziet het her en der ook licht geel.
@Geraertshoven als het op de wegcam zichbaar is, is het echt dramatisch en kan je beter de kroeg in gaan ipv skien. Een klein beetje, wat net licht gelige vlekken geeft op de piste en wat eigenlijk niet zichtbaar is op de webcam is al genoeg om de pistes flink te verpesten.

Matthias123 op 15 mrt 2022 12:34

Ik snap wat je zegt @Matthias123, alleen blijkbaar zijn er nog genoeg mensen die wel vooruit komen. Want er zijn nog genoeg mensen te zien. Na ja, althans misschien staat iedereen wel stil want het is geen bewegend beeld :D. Het gele is juist niet te zien op de webcams, wel grauw en grijs door de bewolking. Of zie jij andere webcams? Of ben jij daar?

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 15 mrt 2022 12:41

De sneeuw is in de hele westalpen volledig ruk door Sahara zand. Dus het maakt niet uit waar je gaat skien.

Matthias123 op 15 mrt 2022 12:05

Is het daardoor in één nacht zo slecht geworden?

jwgroeneveld op 15 mrt 2022 12:24

Ja het is alsof je op schuurpapier skiet, het glijd gewoon van geen meter, waarschijnlijk ziet het her en der ook licht geel.
@Geraertshoven als het op de wegcam zichbaar is, is het echt dramatisch en kan je beter de kroeg in gaan ipv skien. Een klein beetje, wat net licht gelige vlekken geeft op de piste en wat eigenlijk niet zichtbaar is op de webcam is al genoeg om de pistes flink te verpesten.

Matthias123 op 15 mrt 2022 12:34

Ik snap wat je zegt @Matthias123, alleen blijkbaar zijn er nog genoeg mensen die wel vooruit komen. Want er zijn nog genoeg mensen te zien. Na ja, althans misschien staat iedereen wel stil want het is geen bewegend beeld :D. Het gele is juist niet te zien op de webcams, wel grauw en grijs door de bewolking. Of zie jij andere webcams? Of ben jij daar?

Geraertshoven op 15 mrt 2022 12:39

Natuurlijk zijn er een hoop mensen die gaan skien. Je komt ook wel beneden, maar het is skiet gewoon ruk. Op sommige webcams is wel een oranjeachtige gloed te zien. Veel mensen gaan ongeacht het weer gewoon de piste op. Dat het niet comfortabel is, is een ander verhaal.

Born to Ride

Way!

Helaas is in één nacht de sneeuw kwaliteit erg achteruit gegaan in Valmeinier/ Valloire. Hoe is de sneeuw kwaliteit in Val Thorens momenteel???
Misschien kan ik dan vanuit Orelle daar gaan skiën. Weet jij dat @rogier?

jwgroeneveld op 15 mrt 2022 11:57

Wij zitten momenteel in Val Cenis. Dat is voor jou ook op rij afstand. Hier zijn de omstandigheden prima. Er zijn wel enkele stukken waar de harde wind de sneeuw weg geblazen heeft waardoor er ijsplaten ontstaan zijn. Maar dat zijn enkele stukken bovenaan Ramassa lift die je kan vermijden. Er is hier in ieder geval geen Sahara zand gevallen.
Wij willen morgen naar La Norma gaan (voor de afwisseling). Weet iemand hoe het daar is?

sneeuw witje en de 7 bergen

Helaas is in één nacht de sneeuw kwaliteit erg achteruit gegaan in Valmeinier/ Valloire. Hoe is de sneeuw kwaliteit in Val Thorens momenteel???
Misschien kan ik dan vanuit Orelle daar gaan skiën. Weet jij dat @rogier?

jwgroeneveld op 15 mrt 2022 11:57

Wij zitten momenteel in Val Cenis. Dat is voor jou ook op rij afstand. Hier zijn de omstandigheden prima. Er zijn wel enkele stukken waar de harde wind de sneeuw weg geblazen heeft waardoor er ijsplaten ontstaan zijn. Maar dat zijn enkele stukken bovenaan Ramassa lift die je kan vermijden. Er is hier in ieder geval geen Sahara zand gevallen.
Wij willen morgen naar La Norma gaan (voor de afwisseling). Weet iemand hoe het daar is?

SandraSki op 15 mrt 2022 20:54

Hartstikke leuk dat je reageert. Goed te weten. Hou je me ook op de hoogte over la Norma?
Ook geen papa sneeuw???

Graag gedaan. Op de pistes boven de boom grens geen pap sneeuw. Daaronder wel. We hebben vandaag heerlijk geskied aan de kant van Termignon. Dat deel heeft twee lange sleepliften waardoor het minder populair is. We hebben menig afdaling ‘alleen’ gedaan. Ik laat nog weten hoe La Norma is. Misschien pakken we 's middags nog Valfrejus mee.

sneeuw witje en de 7 bergen

Webcams in LTV zien er nog deftig uit

Graag gedaan. Op de pistes boven de boom grens geen pap sneeuw. Daaronder wel. We hebben vandaag heerlijk geskied aan de kant van Termignon. Dat deel heeft twee lange sleepliften waardoor het minder populair is. We hebben menig afdaling ‘alleen’ gedaan. Ik laat nog weten hoe La Norma is. Misschien pakken we 's middags nog Valfrejus mee.

SandraSki op 15 mrt 2022 21:18

Top! Weet je of je reductie krijgt als je een skipas van Galiber Thabor hebt?

Dat durf ik niet te zeggen. Val Cenis is qua skipas gekoppeld aan alle gebieden tussen Valfrejus en Bonneval. Galibier Thabor heeft dus weer zijn eigen samenwerkingsverbanden.

sneeuw witje en de 7 bergen

@Rogier weet jij dat of je korting krijgt op een skipas van bv val Cenis als je een skipas hebt van Galiber Thabor?

Volgens mij niet. Helaas.

Click. Click. Peace

We hebben vandaag leuk kunnen skien in La Norma. Dit gebied stond al langer op onze wensen lijst en het voldeed aan onze verwachtingen. We vonden het vooral leuk als dag uitstapje. We hebben de hele dag een waterig (zanderig? ) zonnetje gehad. In de ochtend waren de pistes onder de boom grens leuk. In de middag waren de pistes boven heerlijk. Maar vanaf 15.00 werd overal wel erg papperig. Niet gek met 12 graden. Naast de piste zagen we wat Sahara zand (weinig), maar op de piste was dat al weg.

sneeuw witje en de 7 bergen

De sneeuw is in de hele westalpen volledig ruk door Sahara zand. Dus het maakt niet uit waar je gaat skien.

Matthias123 op 15 mrt 2022 12:05

Is het daardoor in één nacht zo slecht geworden?

jwgroeneveld op 15 mrt 2022 12:24

Ja het is alsof je op schuurpapier skiet, het glijd gewoon van geen meter, waarschijnlijk ziet het her en der ook licht geel.
@Geraertshoven als het op de wegcam zichbaar is, is het echt dramatisch en kan je beter de kroeg in gaan ipv skien. Een klein beetje, wat net licht gelige vlekken geeft op de piste en wat eigenlijk niet zichtbaar is op de webcam is al genoeg om de pistes flink te verpesten.

Matthias123 op 15 mrt 2022 12:34

Ik kan je alleen aanraden elke dag te waxen. Dan kom je een (halve) dag verder. Maar je wax is ook weg door het zand namiddags. Hopen op nieuwe sneeuw is het enige wat te doen, dat deze slechte sneeuw bedekt en het sneller smelten en remeffect tegen te gaan.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Hallo allemaal,

Hoe is de kwaliteit van de sneeuw momenteel in Val Thorens, is dit al iets beter geworden?

Groetjes Romek

Hallo allemaal,

Hoe is de kwaliteit van de sneeuw momenteel in Val Thorens, is dit al iets beter geworden?

Groetjes Romek

romekske op 18 mrt 2022 18:34

Misschien moet je even niet onderwerp plaatsen. Krijg je denk ik eerder antwoord.

Vandaag laatste dag 3V: wat een warme week was het! Best nog een aantal pistes die er prima bij lagen, maar over het algemeen veel slush skien. Wij komen hier nu al een jaar of 30, maar dit was de meest sneeuwarme vakantie. Omdat we de weg weten meestal toch wat ok pistes kunnen vinden, maar dus zeker niet top…

Paulr

Vandaag laatste dag 3V: wat een warme week was het! Best nog een aantal pistes die er prima bij lagen, maar over het algemeen veel slush skien. Wij komen hier nu al een jaar of 30, maar dit was de meest sneeuwarme vakantie. Omdat we de weg weten meestal toch wat ok pistes kunnen vinden, maar dus zeker niet top…

Paulr op 18 mrt 2022 22:44

Ook bij Orelle en bovenin bij Val Thorens?

Vandaag laatste dag 3V: wat een warme week was het! Best nog een aantal pistes die er prima bij lagen, maar over het algemeen veel slush skien. Wij komen hier nu al een jaar of 30, maar dit was de meest sneeuwarme vakantie. Omdat we de weg weten meestal toch wat ok pistes kunnen vinden, maar dus zeker niet top…

Paulr op 18 mrt 2022 22:44

Ook bij Orelle en bovenin bij Val Thorens?

jwgroeneveld op 19 mrt 2022 06:41

Deze week in Mottaret verbleven en voornamelijk in VT en Orelle geskied. ‘S ochtends waren de pistes boven VT nog prima te doen. Wij startten vaak met de rode mauriennaise bij Orelle die er tot 12 uur goed bij lag met weinig hopen (op het laatste stukje na dan). Na 12 uur werden veel pistes boven VT-Orelle erg buckelig, maar bleven wel nog een tijdje skibaar naar mijn mening. Verder in de middag werd het echt zwaar skien.
De dalafdaling richting Mottaret was aan het eind van de dag dramatisch met hoge buckels en zware slush.

Ik houd zelf wel van ‘werk’ pistes en heb mij prima kunnen vermaken deze week, maar ideaal was het niet.

Vandaag een dagje in Les Karellis geweest, tussen de 1500m en 2000m waren de pistes tot een uur of 12 eigenlijk allemaal goed, na de middag werden een aantal pistes in de zon echt pap, pistes in de schaduw en boven de 2000m bleven zonder uitzondering de hele dag erg goed.

Born to Ride

Plaats een reactie