Uitdaging in Les Sybelles?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Deze winter hoop ik richting Les Sybelles te vertrekken. Ik heb al een beetje uitgevonden welke blauwe pistes de moeite waard zijn. Maar ik vroeg me af:

  • Is er echt uitdaging te vinden á ‘Le Mur Swiss’, ‘le tunnel’ of harakiri (wellicht iets minder zwaar, maar een piste met wat beleving). En zijn er ook geprepareerde zwarte pistes in dit gebied?
  • Welke rode of zwarte, geprepareerde pistes vinden jullie erg mooi in dit gebied, om vaak achter elkaar te doen?

De meer extreme zwarte pistes heb ik niet gevonden toen ik er was, pittige pistes om te herhalen wel. Dit is eigenlijk de hele berg bij Le Corbier: Combe en Frite vond ik echt mooie pistes om te knallen. In mindere mate J.N. Augert, omdat je wat moest steppen of met een langzame 3zitter om weer bij de hoofdlift (Sybelles Express) uit te komen. JN Augert was toen ik er was ook geprepareerd als zwarte piste, volgens mij als enige.

Mooi qua landschap en hellingshoek: Col des Lac in Saint-Sorlin en vanaf de Grand Turc boven la Toussuire, die laatste is ook al een avontuur om daar te komen afhankelijk van waar je begint.

Verder algemene mooie pistes: Bellard en Grande Vadrouille.

Ik gebruik meestal openskimap om in te zien hoe steil een piste écht is, in plaats van de kleurcode die het skigebied er op plakt: https://openskimap.org/?obj=775634f8f5f5b0724ecd27d82909b200…

*bericht bewerkt door Nuet op 16 dec 2021 17:30

Le mur suisse, le tunnel, pistes met wat beleving? Hahaha

Harakiri vond ik wat minder, die was heel rap voorbij vergeleken met de andere 2

Edwin van Riel

Bartavelle vond ik een leuke piste in een mooie hoek van het gebied

Thanks voor jullie tips! @evr66 die 3 pistes zijn sowieso al onvergelijkbaar. Maar wel leuk om wat tips te hebben gekregen, verhoogd de voorpret weer 😀

*bericht bewerkt door MiyukiJan op 17 dec 2021 10:25

De afdaling naar Les Bottieres doen, helemaal rechts onder op de pistekaart. Van helemaal boven naar beneden knallen en je bovenbenen staan gegarandeerd in de fik. Heb ik destijds als tip van de skileraar gekregen

Perrons, Rocher en Mur zijn 4 zwarte pistes in St So die misschien niet even uitdagend zijn als de ‘echte’ Mur Suisse, maar waar je toch je benen lekker op kan laten werken. Qua lekkere rode racebanen zijn de Stade in St So en de Edelweiss mijn favorieten.

Op de Mur du Foehn in La Toussuire of de Envers in le Corbier kan je ook lekker doorgassen.

Super-G is een heerlijk brede rode knalpiste. Er vlak bij ligt een mooie zwarte ongeprepareerde piste tussen de rotsen, maar ik begrijp dat je dat niet zoekt. Heel veel zwart is er niet. De Augert bij Le Corbier wordt wel geprepareerd en is vaak heel rustig. @Nuet, je bedoelt denk ik Grand Truc. Je hebt ook nog Pierre du Turc, maar die is totaal anders.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 17 dec 2021 10:54

Ah, Mur klinkt in ieder geval goed :), ik ga de tips op m’n to do list zetten. Een ongeprepareerde piste kan ik vaak voor een keertje ook wel waarderen, dus als deze echt de moeite waard is (en open is), ga ik die vast ook eens proberen. Bedankt allemaal!

Overigens was een groot deel van de zwarte pistes gesloten dus kon ik deze niet uitproberen. De Edelweiss lag er echt enorm slecht bij, giga bruine plekken en gras en allemaal ijsplaten dus deze hebben we één keer gedaan en kon er niet echt van genieten; denk dat deze normaal gesproken inderdaad heel gaaf is, maar heb hem dus niet in mijn lijstje opgenomen.

Ook naar Les Bottières konden we niet echt skiën; we hebben het geprobeerd maar onderweg stonden er al allemaal borden met ‘thin snow cover’ en één en al stenen dus bij de bovenste sleeplift hebben we het opgegeven en zijn we teruggegaan.

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 25 nov 2022 11:39: Noot van de redactie; reclame maken voor websites is niet toegestaan. De link is dan ook verwijderd in je bericht.

Plaats een reactie