Kaltenbach of Brixen im Thale

Dit onderwerp gaat over de bestemming Brixen im Thale en Kaltenbach

We gaan kiezen tussen Kaltenbach of Brixen im Thale. Ervaring met beide plaatsen? Après-ski? Gezelligheid in plaats einde dag / avond? Skigebied? Jeugd aanwezig? Andere info?

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 01 nov 2023 12:48: Bestemming toegevoegd

Brixen is een mooi gebied. Groot. Veel mogelijkheden. Wel redelijk druk en veel nederlanders (mocht je dat bezwaarlijk vinden moet je hier even rekening mee houden).
Enorm veel mooie en leuke hutten en hutjes in het gebied.

Qua apres ski is er niet veel meer te beleven. Even een taxi naar westendorf (gerry’s inn) lost dat weer op.

Totales Vollidiot

Kaltenbach is een mooi skigebied, voordeel van daar is dat je natuurlijk ook naar de andere gebieden in het Zillertal kan. Er rijdt een prima trein die je met je skipas door het hele dal transporteert. Wel ook veel Nederlanders en druk, maarja, dat is in Brixen zo te zien aan de reactie hierboven niet anders. Qua apres ski gaat het los aan het einde van de dag daar op verschillende plekken.

Dankje.
Toevallig ook bekend met de skischolen in beide plaatsen?
En dus in Kaltenbach zijn meerdere barretjes om je savonds te vermaken?
Is dat in Brixen im thale niet dan?
Rijdt die train ook in de avond?

Als je apres ski ook belangrijk vindt is Brixen niet de aangewezen plek in Skiwelt inderdaad…

Dan kun je denk ik beter Westendorf of Ellmau nemen.

Totales Vollidiot

Beide leuke plaatsen in Brixen kan je twee kanten op ,richting Soll en richting Westendorf.
Kaltenbach is onderdeel van het Zillertal skigebied ,dus veel mogelijk met je skipas. bv Mayrhofen, Hintertuxer gletcher
In Kaltenbach zitten 2 goede skischolen ,die hebben een verzamel les weide boven bij de gondels.
Uitgebreide Après-ski is in beide plaatsen niet de plek waar je zijn moet. Brixen weet ik niet zo goed meer. Maar naast de gondel zat toen een leuke tent
In Kaltenbach zit gelijk onder bij de dal afdaling de Postalm ook te voet te bereiken vanaf de gondel ,en nog enkele barretjes. Wil je echt Après-ski dan is Mayrhofen en Westendorf de juiste plek.
De trein rijdt volgens mij tot een uur of negen,

Als je apres ski ook belangrijk vindt is Brixen niet de aangewezen plek in Skiwelt inderdaad…

Dan kun je denk ik beter Westendorf of Ellmau nemen.

Kdtl op 01 nov 2023 09:28

Klopt, er zit een leuke tent naast het dal station / dal afdaling in Brixen. Uiteraard met veel medelanders-ers…met variatie in verschillende leeftijden. Dus niet alleen jeugd;
Maar dat is keuze uit 1 Après-ski bar 😉

*bericht bewerkt door ReneG op 01 nov 2023 10:44

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Wanneer ga je? Er zit volgens mij ook verschil in sneeuwkwaliteit/temperaturen, zeker einde seizoen. Kaltenbach gebied en eigenlijk alle zillertal gebieden ligt gemiddeld veel hoger.

My take

Brixen
Uitgestrekt en heel veel kilometers. Veel Nederlanders. Hele goede infra, maar wel veel korte liften en pistes, los van de dalafdalingen. Dalafdalingen naar Brixen vrij snel drama qua zon en condities (zuidkant). Weinig apres ski. Qua dorp ok-ish. Uitwijken naar Kitzki maakt heel veel KM’s.

Kaltenbach
Kleiner, veelal op dezelfde helling met een hele leuke uitstap naar HochFugen. Ook hele goede infra, maar langere pistes/liften voor mijn gevoel. 1 hele goede dalafdaling die vaker open is (noordkant). Uitwijken naar Zillertal mogelijk en leuk. 1 hele goede apres ski tent. Qua dorp 0 charme.

Kom in beide graag.

misschien ook handig welke tijd je gaat? of wil gaan? Ik kan me namelijk voorstellen dat je eerder in het seizoen liever naar kaltenbach gaat. In brixen vind ik de omstandigheden soms met kerst wel eens wat minder ( al is het voor mij wel lang geleden) Kaltenbach ben ik pas nog geweest, qua apres ski zit er onder aan de baan de postalm. Dorp heeft geen charme. Kaltenbach heeft wel een hele mooie alm, met uitstapjes naar hochfugen wat ik zelf een prachtig gebied vind. Brixen kun je meer toeren door het gebied. Jeugd is er denk ik in beide gebieden wel veel. Alleen dan moet je meer aan Mayrhofen en Westendorf denken, daarbij hoort bij kaltenbach zelf Gerlos nog tot de mogelijkheden.

We gaan kiezen tussen Kaltenbach of Brixen im Thale. Ervaring met beide plaatsen? Après-ski? Gezelligheid in plaats einde dag / avond? Skigebied? Jeugd aanwezig? Andere info?

Ellen23 op 01 nov 2023 07:51

Beiden prima locaties naar ski mogelijkheden, maar op basis vd aard van je vragen beiden minder geschikt voor jullie denk. Eerder Mayrhofen, Kirchberg, Saalbach, Gaschurn, StAnton of Ischgl…

Wij (gezin met kinderen) vinden/vonden beide mooi. Ellmaus Hexenwasser (?) was fantastisch toen ze jong waren. Inmiddels pubers.
Nu weer naar gekeken, maar onze indruk is dat Brixen behoorlijk duurder is dan Zillertal in de voorjaarsvakantie.
Wij gaan vanwege de prijs en de diversiteit van het hele Zillertal daar komende winter weer naar toe. Ik denk dat de stand Zillertal-Brixen 6-2 is (qua aantal bezoeken).

Nou @Ellen23 deze is mij op het lijf geschreven gok ik :) M’n dochter heeft haar 1e lessen gehad in Kaltenbach en vele jaren (vele malen per jaar) in Brixen geweest.

Ik vond persoonlijk de lessen in Kaltenbach vies tegenvallen, waren toen (jaar of 7 terug) ongeïnteresseerde meisjes die lessen gaven aan de kinderen die ik kende. Qua lesniveau viel het niet mee en qua vriendelijkheid zeker niet. Enige keer lessen die ons echt niet bevallen is… De groene skischool in Brixen beviel ons keer op keer ontzettend goed (wel van te voren reserveren!).

Qua gezelligheid kan ik over Kaltenbach niets zeggen, over Brixen wel; dat is er in het dorp amper. Brixen is een langgerekt dorp waar weinig te beleven is. Er zitten wat restaurants en bij de lift zit 1 grote apres ski tent waar het goed gezellig kan worden, maar reken niet op een hoop opties qua apres ski. Dan zit je als je naar Skiwelt wilt in Ellmau of Westendorf veel beter.

Uiteraard kun je ook lekker naar Brixen gaan en naar Westendorf gaan met de auto of taxi, het is slechts een paar km. Dat is helemaal je eigen keuze.

Dank allen voor de reacties. Vraagje aan @MiKeZZa welke skischolen waren dat?

In Brixen de groene, oftewel www.skischuleaktiv.at. 1e dag met voorskiën in de vakanties beetje druk en chaos, maar daarna top geregeld. Mocht je kind al iets beter kunnen skiën en niet persé op de zondag moeten starten kun je (in ieder geval ons als ‘vaste’ gezichten lukte dat wel) ook zeggen we starten op maandag of dinsdag, dan mis je de drukste dagen… Ik ken de eigenaren van de skischool en dat zijn gewoon aardige lui die ook echt goed les willen geven. Uiteraard moet de pijp ook hier roken en als je in in een drukke week komt is het ook hier druk met grote groepen, maar wij hebben het nooit als storend ervaren.

Kaltenbach was volgens mij archief https://hochzillertal.at/en/. Maar goed, dat is een momentopname van al weer wat jaartjes terug…

Maar goed, je focost je direct op 2 plaatsen… Misschien met een goede reden, maar als ik die 2 plaatsen zie en ik lees apres ski, gezelligheid dan snap ik niet direct waarom je off all places op deze uit komt. Zat redenen om naar deze 2 plaatsen te gaan, maar juist wat je vraagt wat minder… Heb je de rest al helemaal helder of is juist die apres ski en gezelligheid je hoofdpunt? Want dan moet je misschien wat meer plaatsen mee overwegen.

Ik zou voor Kaltenbach kiezen; heerlijke afdalingen en wat een leuke bergrestaurantjes heb je daar. Er zitten er een paar tussen waar ze in Italie bijna jaloers op mogen wezen. De pisten richting Hochfugen zijn ook heerlijk en geven ook het gevoel dat je een toertje kan maken. Brixen nadelen zijn al genoemd; korte (bijna Winterberg achtige) liften en pistes m.u.v. dalafdalingen, veel Nederlanders en de dalafdaling naar Brixen is 95 % van de tijd om te huilen.

Nadeel aan Kaltenbach is wel dat het in de weekenden heel druk kan zijn met Oostenrijkse dagjes mensen; het ligt aan het begin van het dal en daardoor populair bij kaiserwetter of nationale feestdagen.

Voordeel is dat je ook naar Zell am Ziller (en vandaar naar Gerlos etc. skieen) kan.

Beetje vreemde vergelijking natuurlijk. Skiwelt is niet echt zoiets als Winterberg… En ook Skiwelt kent zat leuke hutten.

De dalafdaling van Brixen is vrijwel altijd dramatisch, maar die in Kaltenbach slaat ook vrijwel iedereen over omdat hij best pittig is.

Al met al een beetje een gekke manier van vergelijken.

Kaltenbach heeft mij zeer positief verrast. Mooie pistes, wij zijn niet verder het zillertal ingegaan, ski je wel regelmatig dezelfde afdaling, maar dat is voor ons geen probleem,

Apresski in de Postalm was zeer gezellig, zeker geen saaie taferelen

Beetje vreemde vergelijking natuurlijk. Skiwelt is niet echt zoiets als Winterberg… En ook Skiwelt kent zat leuke hutten.

De dalafdaling van Brixen is vrijwel altijd dramatisch, maar die in Kaltenbach slaat ook vrijwel iedereen over omdat hij best pittig is.

Al met al een beetje een gekke manier van vergelijken.

MiKeZZa op 02 nov 2023 21:23

Inderdaad. Skiwelt is echt een mooi gebied. Staat ook bekend om de talloze leuke hutjes op de piste.
Korte afdalingen zijn er inderdaad wel; naast de vele lange afdalingen.
Aan de kant van westendorf; de KiWest (waaaaauuuwww!), de dalafdaling naar westendorf, de dalafdaling naar brixen (waar de brixenkant dramatisch is, is deze echt supergaaf. En ook prima op einde van de dag).

Skiwelt is echt gaaf. Veel nederlanders. Dat is ook niet voor niets. Minpuntjes zijn de Brixen dalafdaling, die is altijd ploeteren. Daarnaast moet je het gebied even leren kennen om de ietwat moeilijk te begrijpen routes etc te snappen.

Ik kan Skiwelt echt van harte aanraden, alleen zou ik niet in Brixen gaan zitten als je ook gezellig met de jongeren wilt apres skien.
Dan eerder westendorf of ellmau.

Totales Vollidiot

Ok het is een wat extreem vergelijk en Skiwelt heeft zeker een hoop positieve kanten. Hoewel de pistes bovenop relatief kort zijn zijn er tal van dorpjes en daarmee dalafdalingen. Het Westendorf deel vind ik persoonlijk ook het leukst, mooie lange afdalingen richting Westendorf of Brixen die ook uitdagend genoeg zijn. Ook de afdaling richting Ellmau vind ik altijd een topper.

De reden dat Skiwelt zo populair is bij de Nederlanders zal ook door de bereikbaarheid komen; het is min of meer het eerste grote skigebied dat je tegenkomt als je de grens overgaat.

Dank allemaal.

In Kaltenbach in 2022 een goede ervaring gehad met https://www.skischule-optimal.at/

Hebben hier met grote groep van verschillende niveau’s (van firsttimers tot meer ervaren ski’ers) les gehad. Hier in drie dagen erg veel bijgeleerd. Waren enkele ervaren, oudere lokale Oostenrijkers die hier lesgaven.

Skiwelt is toch meer een beetje Sauerland XL voor het echte skiën kun je beter naar Kaltenbach zeker in het deel bij Hochfügen heb je prachtige afdalingen. Dalafdaling naar Kaltenbach is wel een dingetje daar kun je tussen de sneeuwhopen lekker naar beneden knallen als afsluiter. Veel mensen nemen de lift dan naar beneden aan het eind van de dag

Skiwelt is toch meer een beetje Sauerland XL voor het echte skiën kun je beter naar Kaltenbach zeker in het deel bij Hochfügen heb je prachtige afdalingen. Dalafdaling naar Kaltenbach is wel een dingetje daar kun je tussen de sneeuwhopen lekker naar beneden knallen als afsluiter. Veel mensen nemen de lift dan naar beneden aan het eind van de dag

Rick_R op 03 nov 2023 15:58

Totaal niet mee eens. Ben in beide gebieden geweest en vind persoonlijk de Skiwelt veel meer afwisseling bieden, inclusief veel lange en erg mooie dalafdalingen. Het gebied is ook drie keer zo groot als Hochzillertal/Hochfügen en de dorpen zijn er over het algemeen erg gezellig. Kaltenbach is eigenlijk niet veel meer dan een enorm parkeerterrein. Wel met een leuke après skitent, dat wel.

Plaats een reactie