Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nieuwe stoeltjeslift voor Altastenberg, Sauerland

Henri op 21 oktober 2023· 34 reacties

De nieuwe Kapellenhang stoeltjeslift (Melzer & Hopfner)
De nieuwe Kapellenhang stoeltjeslift (Melzer & Hopfner)

In de Skikarussell Altastenberg in het Sauerland wordt momenteel hard gewerkt aan de nieuwe 4-persoons Kapellenhang stoeltjeslift. Nadat eerder dit jaar alle benodigde vergunningen binnen waren, is men meteen aan de slag gegaan. De moderniseringsslag in Altastenberg blijft niet beperkt tot deze nieuwe 4-persoons stoeltjeslift, want een tweede stoeltjeslift is inmiddels ook gepland.

Kapellenhang stoeltjeslift

De Kapellenhang sleeplift wordt vervangen door een vastgeklemde 4-persoons stoeltjeslift. De oude sleeplift ontsloot een ideale beginnerspiste, waardoor het hier bij goede sneeuwomstandigheden erg druk kon worden. Met de komst van de nieuwe stoeltjeslift zullen deze wachttijden dus grotendeels verleden tijd zijn.

De nieuwe lift is bijna dubbel zo lang als zijn voorgangersleeplift. Het nieuwe dalstation komt onder aan de voormalige Westfalenschans te liggen en is zo geplaatst dat er genoeg ruimte is voor de blauwe 11. Het bergstation blijft op nagenoeg dezelfde plek liggen.

In het dalstation zal ook plaats zijn voor een garage voor de zetels, sneeuwkanonnen en een pistebully. De stoeltjeslift wordt uitgerust met een transportband in het dalstation en liftbeugels die tijdens de rit zijn vergrendeld. Door de lagere exploitatie- en onderhoudskosten is voor een vastgeklemde stoeltjeslift gekozen.

De nieuwe Kapellenhang stoeltjeslift (groen) en de voormalige sleeplift (rood). In oranje de geplande stoeltjeslift bij de Westfalenhang.
De nieuwe Kapellenhang stoeltjeslift (groen) en de voormalige sleeplift (rood). In oranje de geplande stoeltjeslift bij de Westfalenhang.

Benodigde modernisering

Het project is erop gericht om het skigebied Altastenberg klaar te stomen voor de toekomst. Volgens de eigenaren stijgen de eisen van de gasten en neemt bovendien de concurrentie met andere skigebieden toe. Om te overleven was het essentieel om het skigebied van Altastenberg te moderniseren. Het project stond eigenlijk al gepland voor 2022, maar door onvoorziene problemen in het goedkeuringsproces moest het noodgedwongen worden verschoven naar deze zomer.

Steilhang sleeplift ingekort

Voor de bouw van de Kapellenhang stoeltjeslift is de Steilhang sleeplift ingekort. Het oorspronkelijke dalstation zou in de weg liggen voor de bouw van de nieuwe Kapellenhang stoeltjeslift, waardoor deze inmiddels enkele meters is verplaatst.

Tweede stoeltjeslift gepland

De nieuwbouw van de Kapellenhang stoeltjeslift is niet het enige project waar men mee bezig is. Op de Westfalenhang is namelijk een tweede stoeltjeslift gepland. Wanneer deze precies wordt gebouwd, is nog onbekend. Het dalstation zal iets lager dan het dalstation van de Westfalenhang I sleeplift komen te liggen. Het bergstation ligt vermoedelijk in de buurt van het huidige bergstation van de sleeplift. De geplande lift is in het pistekaartje hierboven in oranje ingetekend.

Verbinding met Winterberg

Er zijn inmiddels ook plannen voor een liftverbinding met het nabijgelegen Winterberg. Voordat dit zal gebeuren, is een complete modernisering van Altastenberg nodig. De nieuwe Kapellenhang stoeltjeslift is dus de eerste stap in dit project. Samen met de geplande verbinding naar Neuastenberg zou Winterberg daarmee het grootste en bovenal modernste skigebied van Duitsland worden. Daarvoor moeten we nog even geduld hebben; tot die tijd zorgen pendelbussen voor een verbinding over de weg.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Een garage bij een niet vastgeklemde lift?

Nadeel van snellere liften is natuurlijke (nog) vollere pistes, al weet ik niet hoe druk altastenberg is?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ah, de nog te bouwen lift is wel koppelaar…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ah, de nog te bouwen lift is wel koppelaar…

Roy83 op 21 okt 2023 08:42

Ja gelukkig wel ik denk dat dat echt een publiekstrekker gaat worden. Er liggen daar een paar heerlijke pistes voor de gevorderde wintersporter.

Born to Ride

Zou wat zijn, alles met elkaar ski verbonden. Wat een klap geld dat terug moet worden verdiend, als dat maar goed gaat.

Zou wat zijn, alles met elkaar ski verbonden. Wat een klap geld dat terug moet worden verdiend, als dat maar goed gaat.

Frank66 op 21 okt 2023 09:06

Dat terugverdienen maak ik me niet zoveel zorgen om. Er zit zo mega veel geld in de skiliftkarrusel. Als je ziet hoe mega veel er daar de afgelopen decennia is geïnvesteerd en hoeveel mensen er gaan skiën gaat dat terugverdienen geen probleem zijn.

Born to Ride

Gewoon beetje verliefd op dit gebied. Als klein manneke vaak naar toe geweest. Wandelen, sleeen en vroeger langlaufen….paar jaar geleden dat langlaufen nog eens gedaan met mijn vriendin. Zij vond het net iets minder leuk dan ik :-)

Had graag appartementje gekocht in dat nieuwe complex daar Astenblick ofzo, maar ja, moet je wel genoeg bitcoins hebben ;-)

Mooie ontwikkeling en gaat het gebied zeker interessanter maken.

Maar zou een echte upgrade van de besneeuwing ook niet echt belangrijk zijn? Dat maakt dat Winterberg zoveel meer open is dan de omliggende gebieden…

En 118hm, dat is fors voor het Sauerland. Wellicht weer eens een dagje die kant op als alles gereed is.

*bericht bewerkt door Roy83 op 21 okt 2023 12:16

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Maar zou een echte upgrade van de besneeuwing ook niet echt belangrijk zijn? Dat maakt dat Winterberg zoveel meer open is dan de omliggende gebieden…

En 118hm, dat is fors voor het Sauerland. Wellicht weer eens een dagje die kant op als alles gereed is.

Roy83 op 21 okt 2023 12:14

De besneeuwing is vorig jaar al flink geüpdate met iets van 20 nieuwe tf10 sneeuwkanonnen.

Born to Ride

Ik was er een dag in januari 2017, met goede sneeuw. Leuke afdalingen en 6 auto’s op de parkeerplaats. De jaren daarna lag er nauwelijks tot geen sneeuw. Kunstsneeuw is dus noodzaak.

Ik denk dat wij deze winter maar een heel weekend gaan - en dan ook een dagje Altastenberg meepakken.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik zat toen in een hotel in Altastenberg. De straat oversteken en skiën. Maar toen hadden ze nog niet eens 3G. Verder dan 2G op mijn telefoon kwam ik niet. Daar schrok ik toen wel van. Ik weet niet hoe dat nu is, maar toen merkte ik: Duitsland liep op dat vlak heel erg achter. De dag ervoor was in Winterberg de parkeer al om kwart voor 9 vol, in Altastenberg was dus niemand - terwijl de sneeuw echt goed was. ‘s middags ben ik toen naar Neuastenberg gegaan. Het contrast met de mooie pistes in Altastenberg kon niet groter zijn. Op de lange afdaling onder de stoeltjeslift hoefde ik maar één bocht te draaien of zo. Ik was graag een keer teruggegaan, dus steeds op de sneeuw situatie in Altastenberg gelet. Maar echt nagenoeg geen mogelijkheden.

Willingen is ook dichtbij en leuk om mee te nemen in Sauerland experience.

Afgelopen februarivakantie 1 dag in Altastenberg geweest. Verbazingwekkend rustig, ook volgens de locals. Leuk gebied, als er genoeg sneeuw ligt. Westfalenhang zijn erg leuke en best steile afdalingen (voor sauerland begrippen uiteraard). Zou enorme upgrade betekenen met stoeltjeslift daar. En betere aansluiting op die blauwe piste waarmee je aankomt zou ook helpen, want dat hele kleine stukje omhoog klunen leverde onhandige situaties op. En tegelijkertijd… Het is ergens ook wel handig om daardoor de “prutsers” die niet eens kunnen klunen / in een sleeplift kunnen, te ontmoedigen voordat ze die pistes onveilig maken. En het heeft wel wat om even rustig in de sleeplift om je heen te kijken en daarna rustigere pistes te hebben door die lage liftcapaciteit. Of ben ik nu te negatief / nostalgisch?

En een vraag: waar zou dan die verbinding met winterberg en neuastenberg komen? Via de Sahnehang?

The older I get, the better I was

Dat is onderaan de piste met de bubbellift toch? Piste 11 geloof ik?

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dat is een gedurfde investering in tijden van klimaat opwarming. Hoe lang kan daar uberhaubt nog geskied worden?

Dat is een gedurfde investering in tijden van klimaat opwarming. Hoe lang kan daar uberhaubt nog geskied worden?

zipline1972 op 22 okt 2023 09:07

De ski zekerheid is er de afgelopen decennia bijna verdubbeld. Door de komt van kunstsneeuw zijn de skiseizoenen er tegenwoordig langer dan ooit tevoren. Daarnaast worden de liften meer en meer in de zomer gebruikt.

Born to Ride

We zijn hier vorig jaar in de voorjaarsvakantie geweest met ons gezin. Een leuk klein gebiedje, net wat meer uitdaging dan de buren van Neuastenberg. Hier kun je een mini-tochtje maken.

Ondanks de vakantie was het hier vrij rustig. En dan blijven de meeste mensen ook nog op piste 8 skiën, waardoor het verderop nog rustiger is.

Omdat ook de Brüchetalhang open was, hoefden wij niet omhoog te klunen naar de Kapellenhang.
Als ze nu ook nog iets verzinnen om het gebied bij de Schwedenhütte beter aan te sluiten…
Het is de mooiste hut van het gebied, maar slecht bereikbaar met skis.
Sowieso zou de horeca in dit gebied een upgrade (meer/groter) moeten krijgen als het drukker wordt. Daar ondervonden we nu meer bottlenecks dan bij de liften.

Dat is onderaan de piste met de bubbellift toch? Piste 11 geloof ik?

LoveToSki op 21 okt 2023 19:24

Ja, dat klopt!

Hier staat het plan incl kaartjes https://www.snowplaza.de/weblog/16734-winterberg-bald-deutsc…

null

Onnem op 21 okt 2023 17:36

Leuk, ik zie graag een andere ontwikkeling:
Die verbindingen vanuit Winterberg en Neuastenberg lijken mij vrij logisch.
De verbinding vanuit Altastenberg echter lijkt mij echt verschrikkelijk! Een gondel hoort niet in heuvelachtig gebied, en al helemaal niet voor nog geeneens 1000m afstand. Zet er daarvoor in de plaats 2 stoeltjesliften met 2 a 3 pistes. Je hebt dan ook meer pistes, dus je skiet er dan ook echt ernaartoe ipv in een lompe bak te zitten. Die gondel is dan gewoon ook een stomme vervanging van de bussen.

Zie hieronder mijn inbeelding voor de verbinding vanuit Altastenberg naar Kahler Asten.
In het bordeaux rood het voorstel van de gondel.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

null

*bericht bewerkt door Pistepaaltje1 op 24 okt 2023 15:48

@ Pistepaaltje1

De verbinding is een compromis. De uitbaters hadden maar al te graag een verbinding over de Kahler Asten gezien, echter is dit beschermd gebied en dus een no go!
Liever een gondel dan een bus denk ik dan… Er zijn wel meer gondels van minder dan 1000m in de Alpen te vinden.

De liftpalen staan in Altastenberg

null

Ik liep er van het weekend langs, vraag me af of deze lift dit seizoen open gaat. De palen staan dan wel maar de gebouwen zijn nog lang niet klaar.

Ik liep er van het weekend langs, vraag me af of deze lift dit seizoen open gaat. De palen staan dan wel maar de gebouwen zijn nog lang niet klaar.

Chris1985 op 31 okt 2023 09:40

Race tegen de klok idd. Zag er wel iets op Facebook over voorbijkomen. Ze hebben wel de ambitie om dat nog te gaan halen begreep ik daaruit.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Toch shiet de bouw al flink op. Op alpinforum zijn vorige week nog een hoop foto’s geplaatst van de voortgang van het project: https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=2011&sid=5f…

Born to Ride

@Chris1985 : Wordt een vaste lift, de gebouwen hoeven dus niet groot te worden. Verders sta ik daar wel vaker in Winterberg van te kijken hoeveel ze dan ineens uit de grond stampen.

@ Pistepaaltje1

De verbinding is een compromis. De uitbaters hadden maar al te graag een verbinding over de Kahler Asten gezien, echter is dit beschermd gebied en dus een no go!
Liever een gondel dan een bus denk ik dan… Er zijn wel meer gondels van minder dan 1000m in de Alpen te vinden.

Joy85 op 24 okt 2023 15:55

Er was ook een optie om vanaf de Bremberg in Winterberg, via het Renaudal een verbinding te maken, maar de milieubeweging lag daarin zoals gebruikelijk dwars. Hier waren echt heel mooie pistes mogelijk geweest, meest noord- en westhellingen.
De geplande gondel kan prima op dat punt tussen Sahnehang en Kapellenbahn staan. Het uitzicht richting het Lennedal vanuit deze lift is voor middelgebergtebegrippen spectaculair, dus ook in de zomer is hier de nodige bedrijvigheid mogelijk.

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Plaats een reactie