Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Op de valreep nog gletsjerskiën in Oostenrijk?

Roel op 12 mei 2021·bewerkt op 15 mei 2021· 38 reacties

De Hintertuxer Gletscher afgelopen weekend
De Hintertuxer Gletscher afgelopen weekend

Net als in Nederland zitten er ook in Oostenrijk versoepelingen aan te komen. Hotels en horeca gaan vanaf 19 mei weer open. Het feit dat er nog veel sneeuw ligt én veel skigebieden langer openblijven (of weer opengaan), maken dat je op de valreep mogelijk nog een kleine skivakantie kunt maken.

Nieuwe coronaregels in Oostenrijk

De Oostenrijkse regering heeft verschillende versoepelingen aangekondigd ten gunste van het toerisme.

  • Hotels en andere accommodaties mogen weer open vanaf 19 mei. Hiervoor geldt de zogenaamde “Drei-G-Regel”. Je moet gevaccineerd, negatief getest of van corona genezen zijn om een accommodatie te kunnen boeken.
  • Restaurants en cafés mogen met de Drei-G-Regel vanaf 19 mei open tot 22.00 uur. Binnen mogen maximaal 4 volwassenen (of een gezin) bij elkaar zitten, buiten maximaal 10. Er geldt een registratieplicht.
  • Veel skiliften op gletsjers draaien nog (of weer). Deze mogen voor de helft gevuld worden.

Meer over de versoepelingen vind je op deze pagina.

Welke skigebieden zijn of gaan open?

Omdat de maanden maart en april redelijk koud zijn verlopen ligt er in de Oostalpen nog erg veel sneeuw in het hooggebergte. Nu Oostenrijk dus weer langzaam opent voor toeristen is het interessant om te bekijken hoe de gletsjerskigebieden er precies bijliggen en wat er nog open is. Misschien lukt het met de versoepelingen en de grote sneeuwhoeveelheden alsnog om dit seizoen een een of meerdere dagen op de latten te staan op een van de Oostenrijkse gletsjers.

Henri heeft geïnventariseerd welke skigebieden nog open zijn of weer open gaan:

  • De Hintertuxer Gletscher blijft zoals gewoonlijk het hele jaar geopend. Vanaf het Tuxer Fernerhaus op 2660 meter tot aan het hoogste punt op 3250 meter heb je echter nog genoeg mogelijkheden. De Lärmstange 2 stoeltjeslift blijft in ieder geval nog tot 6 juni geopend. De sneeuwcondities laten zelfs een afdaling tot het middelstation Sommerberg nog toe, al is dit helaas niet meer mogelijk. De Gletscherbus 2, de gondel tussen de Sommerberg en het Tuxer Fernerhaus, ondergaat deze zomer een revisie waarbij een aantal nieuwe liftpalen wordt gebouwd. De toegangsweg tot deze liftpalen moet worden vrijgemaakt, waardoor de piste na afgelopen weekend moest sluiten.
  • Iets verderop naar het westen heeft de Stubaier Gletscher het seizoen opnieuw verlengd. Het skigebied biedt nu tot en met 6 juni skiën aan.
  • De Pitztaler Gletscher is sinds 17 april weer open en tot en met 6 juni geopend voor wintersporters. Het gedeelte bij de Mittelbergbahn blijft gesloten.
  • De Kaunertaler Gletscher gaat vanaf 15 mei weer voor enkele weken open. Hier kun je tot en met 6 juni terecht op de pistes rondom de Falginjochbahn, de Nörderjochlift en de Fernerlift.
  • De Kitzsteinhorn bij Kaprun is nog steeds open en gaat ervan uit tot en met 24 juli(!) skiën op de gletsjer aan te kunnen bieden.
  • Het laatste gletsjerskigebied dat dit jaar nog open gaat is de Mölltaler Gletscher. Vanaf 22 mei opent het Karintische skigebied haar skiliften.

Toch nog een skitrip?

Als het reisadvies voor Oostenrijk binnenkort zou wijzigen in geel of groen, is een kleine skitrip dus toch nog mogelijk. Met een beetje geluk, als de weergoden het niet te warm laten worden, schuiven de gletsjers hun sluitingsdata zelfs nog een keer op. Natuurlijk houden we deze ontwikkelingen nauwkeurig voor jullie in de gaten.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Zijn er wellicht ook gebieden die in de weekenden wat meer pistes open hebben dan doordeweeks?

Zijn er wellicht ook gebieden die in de weekenden wat meer pistes open hebben dan doordeweeks?

Jochemgerrits op 13 mei 2021 19:47

Ja:

Kitzsteinhorn: Gletscherjet 4 lijkt enkel open in de weekends/mooi-weer dagen. Voor het aantal beschikare pistes maakt dit niet veel uit.
Stubai: 6-zetel Eisjoch enkel open op zaterdag/zondag, en ook enkel als het druk genoeg is. Ook hier geen gigantisch verschil in beshikbare pistes.
Pitztal: Gletscherseebahn enkel open op zaterdag/zondag. Deze ontsluit de verbindingspiste aan de Snowmaker richting het Mittelberg-gedeelte. Da’s dus hoop en al 2km extra piste, maar voor mij wel een leuke voor wat snelle herhalingen.

Dit weekend weer verse sneeuw en Kaunertal opent morgen! Wie nog meer daar ?

Dank alvast. Ben vooral aan het kijken of het aantal pistes in Kaprun of Hintertux nog de moeite waard zijn. Sochtends skiën, smiddags met kleine kids wat wandelen. Wat is dan mooier, Zell am See of Mayrhofen?

Ik vind Zell am See net wat mooier en meer mogelijkheden bieden dan Mayrhofen.

Stubaier gletsjer terug verlengd tot 6 juni

Het is wel ironisch dat juist dit seizoen de condities zo lang zo goed zijn met hogerop nog erg veel sneeuw en meer dan normaal was de afgelopen jaren. Met een te koude april en waarschijnlijk ook mei is dat een logisch gevolg. Goed voor de gletsjers, maar de zomer bepaald en die moet nog beginnen.

Not all who wander are lost

Maar er geldt toch een quarantaineplicht van minimaal 5 dagen na aankomst?

Als alle regels nog wat versoepelen, dus idd die quarantaine, dan gaan we nog even die kant op begin juni…

Ik vertrek zaterdag om een paar dagen te gaan skiën en/of wandelen in Hintertux. Het is wel wat zoeken naar juiste info omtrent regelingen, maar het ziet er naar uit dat Oostenrijk zich wel goed voorbereid heeft met gratis sneltesten voor toeristen en dergelijke.

@roel misschien nog eens tijd voor een laatste weerbericht van het seizoen? ;-)

Laat je ff weten hoe het was daar @Arnh? Met beschikbare pistes, testen etc. Ben erg geïnteresseerd. Dank alvast

@arnh Ben ook benieuwd laat ff weten of het de moeite was om te gaan skiën en waar je een negatieve test hebt gehaald

Het is wel wat zoeken naar juiste info omtrent regelingen

Arnh op 16 mei 2021 13:51 [@Arnh](/profiel/arnh) waar heb jij de info gevonden dat je als Belg niet in quarantaine moet? Ik wil ook graag nog een paar dagen, maar België staat momenteel niet op de lijst in bijlage A van de Pre Travel Clearance.

@Belski: De regels wijzigen woensdag:

"From 19 May, entry rules for travellers from EU countries are changing. They will be tied to the ECDC map for risk areas as follows:

green/orange: unrestricted entry
red: entry with COVID test, vaccination, or proof of past COVID illness (België dus)
maroon: entry with COVID test, vaccination, or proof of past COVID illness PLUS quarantine required" (Zuid-Nederland)

null

*bericht bewerkt door Arnh op 17 mei 2021 11:51

@Belski: De regels wijzigen woensdag:

"From 19 May, entry rules for travellers from EU countries are changing. They will be tied to the ECDC map for risk areas as follows:

green/orange: unrestricted entry
red: entry with COVID test, vaccination, or proof of past COVID illness (België dus)
maroon: entry with COVID test, vaccination, or proof of past COVID illness PLUS quarantine required" (Zuid-Nederland)

null

Arnh op 17 mei 2021 11:51

Ik wil ook heel graag naar Hintertux en heb dezelfde kaart gezien, maar het is toch niet helemaal duidelijk… ik bedoel, het lijkt alsof Zuid-Holland bruin is maar Noord-Holland is rood is (denk ik). Dus als ik van Rotterdam naar Oostenrijk ga, moet ik wel in quarantine, maar als ik van Amsterdam naar Oostenrijk ga, dan hoef ik niet in quarantine… (ervanuitgaande dat ik de laatste paar weken al in Noord-Holland was, uiteraard)

Anyway, mijn vraag is: weten jullie of er een LIJST is met de namen van de landen/provicies, ipv zo’n kaart? Ik vind het alleen een beetje lastig om een beslissing te nemen op basis van zo’n kaartje…

Dank je wel en veel plezier daar dit weekend!

Bedankt @Arnh.

@Belski: De regels wijzigen woensdag:

"From 19 May, entry rules for travellers from EU countries are changing. They will be tied to the ECDC map for risk areas as follows:

green/orange: unrestricted entry
red: entry with COVID test, vaccination, or proof of past COVID illness (België dus)
maroon: entry with COVID test, vaccination, or proof of past COVID illness PLUS quarantine required" (Zuid-Nederland)

null

Arnh op 17 mei 2021 11:51

Ik wil ook heel graag naar Hintertux en heb dezelfde kaart gezien, maar het is toch niet helemaal duidelijk… ik bedoel, het lijkt alsof Zuid-Holland bruin is maar Noord-Holland is rood is (denk ik). Dus als ik van Rotterdam naar Oostenrijk ga, moet ik wel in quarantine, maar als ik van Amsterdam naar Oostenrijk ga, dan hoef ik niet in quarantine… (ervanuitgaande dat ik de laatste paar weken al in Noord-Holland was, uiteraard)

Anyway, mijn vraag is: weten jullie of er een LIJST is met de namen van de landen/provicies, ipv zo’n kaart? Ik vind het alleen een beetje lastig om een beslissing te nemen op basis van zo’n kaartje…

Dank je wel en veel plezier daar dit weekend!

gustavopinho op 17 mei 2021 12:00

Die lijst me namen bestaat volgens mij niet. in alle document wordt verwezen naar de 14-dagen incidentie, en dan naar die gegevens van de ECDC als makkelijke manier om dat op te volgen.
Op die site van de ECDC kan je ook de brondata bekijken, maar de kaart blijft toch makkelijker.

Deze opzet lijkt me gekozen te zijn om niet een reeds bestaand process (Deze data wordt aangeleverd door de lidstaten, en de kaart wordt iedere donderdag sowieso aangepast) nog gaan te overcompliceren waarbij iemand in Oostenrijk na een update van de kaart dit nog eens moet gaan omzetten. (Zoals bvb. de lijsten in Ziwitserland)

Ik ben natuurlijk Belg, en heb dus makkelijk praten…

Blijkbaar is het obv de incidentiegraad van het land waaruit je komt:

“This means that entry from countries with a 14-day incidence of less than 500 (corresponds to a 7-day incidence of 250) that are not virus mutation areas will be possible without quarantine.”

Nederland zit op 560, België op 354, Oostenrijk op 242.

*bericht bewerkt door Arnh op 17 mei 2021 14:06

Bedankt @Arnh. Het is nu dus wachten op een update van die kaart van de ECDC voor ons Nederlanders als ik het goed begrijp.

Bedankt @Arnh. Het is nu dus wachten op een update van die kaart van de ECDC voor ons Nederlanders als ik het goed begrijp.

MiKeZZa op 19 mei 2021 13:30

Klopt, maar de 14-daagse incidentiegraad moet dan in Nederland ook wel onder de 500 gezakt zijn om de kaart de juiste kleur te laten krijgen…

Edit: Blijkbaar kan je het nu ook op het inreisformulier voor Oostenrijk zien uit welke landen je mag toekomen zonder Quarantaineplicht als je een negatief testresultaat hebt. (Nodig om je hotel binnen te mogen.)

Op volgende link: https://entry.ptc.gv.at/en
kan je bij “Country of Departure” zien of er "Exception stated in Appendix A) achter staat. Voor België is dit nu reeds het geval, voor Nederland (nog) niet.

*bericht bewerkt door FORZAM op 19 mei 2021 14:58

Blijkbaar is het obv de incidentiegraad van het land waaruit je komt:

“This means that entry from countries with a 14-day incidence of less than 500 (corresponds to a 7-day incidence of 250) that are not virus mutation areas will be possible without quarantine.”

Nederland zit op 560, België op 354, Oostenrijk op 242.

Arnh op 17 mei 2021 14:06

@Arnh. Kun je ons nader informeren hoe de Covid-controles etc. onderweg en ter plaatse zijn gegaan?

@Jan_S (en andere geïnteresseerden): Wij zijn zelf gisteren Oostenrijk binnen gereden, in de hoop dat het reisadvies vandaag of morgen positief zal worden en we kunnen skien.

In principe mag je als nederlander momenteel gaan skien als je of gevaccineerd bent ( 1 prik, minstens 22 dagen geleden) of een doktersbewijs hebt dat je genezen bent van corona in afgelopen 6 maanden. Dit controleren ze aan de grens. Wij hadden geen van beiden (wel een negatieve test), en mochten dus naar binnen alleen met de toezegging dat we 5 dagen in quarantaine zouden gaan… in afwachting van goed nieuws dus :).

Hopen dat het reisadvies vandaag of morgen wordt aangepst, de cijfers zijn er ruim voldoende voor. In dat geval staan we als eersten op de piste deze week :)

Zijn er meer Nederlanders in de buurt van hintertux ;)?

@Jan_S (en andere geïnteresseerden): Wij zijn zelf gisteren Oostenrijk binnen gereden, in de hoop dat het reisadvies vandaag of morgen positief zal worden en we kunnen skien.

In principe mag je als nederlander momenteel gaan skien als je of gevaccineerd bent ( 1 prik, minstens 22 dagen geleden) of een doktersbewijs hebt dat je genezen bent van corona in afgelopen 6 maanden. Dit controleren ze aan de grens. Wij hadden geen van beiden (wel een negatieve test), en mochten dus naar binnen alleen met de toezegging dat we 5 dagen in quarantaine zouden gaan… in afwachting van goed nieuws dus :).

Hopen dat het reisadvies vandaag of morgen wordt aangepst, de cijfers zijn er ruim voldoende voor. In dat geval staan we als eersten op de piste deze week :)

Zijn er meer Nederlanders in de buurt van hintertux ;)?

SkiH op 25 mei 2021 11:48

Volgens mij mag je als Nederlander uit alle provincies, behave Limburg, Brabant, Zeeland en Zuid-Holland, sowieso skien met 1 van de drie “G’s”: Getest, gevaccineerd of genezen. Mocht je dus wel uit die provincies komen, zal je dus in quarantaine moeten.

Als dit veranderd geldt die quarantaine dan opeens niet meer? Lijkt mij een rare gang van zaken, want ik neem toch aan dat de peildatum voor je quarantaine de datum van binnenkomst is? Dus als je provincie vanaf vandaag “rood” wordt op de ECDC kaart, (i.p.v. donkerrood), en je gister bent binnengekomen, zal je nog steeds je resterende dagen quarantaine moeten uitzitten. Ik zou dit serieus goed navragen, om gezeur te voorkomen.

In elk geval, veel plezier komend weekend op de piste ;-) de “quarantaineplicht” bij thuiskomst in NL is voor mij momenteel de belangrijkste reden om niet naar Oostenrijk te gaan.

*bericht bewerkt door ronaldkoopmans op 25 mei 2021 13:47

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

@Jan_S (en andere geïnteresseerden): Wij zijn zelf gisteren Oostenrijk binnen gereden, in de hoop dat het reisadvies vandaag of morgen positief zal worden en we kunnen skien.

In principe mag je als nederlander momenteel gaan skien als je of gevaccineerd bent ( 1 prik, minstens 22 dagen geleden) of een doktersbewijs hebt dat je genezen bent van corona in afgelopen 6 maanden. Dit controleren ze aan de grens. Wij hadden geen van beiden (wel een negatieve test), en mochten dus naar binnen alleen met de toezegging dat we 5 dagen in quarantaine zouden gaan… in afwachting van goed nieuws dus :).

Hopen dat het reisadvies vandaag of morgen wordt aangepst, de cijfers zijn er ruim voldoende voor. In dat geval staan we als eersten op de piste deze week :)

Zijn er meer Nederlanders in de buurt van hintertux ;)?

SkiH op 25 mei 2021 11:48

Volgens mij mag je als Nederlander uit alle provincies, behave Limburg, Brabant, Zeeland en Zuid-Holland, sowieso skien met 1 van de drie “G’s”: Getest, gevaccineerd of genezen. Mocht je dus wel uit die provincies komen, zal je dus in quarantaine moeten.

Als dit veranderd geldt die quarantaine dan opeens niet meer? Lijkt mij een rare gang van zaken, want ik neem toch aan dat de peildatum voor je quarantaine de datum van binnenkomst is? Dus als je provincie vanaf vandaag “rood” wordt op de ECDC kaart, (i.p.v. donkerrood), en je gister bent binnengekomen, zal je nog steeds je resterende dagen quarantaine moeten uitzitten. Ik zou dit serieus goed navragen, om gezeur te voorkomen.

In elk geval, veel plezier komend weekend op de piste ;-) de “quarantaineplicht” bij thuiskomst in NL is voor mij momenteel de belangrijkste reden om niet naar Oostenrijk te gaan.

ronaldkoopmans op 25 mei 2021 13:47

Oostenrijk lijkt het landelijk te bekijken, dus voor hen moet heel Nederland ok zijn vooraleer die 3G van toepassing wordt.

Logischerwijze is het inderdaad de datum van binnenkomst die telt, en zal dus onafhankelijk wat er de volgende dagen wijzigt op de kaart de 5 dagen uitgedaan moeten worden.

Hoe het bij mij als Belg verlopen is:

  • Grensovergang BE-LUX: Geen controle

  • Grensovergang LUX-DE (Schengen): Geen controle

  • Grensovergang DE-AT (Füssen): Voor de tunnel (DE) controle, maar enkel op identiteit en papieren wagen (Bijna iedereen mocht doorrijden, maar ik stond samen met een Ferrari aan de kant in m’n opvallende patserbakje).
    Na de tunnel (AT): Controle op ingevuld Entry form en Negatieve PCR test. Alles ok aangezien België al de juiste kleur had.

  • Hotel: Controle Negatieve test

  • Skiën, geen controle op negatieve test. De tweede dag ben ik dan toch een soep gaan eten op het terras in Stubai, en daar negatieve test + registratieplicht.

  • 3 avonden uit eten: consistente controle op negatieve test, en afstandsmaatregelen werden goed opgevolgd.

Terugrit enkel controle gehad bij binnenrijden Duitsland, na uitleg (Ik ben ga skiën en rijd nu rechtreeks naar huis) zonder issue mogen doorrijden.

Nu dus terug thuis in quarataine, en de eerste negatieve test al achter de rug.

ostenrijk lijkt het landelijk te bekijken, dus voor hen moet heel Nederland ok zijn vooraleer die 3G van toepassing wordt. § FORZAM op 25 mei 2021 14:01

Ah toch wel. Ik las dat ze o.b.v. de kaart van ECDC bepalen, maar het leek me al zo’n gedoe om te controleren uit welke provincie je vandaan komt.

Voor Nederlanders zal het nog even geduld hebben zijn. Als alles goed gaat, ga ik in juli 10 dagen naar Oostenrijk :)

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

@Arnh. Kun je ons nader informeren hoe de Covid-controles etc. onderweg en ter plaatse zijn gegaan?

Jan_S op 24 mei 2021 16:58

Het valt hier allemaal ontzettend goed mee.

Op voorhand hebben wij een PCR test afgelegd in België, en dan moet je nog het pre-travel clearance form invullen om Oostenrijk binnen te gaan.

De heenrit verliep vlot. Om 2u in België vertrokken zodat we pas om 5u (einde avondklok) in Duitsland waren. Aan de Oostenrijkse grens waren er controles met 10min file. Wij hadden netjes ons FFP2 masker opgezet in de auto en ze vroegen gewoon waar we heen gingen en lieten ons vervolgens door rijden.

Vanuit de auto heb ik dan meteen een afspraak gemaakt voor het testcentrum in Mayrhofen. Je kan een bepaald tijdslot (tussen 12 & 13 bv) reserveren. Dat kan online via deze link: https://www.tirol.gv.at/gesundheit-vorsorge/infekt/coronavir…. Je vult gewoon je gegevens in en je accommodatie als adres, en vervolgens ontvang je een sms met een link waarop je de barcode terugvindt. Het testcentrum zelf is een “drive-through” met twee containers op de parking van een privékliniek.

null

Wij hebben niet moeten wachten. Je rijdt er gewoon in, doet je raam open, ze scannen de barcode en vervolgens stoppen ze een wisser in je neus en dan mag je doorrijden. 15-20min later ontvang je dan een SMS waarmee je online je resultaat kan zien en meteen ook een certificaat kan downloaden met daarop de uitslag en het moment van afname. Dit is allemaal trouwens volledig gratis.

In de accommodatie kan je in principe ook werken met een systeem van zelftesten die je moet fotograferen met een bepaalde QR code bij, maar dat hebben wij niet gebruikt. Het drive-through systeem is zo handig en snel dat we dit gewoon tweemaal gedaan hebben.

Op Hintertux zelf hoef je voor de liften geen negatief testresultaat te hebben. Wel een FFP2 masker en de lift mag maar voor 50% gevuld worden. Zondag werd dit echter niet goed opgevolgd. Tot aan de Fernerhaus zaten we nooit met anderen op de lift, maar in Gletscherbus 3 zat het plots wel vol. Ook mensen zonder masker, met gewoon een buff, of het masker onder de neus. De lift zat naar mijn gevoel ook te vol en de raampjes stonden niet open. Hier voelde ik me eigenlijk niet zo veilig en we hebben de lift dan maar de rest van de dag links laten liggen. Hier had het personeel van Hintertux best wel wat meer mogen handhaven.
Op de zetel- en ankerliften is het daarentegen goed geregeld. Bij de zetellift waren de helft van de poortjes afgesloten dus je zat steeds maar met 3 op de lift.

In de restaurants en café’s hebben ze mij ongeveer in de helft van de gevallen gevraagd om een testresultaat te tonen. Telkens verontschuldigden ze zich omdat ze dit moesten doen, terwijl ik hen duidelijk maakte dat ik het juist apprecieer dat ze het vragen omdat ik me daardoor juist veiliger voel. Op terrassen lijken ze er minder aandacht aan te schenken.

Morgen terug naar België, daar zal ik dan wel nog in quarantaine moeten voor een weekje en twee testen ondergaan, maar dat neem ik er wel bij. Ik werk toch van thuis dus voor mij verandert er niet zoveel.

Conclusie: het is hier allemaal goed geregeld en het gaat allemaal vlotter en makkelijker dan ik vooraf had gedacht. Het antigeentestje om de twee dagen vind ik eigenlijk een kleine prijs om op reis te kunnen gaan in coronatijden.

@Arnh. Kun je ons nader informeren hoe de Covid-controles etc. onderweg en ter plaatse zijn gegaan?

Jan_S op 24 mei 2021 16:58 Op Hintertux zelf hoef je voor de liften geen negatief testresultaat te hebben. Wel een FFP2 masker en de lift mag maar voor 50% gevuld worden. Zondag werd dit echter niet goed opgevolgd. Tot aan de Fernerhaus zaten we nooit met anderen op de lift, maar in Gletscherbus 3 zat het plots wel vol. Ook mensen zonder masker, met gewoon een buff, of het masker onder de neus. De lift zat naar mijn gevoel ook te vol en de raampjes stonden niet open. Hier voelde ik me eigenlijk niet zo veilig en we hebben de lift dan maar de rest van de dag links laten liggen. Hier had het personeel van Hintertux best wel wat meer mogen handhaven. Op de zetel- en ankerliften is het daarentegen goed geregeld. Bij de zetellift waren de helft van de poortjes afgesloten dus je zat steeds maar met 3 op de lift. § Arnh op 25 mei 2021 15:20

Dat heb ik deze winter zowel in Zwitserland, als in Oostenrijk (Hintertux, Sölden en Stubai) gemerkt.
Aan stoeltjesliften waar de capaciteit makkelijk beperkt kan worden is alles goed geregeld. Gesloten liften doet iedereen maar wat, en moet je dus zelf op je strepen staan (En dus ruziekrijgen en uitgemaakt worden in alle talen) om je medepassagiers te overtuigen een masker op te houden. Ik heb er bij gesloten lften steeds voor gezorgd dat ik als laatste kon instappen bij mensen met een deftig masker wie ik ook nog vroeg of ik nog meekon.

Enige uitzondering hierop was in het Zwitserse Arosa: daar waren enkele liften waar de bediende ze telkens onverbiddelijk stil legde wanneer iemand of een groep zich niet aan de regels hield, en die ook onder alle verbale geweld en lacherig gedoe mooi voet bij stuk hield.

Ook ik alles wat er nu bij komt kijken niet bepaald aangenaam, maar de test-en maskerplicht is ondertussen zo makkelijk na te leven dat ik nog weinig geduld kan opbrengen voor iedereen die zelfs die kleine moeite niet kan opbrengen om toch te kunnen genieten van wat je het allerliefste doet wanneer de mogelijkheden ertoe bestaan.

*bericht bewerkt door FORZAM op 25 mei 2021 15:39

Dank voor Uw reacties. Daardoor gaan we dit weekend naar Hintertux.

Plaats een reactie