Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nieuwe liften zorgen voor betere verbinding Resterhöhe - Kitzbühel

Henri op 09 maart 2023· 14 reacties

Visualisatie van de nieuwe Trattenbach stoeltjeslift (kitzski.at)
Visualisatie van de nieuwe Trattenbach stoeltjeslift (kitzski.at)

Het skigebied Kitzbühel - Kirchberg vervangt deze zomer de verouderde Gauxjoch sleeplift (F6) en de Trattenbach stoeltjeslift (F7) door twee moderne zespersoons stoeltjesliften. Dit heeft KitzSki zojuist bekend gemaakt op hun website. De twee nieuwe liften zijn samen goed voor een investering van maar liefst 23 miljoen euro. In mei wordt er al gestart met het project en aankomende december verwacht men de twee nieuwe stoeltjesliften te kunnen openen.

Concessie bijna verlopen

De concessie voor de driepersoons stoeltjeslift Trattenbach loopt aan het eind van het winterseizoen 2024/25 af. Uit kostenoverwegingen is de sleeplift Gauxjoch ook meteen in het project opgenomen. De twee nieuwe zespersoons stoeltjesliften worden natuurlijk uitgerust met alle snufjes zoals een kap en stoelverwarming. Met een theoretische maximumsnelheid van 5 meter per seconde voor de Trattenbach stoeltjeslift en 6 meter per seconde voor de Gauxjoch stoeltjeslift loopt de capaciteit op tot 2400 personen per uur. Deze verhoogde capaciteit zorgt vanaf het winterseizoen 2023/2024 ervoor dat de wachttijden aanzienlijk worden verkort en deze bottleneck van de Resterhöhe terug naar Kitzbühel en Jochberg dus verleden tijd zal zijn.

De te vernieuwen liften
De te vernieuwen liften

Kwaliteitsverbetering

Voor veel bezoekers van het skigebied zal dit als muziek in de oren klinken, want bij de twee verouderde liften kon je veel tijd kwijt zijn. De liften waren traag, waardoor de wachttijd met name in het hoogseizoen flink op kon lopen. De nieuwe Gauxjoch stoeltjeslift zorgt er bovendien voor dat het skigebied niet meer het 1,2 kilometer lange sleepliftspoor moet besneeuwen en prepareren. Ook laat het skigebied weten dat de nieuwe stoeltjesliften een verbetering opleveren wat betreft de windgevoeligheid.

Cijfers

Trattenbach stoeltjeslift Gauxjoch stoeltjeslift
Type 6-persoons koppelbaar 6-persoons koppelbaar
Hoogte dalstation 1506 meter 1740 meter
Hoogte bergstation 1820 meter 1867 meter
Capaciteit 2400 p/h 2400 p/h
Lengte 734 meter 1278 meter
Snelheid 5 m/s 6 m/s
Ritduur 3:35 min 3:35 min

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Ik was hier in Feb en was al verbaasd over die sleeplift op zo’n strategische plek. Echter, is het niet lift F8 ipv F6 welke jullie bedoelen?

*bericht bewerkt door Ruperwt op 09 mrt 2023 14:31

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

Eindelijk die bottleneck sleeplift weg.

EN als ik dan nog een wensenlijstje mag indienen voor volgende jaren:
-Pengelstein 2 graag een 8 persoons stoeltjeslift (doe maar een copy-paste van de Brunn lift)
-Talsenlift ook meer capaciteit (ook ivm extra dalafdalinkje naar Jochberg pakken en dan toch de 3S weer pakken naar Kirchberg)
-verbinding pengelstein-KI West maken via Schroll. Is maar een klein stukje (200 meter of zo?) maar daardoor kun je zonder bus SkiWelt en Kitzski koppelen.

Totales Vollidiot

@Ruperwt ik geloof dat de Gauxjoch sleeplift vroeger inderdaad de F8 was, maar het is op de huidige kaarten en ook op de Kitzski website de F6.

@Ruperwt ik geloof dat de Gauxjoch sleeplift vroeger inderdaad de F8 was, maar het is op de huidige kaarten en ook op de Kitzski website de F6.

Henri op 09 mrt 2023 14:34

Klopt. Op OpenSkiMap.org is het nog steeds F8.

Totales Vollidiot

@Ruperwt ik geloof dat de Gauxjoch sleeplift vroeger inderdaad de F8 was, maar het is op de huidige kaarten en ook op de Kitzski website de F6.

Henri op 09 mrt 2023 14:34

Ah vandaar, ik checkte t juist even hier op de pistekaart op de site, daar is t de F8…nou los van de nummering super goed nieuws sowieso :)

@Ruperwt ik geloof dat de Gauxjoch sleeplift vroeger inderdaad de F8 was, maar het is op de huidige kaarten en ook op de Kitzski website de F6.

Henri op 09 mrt 2023 14:34

Klopt. Op OpenSkiMap.org is het nog steeds F8.

Kdtl op 09 mrt 2023 14:36

Het is drama daar met de nummering.
Ook aan de kitzbühel zijde van de 3S is de nummering veranderd. Maar nog niet alle nummers in t veld zijn aangepast.
Hierdoor veel geapp om groep weer te vinden. Erg vervelend.

Mooie investering! Al mogen ze die kappen en stoelverwarming van mij achterwege laten 😁

Is dat mogelijk joh? Waarom hebben ze dan niet al eerder voor die oplossing gekozen? Zou wel een goede kwaliteitsimpuls zijn.

-verbinding pengelstein-KI West maken via Schroll. Is maar een klein stukje (200 meter of zo?) maar daardoor kun je zonder bus SkiWelt en Kitzski koppelen.

Kdtl op 09 mrt 2023 14:32

Schijnbaar wil die grondeigenaar te veel geld zien….

Is echt een supersimpele verbinding.

Kijk maar eens op openskimap.org

Totales Vollidiot

null

Dat stippellijntje is de verbinding tussen schroll (bij pengelstein) en ki west

Totales Vollidiot

Het werd tijd. Nu nog die andere verouderde stoeltjes liften richting Hollersbach.

En nu maar hopen dat volgend jaar de Sitzheizung weer aan staat :')

Ik was vorige week voor het eerst in dit skigebied, en deze twee liften vielen inderdaad uit de toon. Met name de sleeplift was een flinke bottleneck en een niet zo prettige verrassing voor mensen die op tijd de liften terug naar Kirchberg/Kitzbühel moeten hebben. Alle andere liften waren erg mooi en modern!

De nieuwe liften zijn inmiddels goedgekeurd:

Links de nieuwe lift, rechts is de oude sleeplift baan nog te zien.

null

*bericht bewerkt door Soost op 08 dec 2023 12:14

Plaats een reactie