Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Serfaus investeert 50 miljoen in nieuwe Komperdellbahn, bouw eind 2023 klaar

Redactie op 06 maart 2023· 14 reacties

Afgelopen zomer is het nieuwe middenstation van de Komperdellbahn al deels gebouwd.
Afgelopen zomer is het nieuwe middenstation van de Komperdellbahn al deels gebouwd.

Lezer en gastblogger Eddy Jansen was onlang in het Oostenrijkse Serfaus en zag daar de vorderingen van de nieuwe Komperdellbahn. Hij schrijft over de laatste stand van zaken van dit project.

Het Oostenrijkse Serfaus investeert 50 miljoen euro in de bouw van de nieuwe Komperdellbahn. Afgelopen jaar al is een begin gemaakt met de ingrijpende bouwwerkzaamheden; vóór de winter 2023/2024 moet de klus geklaard zijn.

Project

De 34 jaar oude 6-persoons gondel wordt vervangen door een moderne 10-persoonsgondel. Bovendien wordt een middenstation gebouwd (zie foto), wat voor beginnende wintersporters en kinderen ideaal is. Het huidige dalstation en bergstation worden deels gesloopt en nieuw gebouwd. Onder het nieuwe dalstation komt een enorm skidepot, waar zo’n 5000 ski’s en snowboards in lockers opgeborgen kunnen worden.

De nieuwe 10-persoons Komperdell-gondel van Doppelmayr. Foto: Fisser Bergbahnen
De nieuwe 10-persoons Komperdell-gondel van Doppelmayr. Foto: Fisser Bergbahnen

Financiële injectie

De investering van 50 miljoen is voor de gemeente Serfaus en Fisser Bergbahnen een tweede stevige financiële injectie in de infrastructuur in korte tijd. In 2019 is de geheel gerenoveerde U-Bahn in gebruik genomen. Deze ondergrondse metro verbindt de grote parkeerplaats net buiten het autovrije Serfaus met het centrum en de gondelstations. Daarvoor telde Serfaus al een bedrag van 23,5 miljoen neer.

Middenstation

De nieuwe Komperdellbahn zal hetzelfde begin- en eindpunt hebben als de huidige gondel, maar met een extra middenstation. Je kunt daardoor straks ook op de blauwe ‘Mittelabfahrt’ in- en uitstappen. Door het nieuwe middenstation is de dalafdaling naar Serfaus direct toegankelijk voor beginners en skiklassen. Wanneer de sneeuw in het voorjaar snel verandert in papsneeuw kunnen wintersporters het laatste, vaak lastige, stuk bovendien met de gondel nemen.

Het tracé van de nieuwe lift. © Seilbahn Komperdell GmbH
Het tracé van de nieuwe lift. © Seilbahn Komperdell GmbH

null

Capaciteit

De capaciteit gaat vanzelfsprekend ook omhoog en de nieuwe gondels zijn een stuk comfortabeler. De nieuwe lift zal straks 3000 tot 3500 personen per uur kunnen vervoeren. Door het middenstation is de Komperdellbahn straks ook gemakkelijker bereikbaar via de liften in het buurdorp Fiss.

Net zoals in Fiss komt er onder het dalstation van de Komperdelbahn een enorm skidepot met lockers. Foto: Fisser Bergbahnen
Net zoals in Fiss komt er onder het dalstation van de Komperdelbahn een enorm skidepot met lockers. Foto: Fisser Bergbahnen

Dicht in de zomer

Omdat het vervangen van de nieuwe lift een grote operatie is, heeft Serfaus de bouwwerkzaamheden in twee fases gepland. De eerste bouwfase was afgelopen zomer 2022. Na het skiseizoen in april wordt de huidige Komperdellbahn gesloopt en het bestaande dal- en bergstation verbouwd. Komende zomer is de Komperdellbahn dus buiten gebruik en de Lazidbahn en Murmliwasser zijn dan niet meer met de lift te bereiken. Serfaus denkt nog na over een oplossing voor de beperkingen die daardoor ontstaan.

Nieuwe Komperdellbahn Serfaus:

  • Liftsysteem: 10-persoonsgondel
  • Bouwer: Doppelmayr GmbH
  • Gereed: december 2023
  • Capaciteit: max. 3.500 personen per uur
  • Snelheid: 6 meter per seconde
  • Duur van dal tot top: 10,5 minuten
  • Hoogte dalstation: 1.442 meter
  • Hoogte middelstation: 1.610 meter
  • Hoogte bergstation: 1.982 meter
  • Hoogteverschil: 540 meter
  • Lengte: 2.641 meter
  • Aantal liftpalen: 20
  • Investering: 50 miljoen euro

Redactie

Plaats een reactie

Voor de zomer hebben ze reeds gecommuniceerd wat er aangeboden word om het gemis van de Komperdellbahn op te vangen:
https://www.serfaus-fiss-ladis.at/pdf/bau-komperdellbahn-som…

Murmliwasser kun je dan via de Alpkopfbahn te voet bereiken (kan nu ook al).

Is er al bekend of er ook voorbereidingen getroffen gaan worden voor een uitbreiding naar een nieuwe Lazidbahn in het eindstation van de Komperdellbahn? Vanuit een nieuwe 10p naar een wat oudere 6p zal niet heel lekker op elkaar aansluiten lijkt me.

Gang is alles

Duur van dal tot top: 10,5 minuten

Dat is toch best wel veel tijd voor een hoogteverschil van 540 meter?
Of zie ik dat verkeerd?

Peter Pos

Duur van dal tot top: 10,5 minuten

Dat is toch best wel veel tijd voor een hoogteverschil van 540 meter?
Of zie ik dat verkeerd?

peterpos op 06 mrt 2023 18:23

Hoogte verschil is hier natuurlijk niet de belangrijkste factor in. De lift is 2,6 km lang, die afstand kost de meeste tijd, daarnaast is een tussenstation altijd een vertragende factor.

Jarred.

Duur van dal tot top: 10,5 minuten

Dat is toch best wel veel tijd voor een hoogteverschil van 540 meter?
Of zie ik dat verkeerd?

peterpos op 06 mrt 2023 18:23

Hoogte verschil is hier natuurlijk niet de belangrijkste factor in. De lift is 2,6 km lang, die afstand kost de meeste tijd, daarnaast is een tussenstation altijd een vertragende factor.

Hellred666 op 06 mrt 2023 19:06

Dank voor de uitleg. Dat je tijd kwijt bent bij het midden station had ik over het hoofd gezien.
2,6 km is verder niet zo heel ver toch? Volgens mij is het ook een lange blauw/rode afdaling. Ben er in het verleden regelmatig geweest, prachtig gebied trouwens… alleen een beetje te druk.

Peter Pos

Tja dit jaar voor 12e keer in Serfaus, prachtig gebied maar inmiddels zit het wel aan zijn max kwa bezoekers. In de afgelopen week was het erg druk, dit was te merken bij de liften, restaurants op de pistes en in het dorp zelf, Waar je vroeger savond meerendeels zonder te reserveren uit eten kon, zijn er nu twee shifts per avond. En dan nog lastig om er tussen te komen. Of de nieuwe lift nu zoveel voordeel gaat bieden… wel een prachtig project en de huidige komperdell is inmiddels gedateerd en de lift is afgeschreven en aan vervanging toe. De huidige dalafdaling is in de laatste bocht inmiddels breder gemaakt en zal nog opgevuld worden met grond uit de nieuwbouw, Hierdoor zal deze bocht makkelijker en toegankelijker worden. Op de noordkant zijn sinds de afgelopen twee jaar twee pistes dicht, ze liggen er niet meer in. Waarom dit zo is, weet ik niet, wel jammer, want het waren leuke afdalingen.
Ik heb dit jaar helaas een paar extreme ongelukken gezien, mede door drukte en onbezonnenheid. Nooit eerder daar meegemaakt. Soms denk ik wel eens, stel een max aantal skiërs in wat in een gebied mag skiën in deze drukke weken vol is vol. Men komt tegenwoordige ook veel meer uit dorpen die onder in het dal liggen. Serfaus, fiss en ladis zitten zelf tjokvol.

De huidige dalafdaling is in de laatste bocht inmiddels breder gemaakt en zal nog opgevuld worden met grond uit de nieuwbouw, Hierdoor zal deze bocht makkelijker en toegankelijker worden. Op de noordkant zijn sinds de afgelopen twee jaar twee pistes dicht, ze liggen er niet meer in. Waarom dit zo is, weet ik niet, wel jammer, want het waren leuke afdalingen.

Frank72 op 06 mrt 2023 21:57

Ah jammer, die laatste steilhang was altijd een vermakelijk stukje
Heb je het over de Naggalunabfahrt & Genussabfahrt (piste 15 & 16)? Zouden deze niet gewoon dicht zijn vanwege het ontbreken van noemenswaardige natuursneeuw afgelopen 2 winters? De sneeuw die op de kam valt waar de afdalingen liggen wordt daarbij vaak helemaal kaal geblazen.
Zijn idd mooie pistes!

Gang is alles

Ah jammer, die laatste steilhang was altijd een vermakelijk stukje
Heb je het over de Naggalunabfahrt & Genussabfahrt (piste 15 & 16)? Zouden deze niet gewoon dicht zijn vanwege het ontbreken van noemenswaardige natuursneeuw afgelopen 2 winters? De sneeuw die op de kam valt waar de afdalingen liggen wordt daarbij vaak helemaal kaal geblazen.
Zijn idd mooie pistes!

Inderdaad die twee pistes. Zou inderdaad aan een gebrek aan sneeuw kunnen liggen, voor dit jaar wellicht wel, vorig jaar lag er aanzienlijk meer.

Is er al bekend of er ook voorbereidingen getroffen gaan worden voor een uitbreiding naar een nieuwe Lazidbahn in het eindstation van de Komperdellbahn? Vanuit een nieuwe 10p naar een wat oudere 6p zal niet heel lekker op elkaar aansluiten lijkt me.

Jesper op 06 mrt 2023 18:03

Serfaus-fiss-ladis zegt zelf hierop, deze later nog een keer aan te pakken omdat het bovenste deel(lazid) jonger is als de komperdell gedeelte, en te zijner tijd nog een keer word aangepakt, dit kan dus nog wel wat jaartjes duren

Welkome update voor Serfaus, ook de update aan de laatste bocht(en) van de dalafdaling is welkom voor beginners.

Het heeft, mede door corona, wel een aantal jaar geduurd tot de bouwwerkzaamheden dan eindelijk begonnen.

Wat eigenlijk ook heel erg nodig is, is een lift die vanaf Ladis Weiberkessel helemaal naar boven gaat omdat het volledig Ladis dorp nu ook telkens staat aan te schuiven in Fiss aan de 2 liften. Dat zou de druk enorm verlichten daar.

@Frank72 Genussabfahrt is volgens het interactieve pistenplan geopend!

Gang is alles

@Frank72 Genussabfahrt is volgens het interactieve pistenplan geopend!

Jesper op 18 mrt 2023 14:34

Dat is dan sinds kort want hij was dicht. Maar mooi dat hij er niet definitief uit licht

Wat eigenlijk ook heel erg nodig is, is een lift die vanaf Ladis Weiberkessel helemaal naar boven gaat omdat het volledig Ladis dorp nu ook telkens staat aan te schuiven in Fiss aan de 2 liften. Dat zou de druk enorm verlichten daar.

StevenGeerts op 12 mrt 2023 17:54

Deze staat ook bij Fiss-Ladis al langere tijd op de wensenlijst, maar is door verschillende oorzaken nog niet veel verder gekomen. Voornaamste uitdagingen zijn onstabiele stukken in het voorziene lift-traject (geologie) en nog ontbrekende overeenstemming met aantal eigenaren van stukken grond. Daarnaast is er door ‘een niet nader te noemen pandemie’ een financiële pas op de plaats gemaakt. En tenslotte zal er nog de nodige tijd gaan zitten in het verkrijgen van de nodige vergunningen.

SFL zal zich ook moeten beseffen dat alleen toevoegen van liftcapaciteit onvoldoende is. Het is simpelweg te druk in de dorpen (gastronomie, winkels) en op de pistes, dus ook daar zal capaciteit uitgebreid moeten worden. Alternatief is gewoon pas op de plaats maken en accepteren dat dit het maximale is voor dit gebied. Maar dat is makkelijk praten vanachter een beeldscherm.

Plaats een reactie