Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Weer een dag met ongelukken: 28-jarige Nederlandse omgekomen in Hintertux

Roel op 01 januari 2023· 50 reacties

Een zwarte dag op de Hintertuxer Gletscher
Een zwarte dag op de Hintertuxer Gletscher

Nieuwjaarsdag is dramatisch verlopen op de Hintertuxer Gletscher in Oostenrijk. Meerdere ernstige ongevallen vonden plaats waaronder een met dodelijke afloop. Een 28-jarige Nederlandse wintersportster kwam om het leven.

Ongelukken op dezelfde plek

Het dodelijke ongeluk vond plaats op de Schwarze Pfanne (piste 1), dit is de rode dalafdaling aan de zijkant van het skigebied op de Hintertuxer Gletscher. Rond 10.15 uur skieden twee bevriende stellen over een steil en ijzig stuk. Nadat de mannen dit punt gepasseerd waren, gleden een 28-jarige vrouw en haar 27-jarige vriendin weg. Ze kwamen onafhankelijk van elkaar ten val, waarna de 28-jarige honderd meter doorgleed, door een vangnet vloog en tegen een boom tot stilstand kwam. Ze overleed aan haar verwondingen. Haar 27-jarige vriendin ging eveneens onderuit, gleed over de pisterand en kwam tot stilstand in steenachtig terrein. Met zware verwondingen werd ze per helikopter naar het ziekenhuis in Kufstein gebracht.

De Schwarze Pfanne dalafdaling
De Schwarze Pfanne dalafdaling

Nog geen half uur later kwam een 55-jarige Duitse op dezelfde plek ten val en kwam eveneens naast de piste tot stilstand. Ook zij werd met zware verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

Nog een ongeluk

Alsof dit nog niet genoeg was moest de helikopter 's middags een derde keer uitrukken. Nu op de rode piste 5 waar een 56-jarige Duitser tegen een pistebord was geskied. Hij liep oogletsel op. Over de toedracht van het dodelijke ongeluk zijn geen verdere details bekendgemaakt.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Wat een ongelukken de laatste weken zeg 😲 vreselijk.

Niet normaal al die ongelukken. Heb de indruk dat het voor de gemiddelde skiër heel moeilijke omstandigheden zijn op de pistes. Veel ijsplekken met misschien slecht onderhouden materiaal. Wij gaan achter 2 weken naar Mayrhofen en hoop toch op een laagje erbij. Mijn board heeft in ieder geval al een groot onderhoud gehad. Veel sterkte voor de families!

Drama dit.

We zijn net terug vanuit Oostenrijk. In veel gebieden is maar 50-70% open. Daardoor is het veel drukker op de pistes. Door de regen tot op grote hoogte van 23 dec en het gebrek aan sneeuwval daarna zijn de pistes ijzig/hard. Later ontstaan er veel bulten door de zachte omstandigheden. Dan zit een ongeluk in een klein hoekje. Vorige week was het zicht zeer goed. Als dat ook nog slechter wordt en de pistes niet beter dan wordt het helemaal een drama.

Je zal dat maar voor je ogen zien gebeuren. Heel traumatisch.

Ken de piste helemaal niet…maar wat voor een scenario is er nodig dat je 100m! doorglijdt en dan door een vangnet gaat… en een 2de slachtoffer ook.

Iemand ervaring met die piste?.. kan me in de dolomieten maar een paar pistes (allemaal zwart) voorstellen waar een val erg nare gevolgen kan hebben (rotsen, afgrond)… zeker geen rode. Heb veel meer schrik van klappers met andere personen zoals vorig jaar zoveel bericht werd. Maar dit voorseizoen lijkt het erg anders te zijn.

Ken de piste helemaal niet…maar wat voor een scenario is er nodig dat je 100m! doorglijdt en dan door een vangnet gaat… en een 2de slachtoffer ook.

Iemand ervaring met die piste?.. kan me in de dolomieten maar een paar pistes (allemaal zwart) voorstellen waar een val erg nare gevolgen kan hebben (rotsen, afgrond)… zeker geen rode. Heb veel meer schrik van klappers met andere personen zoals vorig jaar zoveel bericht werd. Maar dit voorseizoen lijkt het erg anders te zijn.

Asterino op 01 jan 2023 21:47

Op een harde en gladde ondergrond haal je op 30 graden al bijna vrije val snelheden als jezelf niet op tijd stopt. Ook op ijzige 20 graden kun je snel veel vaart maken. Je post lezend onderschat je het gevaar wat er kan gebeuren bij een val op rode en zelfs blauwe pistes.

Click. Click. Peace

@Rogier, stel dat je in zo’n situatie komt. Is er dan iets wat je kan doen om het hard naar beneden glijden te doen stoppen, of de snelheid te verminderen?
Een hoek van 20 graden, dat is toch normaal gesproken ongeveer de hellingsgraad op een blauwe piste? Of zit ik nu helemaal mis?

Peter Pos

Ken de piste helemaal niet…maar wat voor een scenario is er nodig dat je 100m! doorglijdt en dan door een vangnet gaat… en een 2de slachtoffer ook.

Iemand ervaring met die piste?.. kan me in de dolomieten maar een paar pistes (allemaal zwart) voorstellen waar een val erg nare gevolgen kan hebben (rotsen, afgrond)… zeker geen rode. Heb veel meer schrik van klappers met andere personen zoals vorig jaar zoveel bericht werd. Maar dit voorseizoen lijkt het erg anders te zijn.

Asterino op 01 jan 2023 21:47

Gaat erg snel op harde ondergrond hoor. In Nendaz ook over ijzige buckels wel eens bijna 300 hm verloren na een val. Zal in afstand gemakkelijk 500m geweest zijn. Als je de vaart er niet snel uit hebt, loopt het erg gemakkelijk uit de hand.

Edwin van Riel

Snelheid matigen is nu de boodschap. Ook al ski je op een piste met hogerop redelijke condities, dan kan die verderop plots switchen naar een nat opgevroren ijspiste. Als je daar met wat snelheid op onderuit gaat, dan denk ik dat jezelf afremmen bijna onmogelijk is.

@Rogier, stel dat je in zo’n situatie komt. Is er dan iets wat je kan doen om het hard naar beneden glijden te doen stoppen, of de snelheid te verminderen?
Een hoek van 20 graden, dat is toch normaal gesproken ongeveer de hellingsgraad op een blauwe piste? Of zit ik nu helemaal mis?

peterpos op 01 jan 2023 22:07

De theorie: Voeten onhoog houden, op je buik draaien, hoofd boven en je vervolgens op knieën en handen opdrukken.
Maar in de praktijk valt dit nog niet mee als je het nooit geoefend hebt en het ineens heel snel gaat.

Je kunt proberen te remmen met een van je stokken alsof het een pickel is. Maar daarvoor moet je je stok eerst lager weten vast te pakken. Als je al snelheid hebt, en je hakt je schoenen of ski’s in het ijs, dan ga je tollen of kom je los en ga je stuiteren. Dus remmen doe je met alles wat aan de hoge kant zit.

Ik zou inderdaad denken dat ik mn skies in de sneeuw moet zetten onder me. Goed om te horen dat je dat dus niet moet doen.
Wel heel heftig dit soort ongelukken hoor bah, het zijn er ook wel heel veel deze week!

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

@Jools normaal kun je ook wel rustig remmen met je ski’s in de sneeuw, maar op ijs wordt alles anders. Maar ook in de sneeuw, zeker als je snelheid hebt, kunnen je ski’s onder je heel hard happen en sla je over de kop. Als er genoeg sneeuw ligt loopt dat vaak redelijk goed af. Op ijsplaten ben je dan echter een projectiel.

@Rogier, stel dat je in zo’n situatie komt. Is er dan iets wat je kan doen om het hard naar beneden glijden te doen stoppen, of de snelheid te verminderen?
Een hoek van 20 graden, dat is toch normaal gesproken ongeveer de hellingsgraad op een blauwe piste? Of zit ik nu helemaal mis?

peterpos op 01 jan 2023 22:07

De theorie: Voeten onhoog houden, op je buik draaien, hoofd boven en je vervolgens op knieën en handen opdrukken.
Maar in de praktijk valt dit nog niet mee als je het nooit geoefend hebt en het ineens heel snel gaat.

Je kunt proberen te remmen met een van je stokken alsof het een pickel is. Maar daarvoor moet je je stok eerst lager weten vast te pakken. Als je al snelheid hebt, en je hakt je schoenen of ski’s in het ijs, dan ga je tollen of kom je los en ga je stuiteren. Dus remmen doe je met alles wat aan de hoge kant zit.

Hessel op 01 jan 2023 22:18

null
null

Dit is wat ik vroeger ook in de bergsport cursussen heb geleerd. In het plaatje heb je een pickhouweel, maar dit kun je vervangen voor je skistok, en wat @Hessel al aangeeft, laag vastpakken.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Hier een filmpje van de NKBV waarin “de theorie” van het remmen in sneeuw/ijs getoond wordt door een Nederlandse berggids. Je ziet ook daarin al hoe hard het kan gaan. Het is de versie die uitgaat van minder steile omstandigheden, dus waarin je geen stijgijzers of pickel gebruikt:

De theorie is ook dat je stijgijzers (als je die aanhebt) juist niet gebruikt om te remmen, omdat daarmee je voeten zo hard remmen dat je op z’n kop draait en dus “head first” naar beneden gaat. Ik denk dat het effect van ski’s vergelijkbaar is, dus zolang je die nog aan hebt en het glijden is begonnen, denk ik niet dat het verstandig is daarmee te proberen te remmen.

Treurig nieuws opnieuw.

Het zijn wel veel dezelfde type ongelukken die nu het nieuws halen: uitglijden op ijzige piste en naast de piste belanden waar geen enkele sneeuwbuffer aanwezig is. Kan me niet herinneren dat ik daar in eerdere sneeuwarme winters zo veel in zo korte tijd over gelezen heb. Zijn er eigenlijk meerjarige ongelukken cijfers bekend? Zo ja, zien we nu daadwerkelijk een significante stijging? En is er echt sprake van extreme omstandigheden (vooral qua “ijzigheid”) of is het vooral de ongelukkige timing in de drukke Kerstvakantie?

Ken de piste helemaal niet…maar wat voor een scenario is er nodig dat je 100m! doorglijdt en dan door een vangnet gaat… en een 2de slachtoffer ook.

Iemand ervaring met die piste?.. kan me in de dolomieten maar een paar pistes (allemaal zwart) voorstellen waar een val erg nare gevolgen kan hebben (rotsen, afgrond)… zeker geen rode. Heb veel meer schrik van klappers met andere personen zoals vorig jaar zoveel bericht werd. Maar dit voorseizoen lijkt het erg anders te zijn.

Asterino op 01 jan 2023 21:47

Op een harde en gladde ondergrond haal je op 30 graden al bijna vrije val snelheden als jezelf niet op tijd stopt. Ook op ijzige 20 graden kun je snel veel vaart maken. Je post lezend onderschat je het gevaar wat er kan gebeuren bij een val op rode en zelfs blauwe pistes.

Rogier op 01 jan 2023 21:50

Waarschijnlijk wel rogier… maar heb best wat bergsport ervaring… (stijgijzers en pickel op 50/60°)… alleen wat minder ski ervaring, maar tot 30 graden maar ook 33-35 graden ski ik toch vrij regelmatig… vind eerlijk gezegd de steilste pistes minder gevaarlijk omdat ik ze met minder snelheid pak (korte bochten) en ik op zon pistes nog nooit echt hard onderuit ben gegaan… maar ws moet ik het allemaal wat evalueren want de hardste klappers waren bij mij altijd op blauw of rood (hoge snelheid).

Ben jij al eens op een 20 graden piste onderuit gegaan en 100m doorgeschoven? Lijkt me abnormaal.

Ps: ik ben op skivlak een beginneling hoor.

@Asterino zolang je op je ski’s staat met kanten in de helling gaat het ook prima. Maar zodra je onderuit gaat, zelfs op lage snelheid, kan het ineens heel snel gaan op een ijzige piste. Net als op een opgevroren sneeuwveld in de zomer als alpinist. Als je dan niet weet wat te doen, dan kan het heel snel verkeerd gaan.

De piste bestaat gedeeltelijk uit een smal paadje dat langs een afgrond gaat. Hiervan is maar een klein deel afgezet met vangnetten. Ik kan mij goed voorstellen dat je zo van de piste afvalt na een val.

Wij zijn een paar dagen terug nog bij Hintertux geweest en toen was de dalafdaling prima te doen en niet ijzig.

Triest, maar je ziet de ongelukken toenemen als het weer slechter wordt. Ooit een keer in Fiss geweest waar toen de sneeuw matig was en heel hard waaide waardoor het soms 1 ijsplaat werd. Nog nooit zo vaak de heli en ambu gezien.

Daar een paar dagen geleden naar beneden gegaan. Was zeer ijzig en heb ook meerdere mensen onderuit zien gaan. Piste heeft snel wat natuursneeuw nodig om veilig te zijn.

Vreselijk alweer.
Ik vraag me soms af of het toch niet beter is om bepaalde pistes te sluiten indien ze (te) ijzig zijn. Al krijg je zo natuurlijk nog minder spreiding).
Ook naar de net zou ik toch eens kijken, normaal gezien mag je daar niet onderdoor schuiven. Op sommige plaatsen hangen die dingen er maar voor de show bij…

Bla, bla, bla.

Ken de piste helemaal niet…maar wat voor een scenario is er nodig dat je 100m! doorglijdt en dan door een vangnet gaat… en een 2de slachtoffer ook.

Iemand ervaring met die piste?.. kan me in de dolomieten maar een paar pistes (allemaal zwart) voorstellen waar een val erg nare gevolgen kan hebben (rotsen, afgrond)… zeker geen rode. Heb veel meer schrik van klappers met andere personen zoals vorig jaar zoveel bericht werd. Maar dit voorseizoen lijkt het erg anders te zijn.

Asterino op 01 jan 2023 21:47

Op een harde en gladde ondergrond haal je op 30 graden al bijna vrije val snelheden als jezelf niet op tijd stopt. Ook op ijzige 20 graden kun je snel veel vaart maken. Je post lezend onderschat je het gevaar wat er kan gebeuren bij een val op rode en zelfs blauwe pistes.

Rogier op 01 jan 2023 21:50

Ken de piste helemaal niet…maar wat voor een scenario is er nodig dat je 100m! doorglijdt en dan door een vangnet gaat… en een 2de slachtoffer ook.

Iemand ervaring met die piste?.. kan me in de dolomieten maar een paar pistes (allemaal zwart) voorstellen waar een val erg nare gevolgen kan hebben (rotsen, afgrond)… zeker geen rode. Heb veel meer schrik van klappers met andere personen zoals vorig jaar zoveel bericht werd. Maar dit voorseizoen lijkt het erg anders te zijn.

Asterino op 01 jan 2023 21:47

Op een harde en gladde ondergrond haal je op 30 graden al bijna vrije val snelheden als jezelf niet op tijd stopt. Ook op ijzige 20 graden kun je snel veel vaart maken. Je post lezend onderschat je het gevaar wat er kan gebeuren bij een val op rode en zelfs blauwe pistes.

Rogier op 01 jan 2023 21:50

Waarschijnlijk wel rogier… maar heb best wat bergsport ervaring… (stijgijzers en pickel op 50/60°)… alleen wat minder ski ervaring, maar tot 30 graden maar ook 33-35 graden ski ik toch vrij regelmatig… vind eerlijk gezegd de steilste pistes minder gevaarlijk omdat ik ze met minder snelheid pak (korte bochten) en ik op zon pistes nog nooit echt hard onderuit ben gegaan… maar ws moet ik het allemaal wat evalueren want de hardste klappers waren bij mij altijd op blauw of rood (hoge snelheid).

Ben jij al eens op een 20 graden piste onderuit gegaan en 100m doorgeschoven? Lijkt me abnormaal.

Ps: ik ben op skivlak een beginneling hoor.

Asterino op 01 jan 2023 23:44

Rode pistes hebben grosso modo een hellingshoek tot 24 graden, daar boven wordt het zwart. Lijkt me moeilijk om vanuit stilstand op rood vrije-val-snelheid te bereiken. Tempo op ski’s zal daarom medebepalend zijn. Was er niet bij, weet niet wat gebeurde maar controleer je snelheid. Voor mij de belangrijkste pisteregel.

Verschrikkelijk bericht…
Ik heb die piste ook eens gedaan toen het bovenop perfecte sneeuw was en uit het niets werd die rode piste een grote ijsplaat. Dat was toen al behoorlijk verraderlijk, kan me voorstellen dat het met de huidige condities nog veel erger is.

Dankjewel voor alle feedback (hoe de piste is, etc). 100% gelijk dat op stijgijzers een zelfarrest moet gebeuren in de eerste meters na de val omdat de snelheid daarna te hoog wordt…afhankelijk hoe je valt (moeilijkst is op je rug met hoofd richting dal).

Op een rode of blauwe piste zie ik me niet vanuit stilstand of trage snelheid 100m doorschuiven…maar was de belangrijke factor snelheid vergeten… met wat snelheid onderuit gaan op een ijzige piste doorschuiven over de rand…pfff moet er niet aan denken. Verschrikkelijk.

Piste ook wel eens gedaan, is weliswaar een rode, maar wel een pittige, die inderdaad op sommige plekken niet al te breed is. Overigens wel een schitterende afdaling, dat dan weer wel.

@Hessel dank voor je uitleg. @JelleVK top dat je het filmpje deelt.

Ik vind jullie informatie heel leerzaam. Hoop de kennis nooit nodig te hebben, maar het is goed om te weten. Vorige week gleed ik op een blauwe piste uit bij het remmen, ging niet eens hard. En gleed ook zo 30/40 meter naar beneden. Op mijn rug, nu weet ik dus dat ik naar mijn buik had moeten draaien. Enige punt is wel dat mijn ski’s niet uit waren gegaan, dus nog even bedenken hoe je het dan moet doen.

Peter Pos

@Hessel dank voor je uitleg. @JelleVK top dat je het filmpje deelt.

Ik vind jullie informatie heel leerzaam. Hoop de kennis nooit nodig te hebben, maar het is goed om te weten. Vorige week gleed ik op een blauwe piste uit bij het remmen, ging niet eens hard. En gleed ook zo 30/40 meter naar beneden. Op mijn rug, nu weet ik dus dat ik naar mijn buik had moeten draaien. Enige punt is wel dat mijn ski’s niet uit waren gegaan, dus nog even bedenken hoe je het dan moet doen.

Dat vind ik een goede vraag. Je valt, je glijdt een eind door maar je skies zitten nog vast. Wat is dan de beste procedure?

peterpos op 02 jan 2023 16:44

Je kunt zelfs uit stilstand heel snel veel snelheid maken, hoef je echt geen snelheid voor te hebben. Ik viel een keer terwijl ik stil stond, een beetje te giechelen met een vriendin. Toen kon ik al best goed skiën, had zeker 10 jaar les gehad. Binnen knowtime was ik allebei mijn skies kwijt en ging ik sneller en sneller. Remmen lukte me helemaal niet meer. In paniek ging ik over de rand van de piste, mijn geluk was dat daar nog brokken sneeuw lagen voordat het stijl naar beneden afliep. Met alleen een verdraaide knie ben ik daar goed vanaf gekomen.

Voor nu ga ik morgen voor we de pistes opgaan met mijn kinderen dit filmpje hier bekijken… Want er is idd wel flink wat ijs op de pistes.

Poeh lieve mensen… Er is een jongedame van slechts 28 jaar overleden. Ik deug (zoals velen van jullie weten) op feitelijk geen enkel onderwerp dat de maatschappelijke gemoederen heden ten dage bezig houdt, maar ik vind de gesprekjes hier toch wel een “klein beetje” killetjes eerlijk gezegd.

Ontzettend veel sterkte voor de mannen die hun ega’s helemaal en bijna verloren hebben en al degenen die hen lief hadden en hebben…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Poeh lieve mensen… Er is een jongedame van slechts 28 jaar overleden. Ik deug (zoals velen van jullie weten) op feitelijk geen enkel onderwerp dat de maatschappelijke gemoederen heden ten dage bezig houdt, maar ik vind de gesprekjes hier toch wel een “klein beetje” killetjes eerlijk gezegd.

Ontzettend veel sterkte voor de mannen die hun ega’s helemaal en bijna verloren hebben en al degenen die hen lief hadden en hebben…

Shane op 02 jan 2023 23:15

Goh Shane, ik vind het best braaf hoor. Ik zit in een paar organisaties waar regelmatig ongevallen gebeuren (met ook dodelijke afloop met name in grot/technisch duiken en in het alpinisme) en daar proberen we de condoleances te scheiden van evaluatie/analyse van het ongeval. Zowiezo is er bij een dodelijk ongeval minder te leren want de belangrijkste getuige is er niet meer, dus je hebt minder inzicht in gedachtenprocessen die hebben geleidt tot het ongeval. Maar toch valt er altijd wel te leren.

Zolang er niet op de man/vrouw gespeeld wordt, en met veel respect wordt gekeken naar het ongeval is daar volgens mij niets mis mee. Dat klinkt hard, en ik vind het ook vreselijk wat er gebeurd is, maar als hier op dit forum door dit ongeval en de discussie in dit topic of de post met advies over hoe te handelen in slechte sneeuw situaties er een toekomstig ongeval wordt vermeden is dat volgens mij alleen maar een plus. Ik heb bv al geleerd als middelmatige skier dat ik ook moet oppassen op blauwe en rode pistes, en niet alleen op zwarte pistes.

Dus met alle respect! Ik vind het enorm erg wat deze vrouw en haar vriendin is overkomen. Mijn oprechte deelneming aan haar partner, familie en vrienden, ook voor het zwaar gewonde slachtoffer.

Plaats een reactie