De Russen komen!

De afgelopen week waren we in de Italiaanse Dolomieten. Een heel mooi en uitgebreid skigbied. Goede pistes en als je de route van de Sellaronde mijdt, ook nog redelijk rustig. Opvallend was het weinig aantal Nederlanders. Dat is opvallend als je ziet hoe betaalbaar de prijzen in de bars en restaurants op de piste zijn. :) Wie de Dolomieten wel hebben ondekt zijn de Russen. Wel 1/3 van alle skiers vorige week waren Russen. Nu hebben ze op bij all inclusives resorts in de zomer een bepaalde reputaie opgebouwd, maar daar was op de piste niets van te merken. En de meeste konden ook gewoon goed skien. Duidelijk is dat de middenklasse in Rusland groeit en steeds meer Russen zich een wintersportvakantie in de Alpen kkunnen veroorloven. Dit worden de komende jaren alleen maar meer. En dan kan het opeens wel eens erg druk worden op de pistes. Zoals de Nederlanders in de winters de Oostenrijkse wintersportoorden bezetten, worden dat in de toekomst de Russen. Is dit jullie ook opgevallen in andere skigebieden in Frankrijk en Oostenrijk of is dit typish iets voor de Italiaanse Dolomieten?

Of het Russen zijn geweest weet ik niet, maar ons viel inderdaad de vele Oosteuropees-klinkende mensen op. Overigens ook geen last van gehad hoor, geen asociaal gedrag. Dit was in het Zillertal.

Viel mij ook op toen we 2 jaar geleden in Wolkenstein zaten. Veel Russen op de piste, maar absoluut geen last van. Viel wel op dat de Russische meneren zeer knappe dames naast zich hadden lopen. Nondeknetter zeg.

Volgens mij hebben de russen in de laatste weken van januari een vrije week, vandaar. 2 jaar geleden vertelde de eigenaresse van ons appartement in Mayrhofen dat inmiddels ook de russische middle-class (tussen 20 en 30 jaar) in oostenrijk gaat skieen. Die zien ze liever dan de uber-asociale decadente russen die overal met 500 euro biljetten lopen te zwaaien… (die gaan nog steeds naar Ischgl)

En ja, op geld komen mooie vrouwen af… allemaal met een bontje op de kraag op de piste en in een strakke ski-hose. De opkomst van de table-dance barretjes in Ischgl & Solden zegt genoeg.

Ach ja, onze Russische ski-vrienden. Toen we in januari 2006 in Andorra waren hebben we ons de hele tijd aan die lui geïrriteerd. De hele week liepen ze rond met zo’n air van “kijk ons eens geld hebben om helemaal hier te komen skiën”, in hun veel te dure ski-kleding veel te veel eten en drinken en veel te hard praten.

Maar aan het eind van de vakantie kwam alles goed … :)

Toen viel in Andorra de, op dat moment, grootste hoeveelheid sneeuw sinds twintig jaar waardoor alle gewone busverbindingen richting de vliegvelden van Girona en Barcelona niet meer reden. En toen bleek dat onze Russen een transfer met gewone touringcar geboekt hadden, en werden ze wel zenuwachtig: in hun beste Engels maar klagen dat ze daarom hun terugvlucht zouden missen en dat hen dat veel geld zou gaan kosten.

Onze, maar een paar tientjes duurdere, taxibus van dezelfde busmaatschappij reed nog wel door de sneeuw naar Barcelona… We hebben nog even vrolijk naar de Russen gezwaaid toen we in ons taxibusje bij het appartementencomplex wegreden richting vliegveld!! :)

Nog niet veel last gehad van Russen. Vorige week in Obergurgl wel gehoord dat het hotel waar we vaak heen gingen is opgekocht door Russen. Dus de Russen zullen Obergurgl ook wel ontdekken.

Volgens mij heeft elk land wel toeristen waar men zich aldaar aan irriteert, ook aan Nederlanders!

Not all who wander are lost

"Wij" zijn ook niet van die lieverdjes inderdaad. Zelf nog nooit negatieve ervaringen gehad met Russen of zo. Vanmiddag wel hoofdschuddend kennis genomen van de rijkelui in Courchevel, waarvan een deel zeker Russisch was. Veel te dure kleding, beetje paraderen bij de terrasjes en verder weinig doen wat met skiën te maken heeft. En inderdaad, nondeknetter wat een mooie vrouwen… :D

In Oostenrijk zitten in bepaalde weken ook veel rijke Russen. Die vliegen dan met privé jet op Innsbruck en verspreiden zich over Oostenrijk. Ze wapperen met geld en verwachten dat alles voor ze gedaan wordt.
Moet zeggen dat ik er persoonlijk niet veel last van heb gehad afgelopen jaren. En ja, ze brengen natuurlijk ook flinke inkomsten met zich mee voor het toerisme. Een fooi van een paar honderd euro voor de skileraar is niks. Maar ik ken ook verhalen waarin het hotel half afgebroken achterbleef. Dat werd financieel wel weer ruimschoots gecompenseerd, maar toch.
Het zal lang niet voor elke Rus gelden, maar de verhalen ontstaan niet voor niks.

oke ze brengen inkomsten mee voor de economie, toerisme maar ik zit niet op hun te wachten. Heb ze meegemaakt met een zomervakantie, nou daar wordt je niet vrolijk van. En er zal echt wel verschil zijn tussen de russen, russen die zich normaal gedragen, die hebben ze wel nodig in de wintersportgebieden, economisch gezien.

Het zal allemaal wel z’n pro en z’n contra hebben.

In de regio Alta Badia zijn de jongste jaren zeer veel Russen, Polen, Tsjechen, Kroaten, etc. gekomen. Dat ze een andere cultuur hebben merk ik zeker wel. Tot nu toe hebben we vooral gemerkt dat er eerst een sterke "wij zijn hier en hebben recht op (alles)" profileringsdrang geldt, als je even uitlegt dat het op wintersport niet zo werkt valt het wel mee.

Hoteliers die we kennen zijn er ook maar verdeeld gelukkig mee:

  • Het ene jaar wordt het geld rondgesmeten, het volgende jaar breekt hetzelfde gezelschap een paar kamers af en vertrekt het zonder te betalen (1 keer meegemaakt).
  • Veelal wordt op voorhand geboekt en een aanbetaling gemaakt, als het weer ergens anders wat beter is, blijkt dat ze daar ook hebben geboekt en laten ze zonder melding de aanbetaling vallen. Ook niet zo leuk voor de hotelier.

Het enige waar’k niet vrolijk van wordt is het gebrek aan respect voor eigendom (skies heen en weer werpen, opdringerig aanschuiven aan de lift, etc.). Then again, dat doen DU, NL, BE, etc. ook tegenwoordig…

Gedeelte van een onlangs gevoerde conversatie met een hele aardige Rus.

Vraag: Wer ar you vrom?
Antwoord: I am from Holland sir.
Vraag: Why ar you not ski instructor in Gerloz?

De Russen gaan dus niet naar Gerlos vanwege het enorme aantal Hollanders daar die zij dus weer vervelend vinden. Net als de Duitsers overigens.

En ja, ze geven soms enorme fooien, tot aan nieuwe ski´s en schoenen toe. Nederlanders, Duitsers en anderen ook wel hoor maar veelal is dat een drankje tijdens de apres ski wat ik persoonlijk meer dan voldoende vind. Een weekje intersport is al duur genoeg.

Skiën. What else.

Nou, er was me toch wel een goed percentage Russen in Gerlos rondom oud en nieuw kan ik je melden John, maar toegegeven; lang niet zoveel als we het jaar daarvoor in Mayrhofen tegen kwamen. Toen we op onze terugreis nog even door Mayrhofen reden dit jaar viel me op dat er nog meer in het Russisch was beletterd e.d.

Verder stoor ik me niet zo aan de mensen. Ze weten zich op wintersport stukken beter te gedragen dan op zonvakanties. Althans, dat is hoe ik het ervaar. Kan me nog goed herinneren dat we in Mei in Egypte zaten en met vol verbazing heb staan kijken hoeveel liter drank er naar binnen ging bij een gemiddelde Rus (all-in hotel). En dan het avond eten; tafel tot elke milimeter vol met eten en uiteindelijk nog de helft van het eten laten staan als ze weggaan. Daar kan ik me dus wel echt boos over maken. Zeker toen we voor een dagtrip naar Luxor gingen en zag hoeveel mensen daar aan het verhongeren waren terwijl het 200km verderop gewoon de container in ging…

Al met al; als ik er geen last van het door hun gedrag moeten ze vooral doen wat ze willen doen. En anders… tja, je zal er toch weinig aan kunnen doen ;)

Ik had wellicht moeten zeggen: De Russen die naar Sölden komen gaan dus niet naar Gerlos vanwege de aldaar aanwezige Nederlanders. Ook zij hebben een forum over wintersport met tips e.d.

Skiën. What else.

Geloof me, Nederlanders kunnen ook heeeeeeeel luidruchtig zijn.

Men neme een groep Nederlandse mannen (de vrouwen zijn thuis met de kids), we gieten wat bier en andere alcoholische drankjes erin, en volia, de beren zijn los. Gegarandeerd irritant gedrag en heel luidruchtig,

Логин, адрес почты или телефон :D

Ik heb de laatste jaren ook met afschuw de toename van Russen en andere inwoners van het voormalig Oostblok kunnen vaststellen (Polen, Oekraïners etc), zowel op winter- als zomervakantie.

Echt grote hinder ervan heb ik gelukkig nog niet moeten ondervinden. Toch merk je duidelijk dat zij andere waarden en normen hebben (lees: ze zijn luidruchtig, praten luid, hebben geen respect voor omgeving, eigenen zich alles toe). Ze passen in mijn ogen niet thuis in de Alpen, waar respect, waarde, vriendelijkheid en traditie thuishoren. Hetzelfde geldt voor Nederlandse Gerlos-gangers met een hoog Oh Oh Cherso-gehalte of voor Engelse zatlappen. Bovengenoemden verpesten de aangename en gezellige sfeer die met name Oostenrijk uitstraalt.

De sfeer in Sankt Anton vond ik bijvoorbeeld wel zeer fijn. Het is één van de laatste dorpen dat nog niet veroverd is door het Oostblok. Er zijn verschillende nationaliteiten te vinden (NL, BE, DU, SE, DK etc.) en er is een goede en gezellige apresski sfeer zonder luidruchtige Oost-Europese bendes op straat.
Wat een verademing tegenover bvb Ischgl!

Dus Boris, Mariusz en Vladimir: ga lekker in de Oeral of in de Karpaten skiën maar blijf aub weg uit de Alpen!

@ easyrider LOL :)

Let it snow, let snow, let it snow!

Nu ik er eigenlijk over nadenk; zijn er geen grote skigebieden in Rusland zelf? Kou en sneeuw genoeg zou je zeggen :D

En dat zeggen wij als Nederlanders terwijl het in de Alpen stikt van de Nederlanders…Heb me nog nooit gestoord aan mensen uit welk land dan ook. Iedereen mag gaan en staan waar die wil zolang die zich maar enigszins aanpast aan het land en respect heeft voor de mensen en cultuur daar.

Not all who wander are lost

Ik zeg Oostenrijk is van ons…

Het is alleen jammer dat de russen 5X zoveel uitgeven als ons dus … we delven al snel het onderspit.
De russen komen nu alleen in januari en bij de jetset feesten… Zij overbruggen dus het "rustige" seizoen tussen kerst en voorjaar. Oostenrijk maakt volop reclame in het oostblok want van die gierige hollanders wordt je toch niet rijk…

Nu moet ik persoonlijk zeggen dat ik nog maar weinig Russen heb meegemaakt op skivakantie. Wellicht zoek ik de verkeerde skigebieden uit? Hoewel ik veelal naar Zwitserland ga, waar die enkele eenzame Rus zich wel gewoon kan gedragen, heb ik ook in Oostenrijk er nooit echt last van gehad. Maar dan ga ik ook niet naar Ischgl, Gerlos, Mayrhofen, Zell am See & Co.

Bovendien valt mij sowieso op dat bepaalde skigebieden een bepaald publiek aantrekken. Dat ligt wellicht niet direct aan de Rus, Nederlander of Belg, maar aan de doelgroep. Ischgl en Gerlos zijn natuurlijk feestbestemmingen bij uitstek en daar zullen genoeg schreeuwers en asocialen tussenzitten.

Het is jammer dat vooral in Oostenrijk (lees Tirol) dit soort figuren zich verzamelen. Elders heb je er duidelijk minder last van.

In zuip-oorden als Ischgl en Gerlos komen zuipers uit alle landen en die zijn allemaal oervervelend. Kom net terug uit een mooi en rustig gebied in Oostenrijk waar ca. 50% van de bezoekers uit het voormalige oostblok komen (met name Slowaken, Hongaren en Polen) en die zorgen er dus voor dat ook voor mij de liften blijven draaien. Heb er alleen maar leuke ervaringen mee. Vriendelijke, hulpvaardige mensen. Dat een Oostenrijker mij in de gondelbaan met geweld bedreigde omdat het hem niet beviel dat ik een ritme-tje zat te tikken met mijn skistokken op de vloer, betekent niet dat alle Oostenrijkers zo zijn.
Waar ik me aan erger? Aan het geschreeuw over bevolkingsgroepen. Vroeger waren het de Joden, toen de Marokkanen, nu de Russen… sommige mensen hebben het kennelijk nodig om zich tegen andere bevolkingsgroepen af te zetten. Als je "afschuw" voelt over andere mensen alleen vanwege hun afkomst of nationaliteit, dan is er iets met jou zelf aan de hand, niet met die andere mensen.

Te gekke dingen doen met leuke kleine internationale groepen in de bergen! crazycamp.org

@ReneS, Krasnaya Polyana is een bekend skigebied in Rusland, als ze daar eens allemaal gewoon lekker naar toe gaan ;)

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1391/Rusland_een_'…
Dit zal er ook misschien wel voor zorgen dat de Russen meer in Rusland blijven, 800km extra skipistes!

Waar ik me aan erger? Aan het geschreeuw over bevolkingsgroepen. Vroeger waren het de Joden, toen de Marokkanen, nu de Russen… sommige mensen hebben het kennelijk nodig om zich tegen andere bevolkingsgroepen af te zetten. Als je "afschuw" voelt over andere mensen alleen vanwege hun afkomst of nationaliteit, dan is er iets met jou zelf aan de hand, niet met die andere mensen.

couchista op 5 feb. 2013 10:55

Vergeef het me, maar ik kan me doodergeren aan dit soort uitspraken. Het valt me op dat er veel Oostblokkers zijn die luidruchtig zijn en weinig respect tonen. Het is niet mijn fout dat ik me eraan stoor, het is hun fout! Als zij zich allemaal zouden gedragen, zou ik geen negatief beeld van hen moeten hebben.

In italie zijn over het algemeen meer Russen dan in andere landen. In frankrijk en Zwitserland kom je ze nauwelijks tegen. In Cortina d’Ampezzo kwam ik een aantal jaar terug zeer veel Russen tegen op vakantie. Daar ligt hun voorkeur, net zoals de voorkeur van veel NL’ers in Oostzenrijk ligt. In Zwitserland, in het Jungfrau Region, komen daarentegen weer zeer veel Japanners. De bordjes en menukaarten in het gebied zijn ook voorzien van Japanse vertalingen. Dat is natuurlijk wel grappig. En totaal niet hinderlijk want Japanners komen niet om te skien, maar louter om de Jungfrajoch te bezoeken (omdat een Japanse prinses ooit een droom had over een Europese bergtop, bereikbaar met de trein)

''Powder to the people''

Hmmm…wij gaan dit jaar ook sinds lange tijd weer eens naar zo’n zuipoord (Hinterglemm). Ben benieuwd. De voorgaande jaren is het mij nooit zo opgevallen moet ik zeggen.

Vorig jaar in Serfaus moesten wij even wachten tot onze tafel in een restaurant klaar was en gingen we nog even wat drinken in een naastgelegen kroegje. Was heel rustig daar met alleen een paar mannen aan de bar die in een voor ons niet verstaanbaar taaltje brabbelden met elkaar. Dat zullen misschien Russen geweest zijn. Dit waren dan wel hele RUStige Russen ;-)

Afgelopen kerst sprak ik een Tsjechische snowboard leraar in Harrachov die me vertelde volgende winter in Oostenrijk les te willen gaan geven net als een vriend al deed dit jaar vanwege de Russen die daar komen. Dit vanwege de hoge fooien die ze geven. Wel wist hij dat het les geven veel minder was omdat de Russen toch niet luisteren en hun eigen gang gaan.
Naar mijn mening is het wel zo dat elke bevolkingsgroep / nationaliteit zo de vooroordelen al klaar hebben over anderen die natuurlijk bevestigd worden als je er op let. Lekker leven en laten leven zolang het binnen de normen en waarden blijft.

Met krokus zul je weinig last hebben van Russen, die komen tussen nieuwjaar en eind januari. Ik heb ze in Italie (Cervinia) en Oostenrijk ( Ischgl) meegemaakt en in beiden plaatsen zat in januari het nouveau riche Oostblokkers waar iedereen zich hier zo lekker aan kan ergeren.(Ik ook)

Laatste avond in Ialie dachten mijn vrouw en ik lekker chique uit eten te gaan, in een mooi restaurant. Die avond werd ook vergald door 3 russische echtparen die in plaats van gezellig met elkaar te converseren alle 6 afzonderlijk bijzonder luidruchtig zaten te lullen door hun mobieltjes en tussen de telefoon gesprekken door naar elkaar zat te schreeuwen.

De overige -overwegend- Italiaanse gasten ergerde zich helemaal groen en geel aan dit zooitje ongeregeld. De ober heeft deze lui een paar keer proberen te manen tot kalmte, maar helaas zonder al te veel succes.

Onder luid ‘Bravo Bravo’ van de overige gasten begon de ober op een gegeven moment hun tafel leeg te ruimen en gaf ze zonder pardon te verstaan dat ze niet langer welkom waren.

Niet iedereen is dus gecharmeerd van russen, ook niet als ze een dikke portemonnee meenemen.

Persoonlijk nooit echt zwaar aan ge-ergerd (in tegenstelling tot de gemiddelde zomervakantie waarbij ze zich echt gedragen als zwijnen). Het enige wat me wel kan irriteren is die enorme dranklucht als je met hen in een bakske (gondel) zit, dan smijt ik al direct alle ramen open om nog maar te kunnen ademen.

Alleen daarvoor al mijdt ik gondels als ik merk dat er veel Russen onderweg zijn :D
En nee, met Nederlanders heb ik dat gevoel niet. Hetgeen me bij hen wel stoort is dat ze wel eens vaker vanuit de lift naar elkaar gaan roepen, vaak 2 pistes verderop :) En ja hoor, dat kom je overal wel een beetje tegen vrees ik ;)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@Jacquelien: Hinterglemm is geen zuipoord hoor ! Het is echt geen Gerlos/Mayerhofen etc.
Er is wel een uitbundige apres-ski maar met een heel gemengd publiek, jong en oud door elkaar, echt gezellig ! Wat de russen betreft: je komt ze bijna niet tegen hoor en meer in Saalbach dan in Hinterglemm ! Veel plezier in elk geval !

Plaats een reactie