Autorijden in de bergen

Het is verboden om de snelle jongens flink in de remmen te dwingen.

Probleem hierbij is de interpretatie van "Flink in de remmen te dwingen".
Om over een afstand van zeg 250m je snelheid van 200 terug te brengen naar (andermaal zeg) 150 hoef je echt niet vol in de ankers …
Komt namelijk overeen met het binnen de bebouwde kom (50kmh) tot stilstand komen over een afstand van 250m … En daarvoor hoef je niet in de ankers.

@Gast060: Het is puur een kwestie van gezond verstand en verkeersinzicht. Als je je spiegels continu in de gaten houdt kan je je inhaal actie lang van te voren al "voorbereiden", zodat je niet net voor een vrachtwagen pas gaat kijken en een beslissing moet maken. Dat is niet alleen prettig voor de ander, maar zeker ook voor jezelf en je eigen veiligheid. Bij twijfel desnoods even gas los laten, wachten en daarna de inhaalactie inzetten. Het is een kleine kunst om even een paar seconden te wachten met inhalen. Tik desnoods je rem iets in, zodat de anderen weten dat je wacht. Bij 150 km/h kan je natuurlijk wel wat eerder inhalen dan dat je met slechts 120 km/h onderweg bent…

Het is in Duitsland heel simpel: Zolang je rekening houdt met de ander, zullen de anderen ook rekening met jou houden. Ga je andere mensen dwars zitten, dan zullen de anderen jou ook dwars gaan zitten. Dat is niet alleen op de weg zo, maar de gehele Duitse mentaliteit zit eigenlijk zo in elkaar. "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet." :)

Het is verboden om de snelle jongens flink in de remmen te dwingen.

Probleem hierbij is de interpretatie van "Flink in de remmen te dwingen".

Gast060 op 4 dec. 2012 12:08

Volgens mij is dit ook onzin. Afgezien van dezelfde regels rondom inhalen als in Nederland, geldt er in Duitsland niets extra. Terwijl je ingehaald wordt, mag je dus niet zelf gaan inhalen. En het is bepaald voor discussie vatbaar of je redelijkerwijs een auto die een kilometer achter je rijdt (met wat voor snelheid dan ook) kan inschatten als één die je aan het inhalen is.
Zowel "snelle jongen" als "flink" zijn ook niet echt omschrijvingen die je in de verkeersregels terug zult vinden.

Het is verboden om de snelle jongens flink in de remmen te dwingen.

Om over een afstand van zeg 250m je snelheid van 200 terug te brengen naar (andermaal zeg) 150 hoef je echt niet vol in de ankers …
Komt namelijk overeen met het binnen de bebouwde kom (50kmh) tot stilstand komen over een afstand van 250m … En daarvoor hoef je niet in de ankers.

Gast060 op 4 dec. 2012 12:08

Dit klopt niet. Newtons 2e wet: F(orce)=M(assa)*A(cceleration), dus bij eenzelfde remkracht (F) is je versnelling/vertraging A even groot. A is gedefinieerd als toename/afname van snelheid in m/s per SECONDE, niet per meter! De 50km/u snelheidsafname duurt dus even lang, MAAR je gemiddelde snelheid is in het ene geval veel hoger, en dus ook je afgelegde afstand. Ergo om van 200 naar 150 af te remmen in 250 meter moet je significant harder in de ankers dan van 50 naar 0. Je remweg neemt ongeveer kwadratisch toe met de snelheid.

Daarom adviseert men ook altijd 2 seconden afstand en niet X meter afstand.

(Bovenstaande is kort door de bocht want je verwaarloost rol en luchtweerstand maar het idee is duidelijk)

to ski or not to ski, thats no question

Daarom adviseert men ook altijd 2 seconden afstand en niet X meter afstand.

Simon op 4 dec. 2012 14:32

In Duitsland adviseert men de helft van je snelheid afstand te houden. Dat betekend dat je bij 100 km/h 50 meter afstand dient te houden. Je krijgt een bekeuring bij 1/4 van de afstand, inclusief strafpunten en een eventueel rijverbod. Dat is dus 25 meter bij een snelheid van 100 km/h. In Duitsland wordt hier vaak op viaducten over de snelweg gecontroleerd.

Zowel "snelle jongen" als "flink" zijn ook niet echt omschrijvingen die je in de verkeersregels terug zult vinden.

Bacchus op 4 dec. 2012 13:43

Dat klopt, maar er zijn enkele andere details in acht te nemen. Je kan ze op internet allemaal nalezen. Op dit forum heb ik ook al eens het één en ander erover geschreven met citaten van de Duitse verkeerswet (StVO) en rechterlijke uitspraken. De complete rijstijl en discipline is in Duitsland eenmaal anders dan in Nederland. Dat je soms foutjes maakt door onwetendheid is niet erg, maar je moet wel jezelf willen aanpassen in het verkeer. Dat geldt in ieder land. En zeker op een weg als de Autobahn is dat van levensbelang.

Daarom adviseert men ook altijd 2 seconden afstand en niet X meter afstand.

Simon op 4 dec. 2012 14:32

In Duitsland adviseert men de helft van je snelheid afstand te houden. Dat betekend dat je bij 100 km/h 50 meter afstand dient te houden. Je krijgt een bekeuring bij 1/4 van de afstand, inclusief strafpunten en een eventueel rijverbod. Dat is dus 25 meter bij een snelheid van 100 km/h. In Duitsland wordt hier vaak op viaducten over de snelweg gecontroleerd.
[/post]

Dat komt redelijk overeen met NL hoor: 100km/uur gedeeld door 3.6 = 27,8 m/s. Dat keer twee seconden komt aardig in de buurt van 50 meter. NL zit bij alle snelheden 10% hoger. Het punt is dat de onderlinge afstand afhankelijk is van de snelheid, het onderlinge tijdsverschil is gelijk, ook bij de Duitse methode.

to ski or not to ski, thats no question

Je moet er alleen rekening mee houden dat op bergwegen stijgend verkeer voorrang heeft ten opzichte van dalend verkeer. Let hier vooral op als er een bus of lange vrachtwagen aankomt, in haarspeld bochten nemen deze voertuigen gebruik van de andere baan, en ze nemen vaak ook hun voorrang want als ze met zo’n zwaar voertuig op een steile helling stil komen te staan dan bestaat de kans dat ze niet meer omhoog komen! Dus geef ze de ruimte om de andere baan te gebruiken!

@Simon: Maar er is een verschil… In Nederland is de twee seconden regel een advies, in Duitsland is het een wettelijke verplichting. De Duitse politie staat niet voor niets op viaducten boven de snelweg te flitsen op afstand. Bekeuring krijg je dan keurig thuis gestuurd met foto en je afstand gemeten over een bepaalde afstand. Boetes zijn niet mals en het wordt pas echt zuur als je een rijverbod krijgt opgelegd.

In Nederland is bumperkleven exclusief verboden, maar daar staat alleen een geldboete op. Bovendien moet de politie je ter plaats aanhouden. Als je op z’n Nederlanders aan het bumperkleven bent en geflitst wordt, dan krijg je in Duitsland de maximale straf. Dat is 320 euro geldboete, 4 strafpunten en een rijverbod van 3 maanden. De geldboete ‘gaat’ nog wel, maar strafpunten en een rijverbod zijn natuurlijk heel zuur.

Zowel "snelle jongen" als "flink" zijn ook niet echt omschrijvingen die je in de verkeersregels terug zult vinden.

Bacchus op 4 dec. 2012 13:43

Dat klopt, maar er zijn enkele andere details in acht te nemen. Je kan ze op internet allemaal nalezen. Op dit forum heb ik ook al eens het één en ander erover geschreven met citaten van de Duitse verkeerswet (StVO) en rechterlijke uitspraken. De complete rijstijl en discipline is in Duitsland eenmaal anders dan in Nederland. Dat je soms foutjes maakt door onwetendheid is niet erg, maar je moet wel jezelf willen aanpassen in het verkeer. Dat geldt in ieder land. En zeker op een weg als de Autobahn is dat van levensbelang.

Frans op 4 dec. 2012 16:21

De regels qua inhalen kunnen in Duitsland misschien anders (dôh, in het Duits ;-)) verwoord zijn, in de kern zijn het dezelfde als die in Nederland gelden: Ook hier moet je moet zoveel mogelijk rechts houden en moet je, voor je een baan wil opschuiven om bv. in te halen, kijken en evt. op die baan achteropkomend verkeer voorrang verlenen. Toegegeven, Nederlanders lijken meer schijt aan deze regels te hebben dan Duitsers en meer moeite met het inschatten van grotere snelheidsverschillen.

Als je geen winterbanden hebt: ga met de bus/trein/vliegtuig!!!
Ten eerste is het zelfs voor een ervaren chauffeur zo goed als onmogelijk om zonder winterbanden je auto in winterse omstandigheden onder controle te houden (ja, zelfs aan 20km/h, laat niemand je iets anders wijsmaken)
En ten tweede zijn zowel in Duitsland als in alle Alpenlanden winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden.
Als je wel winterbanden hebt: doen! De snelwegen in BE/NL zijn veel drukker en gevaarlijker dan wat je op weg naar of in de wintersportgebieden hebt.
Hou enkel rekening met een aantal basisregels:

  • zorg dat je auto een wintercheckup heeft gekregen
  • neem voor de zekerheid sneeuwkettingen mee (oefen al eens thuis in het opleggen ervan)
  • bergaf: zoveel mogelijk op de motor remmen
  • kruip niet dronken of oververmoeid achter het stuur

@Simon: F = M * A heeft hier niets mee te maken.
Het gaat hier om Vt = V0 + AT en St = VoT + 0.5A*T2
En inderdaad de afstand bij 50-0 is kleiner dan van 200-150 alleen beweeg "ik" met met constante snelheid van 150 voor hem uit en ben dus ten opzichte van "hem" met de gewone weg te vergelijken.
Het gaat hier niet om absolute afstanden, maar om relatieve. Je hebt het hier nl over ten opzichte van elkaar BEWEGENDE objecten. Te vergelijken met varen op een rivier of vliegen in een bewegende luchtmassa.

Nog een tip nav de oorspronkelijk poster:
Parkeer je auto ter plaatse met sneeuwkettingen om, ook als er op het moment van binnenkomst geen sneeuw op de parkeerplaats ligt. Kan een hoop gedoe schelen als je na een week je auto uit moet graven.

@Bachus: Eens, de regels in D zijn in feite niet anders dan in NL.
Ook wij hebben het kapstokartikel dat je het overige verkeer niet mag hinderen resp. in gevaar mag brengen. En met een voertuig wat een kilometer achter me rijd hoef ik echt geen rekening te houden.
Zelfs als hij 250 en ik 100 rijdt, heeft hij (als hij niet zou afremmen) nog een slordige 24 sec nodig om bij me te komen en dan kan er nooit sprake zijn van "flink in de remmen" moeten.

In de bergen zelf: vergeet het nieuwe rijden. Zorg dat je bergop (zeker op besneeuwd wegdek) voldoende snelheid houdt in een hoog toerental. Bergaf: remmen op motor, dus ook hoog in de toeren.

Zelfs als hij 250 en ik 100 rijdt, heeft hij (als hij niet zou afremmen) nog een slordige 24 sec nodig om bij me te komen en dan kan er nooit sprake zijn van "flink in de remmen" moeten.

Gast738 op 5 dec. 2012 00:30

Correct, mis je het andere voertuig snel genoeg inhaald én je je achterman voorrang verleend als hij een lichtsein geeft en er tijdelijk een mogelijkheid is om naar rechts te gaan. In Nederland mag je niet toeteren of met groot licht knipperen om je voorligger duidelijk te maken dat je hem of haar wilt inhalen. Ik citeer twee regels uit de Duitse verkeerswet:

"Außerhalb geschlossener Ortschaften darf das Überholen durch kurze Schall- oder Leuchtzeichen angekündigt werden. Wird mit Fernlicht geblinkt, so dürfen entgegenkommende Fahrzeugführer nicht geblendet werden." - StVO §5.5

"Wer überholt wird, darf seine Geschwindigkeit nicht erhöhen. Der Führer eines langsameren Fahrzeugs muß seine Geschwindigkeit an geeigneter Stelle ermäßigen, notfalls warten, wenn nur so mehreren unmittelbar folgenden Fahrzeugen das Überholen möglich ist. Hierzu können auch geeignete Seitenstreifen in Anspruch genommen werden; das gilt nicht auf Autobahnen." - StVO §5.6

Toegegeven, Nederlanders lijken meer schijt aan deze regels te hebben dan Duitsers en meer moeite met het inschatten van grotere snelheidsverschillen.

Bacchus op 4 dec. 2012 19:33

Mee eens. Dat is vaak het probleem. ;)

Typische voorbeeld van het naar eigen voordeel vertalen …

Het eerste citaat eeft inderdaad weer, dat een inhaal manouevre met licht/geluidssignalen AANGEKONDIGD kan worden. Iets wat in NL terecht niet is toegestaan.

In het tweede citaat wordt gesproken over de situatie waarbij je wordt ingehaald door aan een aantal direct achter elkaar rijdende voertuigen waar je hem niet tussen zou mogen frommelen.
Los van het feit dat iemand met inzicht en gezond verstand dat sowieso niet zou doen, is dit in feiten niets anders dan het beschrijven van een specifieke situatie die bij ons gewoon onder het kapstokartikel (5 als ik het goed heb) valt: Gij zult het overige verkeer niet hinderen en in gevaar brengen.

Uit geen van beide wetsartikelen blijkt echter dat achteropkomend verkeer VOORRANG zou hebben!

Dat Duitsers betere chauffeurs zouden zijn is overigens een stelling die niet door feiten wordt ondersteund, met 50% meer slachtoffers per voertuigkm kun je zelfs het tegendeel stellen.
Maar dat is een andere discussie.

Uit geen van beide wetsartikelen blijkt echter dat achteropkomend verkeer VOORRANG zou hebben!

Gast060 op 5 dec. 2012 16:07

Eerst uitzoeken, lezen en bestuderen, dan oordelen. Even voor je info: Ik heb hier onderricht in gehad.

"Wer die Überholspur für von hinten kommende Fahrzeuge blockiert, begeht grundsätzlich ebenfalls eine Nötigung. Allerdings hat die Rechtsprechung davon Ausnahmen gemacht, wenn der Gegner lediglich kurzzeitig am Überholtwerden gehindert wird oder (so das Bayer. Oberste Landesgericht, DAR 1990, S. 187 und BGH ZfS 1987, S. 127) der Vordermann die Überholspur deswegen nicht freigibt, weil er ohnehin bereits die zulässige erlaubte Höchstgeschwindigkeit fährt und den Überholenden am Überschreiten der zulässigen Höchstgeschwindigkeit hindern will. Jedoch ist auch in diesem Falle der "Verkehrserziehung" Vorsciht geboten. Wer jemanden von hinten "heranrasen" sieht und "zum Zwecke der Belehrung" knapp vor ihm nach links ausschert, macht sich einer Nötigung schuldig, wenn er den anderen zum scharfen Bremsen zwingt. Gerät der andere dadurch gar ins Schleudern und damit in Gefahr, kann sogar ein gefährlicher Eingriff in den Straßenverkehr vorliegen. In diesem Fall muß der Vordermann mit erheblichen Strafen rechnen."

Met andere woorden: De snellere automobilist mag kortstondig gehinderd worden bij het inhalen (bijv. als de langzamere automobilist een vrachtwagen inhaalt) of wanneer de maximum snelheid al is bereikt. In alle andere gevallen verhinder je de snellere automobilist bij het inhalen en dat is Nötigung. En dan praten we volgens de Duitse wet niet meer over een overtreding, maar over een misdrijf. De tegenpartij kan en mag je dan zelfs aangeven bij de politie. In de wat minder ernstige gevallen bega je een overtreding van het "Rechtsfahrgebot" en die wordt bestraft met 80 euro boete en een strafpunt.

Je zult nergens letterlijk lezen wie voorrang heeft. Dat is in elke situatie anders. Uit de wetten en rechterlijke uitspraken leer je echter wel hoe automobilisten zich hebben te gedragen in bepaalde situaties. De regels leer je het beste kennen als je aan beide kanten van oever hebt gestaan. Ik weet het hoe het is om zowel met 100 als met 200 km/h over de snelweg te rijden. Mijn ervaring: Als elke verkeersdeelnemer gewoon met gezond verstand rekening met de ander houdt, dan is er niks aan de hand. :) Het is geven en nemen. En het juiste gevoel krijg je vanzelf in de vingers door ervaring.

In het tweede citaat wordt gesproken over de situatie waarbij je wordt ingehaald door aan een aantal direct achter elkaar rijdende voertuigen waar je hem niet tussen zou mogen frommelen.
Los van het feit dat iemand met inzicht en gezond verstand dat sowieso niet zou doen, is dit in feiten niets anders dan het beschrijven van een specifieke situatie die bij ons gewoon onder het kapstokartikel (5 als ik het goed heb) valt: Gij zult het overige verkeer niet hinderen en in gevaar brengen.

Gast060 op 5 dec. 2012 16:07

Voor alle duidelijkheid: De afstand die snelle automobilisten moeten aanhouden lijken voor de langzamere automobilisten al snel een erg groot gat en het komt voor hem of haar helemaal niet voor als ‘ervoor’ gooien, terwijl dit in werkelijkheid wel zo is. Bovendien is iedereen verplicht in te halen met een duidelijk hogere snelheid. Hoe vaak komt het in Nederland wel niet voor dat iemand met 2 km/h verschil gaat inhalen en er als het ware voorbij kruipt?

Dat Duitsers betere chauffeurs zouden zijn is overigens een stelling die niet door feiten wordt ondersteund, met 50% meer slachtoffers per voertuigkm kun je zelfs het tegendeel stellen.

Gast060 op 5 dec. 2012 16:07

Bij de meeste ongelukken op de snelweg waarbij verkeersslachtoffers voorkomen zijn er heel vaak vrachtwagens betrokken. Daarnaast komen er in Duitsland gemiddeld zeven keer per dag spookrijders op de snelwegen voor. Echter moet je voor die hogere ongeval statistieken niet op de snelweg zijn, maar op de binnendoor wegen (en vooral binnen de bebouwde kom). Op binnendoor wegen moet je ermee rekenen dat de asfalt kwaliteit slechter is, meer winterse omstandigheden voorkomen, smallere wegen zijn etc. etc. Duitsers zijn geen betere of slechtere chauffeurs. Het gaat erom hoe je aan je omgeving aanpast en wat je gewend bent. Ook Nederlanders zouden prima op de Duitse snelweg kunnen rijden, zolang ze zich zouden willen aanpassen en daarnaast ook wat ervaring opbouwen. En dat geldt voor elk persoon die in het buitenland te gast is. Niet alleen in het verkeer, maar overal.

Het zat er dik in dat dit weer zo’n topic ging worden over het inhalen op de Duitse snelweg, met ellenlange discussies…LOL

Ik doe er niet aan mee, alleen een kleine tip vwb het controleren op afstand houden:
Dit wordt niet alleen door de politie manueel uitgevoerd, maar ze hebben er heuse flitsinstallaties voor.
Staan bijna altijd ook voor een viaduct, te herkennen aan witte dwarsstrepen op de weg, flitster staat voor pilaar van de brug. Vaak ook een bord erbij met de vermelding "Abstandmessung" .
Volgens mij hebben ze dat bord er extra bijgezet omdat je anders van die situaties krijgt dat mensen flink op de rem trappen omdat ze bang zijn een snelheidsbeperking over het hoofd gezien te hebben…

@Gast933: Dat bord laat men heel vaak weg, zodat er soms inderdaad flinke rempartijen ontstaan. Bij de nieuwste systemen is er dan ook geen camera in de berm voor de brug nodig meer nodig. Alles wordt dan van bovenaf waargenomen. De automobilist wordt niet aangehouden, maar krijgt thuis post. Een eventueel rijverbod of de volledige intrekking van het rijbewijs wordt dan ook pas achteraf opgelegd.

Verder vind ik dergelijke discussies helemaal niet zo erg grappig. Ik zie met eigen ogen dat Nederlanders maar al te vaak gevaarlijke acties in Duitsland uithalen, die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden door wat kennis en aanpassingsvermogen. Zelfs de Duitse snelwegpolitie heeft niet veel goede woorden over voor dergelijk NL-gedrag. Dat is jammer, aangezien met de wil tot aanpassen Nederlanders hele goede gasten en ook veilige automobilisten kunnen zijn. Ik vind het belangrijk dat daar meer duidelijkheid en begrip voor komt, aangezien de openbare weg geen plaats is voor spelletjes en "eigen" verkeersregels. En dezelfde preek zou je ook voor pistes kunnen afsteken…

Vergeet niet dat ik in het begin Duitsers ook rare en vreemde automobilisten vond. Bovendien vond ik zelf de Autobahn ook helemaal geen fijne snelweg, totdat je er aan gewend raakt en ik er later dagelijks mee te maken ging krijgen. En dan veranderd je wereldblik snel…

Zelfs de Duitse snelwegpolitie heeft niet veel goede woorden over voor dergelijk NL-gedrag.

Verbaast me niets. De meeste door mijn in Dld als ASO aangemerkte medeweggebruikers hebben gele kentenkenplaten. Voelen zich kennelijk losgelaten.

@Frans:
Ook deze wetsartikelen zijn zo ruim en vaag dat het in feite niets anders is dan onze wetgeving.
By the way: Ook ik heb in het verleden intensive verkeersregeltraining gehad, zowel NL als D.
In geen enkel land heeft achteropkomend verkeer VOORRANG en dat is een misverstand wat ik wil ontzenuwen en staat los van kapstokartikelen die zeggen dat je het verkeer niet mag hinderen resp. in gevaar mag brengen.

En zoals eerder aangegeven: Om over een voertuig-afstand van 250 meter je snelheid van 200 terug te laten vallen naar 150 hoef je echt geen "zwangsbremsung" te doen. Dan volstaat gas los en even tandje terugschakelen.

Verbaast me niets. De meeste door mijn in Dld als ASO aangemerkte medeweggebruikers hebben gele kentenkenplaten. Voelen zich kennelijk losgelaten.

Gast060 op 6 dec. 2012 16:37

euh niet losgelaten maar minder bekeken. In NL hebben ze vaak dezelfde neiging… en ondertussen zijn dat misschien wel de grootste klagers.

Wat mij twee jaar achtereen opvalt is dat DE en NL rijders redelijk egoistisch zijn. Vanuit DK en UK van vakantie teruggekomen en dan is het akelig rijden in DE en NL… duwend, egoistisch en zelfs af en toe onverantwoord… maar ja is ook maar mijn bescheiden meninkje

euh... doen!?

Ook deze wetsartikelen zijn zo ruim en vaag dat het in feite niets anders is dan onze wetgeving.

Gast060 op 6 dec. 2012 16:37

Zo vaag zijn ze toch niet?! Ik vind ze althans best duidelijk en zijn mij destijds ook duidelijk uitgelegd. Uiteraard met veel meer voorbeelden erbij. Letterlijk voorrang is er inderdaad voor niemand op de snelweg, behalve dan het feit dat de snelweg in z’n geheel een voorrangsweg is. In de ene situatie is de langzamere automobilist in het voordeel, in de andere situatie is dat de snelle automobilist. Een samenspel.

En zoals eerder aangegeven: Om over een voertuig-afstand van 250 meter je snelheid van 200 terug te laten vallen naar 150 hoef je echt geen "zwangsbremsung" te doen. Dan volstaat gas los en even tandje terugschakelen.

Gast060 op 6 dec. 2012 16:37

Mee eens, maar er zijn ook wel momenten waarop de 150 voertuig even een paar seconden had kunnen wachten met inhalen, zoals er ook situaties zijn waarop de 200 auto eerder het gas had moeten loslaten.

Wat mij twee jaar achtereen opvalt is dat DE en NL rijders redelijk egoistisch zijn. Vanuit DK en UK van vakantie teruggekomen en dan is het akelig rijden in DE en NL…

Antoine op 6 dec. 2012 21:16

Kan ik me wel voorstellen. Hoewel de manier van egoïstisch rijden in Nederland anders is dan in Duitsland, hebben meerdere landen last van deze symptomen. Je zult egoïstische rijders ook in Frankrijk, Polen, Oostenrijk en Zwitserland tegenkomen. En Luxemburg ook zeker niet te vergeten… Maar eerlijk gezegd kunnen mensen uit Groot-Brittanië er soms ook een potje van maken in Duitsland. De meeste gele kentekenplaten die ik in Duitsland tegenkom zijn geen Nederlanders, maar… Britten! Scandinaviërs vind ik in het algemeen inderdaad ook goed en rustig rijden.

Laten we weer on-topic verder gaan, voordat we verzanden in een discussie welke nationaliteit het slechste rijdt ;-)

Click. Click. Peace

Is toch leuk Rogier? :p Zolang je maar lang genoeg wacht zijn alle landen van de wereld voorbij gekomen en komen we weer tot de conclusie dat alleen de locals het beste weten hoe er autogereden moet worden. Ach eigenlijk kan je direct al elk land nomineren voor goed én slecht. ;)

Wat ik de hele tijd nog ontopic wilde toevoegen:
De kunst in de bergen is de bochten op tijd te herkennen en ook min of meer in te kunnen schatten hoe scherp de bocht zal zijn. Zeker als het flink heeft gesneeuwd kunnen waarschuwingsborden of gemarkeerde vangrails onherkenbaar zijn. Een navigatiesysteem met ingezoomde kaart helpt m.i. erg goed om alsnog alle bochten ruim op tijd te herkennen en geven ruimte om de scherpte van de bocht in te schatten. Je kan hierdoor sneller op de weg anticiperen. Hoewel ik verder niet zo van navigatie kapot ben, vind ik dit één van de handigste features.

Vind juist een Duitser veeeeeeel meer een heer in het verkeer dan een Nederlander. Een Duitser houdt zich aan de snelheidslimieten. Wel rijden Duitsers over het algemeen in snellere wagens, en als er geen snelheidslimiet is, dan rijden ze ook echt hard. Een Nederlander die al links rijdend de 160 aantikt, voelt zich al snel geintimideerd, als een snelle Duitser van achteren nadert. Maar deze Nederlander had vooruit moeten kijken en eerder naar rechts moeten gaan. Als je op de rechterbaan achter een vrachtwagen aan rijdt, dan zullen Duitsers in veel gevallen afremmen om jou naar links te laten gaan. Een Nederlander doet dit NOOIT.

@ Frans, de vraag is niet of het leuk is of niet zo’n discussie, maar het gaat erom dat het on-topic blijft.

Click. Click. Peace

is het het waard een nieuw topic aan te wijden of is dat te Wildersachtig? ;-)

een van de dingen die ik nooit in les heb geleerd (had ook nog nooit snelweg gedaan toen ik mijn papiertje kreeg (Achterhoekwonend destijds), en later heel erg prettig vond om te weten is te rijden op de motor en niet de koppeling. Dus de auto mag best wel wat brullen maar heeft meer grip op de motor dan dat je steeds de rem intrapt en schakelt

euh... doen!?

@Rogier: Ben ik volledig met je eens. Het was slechts als een sarcastische opmerking bedoeld. ;)

is te rijden op de motor en niet de koppeling. Dus de auto mag best wel wat brullen maar heeft meer grip op de motor dan dat je steeds de rem intrapt en schakelt

Antoine op 7 dec. 2012 10:14

Oei, die begrijp ik niet helemaal. Bedoel je daarmee op de motor afremmen als je naar beneden gaat? Dat is inderdaad vreselijk belangrijk in de bergen.

Het wordt pas interessant als er dichte mist is en je moet dan de berg af. Vorig jaar meegemaakt en je voorganger rijdt niet harder dan 10km/h. Dan is Val Thorens naar Moutiers (38km) 37 km te lang

Iets te hard bergafwaarts met stuifsneeuw en een scherpe bocht ging nog maar net goed, ik had eigenlijk kettingen om moeten doen…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Plaats een reactie