Autorijden in de bergen

Ik ben een jongen van (net) 18 jaar. Ik heb nu ongeveer een jaar me rijbewijs. Ik heb een tijd lang gereden met een coach naast me.

Nu is het idee om met 3 vrienden richting de sneeuw te gaan alleen we twijfelen nog aan de bus of auto. Is het rijden in de bergen lastig als je er nog geen ervaring in hebt? Hebben jullie nog tips of zouden jullie het afraden?

Waar zouden jullie heen willen? Zie je jezelf bv. over de Duitse snelweg rijden?
In Oostenrijk zijn zat gebieden waar je niet teveel bergweggetjes hoeft te passeren.
Hoe zit het met je hellingproef? :)

Het is erg simpel: Doen! ;) Natuurlijk is zo’n ritje best intensief en de nodige pauzen nemen als je een beginnend rijder bent is zéér belangrijk, maar door dit soort ritjes doe je wel in één klap veel ervaring op. Bovendien krijg je er extra zelfvertrouwen door en zal je je steeds veiliger en makkelijker voelen in het verkeer. Het belangrijkste is dat je jezelf niet overschat. Je moet jezelf niet door je vrienden gek laten maken. Je hoeft niks te bewijzen. Dat je als beginner direct naar de Alpen rijdt bewijst al genoeg! :)

Voor de rest een kwestie van tijd nemen en op je gemak naar je vakantiebestemming rijden. Twee uur rijden, kwartiertje rust is zeker geen verkeerde regel. Vooral geen haast hebben en voor de eerste keer bij voorkeur overdag rijden. Het zal je beslist gaan lukken. Succes!

Boah, het valt wel mee. Laat je gewoon niet gek maken door locals die al hun hele leven op bergwegen rijden of door mensen in snelle lease bakken. Doe het gewoon rustig aan in je eigen tempo en laat af en toe achterop liggend verkeer in een parkerhave passeren.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

In de bergen rijden is inderdaad niet heel ingewikkeld: goed naar je motor luisteren. Niet harder gaan dan je zelf wil/durft (locals toeteren graag, maar racen er ook snel genoeg langs: een Nederlands nummerbord is een hint dat je niet aan bergen gewend bent). Gewoon doen. Rustig aan, op je eigen weghelft blijven en op tijd terugschakelen.

Wat Jromee zegt is helemaal waar, het ligt er helemaal aan waar je heen wil. Overigens maakte ik me de eerste keer ook een beetje zorgen over het rijden in de bergen.
Uiteindelijk viel het allemaal erg mee. Als je zelf achter het stuur zit ervaar je het allemaal net iets anders als dat je het doet als je bijrijder of passagier bent.

Kunnen je vrienden ook rijden? Ik adviseer je toch wel om af en toe van chauffeur te wisselen.

You're stronger than the mountain!

Ben je enige chauffeur of kunnen de andere ook rijden?
Ik heb met een jaartje ervaring ook groot stuk naar Oostenrijk gereden en met 3 jaar ervaring naar het zuiden van Frankrijk (bijna hele rit zelf gereden).
Gewoon goed opletten, en traag de berg op bij sneeuw!
Ook maken dat je winterbanden hebt (indien nodig) en kettingen zeker mee (test ze thuis al uit om even om t e leggen).
Je zeker niet laten opjagen door je vrienden. Voel je je wat moe, stop even en doe een wandeling, eet of drink iets en als je je er weer bovenop voelt, kun je vertrekken.

Go with the snow!

Als je twijfelt niet doen. Maar houd je tegen? Waar zie je tegenop? Dat je de vraag hier stelt betekent al dat je twijfelt en dan moet je eerst voor jezelf formuleren waarom je twijfelt om zelf de vraag te kunnen beantwoorden, want dat moet je echt zelf doen en dat kan niemand anders.

De wegen in de bergen zijn niet anders dan de vaderlandse wegen, alleen gaan ze ook omhoog of omlaag. Als je er maar aan denkt om altijd een versnelling lager te rijden, zowel berg op als berg af is het niets bijzonders, een weg is gewoon een weg.
De Duitse snelwegen is wel even wennen, je moet je met name niet laten intimideren door wat er links langs je vliegt. Frankrijk is wat dat betreft rustiger.

Verder is zowel voor rijcomfort als anderszins nog van belang met wat voor auto je gaat, als het iets op z’n laatste benen is zou ik wel even nadenken, zie je jezelf al staan met autopech en een auto vol bagage?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Oja! Hou ook rekening met een volgeladen wagen (remafstand is groter) en eventueel skikoffer (in geval van wind). Deze laatste (als je ze hebt) bij iedere pauze even controleren of ze goed dicht is en nog goed vast zit.
Tot slot wel aangeraden meerdere chauffeurs te hebben (zie dat je je been breekt…, liever niet maar kan he ;) )

Go with the snow!

Ik ga zelf ook voor het eerst dit jaar naar de sneeuw rijden (4 jaar rijbewijs) en ik moet toegeven dat ik het ook best wel spannend vind. Natuurlijk afgelopen jaren ook wel is op sneeuw gereden in Nederland, maar dat is natuurlijk onvergelijkbaar met de bergpassen in de alpen. Maar sneeuwkettingen in de auto, winterbanden er onder en toch maar gaan. Dit zou wel de laatste reden op aarde zijn om de wintersport te laten schieten ;) En als een fransman in de bergen kan rijden… dan moet een hollander het ook wel kunnen.

Daarin tegen afgelopen zomer wel meerdere bergpassen in Zwitserland/Italie/Oostenrijk gereden en dat viel 100% mee. Inderdaad niet gek laten maken door, in dit geval, motorrijders/sportwagens/locals. Milaan tijdens de spits vond ik persoonlijk een stuk spannender…

wij gaan deze winter naar Grächen (in Zwitserland). Kan iemand me zeggen of het laatste stuk te doen is? is nogal een smalle weg naar omhoog.

Gewoon doen. Gezond verstand is voldoende.
Weet niet waar je woont? Maar pak anders is een zaterdagje richting Luik(be) met wat weggetjes binnendoor.
Omhoog is niet moeilijk. Naar beneden ook niet. Let idd op je versnelling.
Bochten insturen en goed, zo ver mogelijk, blijven kijken.
Net als met je techniek…bochtjes afmaken ;-)

Bergen rijden is echt niet lastig, mits er geen sneeuw ligt. Het is meestal gewoon maar 1 weg wat je moet volgen met de stroom mee, gewoon optijd terugschakelen voor haarspeldbochten. Als er sneeuw ligt wordt t anders, dan zijn winterbanden en kettingen inderdaad een must,

Ik ga dit jaar ook zelf met de auto heb sinds februari dit jaar m’n rijbewijs en nu al een hele dikke 25.000 KM gereden. Moet zeggen zie er totaal niet tegen op, enige wat ik wel wil is in het licht het dal in rijden. Ik zal dus rond een uur of 4 's morgens al van huis vertrekken.

We hebben zelf Kirchberg in onze gedachte, ik lees dat dit makkelijk aan te rijden is en het lijkt me niet dat je lastige bergpassen tegen komt. Ik hoef niet helemaal alleen te rijden maar aangezien we de auto van mijn vader lenen rij ik het liefst zelf in de bergen. Ik ben alleen bang voor het wegslippen en niet tegen een berg opkomen. Maar als ik jullie hoor moet dit gewoon te doen zijn!

Gast 457, De weg naar Grachen is goed te doen, iets wat smal en stijl maar wordt goed schoongehouden. Winterbanden en sneeuwkettingen mee.

Elly

gewoon doen! pak je tijd rij rustig voldoende rusten thats it:):)

Gast 668, snap ik volledig dat je het liefst zelf rijdt. Maar het is gewoon voor geval van nood he :)

Go with the snow!

Gast 457, De weg naar Grachen is goed te doen, iets wat smal en stijl maar wordt goed schoongehouden. Winterbanden en sneeuwkettingen mee.
Elly

Gast650 op 3 dec. 2012 22:06

En voor de vakantie even een keer oefenen met die sneeuwkettingen, dat scheelt je weer bevroren handen als je ze nodig hebt.

@Gast 668: Als je naar Kirchberg gaat, heb je helemaal niet zoveel te vrezen. Bij Wörgl de snelweg af en dan kom je op een goed bijgehouden, lekker brede provinciale weg. Net na Hopfgarten is er even een iets smaller stuk dat steil omhoog gaat, maar in het algemeen is gewoon een tweebaansweg zoals je die in Nederland ook ziet.

Eens zal toch de eerste keer moeten zijn en het mooiste zou natuurlijk zijn, als er dan iemand naast je zit die je kan “aansturen”. Als je echt de bergen in gaat, dien je feilloos met de techniek van je auto om te kunnen gaan en weten wat je wanneer wel en niet moet doen. Vooral tijdig op/terug schakelen is belangrijk.
Aan de andere kant: De echte bergpassen zijn 's winters permanent dicht en wat er open is, is meestal niet al te moeilijk.

Rustig aan, goed luisteren naar de techniek (dus geen AaiOnDing-doppen in je oren of gettoblaster op de achterbank), op je toeren en temperatuur letten en als je naar beneden gaat: afremmen op de motor en het gebruik van je remmen beperken.
Voor de rest: Genieten! Meningen verschillen, maar ik rij 10x liever een pas als de Oberalp of oude Gotthard dan dat ik met 150+ op de cc over de Duitse Autobahn rij.

Gewoon doen! Eens moet de eerste keer zijn en het geeft zo veel meer comfort dan met een bus die er uren langer over doet.

Zeker voor de eerste keer tijdig pauzes nemen en wisselen van bestuurder. Want ondanks je vaders auto is een rit van 1000km als beginnend bestuurder een pittig stuk. Laat je vrienden het makkelijke Nederlandse/begin Duitse deel pakken en rij zelf de bergen in. Zorg altijd dat er nog iemand wakker is met je meekijkt op de weg en kijk bij het wisselen van baan op de Autobahn 2 liefst 3 keer goed in je buitenspiegels om zo de snelheid van ander verkeer te herkennen.

Fijne rit!

110% snow addicted

Ok even reeks tips waar je zeer waarschijnlijk niet mee te maken krijgt maar dan heb je ze wel.
Meeste gebieden zijn namelijk makkelijk te bereiken zoals je in Nederland/duitsland rijdt.

Ik heb bijna 5 jaar in Noorwegen gewoond en allerlei hachelijke situaties daar meegemaakt. Alleen die maak je zelden mee in de Alpen omdat de wegen daar veel beter worden onderhouden. Zelfs de tractor wegen zijn daar beter dan de hoofdwegen in NO :)

Met winterbanden hoef je je niet zo’n zorgen te maken daar kun redelijk hard mee op een gesloten sneeuwdek rijden, zonder te slippen. Rem altijd voor een bocht niet in. Doe gewoon rustig, maar rijdt niet te zacht. Bij een slip wacht, niet remmen, gas los en afwachten totdat je tractie hebt en je kunt weer verder. blijf rustig. tegensturen alleen heel licht maar is meestal niet eens nodig. Auto herstelt vaak zelf.

Kom je onverhoopt toch op een stijle smalle bergweg naar beneden met sneeuw: niet harder dan 40. ZIt je altijd goed. Wat veel mensen verkeerd doen is met een "vaststaande" geparkeerde auto in een sneeuwdek, extra gas geven om weg te komen. De auto graaft zich dan alleen maar verder vast.
Ook hier zorg dat je tractie hebt, laat je koppeling heel zachtjes zeer weinig opkomen en geef geen gas. Alleen dan kom je weg.

Gewoon rustig rijden, als het kan veel wisselen met rijden. Ik denk dat de saaie stukken door Duitsland veel lastiger zijn dan de weg in Oostenrijk! succes.

Wat veel mensen verkeerd doen is met een "vaststaande" geparkeerde auto in een sneeuwdek, extra gas geven om weg te komen. De auto graaft zich dan alleen maar verder vast.
Ook hier zorg dat je tractie hebt, laat je koppeling heel zachtjes zeer weinig opkomen en geef geen gas. Alleen dan kom je weg.
Gewoon rustig rijden, als het kan veel wisselen met rijden. Ik denk dat de saaie stukken door Duitsland veel lastiger zijn dan de weg in Oostenrijk! succes.

martijn op 4 dec. 2012 00:17

Hoe doe je dit met een automaat? Ook bij het afrijden van bergen schakel je normaal in een hoge versnelling zodat je afremt op de motor, maar hoe doe je dit bij een automaat?

Gewoon op handmatig schakelen zetten. Doe ik zowel bergop (wat eigenlijk niet nodig is) als bergaf.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ben in Augustus naar Oostenrijk (Gerlos) gereden, had toen 4 maanden m’n rijbewijs. Ik kan je vertellen, de eerste keer de pas op en af naar Gerlos en Hintertux was wel spannend en vermoeiend, maar ook ontzettend tof. Als je de tips volgt die hierboven al zijn gegeven moet het geen probleem zijn. ;)

Als je er maar aan denkt om altijd een versnelling lager te rijden, zowel berg op als berg af is het niets bijzonders, een weg is gewoon een weg.

Frank op 3 dec. 2012 21:38

Precies! Je kan in de bergen beter meteen het ‘nieuwe rijden’ wat je tijdens je rijlessen aangeleerd hebt gekregen weer vergeten.

De Duitse snelwegen is wel even wennen, je moet je met name niet laten intimideren door wat er links langs je vliegt.

Frank op 3 dec. 2012 21:38

Belangrijk aspect op de Duitse snelweg is om continu ook de spiegel goed in de gaten te houden. Het is verboden om de snelle jongens flink in de remmen te dwingen. Voordat je naar links gaat goed kijken, eventueel een paar snelle auto’s voorbij laten, en dan naar links en met een redelijke snelheid het andere voertuig inhalen. In Frankrijk hoef je je allemaal niet zo druk te maken, zolang je voldoende geld op zak hebt of een creditcard. ;)

Ik ben alleen bang voor het wegslippen en niet tegen een berg opkomen. Maar als ik jullie hoor moet dit gewoon te doen zijn!

Gast668 op 3 dec. 2012 21:59

Dat is normaliter inderdaad probleem. Je hebt verder gewoon een voorwiel aangedreven auto mee? Het juiste gevoel hoe je erop moet reageren krijg je vanzelf als je eenmaal door de sneeuw rijdt. Voor de rest zijn hier al hele nuttige tips gegeven. :)

Ook hier zorg dat je tractie hebt, laat je koppeling heel zachtjes zeer weinig opkomen en geef geen gas. Alleen dan kom je weg.

martijn op 4 dec. 2012 00:17

Mee eens, maar sommige auto’s vinden dat niet leuk en slaan zonder iets gas te geven af. In sommige gevallen ontkom je er niet aan heel gedoseerd gas te geven. Een andere truc is om op te trekken in de tweede versnelling.

Gewoon doen! Eens moet de eerste keer zijn. Dus waarom niet nu gelijk? Zoals hierboven al een aantal maal is aangegeven: Zorg voor winterbanden met goed profiel en neem sneeuwkettingen mee. Oefen vast thuis droog met die sneeuwkettingen. Afremmen doe je zoveel mogelijk op je motor als je naar beneden gaat. Niet te vroeg doorschakelen als je naar boven gaat. Laat snelheidsduivels maar gewoon voorbij gaan, niets van aantrekken. Bij wegslippen, gas loslaten en tegensturen.

Veel plezier!

Rustig aan doen is een goed begin, een tweede bestuurder helpt je ook, zeker ook als die een beetje mee kan opletten op de momenten dat hij niet stuurt. Zorg ook dat je auto tiptop is: goede banden, passende kettingen, alle vloeistoffen vol en wat reserve-ruitensproeiervloeistof mee.
Je kan je op internet prima inlezen over rijden in de bergen maar het stuk ervoor (900 km snelweg) is m.i. moeilijker.

Een eerste rit in de bergen deed bij mij ook wel wat voorafgaande zenuwachtigheid ontstaan. Meestal is dat echter voor niets nodig. Ik heb nu natuurlijk ook niet geweldig veel ervaring met zelf een berg op te ridjen (Val thorens, Les menuires in winter. Galibier, Tourmalet, Alpe d’huez, Grosslockner en saalbach in de zomer) maar het lijkt mij wel dat de meeste wegen hier in de Alpen best wel goed te doen zijn. (lees: het lijken soms autosnelwegen, weliswaar met een hellingspercentage van 10%) Uiteraard zorg je er voor dat je auto niet overladen is, voorafgaand van vertrek nog eens bij de garagist laten checken (of indien capabel, zelf checken) en vooral weten hoe een sneeuwketting werkt.

Ervaring leert ook dat je net door wat extra adrenaline zelfs na een rit van 10 uur richting skigebied volledig bij de pinken bent en volledig gefocused bent om op een goede manier boven/benenden te geraken.

Voor mij is het vooral van belang dat ik soepel een berg op rijdt, niet met horten en stoten, niet onverantwoord racen maar ook niet met de billen toegeknepen. Kortom, rustig omhoog, ritme zoeken en bij voorkeur in een treintje van een auto of drie waarvan je voelt dat iedereen hetzelfde tempo aanhoudt. Daarom vertrekken we altijd vroeg zodat het op de "berg" niet stapgewijs omhoog aanschuiven is (Bij deze, spaar me van File omhoog want dat lijkt me wel enorm lastig)

Bij het naar boven rijden zie je Stiletjesaan de omgeving veranderen, wordt de sneeuwlaag dikker en wordt de verleiding weer groot om samen met de passagiers met open mond te zitten gapen en luidop te zeggen "hoe mooi is dat hier toch allemaal".

Tot op heden gespaard gebleven van sneeuwval tijdens aankomst (hoeveel keer is het niet al gebeurd dat de nacht na aankomst er een massa bijsneeuwd :)) en sneeuwkettingen nog niet nodig gehad. Maar zoals altijd zal op een winterse dag in januari overgegaan worden tot het aanbrengen van sneeuwkettingen op een oprit, ergens in het vlakke vlaanderen. Je weet immers maar nooit!

Gewoon op handmatig schakelen zetten. Doe ik zowel bergop (wat eigenlijk niet nodig is) als bergaf.

Frank op 4 dec. 2012 00:33

Ware het niet, dat dat niet bij elke automaat kan. Die kun je hooguit een tandje lager zetten.

Plaats een reactie