Condities in de Portes du Soleil

De afgelopen dagen twee uiterste punten van PdS bezocht.
Gisteren via Avoriaz, Morzine en Les Gets naar Mnt. de Chery. Het weer was eigelijk net iets te mooi en hoorde meer bij april dan zelfs maart. Er is zoveel sneeuw gevallen, dat je daar eigenlijk allen bij de dalafdalingen last van had.
Vandaag via pre la joux, la chappele d’Abondance naar Torgon geskied. Daarna via Morgin weer terug naar Campery. Het was vandaag een stuk kouder dan gisteren. De sneeuw aan de Torgon kant is niet echt best en daar mag zeker wat extra gaan vallen. Gelukkig gebeurd dat ook morgenmiddag/-avond, als ik alle berichten mag geloven.
Als het weer (licht) het toelaat hoop ik de volgende dagen de pistes bij Morzine extra aandacht te geven :).

lekker hoor Willem!!! geniet er nog van! en bedankt voor het delen van je "rondjes" ze staan genoteerd ;-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Graag gedaan Jeroen. Voor het rondje Torgon, hou er rekening mee dat je minimaal 2 bussen nodig hebt vanuit Pre le Joux of Linga. Eentje naar Chatel en daarna of de ook gratis bus E naar Centre Sportif (daarna komt een ander bus je ‘ophalen’) of de reguliere lijnbus die niet gratis is. Vanuit Centre Sprotif kun je ook op de ski’s verder, maar dan moet je wel een beetje kunnen schaatsen ;)

Gisteren is er wat sneeuw gevallen, alleen… veeeeeel meer als voorspelt, inplaats van de 20 - 40cm kregen we op 1700m al meer als een halve meter sneeuw. Dus gelijk de dikke poederbakken onder, Armada JJ AK, ik kan ze aan iedereen aanbevelen, wat een heerlijke ski.

Was een lekker dagje buitenspelen :-)

Life is fun, so enjoy it

@Alke, tof filmpje.

Ben zelf van 3 t/m 8 feb in Avoriaz. Hopelijk dan ook een lekkere bak poeder.

Misschien de camera iets meer omhoog richten ? Dan kan je beetje kijken hoe je normaal ook zou kijken als je aan het skiën bent.

De halve metr kan ik beamen. Gisteren kwam het met bakken uit de hemel. Het zicht was daardoor nul comma nul. Daarom de hele dag zitten oefenen in Les Crosets.
Ik ben geen poeder skier, maar ja, iedereen is er zo enthousiast over, dus ik heb de hele dag zitten zwoegen om de volgende dag, vandaag dus, wat beter door lagen sneeuw heen te komen.

Vandaag was het perfect ski weer. De hemel was blauw en alles lag er super strak bij. Zeker toen ik om 9 uur ’ s ochtends op pad ging. De off piste skiers konden een feestje bouwen!! Ik ben zelf toch op de pistes zelf gebleven. Die waren super met heel veel grip, dus ik kon ook mijn eigen feestje bouwen ;).
Ik ben vooral aan de franse kant gebleven. Pré la Joux was vandaag mijn favoriet.
Later op de dag veranderde veel van de doorgangspistes door de grote hoeveelheden sneeuw in bugle pistes, maar dit mocht de pret niet drukken.
Morgen lijkt het weer een mooie dag te worden. Misschien dan weer eens naar Morizine…

Het sneeuwt (zachtjes) in Champery.

Het heeft flink gesneeuwd in PdS. Eerst zachtjes maar zo rond 9 uur kwam het best hard naar beneden.
Toen ik boven de wolken kwam zag ik blauwe lucht richting Chatel en Morzine. Ik heb gekozen voor Chatel, natuurlijk eerst door de Zwitserse Kant. Sneeuw en omstandigheden waren perfect. Goed zicht en de sneeuw was echt super.
Dit is mijn negende opeenvolgende dag op de ski’s. Nog maar één dag gehad dat het zicht slecht was (door de enorme sneeuwval). Tot nu toe dus een geweldige vakantie…!

@Willem, ook wij al 2 dagen zon en veel zicht in PDS. zaterdag alleen petit Chatel want was onze aankomstdag… Vandaag de Portes du Soleil ronde gedaan (chatel-morgins-champoussin-les crosets en uitstapje naar chamery-avoriaz-pre la joux-linga)…ook heel de dag zon gehad…:-)

maarrrrrr de ronde is vooral over verbindingspistes. die helemaal aan gort gereden zijn. Het is ook maar tegen het vriespunt…kortom echt niet koud. Omdat deze ronde mijn beentjes heeft gesloopt door de hopen. morgen in het park van chatel of naar la chapelle (kijk maar uit Alke ;-) )

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

De verbindingepistes zijn inderdaad 's middags vaak heel slecht.
Vooral de afdaling naar Les Lindarets vanuit Châtel verkeert naar mate de dag vordert in zo’n slecht staat dat de meesten er met hangen en worgen door heen worstelen. Ik vraag mij dan ook af waarom ze de lift (ch Fleurie) niet opengooien vanaf boven. Dat scheelt veel ellende volgens mij.
@Alke, weet jij waarom ze dat niet doen?

Vandaag begonnen met de freeride week hier in het hotel. Met gids Michiel de Ruijter en 2 deelnemers mee geweest hierboven en dan door naar Torgon en Super-Châtel. heerlijk condities met veel poeder, wel zo goed als allemaal gespoord, maar nog steeds niet slecht. Hebben geen enkele slechte piste gezien. Denk dat de pistes waar jullie het over hebben morgen er beter bijliggen, duurt altijd 2 dagen na veel sneeuwval voordat de pistes echt goed strak getrokken zijn en er minder buckels komen aan het einde van de dag.
@Jeroen, zal ik je niet tegenkomen :-) , wij zaten daar vandaag en gaan morgen beginnen in Pré-la-Joux. en was wel degelijk kouder als 0 graden in super-Châtel.

@willem, veel liften mogen geen passagiers naar beneden vervoeren, zeker de wat snellere nieuwe liften.

Life is fun, so enjoy it

Hier in PdS is het aardig aan het dumpen. Vanochtend eerst wat miezer, vanaf 12.30 begon het steeds harder te sneeuwen. Er ligt nu zeker 20cm bij en het sneeuwt nog steeds…

Das dan meer aan de Zwitserse kant, hier op 1030m pas een paar vlokjes gehad

Life is fun, so enjoy it

Alke,

Nog bedankt voor de tips! Wij hebben ons rustig gehouden, de skiërs links couloir van de Chesery had onze aandacht, maar leek al erg verspoord, dus toch niet gedaan. Donderdag zijn we richting de Vorlaz geweest om les Drobounes te doen, maar 1 ski maatje had niet helemaal vertrouwen in de hike, dus zijn we weer omgedraaid. Vrijdag verse pow, dus toen in pre la joux en rond la linga alles verspoord. Om zaterdag bij goed weer alles in super chatel te versporen :D
Sneeuw stond echter wel op scherp, niet voor niets werd het vrijdag rond 13:00 van stufe 3 naar 4 verhoogd.

Nu weer lekker in Nederland, met ook hier 20 cm dikke poeder.

Have fun there!

Gisteren tot vroeg in de middag nog goed zicht in Avoriaz en les Crosets, daarna werd de wereld wit om ons heen en kwam er weer nieuwe sneeuw tot ons :)
Vandaag de hele dag in (sneeuw)wolken geskied. Zowel aan de Zwitserse - als aan de Franse kant.
Sneeuw was wel top!
Mogen we morgen svp weer een klein beetje zon zien?

Vandaag was een superdag rondom Morgins en Champoussin, dikke 20-30cm verse sneeuw die er aan de Franse kant niet lag. Morgen wordt het mooi weer en de tip voor woensdag is dan ook Champoussin en omgeving, verse sneeuw, weinig gespoord.

Life is fun, so enjoy it

hopen dat het over 25 dagen nog steeds super is… dan naar chatel

Weet iemand waarom die sneeuwkanonnen de hele dag aanstaan in dit gebied? Super irritant tijdens het skieen en ik heb het in andere gebieden nog niet heel vaak mee gemaakt dat deze ook smiddags aan staan?!

Vandaag super mooie dag in PdS. Ik heb de blauwe lucht gevolgt vanaf Champery, Les Crosets, Morzine naar Les Gets. Daar zelfs nog zonder jas in het zonnetje op een terras kunnen lunchen. Daarna weer teruggegaan met maar af en toe een wolkje voor de zon. Dan was het meteen ook erg koud.
Vanochtend en vanmiddag in Champery -7,5 Celcius.

@Nicky, als het koud is dan draaien ze nu volop zodat ze een goede onderlaag kunnen leggen voor het einde van het seizoen, doen ze zeker op stukken die zongevoelig zijn.

Life is fun, so enjoy it

Vanochtend was het in Champery -10 en een redelijk blauwe lucht. Ik ben door Les Crosets, Avoriaz, Linga, super Chatel naar Morgin geskied. Daarna op de terugweg werden de wolken zwaarder. 's Middags was het -5 in Champery.
Op hoogte was er af en toe harde wind en Linga was halverwege nog net zo’n ijsplaat als vorige week. Verder lagen alle pistes (ook de doorgangspistes) er keurig bij.

Dit was mijn laatste update. Na 13 dagen non-stop skiën is het genoeg. Althans voorlopig, want ik kom met de voorjaarsvakantie nog een weekje terug.
Ik wens iedereen nog heel veel skiplezier. Het gebied is prachtig en de omstandigheden zijn echt goed te noemen.

Correctie

Afgelopen hadden we een freeride week voor beginnende freeriders in Esprit Montagne. Onder begeleiding van Michiel de Ruijter van Epique Mountain Adventures leerden ze door de poeder te knallen. en die lag er gelukkig genoeg :-)

Life is fun, so enjoy it

Vandaag een schitterende dag in de Portes du Soleil, na een 20cm verse sneeuw bij het hotel vannacht, kwam de zon te voorschijn en kon er heerlijk geskied worden op de 650km pistes. Helaas heb ik mijn knieband een beetje opgerekt en zal het nog wel een weekje of 2 duren voordat ik op de lange latten sta. Dus vandaag een timelaps gemaakt van de berg waar we recht tegen aan kijken, de Pointes de Mattes. Voor de off-piste liefhebbers, de couloir in het midden van het beeld is de noord-couloir van de Pointes de Mattes, de top ligt net links van het midden. Lekker steil in het begin en daarna heerlijk hellingen en door het bos tot aan het hotel toe.

Life is fun, so enjoy it

Hoe zijn de condities nu? Wij vertrekken vanavond

Hoe zijn de condities nu? Wij vertrekken vanavond

Gast664 op 1 feb. 2013 09:32

Vandaag en morgen veel sneeuwval in PDS.
Zondag beetje zon.
Prima condities dus :)

Sterkte met je knie, Alke!!

Komt met bakken naar beneden nu. Maar vannacht heeft het nog tot 3 uur geregend. Is dan ook lawinecode 5 en het gehele gebied rondom Lindaretes en Avoriaz is nog dicht vanwege lawinegevaar. Dus veel pleizer in de verse sneeuw maar wel OP de piste blijven vandaag!

Life is fun, so enjoy it

Iemand een idee hoe het nu met de condities zit?

Wij vertrekken 15/2 voor een weekje naar Châtel. Zoals de kaarten er nu bijliggen, is de kans groot dat we tegen dan temidden van een goed geconserveerd sneeuwrijk landschap zouden aankomen, hopelijk blijven die kansen gehandhaafd!

Condities zijn nu prima, alle pistes liggen er erg goed bij na de sneeuw van afgelopen weekend en as woensdag komt er weer een dikke 40cm aan, en het blijft de komende 2 weken ook goed koud, dus de carnavals vakantiegangers hebben heerlijke sneeuwcondities

Life is fun, so enjoy it

Plaats een reactie