Condities in de Portes du Soleil

Van verschillende kanten de vraag gehad over de condities in de Portes du Soleil en of ik die reglmatig kan up-daten. Welnu dus vanaf heden zal ik hier regelmatig wat up-dates plaatsen.

Voor nu is het bij ons lang niet zo als in de Zuid-Franse Alpen in de buurt van Rogier. Ik ben vanmiddag wat wezen wandelen en op 1650m lag er ongeveer een 15cm verse sneeuw die vannacht was gevallen. Overdag is daar helaas niks bijgekomen en ook de komende dagen zal er niet heel veel vallen. Wel wordt het koud en komt de temperatuur op 1000m overdag ook niet meer boven de 0°, dus sneeuwkanonen aan!

Châtel had voorzien om in het weekend een paar pistes open te doen, maar dat is uitgesteld tot volgend weekend.

Life is fun, so enjoy it

Ah fijn dit, ik ga van 29-12 tm 5-1 richting PdS dus zal dit topic in de gaten houden. Bedankt alvast hiervoor!

Ik los Marnix af van 5 tot 19 jan.
Dank je Alke voor deze topic. Ik ga hem zeker volgen.

Ik zal proberen in die periode om vanuit Champery ook regelmatig de condities door te geven.

22/29 dec chatel/linga. Dus ook ik blijf je volgen Alke!
Alvast dank.

12 t/m 19 jan Chatel dus hier nog een follower ;-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Vannacht had het een beetje gesneeuwd (10cm bij het hotel, wat op 1030m ligt). Overdag een beetje sneeuw erbij. Ben zelf niet echt weggeweest maar hoorde van een vriend die was wezen skitoeren bij Pré-la-Joux dat er op 1850m een 40cm ligt maar dat hij redelijk wat stenen raakte op zeg naar beneden omdat er nog geen onderlaag ligt en de sneeuw niet compact was.

Bij het hotel zag het er vandaag zo uit:

Komende dagen niet echt veel sneeuw erbij, maar het blijft goed koud en dus zullen de sneeuwkanonnen aangaan en er komt na het weekend weer een nieuwe dump aan.

Life is fun, so enjoy it

Haha, wel grappig zo’n filmpje. Om de een of andere reden blijf je gefascineerd kijken…

Vrijdag omhoog geweest bij Pré-la-Joux tot aan de Rochasson. Zelf nog op sneeuwschoenen en Fred op ski. Niet geniaal maar wel lekker buitenspelen. Het live-verslag staat op de hoofdpagina.

Life is fun, so enjoy it

Nadat het vannochtend even goed gesneeuwd had, vanmiddag even omhoog naar Rochassons. De sneeuwkannon hebben al grote bergen op de piste gespoten en er lag gemiddeld een 10cm extra op de laag van vorige week. er is +/- 70-100cm sneeuw voorspelt tussen nu en einde van de week. Dus zaterdag zal het gedeelte bij Pré-la-Joux wel open gaan en zal het geen probleem worden om het gehele gebied vanaf 22 december open te hebben.

Life is fun, so enjoy it

Schitterende beelden, Alke. Mag ik een beetje jaloers zijn?! en wat hebben we een geluk met zoveel sneeuw in aantocht. Vorig jaar was ik rond deze tijd nog aardig nerveus… ;)

Ik liep vorig jaar om deze tijd nog te wandelen door groene bergen… Heerlijk, maar ook ik werd daar redelijke nerveus van!

Life is fun, so enjoy it

@Alke,
Allereerst dank voor je beelden. Heb offtopic een klein vraagje…
Wij gaan in de kerstweek met onze kids naar (Linga) Chatel. Weet jij of er ergens in de buurt een overdekt zwembad is om te ravotten/zwemmen aan het einde vn de skidag??

Vandaag weer eens de sneeuwschoenen onder gedaan na een paar dagen flinke sneeuwval. En er ligt al zeker een dikke 100cm mooie lichte poeder op 1000m hoogte. Morgen gaan er in het gebied her en der al best wel wat pistes open. Eigelijk heeft elk dorp wel een paar pistes open op zaterdag en zondag. Ook is het vanaf morgen middag weer wat meer kans op zon en dan volgt er maandag weer sneeuw. Wat een start van het seizoen.

Filmpje van vandaag:

Life is fun, so enjoy it

Dat ziet er heel sneeuwrijk uit. Lekker muziekje ook; deed mij heel even denken aan Down by Law. :)

Nadat het vanacht en vannochtend weer een 20 tot 40cm genseeuwd heeft, vanmiddag nog even een skitoer gemaakt in het gebiedje tegenover ons, Crêt Beni. Dit is een los gebiedje in la Chapelle d’Abondance dat uitermate geschikt is voor beginners en families. Ze hebben er een 10-tal pistes van groen tot rood. Wij liepen door tot net boven de pistes bij Chalets de Pertuis. Daarna een relaxete afdaling door de poeder. Het is niet meer zo diep en los als afgelopen zaterdag. De sneeuw heeft zich alweer een beetje gezet, maar is nog altijd erg lekker te skiën :-)

Life is fun, so enjoy it

Het weer van vanmiddag boven La Chapelle d’Abondance met Mont Chauffé op de achtergrond!

Life is fun, so enjoy it

Alke, je hebt een leuke stijl van film maken. Gaat veel sfeer vanuit.
Btw. jullie hond krijgt een flinke workout zeg, houdt hij dat de hele middag vol?

@gast198, thanks! Vandaag was het een kleine 2 uurtjes omhoog lopen en dan terug naar beneden, dat is goed te doen voor hem. Ligtnu wel uitgeteld te slapen, maar morgen weer actief!

Life is fun, so enjoy it

Gisteren waren de pistes bij Pré-la-Joux open en was het heerlijk skiën. Na een paar off-piste afdalingen mbt van de 3 liften die open waren lekker omhoog gelopen en een fantastische trip gemaakt naar Pointe de Chésery!

Vanaf zaterdag zijn de pistes van Linga, Pré-la-Joux, Lindarets en Avoriaz continue open en vanaf zaterdag 22 december gaat de gehele PDS open! maar voor die tijd gaan we weer meer als 1 meter sneeuw krijgen de komende week!

Life is fun, so enjoy it

Spelevaren in de poeder :). Wat is PdS toch prachtig!!

Vandaag gaan we beginnen, de gehele Portes du Soleil is open en het is nu strak blauw en nog redelijk koud. Hopen dat de regen van aankomende nacht niet veel is en dan is het in de loop van morgen weer droog en gaat na dinsdag de temperatuur naar beneden en hebben we gewoon een goede eerste week!

Pistes liggen er allemaal erg strak geprepareerd bij en kunnen het beetje regen wel hebben. Geeft ook voor de off-piste helemaal niks, zakt het in en als het dan weer opvriest heb je een harde onderlaag voor de rest van komend seizoen. Veel plezier in de sneeuw allemaal en alvast vrolijke en gezellige feestdagen.

Life is fun, so enjoy it

Voor een overzicht van de vele activiteiten in de Portes du Soleil deze winter kijk je op:

http://hotel-espritmontagne.blogspot.fr/2012/12/agenda-winte…

Life is fun, so enjoy it

Gisteravond aangekomen in Champery. Vandaag geskied naar Super Chatel. Ook alle dalafdalingen van Morgin en Super Chatel gedaan. Dit lukt niet altijd, dus nu het kon meteen mijn kans gegrepen.
De sneeuw was wennen: 's ochtends hard en later op de dag beter. 's Middags waren de zuidhellingen bijna maarts zo zacht. Je ziet heel weinig off piste skiërs.
Het weer is fantastisch. In de dorpen grauw en bewolkt, maar ga je ietsje hoger dan schijnt het zonnetje volop. Dus af en toe genieten van terrasjes als is het in maart :)

Gisteren aangekomen in Chatel, vandaag ivm met naweeën van koorts nog half dagje super-chatel icm met half dagje relaxen gedaan. Sneeuw was al erg papperig aan het worden, dal afdaling prima te doen. Nog tips voor 3 jongens met zeer goede afdaaltechniek, 3-eenheid en goede lichamelijke conditie alleen zonder toermateriaal? Hikes van 1-2 zijn geen probleem, het liefst zouden wij nog wat onverspoorde couloirs willen vinden :)

De zon liet zich vandaag in Les Crosets zien. In Les Brochaux was het moeilijk afscheid nemen van het terras en de koffie en croissant. In Avoriaz was er een sluierbewolking die er voor zorgde dat de sneeuwcondities goed bleven. Het skiën was dan ook uitstekend daar. De terasjes kwamen helaas niet vol.
De afdaling naar Grand Paradis was eindelijk weer eens heel goed te doen.
Morgen naar Linga en Pre la Joux. Ik verwacht daar morgen prima afdalingen te vinden.

@Thijs, je kan de Pointe de Vorlaz doen (klim vanaf de lift Cuboré, is diegene die erop en over gaat, vlakbij de muur) en dan de Noordhelling. Noordcouloir van de Tête de Geant (klim door couloir omhoog, kom je skiênd aan vanaf Tête de linga), Couloir d’Arare van de Hauts Forts (klim vanaf de lift Lac Intrets bij Avoriaz). Zijn allemaal echt wel serieuze afdalingen!!! kijk anders op: http://www.chablais-grimpe.com/ en dan ski alpinisme (staan alle steiel afdalingen van de Chablais (= Portes du Soleil) op.
Veel plezier en wees voorzichtig.

Life is fun, so enjoy it

Grand beau. In de dorpjes zelf was het volgens mij meestal grauw, maar boven was het Grand Beau, met hoofdletters. Vandaag eerst naar Pre la Joux gegaan, daarna naar Linga en via Avoriaz, Prodain, les Crosets weer terug naar Champery. Alleen in Linga waren te veel plekken die deze winter geen zon hebben gezien en zo glad waren dat er je alleen een roetsj rechts, roetsj links, roetsj rechts kon doen. Verder prima pistes; ik kon moeilijk afstand doen van de Les Combes, de carve piste bij uitstek!
Ik ben geen off piste skiër dus ik kan niets zeggen over de sneeuw kwaliteit buiten de pistes. Misschien iemand anders.

maak me gek :-) nog 4 dagen en ik vertrek!!

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ter illustratie hierbij wat foto’s:

null

Meerder foto’s lukt nu even niet.

Plaats een reactie