skigebied gezocht

Hallo allemaal
Beetje vroeg in het jaar misschien om op zoek te gaan naar een specifiek skigebied, maar toch. Al jaren ga ik met mijn ouders naar het skigebied Flumserberg in Zwitserland, met ongeveer 65 km aan pistes. Grootste reden hiervoor is dat het relatief dichtbij is, namelijk slechts 8 uur rijden en andere reden is dat de (relatief grote) appartementen daar zeer betaalbaar zijn. Nu wil ik wel eens wat anders en groters. Mijn vader beweert dat hij al meerdere keren onderzoek heeft gedaan bij reisbureaus en niks kan vinden wat aan zijn eisen voldoet.
Eisen:

  • enigszins betaalbaar
  • enigszins groot en sneeuwzeker
  • niet veel langer dan 8 uur rijden
    Mooie grote skigebieden als La Plagne en Val Thorens liggen net te ver weg naar zijn smaak. Veel meer dan 8 uur rijden vindt hij helaas te lang.
    Alvast bedankt!

Oostenrijk is vrij goed betaalbaar als je een zimmerfrei of betaalbaar hotel(letje) zoekt en natuurlijk niet gaat logeren in Hotel blablabla Royal *****

Daarom: Sankt Anton, Montafon, Sölden, Ober-Hochgurgl, Ischgl

Wanneer ga je ?

Het liefst met carnaval. Alternatief is tweede week kerstvakantie.

Montafon is dan een goede keuze ja. St Anton, Solden/Hochgurgl en Ischgl zou ik afraden als je ook het kostenplaatje in de gaten wil houden…

Montafon en de kleinere dorpen in de buurt (b.v. Gaschurn). Zeer betaalbaar, dichtbij en een groot gebied.

Damüls is groter en sneeuwzekerder, met uitwijkmogelijkheden naar Diedamskopf en Warth-Schröcken. Betaalbaarste accomodaties in Au.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Ik zou je ook zeker Ehrwald aanraden, betaalbaar, mooie pistes. In de omgeving zijn meerdere skigebieden van allemaal rond de 40km aan pistes. En Zugspitze arena is dichtbij vanaf Nederland.

Om in het hoogseizoen op 8 uur in de Alpen te staan ga je oftewel s’nachts moeten rijden oftewel héél vroeg vertrekken (2 uur best).

Sankt anton (en dan slaap je in Sankt Jacob ofzo om het enigzins betaalbaar te houden) ga je waarschijnlijk net redden, Ischgl is een half uur verder rijden dan Flumserberg van waar ik woon. Keuze zat dus :)

Btw ik ken iemand die in 5 uur naar Ischgl is gereden vanuit Kasterlee maar dan zit je constant tegen ±200 KM/uur te rijden. ( maar om eerlijk te zijn geloof ik het niet echt )

Btw ik ken iemand die in 5 uur naar Ischgl is gereden vanuit Kasterlee maar dan zit je constant tegen ±200 KM/uur te rijden. ( maar om eerlijk te zijn geloof ik het niet echt )

dr dre op 8 jun. 2012 22:29

Heeft die toevallig ooit een porsche gepikt op de idalpe in Ischgl? :p

Btw ik ken iemand die in 5 uur naar Ischgl is gereden vanuit Kasterlee maar dan zit je constant tegen ±200 KM/uur te rijden. ( maar om eerlijk te zijn geloof ik het niet echt )

dr dre op 8 jun. 2012 22:29

Op de autostrade in Duitsland heb ik wel eens een Belg in een ferrari met spoiler met 200 per uur richting Oostenrijk zien vliegen. :)

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Hij rijdt met een porsche panemera 4s dus in theorie kan het wel maar dan rijdt je 150 gemmideld, op de autostrade dus 170 gemmideld om het laatste stuk binnendoor te compenseren. Ik schat dat je dan constant 200-220 moet rijden want tegen zo’n snelheden moet je toch vaak afremmen.

@Eline:
8u of minder rijden in volle vakantieperiode gaat hoe dan ook maar een succes zijn als je vader vroeg wil vertrekken :).

Als dat lukt zijn er wel een paar leuke gebieden bereikbaar. Prijs gaat wel een probleem zijn als je in de grotere dorpen blijft. Opties lijken me Samnaun (aansluiting op Ischgl) of Serfaus-Fis-Ladis.

@DrDre & co:
2 maand geleden ben’k nog aan 163 gemiddeld teruggereden (standaard audi A4 diesel). Dat is eigenlijk de eerste keer dat het lukte en kwam vooral door 1. routekeuze (niet over Karlsruhe/Stuttgart), 2. rijdag (donderdag) en 3. verkeer (géén spitsverkeer). Ongeveer 3 uur aan een stuk op cruisecontrol 180-185 rijden helpt. België/Nederland aan “rond de 120”.
Normaal gezien ligt een gezond gemiddelde rond de 140-145.
Verbruik maakte niet bijzonder veel uit. Daar maakt vooral constant rijden iets uit.

Lars , hoe rijd je dan ?

@Lars, Samnaun in de carnaval week is bijna onmogelijk om te halen in 8 à 9 uur. Je moet eerst de grens overgang Duitsland/Oostenrijk doen, dan volgt nog de Fernpass …

Wij vertrekken in de carnaval week altijd op vrijdag rond 16h en rijden tot ergens in Zuid Duitsland waar we overnachten, op zaterdag ontbijt om 06h30 en vertrekken om 07h00, dan kom je zonder problemen nog voor de middag op je bestemming. Zo hoef je geen gekke toeren uit te halen onderweg en vermijd je monsterfiles.

@Eline, als je een treffelijk skigebied wil die tenminste 65 à 70 km groot is op 8 uur rijden dan heb je niet veel alternatieven buiten Zwitserland, maar met de dure CHF en in de carnaval week is dit bijna niet betaalbaar. Beste alternatief als je Zwitserland gewoon bent is Oostenrijk (bvb. Zillertal), is wel ongeveer een uur tot anderhalf uur langer rijden. Ik ga met een paar makkers ook een 4-tal dagen skiën naar Les 4 Vallees in Zwitserland, maar dan wel buiten het hoogseizoen om de te dure arrangementen te vermijden.

Lars , hoe rijd je dan ?

japser op 10 jun. 2012 21:23

Route 1: Leuven-Aken-Keulen-A3(!)Frankfurt aM-Wurzburg-Ulm-Memmingen-Kempten-Nassereith-…

Route 2: Leuven-Aken-Keulen-Siegen-A45(!)Frankfurt aM-Wurzburg-Ulm-Memmingen-Kempten-Nassereith-…

Route 3 (oude gewoonte): Leuven-Aken-Kerpen-Koblenz)-Heidelberg-Karlsruhe-Stuttgart)Ulm-Memmingen-Kempten-Nassereith-…

Route 1&2 zijn iets langer (±40km) maar laten wat meer vlot verkeer toe (minder snelheidsbeperkingen, iets minder vrachtverkeer, minder wegenwerken).

Route 3 was de meest voordelige route totdat er massaal met wegenwerken is begonnen. De komende 2-3 jaar waarschijnlijk geen optie meer voor me.

@Lars, Samnaun in de carnaval week is bijna onmogelijk om te halen in 8 à 9 uur. Je moet eerst de grens overgang Duitsland/Oostenrijk doen, dan volgt nog de Fernpass …

Ik geef je gelijk. Als je met de massa mee rijdt, is het niet te doen op 8-9 uur. Als je creatief kan zijn met rijtijden wel.

Zonder echt zot te rijden sta je in 8u van de belgische kust in Kleinwalsertal. 120km pistes en zeer sneeuwzeker!
op http://www.kleinwalsertaloostenrijk.be kun je nog wel wat meer info vinden.

alvast een sfeerfoto!

null

grtz!

@Lars: De Sauerlandlinie (A45) is een absolute afrader tijdens het winterseizoen. Veel kans op sneeuw, veel wegwerkzaamheden en veel vrachtwagens. Bovendien is het een flink bochtige snelweg. Als een gek met 180 km/h doorheen knallen kan alleen met de nodige ervaring. Bovendien kom je via de A45 niet langs Frankfurt am Main, maar rij je rechtstreeks naar Aschaffenburg.

Een gemiddelde van 163 km/h lijkt me overigens sterk. Dan moet je wel met 200 km/h en zonder enig oponthoud door Duitsland heen kunnen racen. Je hebt altijd wel ergens wegwerkzaamheden en snelheidsbeperkingen. Bovendien stop je onderweg eens een paar keer. En als je de Fernpass mee rekent, dan zakt het gemiddelde al helemaal als een gek naar beneden. Gemiddelde snelheden op de complete route liggen eerder rond de 100 km/h.

Onderschat het brandstof verbruik op hoge snelheden niet. Dat vliegt er waanzinnig door. Of dat het op je skivakantie waard is… Je kan voor dat geld heel wat rondjes in de apres-ski bar geven.

Btw ik ken iemand die in 5 uur naar Ischgl is gereden vanuit Kasterlee maar dan zit je constant tegen ±200 KM/uur te rijden. ( maar om eerlijk te zijn geloof ik het niet echt )

dr dre op 8 jun. 2012 22:29

Dat is absolute grootspraak, zoals wel meer mensen last hebben die ‘af en toe’ eens in Duitsland rijden. Bovendien zijn dat soort snelheden heel onverantwoordelijk als je dat niet regelmatig doet. Je moet de Duitse rijstijl op je duimpje kennen, anders wordt je vroeg of laat eens keihard afgestraft door andere automobilisten. Zeker als buitenlander moet je extra goed op je hoede zijn. Met alleen het gaspedaal maximaal intrappen ben je er niet…

Bovendien kan je op die snelheden alleen heel geconcentreerd rijden. Je hebt absoluut geen tijd voor overige zaken. En dat vreet waanzinnig veel energie. Uitgerust aankomen op je bestemming kan je dus vergeten.

Relaxte snelheden, waarbij ook het brandstofverbruik binnen de grenzen blijft, gaan zo tot maximaal 160 km/h. En dat is snel genoeg om op je bestemming aan te komen. Sneller rijden levert domweg niet veel tot niks op.

@Frans, het is wel degelijk mogelijk om het in 5 uur te doen hoor, ik zelf heb het in 5,5 uur gedaan (in mijn jonge jaren) het ligt er ook zeer zeker aan met welke auto je gaat en op wel tijdstip!
Ik moet er eerlijk bij zeggen dat er toen voor mijn gevoel gemiddeld sowiezo wat harder werd gereden in duitsland, de laatste jaren is het bijna onmogelijk om een uur lang 200 te rijden.

maar om het even oontopic te houden, ik zou gaan voor Kleinwaltsertal, top skiegebied, niet duur, makkelijk aan te rijden in 8 uur en zeeeeeeeeer sneeuwzeker!

@Jeroen: Het kan wel in 5 uur, maar dan moet je geen enkele keer stoppen, midden in de nacht rijden, ook in België en Oostenrijk 200 km/h rijden en elke snelheidsbegrenzing negeren. Kan een duur tripje worden of zelfs een enkele reis naar het hiernamaals. Dat is dus domweg onverantwoord rijgedrag! Ik moet eerlijk zeggen dat dit soort zaken niet op een gezond wintersportforum thuis horen. Het is nog dommer en gevaarlijker dan offpiste skiën zonder de juiste uitrusting.

En vergeet niet… er steekt genoeg wild 's nachts de Duitse snelwegen over. En ja, daar gebeuren genoeg ongelukken mee. Met 200 km/h racen en ook nog relaxed achterover leunen… dat gaat vroeg of laat fout. Je moet ontzettend intensief opletten en dat kan geen mens zomaar vijf uur achter elkaar. De snelweg is geen racebaan. Daar heb je een prachtige Nürburgring, Hockenheimring of Spa-Francorchamps Ring voor.

Zeker op skivakantie is het al helemaal hoogst onverantwoord. Laat staan dat je bij aankomst ook nog direct de piste op wilt…

Natuurlijk kan je in Duitsland rustig wat harder rijden als elders. Maar dan praten we eens over snelheden van 130 tot maximaal 180 km/h, alhoewel je brandstof verbruik vanaf 160 km/h wel ernstige vormen gaat aannemen. Maar 200 km/h is gewoon onverantwoord en gevaarlijk zonder regelmatige ervaring en kennis. Vanuit Vlaanderen naar Ischgl willen rijden in 5 uur is een onverantwoord en onrealistisch idee. En gelukkig is het meeste daarvan grootspraak.

@Lars: De Sauerlandlinie (A45) is een absolute afrader tijdens het winterseizoen. Veel kans op sneeuw, veel wegwerkzaamheden en veel vrachtwagens.

Het verschil tussen de twee routes is de voglende: bij de weg over Karslruhe/Frankfurt heb je aanvankelijk relatief vlot verkeer maar kom je in fileproblemen rond Stuttgart (± 20-30 km ervoor tot ver erna). Je hebt er relatief weinig mogelijkheden qua uitwijkwegen en het is moeilijker qua tijd in te plannen omdat je al langer onderweg bent (al dan niet met kleine vertragingen). Bij de weg over A45 of A3 valt je eerste probleem vroeger maar is het tegelijkertijd ook makkelijker te compenseren (hoe dichterbij in de tijd je problemen vallen, hoe meer kans je hebt succesvol hierop aan te passen).

De kans op sneeuw is bij westelijke wegen trouwens ook niet mis … De Hünsrück is een absoluut rotstuk bij sneeuw en nacht.

Bovendien is het een flink bochtige snelweg. Als een gek met 180 km/h doorheen knallen kan alleen met de nodige ervaring. Bovendien kom je via de A45 niet langs Frankfurt am Main, maar rij je rechtstreeks naar Aschaffenburg.

OK, 15km verschil, voor mij evengoed FaM (what’s in the name). Bochtig, valt goed mee. Gek rijden moet niet, ben m’n leven niet beu.

Een gemiddelde van 163 km/h lijkt me overigens sterk. Dan moet je wel met 200 km/h en zonder enig oponthoud door Duitsland heen kunnen racen.

Nope, boordcomputer en navigon bevestigen. Top volgens navigon lag maar op 191 (en die zat even ten zuiden van Memmingen).

Je hebt altijd wel ergens wegwerkzaamheden en snelheidsbeperkingen.

Nauwelijks… 3 keer 3km is peanuts in vergelijking met westelijke routes.

Bovendien stop je onderweg eens een paar keer.

Niet altijd

En als je de Fernpass mee rekent, dan zakt het gemiddelde al helemaal als een gek naar beneden. Gemiddelde snelheden op de complete route liggen eerder rond de 100 km/h.

Een vrije fernpass, met aanloop vanaf de grenstunnel zonder snelheidsovertredingen tot aan Telfs doe je gemiddeld aan 75 als je op de juiste moment komt. Heb je pech, dan zit je achter een trekker of bus en doe je het niet op die tijd.

Onderschat het brandstof verbruik op hoge snelheden niet. Dat vliegt er waanzinnig door. Of dat het op je skivakantie waard is… Je kan voor dat geld heel wat rondjes in de apres-ski bar geven.
Spritmonitor.de – dagelijkse gebruik in België ± 6.1 liter; BE–Oo 7.2 liter. M’n prijsverschil is volle 12.6€. Dat is zelfs in de goedkoopste kroeg die’k ken 4 Stiegl’s en 1 water.

Ik geef je wel gelijk dat hogere gemiddeldes tot fronsen leiden. Ik moet ook toegeven dat’k die route (en snelheid) gereden heb nav een ander topic op dit forum. Eens een feitelijke test levert af en toe meer op dan veel tekst.

Rijstijl: ik heb er doelbewust voor gekozen om op cruisecontrol te rijden op de rechte stukken en op pedaal op de bochtigere stukken. Topsnelheid interesseerde me niet. Gemiddelde snelheid wel. Ik heb niemand uitgeremd of uitgebrand, noch heb’k een noodrem moeten uitvoeren. Volgafstanden werden gerespecteerd. Gerust werd één keer aan het oude Propsteierwald (Aachener wald nu zeker?) en één keer bij Allgauer Tor. In de praktijk dus na 570km, en volgens m’n tijdsteller op 3u25 (voor dat stuk).

Bovendien kan je op die snelheden alleen heel geconcentreerd rijden. Je hebt absoluut geen tijd voor overige zaken. En dat vreet waanzinnig veel energie. Uitgerust aankomen op je bestemming kan je dus vergeten.

Noch bij 90, noch bij 120, noch bij 150, noch bij 180 heb je tijd voor overige zaken in het verkeer. Met wat oefening is het ook niet bijzonder vermoeiend. Ik raad echter niemand aan om zomaar zo te rijden. Iedereen maakt voor zichzelf uit wat mogelijk is en wat niet, wat veilig is en wat niet, wat economisch rendabel is of niet, etc. Denk rustig na over wat kan en mag en weeg voor jezelf af wat je wil of niet.

Montafon is inderdaad zeker een aanrader! Dichtbij en redelijk betaalbaar. Denk ik, heb mijn ouders namelijk nog nooit horen klagen.

@Jeroen: Het kan wel in 5 uur, maar dan moet je geen enkele keer stoppen, midden in de nacht rijden, ook in België en Oostenrijk 200 km/h rijden en elke snelheidsbegrenzing negeren. Kan een duur tripje worden of zelfs een enkele reis naar het hiernamaals. Dat is dus domweg onverantwoord rijgedrag! Ik moet eerlijk zeggen dat dit soort zaken niet op een gezond wintersportforum thuis horen. Het is nog dommer en gevaarlijker dan offpiste skiën zonder de juiste uitrusting.

Voor alle duidelijkheid. Ik ben géén voorstander van die dingen, noch zal’k het anderen aanraden om te doen. Tevens denk’k dat je er goed aan doet als bestuurder om de nodige ervaring op te bouwen met verschillende situaties en voertuigen.

's Nachts zou’k dit hoe dan ook niet aanraden. Een doorsnee lichtkegel (dimlicht) is ongeveer 25-30 meter lang, met groot licht (niet steeds toegestaan) bereik je misschien 40-45 meter met een grote lichtintensiteit. Het is snel genoeg uitgerekend wat nog min of meer veilig te noemen is om te voorkomen dat je verrast wordt door overstekend wild (been there, done that) of ongevalssites (been there, done that). Een tip, dat ligt niet boven de 130 km/u.

Natuurlijk kan je in Duitsland rustig wat harder rijden als elders. Maar dan praten we eens over snelheden van 130 tot maximaal 180 km/h, alhoewel je brandstof verbruik vanaf 160 km/h wel ernstige vormen gaat aannemen. Maar 200 km/h is gewoon onverantwoord en gevaarlijk zonder regelmatige ervaring en kennis. Vanuit Vlaanderen naar Ischgl willen rijden in 5 uur is een onverantwoord en onrealistisch idee. En gelukkig is het meeste daarvan grootspraak.

Frans op 11 jun. 2012 15:10

Los van de menselijke factor trouwens ook even de technische factor vermelden:

  • Alhoewel’k het de gemiddelde Duitser nog wel aangeef om (1) een relatief stevige variant te kopen en (2) die in relatief goede toestand te houden, is dat iets wat’k spijtig genoeg Nederlanders of Belgen niet altijd zie doen. Banden met weinig profiel, lekkende schokdemper, etc. heb’k al te veel gezien.
  • Lange tijd tegen de toegelaten snelheidsindex van je banden rijden houdt bepaalde risico’s in. Vaak kopen mensen een band met een index die nét de maximum snelheid van het voertuig toelaat en gaan dan lange tijd die snelheid rijden of proberen te rijden. Dat is niet altijd even verstandig (maar het bespaart toch weer een tientje he!).
  • (Lange tijd) Rijden aan een (te) hoge snelheid is nadelig voor het voertuig (slijtage aan motorisch gedeelte) maar gaat ook gepaard aan rijden op de rand van wat een voertuig toelaat (ophanging, weggedrag, etc.). Rij met marge in gedachten.

Om nog even meer of topic te gaan … het is net een teken van een gezond forum dat dit kan/mag worden gezegd. Niemand dwingt iemand er toe iets te doen wat hij/zij niet wil. Hetzelfde met off-piste skiën. Jarenlang gedaan (meestal met, een enkele keer zonder de juiste uitrusting) maar het hoeft niet meer voor me. In véél topics heb’k al uitspraken, foto’s of films zien voorbij komen die (in mijn ogen) niet verstandig meer te noemen zijn. Neemt niet weg dat’k het niet slecht vind om ze te zien voorbij komen nét om dat even in vraag te kunnen stellen.

Is het de bedoeling geweest van de topicstarter om deze antwoorden te krijgen? En dan heb ik het over de race-verhalen ;-)
Laten we het on topic houden :-)

Even alle autoverhalen aan de kant. Vanuit charleroi reis je voor een habbekrats met het vliegtuig in een uurtje naar Memmingen. Van daar is het nog een uurtje rijden naar het Kleinwalsertal. Voila, alle problemen opgelost. Ja toch!

@Jochen: Ach, dan kan je eigenlijk de auto beter laten staan. :) Jammer dat vliegen vaak redelijk wat gedoe is. Persoonlijk zou ik het sneller overwegen als dat gaat ala de trein. Je koopt een kaartje… stapt in en klaar. Helaas is het ook binnen de EU een gedoe met het vliegtuig.

De kans op sneeuw is bij westelijke wegen trouwens ook niet mis … De Hünsrück is een absoluut rotstuk bij sneeuw en nacht.

Lars op 11 jun. 2012 16:07

De A45 is berucht om de sneeuw en gladheid in de winter. Daar stelt het beetje sneeuw in de Hünsrück niet veel bij voor. De A3 is dan een veel beter en sneller alternatief.

Nope, boordcomputer en navigon bevestigen. Top volgens navigon lag maar op 191 (en die zat even ten zuiden van Memmingen).

Lars op 11 jun. 2012 16:07

Dat is domweg onmogelijk. Je gemiddelde snelheid moet je rekenen van deur tot deur. Dat is dus inclusief België, Duitsland en Oostenrijk. En dan moet je je pauzes ook nog erin berekenen. Je komt dan uiteindelijk op een totaal ander gemiddelde uit.

Niet altijd

Lars op 11 jun. 2012 16:07

Niet altijd pauze nemen? Sorry, maar eh, dat is echt… (vul zelf maar in). Pauzes hoeven niet lang te duren. Je kan ook even vijf minuutjes tanken en de benen strekken. In principe is dat wel voldoende.

Spritmonitor.de – dagelijkse gebruik in België ± 6.1 liter; BE–Oo 7.2 liter. M’n prijsverschil is volle 12.6€. Dat is zelfs in de goedkoopste kroeg die’k ken 4 Stiegl’s en 1 water.

Lars op 11 jun. 2012 16:07

Je moet je verbruik anders berekenen. Neem het verschil tussen 120 of 130 km/h en 180 km/h op de Duitse snelweg. Daarmee kan je besparen!

Noch bij 90, noch bij 120, noch bij 150, noch bij 180 heb je tijd voor overige zaken in het verkeer.

Lars op 11 jun. 2012 16:07

Je moet inderdaad altijd met je hoofd erbij zijn. Alleen is 180 km/h even iets anders dan 120 km/h…

  • (Lange tijd) Rijden aan een (te) hoge snelheid is nadelig voor het voertuig (slijtage aan motorisch gedeelte) maar gaat ook gepaard aan rijden op de rand van wat een voertuig toelaat (ophanging, weggedrag, etc.). Rij met marge in gedachten.
Lars op 11 jun. 2012 16:24

Dat ligt eraan welke auto je hebt. Auto’s gemaakt in Duitsland zijn erop bedacht om maximale prestaties te moeten leveren. Er zijn veel Audi’s of BMW’s die ook op topsnelheden niet kapot te krijgen zijn.

Om nog even meer of topic te gaan … het is net een teken van een gezond forum dat dit kan/mag worden gezegd.

Lars op 11 jun. 2012 16:24

Een gezond forum houdt in dat er gezonde beelden worden gegeven aan andere mensen. Dat diverse mensen (niet persoonlijk bedoeld ;) ) een beeld geven alsof met plankgas rijden door Duitsland de normaalste zaak van de wereld is, is onverantwoord en gevaarlijk. Bovendien ben je bij snelheden boven de 130 km/h (de adviessnelheid) beperkt verzekerd. Je verzekering mag namelijk in bepaalde gevallen weigeren uit te betalen, omdat je harder dan de adviessnelheid hebt gereden. Alleen de wettelijke aansprakelijkheid moéten ze uitkeren. Daar heb je zo weinig aan als je meer dan alleen WA verzekerd bent.

Verder raad ik je aan om eens op wegenforum.nl te kijken. Daar zitten de Nederlandstalige experts uit binnen en buitenland over routes door heel Europa en zelfs over de gehele wereld. Daar kan volop gediscussieerd worden over wegen, routes en verkeer.

Een skigebied zoeken… da’s andere koek… Back on topic!

Groot skigebied en niet ver weg… Al eens gedacht aan Mellau-Damüls?

Mellau-Damüls kan ik aanraden: snelle liften, leuke pistes, weinig volk en veel sneeuw.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

@Topicstarter: van waar in NL vertrek je?

Over de skigebieden:

  • Voor Oostenrijk: in essentie dus noordkam of centrale kam (alhoewel al moeilijker bereikbaar). Nog niet de revu hier gepasseerd zijn Seefeld (maar dan moet je eigenlijk rekening houden met twee aparte gebieden) en Lermoos/Ehrwald/… Ik weet niet hoe ze te vergelijken zijn met je huidige skigebied. Voor mij zijn dat eerder Nederlands/Noord-duits getinte familieskigebieden. Als afstand heel belangrijk is, zouden ze nog iets kunnen zijn.
  • Voor Zwitserland: opties lijken tamelijk beperkt.

@Frans (laatste reactie van me):

  • ik kan niet meer doen dan beschrijven wat’k deed en wat het resultaat was. Als’k deur-tot-deur zonder pauze rijdt (wat’k dus de vorige keer gedaan heb op een rustige dag) was ik nét vijf uur onderweg (omgeving Leuven – omgeving Telfs). Zeg niet dat het onmogelijk is tenzij je in de auto zat aub.
  • ik kan wél zeggen dat ik het niet zou aanraden en het niet direct ga herhalen. Ik denk dat’k dat al wel genoeg heb laten blijken.
  • over verbruik. Ja, ik zou dat moeten berekenen tov 130 km/u doorsnee. Ik weet dat m’n auto dan 5.5l/100km verbruikt. Dat is 1.7l/100km verschil. 800 km = 13.6 liter. Getankt in Oostenrijk een kleine 20€ verschil. De waardering van verbruik is voor mij echter ook zeer relatief. Ik kan ook zeggen dat ik in België niet noemenswaardig minder verbruik maar weet wel waar ik met een (grotere) glimlach m’n dagen doorbreng.
  • de forumdoorverwijzing: dat forum ken ik ja ;-). Over de weginfrastructuur heb’k er al mooie discussies gezien. Over veiligheid etc nog niet. Daar wordt de internationale literatuur ter zake eerder selectief aangenomen…

@Topicstarter: van waar in NL vertrek je?

Over de skigebieden:

  • Voor Oostenrijk: in essentie dus noordkam of centrale kam (alhoewel al moeilijker bereikbaar). Nog niet de revu hier gepasseerd zijn Seefeld (maar dan moet je eigenlijk rekening houden met twee aparte gebieden) en Lermoos/Ehrwald/… Ik weet niet hoe ze te vergelijken zijn met je huidige skigebied. Voor mij zijn dat eerder Nederlands/Noord-duits getinte familieskigebieden. Als afstand heel belangrijk is, zouden ze nog iets kunnen zijn.
  • Voor Zwitserland: opties lijken tamelijk beperkt.
Lars op 12 jun. 2012 09:38

De opties zijn goed hoor in Zwitserland. Ik denk dan aan Jungfrau Region, Engelberg, Toggenburg of Leysin/Diablerets. Daar ben je echt zo, en je kan heel de tijd op de autosnelweg blijven. Tevens is zowat alles in Zwitserland goed bereikbaar per trein.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Plaats een reactie