volgas op autobahn

Zoals Bertjan al eerder terecht aangeeft is met volgas door Duitsland cruisen een aanslag op je portemonnee. Vooral door het feit dat de brandstof prijzen de laatste tijd flink stijgen. De makkelijkste methode om geld te besparen op je vakantie is het gaspedaal tot max. 3/4 in te trappen. Met een normale auto haal je daarmee altijd nog wel 150 km/u. Daarmee behaal je een win-win situatie: Aan de ene kant kan je net iets sneller rijden en aan de andere kant bespaar je handenvol geld. Met het geld wat je bespaard kan je wel een paar 10-dagen vignetten kopen voor Oostenrijk en/of een paar maaltijden op de piste.

De beweringen “wie harder dan de adviessnelheid rijdt is niet meer verzekerd” is slechts voor een gedeelte waar. Zodra een ongeluk gebeurd met snelheden boven de adviessnelheid wordt er door de politie gekeken of het betreffende ongeluk voorkomen had kunnen worden door maximaal 130 km/u te rijden. Wanneer dit het geval is krijgt de hardrijder een deel of volledige schuld. De verzekering kan dan op haar beurt zeggen dat ze daarom niet willen uitbetalen. Echter kan het ook zo zijn dat de hardrijder echt niks aan het ongeluk kon doen. Op zo’n moment is er voor de hardrijder niks aan de hand. Zeker als de tegenpartij (die langzamer reed) “Nötigung im Straßenverkehr” heeft begaan. Verzekeringsmaatschappijen mogen op zo’n moment de hardrijder niet aanpakken. Als dit wel zou gebeuren moet de hardrijder naar de rechter stappen. In Duitsland is bijna iedereen voor rechtsbijstand verzekerd.

Ten derde: De bewering dat je in Duitsland nergens meer echt hard kan rijden is een broodje aap. Er zijn nog tal van snelwegen waarop dit makkelijk kan. Het punt alleen is dat deze snelwegen niet echt op de route Nederland - Alpen liggen.

Ten laatste: Veilig hardrijden kost (veel) inspanning. Dat mag echt niet onderschat worden. Vooral door het feit dat Duitse snelwegen veel bochten en hellingen kennen. Je bent er niet door alleen maar het gaspedaal dieper in te trappen… Je moet heel veel meer op het verkeer letten dan bij 120 km/u en in het donker ook op mogelijk overstekend wild. Razendsnel anticiperen is belangrijk en dat komt je niet zomaar aanvliegen. Daar is ervaring voor nodig. Meedenken met andere automobilisten is voor beide partijen erg belangrijk!

Probeer gewoon een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid te halen door niet voor de hoogste topspeed te gaan maar door goed te anticiperen (bij vlot doorrijden). 80% van de vmax van je auto is meestal al heerlijk snel (en nog verraderlijk zuinig).

Lars op 17 feb. 2012 19:29

Helemaal mee eens Lars. Goede aanvulling! Je bericht had ik tijdens het schrijven van mijn reactie nog niet gezien. In principe bespaar je inderdaad met 80% heel veel brandstof. De laatste 20% kost liters benzine en/of diesel.

Je wil niet weten wat voor een brandstofbesparing te behalen is als je 130 op de cruise control rijdt of 150 probeert te halen.
Op sommige stukken is 150 goed te doen, maar vaak moet je afremmen en weer optrekken om deze snelheid te behalen.
Bij 130 hoef je, vooral 's nachts, bijna nergens van het gas af. Alleen om te tanken, maar omdat je 80 á 100 km verder kunt komen op 1 tank kan het 1 tankbeurt/plaspauze schelen waardoor je de tijdswinst bij 150 alweer opheft.
2 voordelen: het scheelt je brandstof, en je komt minder vermoeid aan.

Maar de TS zal wss een Audi RS4 ofzo hebben en zich niet bekommeren over brandstofprijzen, hij wil blazen en proberen zoveel mogelijk 200+ te rijden. Dan lijkt 130 stapvoets…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Wij rekenen met "gemiddelde snelheid" van 100km/per uur
800km = 8 uur reizen (inclusief stops)
Dat komt meestal uit

Doe ik ook meestal,
geeft uiteindelijk hoog rendement!

Gewoon 135 tot 145 km topsnelheid en op tijd een pauze of koffiebreak dan kom je ongeveer met een gemiddelde snelheid van 100 tot 110km op plaats van bestemming. Sneller is vaak grootspraak en brengt ook in geen elk opzicht winst.Want voor de chauffeur is de dag toch naar de "kloten" en valt er zonder nachtrust toch niet te skien.

niet roetsjen maar skieen

hey Ferdinand,

Wat betreft die audi, daar zit je naast.
maar die + 200 klopt.

Mijn vakantie begint op het moment dat ik het bord zie met de letter D.
Ik krijg kriebels in mijn buik en ben meteen super allert en ge-focust.

Het is voor mij ontspanning om +200 te rijden moet wel erbij vermelden dat ik absoluut geen aso ben en 250 ga wanneer dat kan.
De veiligheid van mijn gezin en andere weggebruikers staat centraal.

Ja ja ik weet hoe sommigen nu gaan reageren.
veiligheid en 250km per uur passen nooit bij elkaar.
Klopt, maar ik ben van mening dat er mensen naar vakantie bestemmingen rijden met max 130km per uur een groter gevaar zijn dan menig hardrijder.

Op het moment dat de geirriteerde, 121 km per uur rijdende nederlandse eigenrechter gaat bepalen wat ik wel of niet moet doen dan ontstaat er een groot probleem.
Mensen heb respect voor elkander.
amen

hey Ferdinand,

Wat betreft die audi, daar zit je naast.
maar die + 200 klopt.

Mijn vakantie begint op het moment dat ik het bord zie met de letter D.
Ik krijg kriebels in mijn buik en ben meteen super allert en ge-focust.

Het is voor mij ontspanning om +200 te rijden moet wel erbij vermelden dat ik absoluut geen aso ben en 250 ga wanneer dat kan.
De veiligheid van mijn gezin en andere weggebruikers staat centraal.

Ja ja ik weet hoe sommigen nu gaan reageren.
veiligheid en 250km per uur passen nooit bij elkaar.
Klopt, maar ik ben van mening dat er mensen naar vakantie bestemmingen rijden met max 130km per uur een groter gevaar zijn dan menig hardrijder.

Op het moment dat de geirriteerde, 121 km per uur rijdende nederlandse eigenrechter gaat bepalen wat ik wel of niet moet doen dan ontstaat er een groot probleem.
Mensen heb respect voor elkander.
amen

maurizio op 18 feb. 2012 09:18

Volgens mij probeer je de boel een beetje op te naaien.Nou als je daar op uit bent dan hier mijn reactie.
Voor iemand die een auto kan betalen welk een topsnelheid van 250 km kan halen , had ik een hoger IQ ingeschat.

niet roetsjen maar skieen

Ik was nog iets vergeten toe te voegen aan het bovenstaande bericht.

PATSER

niet roetsjen maar skieen

:-)

Juist ja.

Beste Ron,

Het spijt mij als ik de indruk wek om de boel op te naaien of dat ik over kom als een patser.

Maar eigenlijk snap ik jou niet.
Ik ontken dat ik een dikke audi heb, ik geef aan dat ik respect voor anderen heb en ik geef aan dat de ik de veiligheid van anderen hoog in het vaandel heb staan.

Dus alleen omdat ik het een heerlijk vind om het gaspedaal in te trappen ben ik een op naaiende patser met een laag IQ??

Nou behalve mijn IQ (zie schrijf vouten)
schat jij mij verkeerd in.

Maurizio,

Wat voor auto heb je dan merk/type/motor.

Ik neem aan dat je overdag rijd. Want in de donker hou je het niet vol om 200 en harder te rijden.

Hallo Leo,

Ik wil jou graag antwoorden maar dan ben ik weer een patser of iets anders (zie bovenstaande berichten)

Laat ik het zo formuleren, mijn auto is snel, de banden kunnen het hebben en de benzine is toch al veel te duur dus die extra 100 euro voor de reis kunnen niet mijn plezier afnemen.

Ik vind het prettiger om in de nacht +200 te rijden omdat je door het donker en je lichten duidelijker bent dan overdag.
Als het dag is kunnen veel mensen onverwachts van baan verwisselen omdat ze niet goed kijken of inschatten wat een ander doet.

ook is het s’nachts rustiger.

Feit is wel dat als iemand +200km rijdt je niet koning van de autobahn bent en dus rekening moet houden met andere weggebruikers.
Vaak knipper ik even met de lichten puur om te laten zien dat ik hard aankom en niet om iemand van de weg te duwen.

nogmaals wil gewoon veilig maar toch sportief zsm op plaat van bestemming zijn, zonder anderen lastig te vallen.
Helaas was de vraag bij het openen van dit topic anders dan waar eerdere berichten over gaan.

Ondergetekende mag ook gaarne snel rijden maar in de krokus richting Oostenrijk is dit nergens mogelijk.
Tip voor de noorderlingen onder ons rij via Kassel,
nooit files.

Ron, ik vind je bericht onnodig en stigmatiserend. Feit blijft dat je in Duitsland hard mag rijden. Ik maak hier ook graag gebruik van, net als meerdere mensen in mijn familie. Het gaat vaak 200+, maar op punten waar dit kan en als de weersomstandigheden dit toelaten.
Ik heb hoger onderwijs genoten en werk met mensen met een verstandelijke beperking. Laag IQ en patser, of niet.

Feit is wel dat als iemand +200km rijdt je niet koning van de autobahn bent en dus rekening moet houden met andere weggebruikers.
Vaak knipper ik even met de lichten puur om te laten zien dat ik hard aankom en niet om iemand van de weg te duwen.

maurizio op 18 feb. 2012 10:50

Met je lichten knipperen is niet rekening houden met anderen. Rekening houden met anderen is van het gas af als je door juiste inschatting ziet dat er iemand op de linkerbaan rijdt die langzamer rijdt dan jij.
Wanneer je niet veilig van het gas afkunt zonder bij die ander in zijn kofferbak te duiken rijdt je te hard.

En ja ik rijdt soms ook 200+ in Duitsland als ik voor mijn werk met een huurauto op weg ben. Mijn eigen auto is die langzame oude Opel Corsa die met 140 op de linkerbaan rijdt om iemand anders in te halen.Ik zal mijn auto nooit zomaar de linkerbaan opgooien, maar het kan gebeuren dat een snelle auto achter even een paar tellen van het gas af moet.

Ik zou zeggen houd een beetje rekening met elkaar en dan komt iedereen waar hij of zij moet komen.

Don`t eat yellow snow

Vaak knipper ik even met de lichten puur om te laten zien dat ik hard aankom en niet om iemand van de weg te duwen.

maurizio op 18 feb. 2012 10:50

Als je op die manier met communiceert met de andere weggebruiker. Wat is dan wel het uiteindelijke doel van je "boodschap"

"…"

Als je op die manier met communiceert met de andere weggebruiker. Wat is dan wel het uiteindelijke doel van je "boodschap"

op 18 feb. 2012 11:36

Bovenstaande "anoniem" is Wintergast. Vergeten in te vullen

Ik hou ook wel van stevig doorrijden en rij maandelijks op het circuit in Dld dus kom er best veel, maar zo veel als mogelijk 200+ in de nacht vind ik best link. De kans op overstekend wild en rommel op de weg die je niet ziet liggen maken het een tricky gebeuren. Heb beiden wel eens meegemaakt met 160 in het uur In het donker (fiets op de linker strook en een hert/ree die overstak) en gelukkig op een haar na niks geraakt (meer geluk dan wijsheid) maar dat zet je wel aan het denken. Zeker als in jouw geval vrouw en kids ook nog aan boord zijn.

Overdag wil ik ook wel indien mogelijk 170+ rijden, maar in de nacht kom ik daar echt niet boven. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.

als ik knipper met de lichten doe ik dat dus alleen als ik zie dat iemand naar de linker baan wil gaan terwijl ik op snelheid aan kom, dan is het toch veiliger dat ik een teken geef omdat mensen hun auto echt niet express met 121 km per uur naar de linker baan gooien maar gewoon niet goed inschatten hoe hard een ander rijd.
Het is toch raar dat ik hier over commentaar krijg terwijl eingenlijk ik de persoon ben die de onoplettende bestuurder waarschuw.

@Maurizo
Maar je kunt ook niet inschatten met je "200" of iemand 121 of 140 rijdt.
Je doel is dus "ik kom er aan met 200km en u wacht maar even, anders moet ik heel heel hard remmen, omdat ik 200 wil rijden"

beste wintergast,
Ja klopt wel een beetje wat jij zegt dat zal ik zeker niet ontkennen.

maar is dat fout dan wat ik doe?

Als je al op de linker baan rijdt en een ander wil daar naar toe komen wie moet dan wat doen.

Ik vol in de ankers of die ander nog 4 seconden op zijn eigen baan blijven???

kan zijn dat ik fout zit hoor ik heb autorijden niet uitgevonden.

beste Gerrit,
jij adviseerd dus via kassel en dan naar beneden langs nurnberg. ok bedankt zal het overwegen
als je nog aanvullende info hebt graag, alles is welkom.

beste Pascal,
bedankt voor jou mening zal er zeker aan denken.

Heel simpel, jij komt achterop dus reageert op hetgeen er voor je gebeurt.
Aangezien de adviessnelheid 130 is, zou je er dus vanuit moeten gaan dat die ander met ongeveer die snelheid naar links komt.

De momenten dat het misgaat is dat er of één geen snelheid maakt bij het inhalen en dus te traag op de linkerbaan komt, of dat een autobahn piloot de situatie niet goed inschat en met 250 op een inhaalactie in komt rijden.

Over het algemeen is de achteroprijder verantwoordelijk, tenzij de andere partij duidelijk het voertuig niet onder controle had of wel zo’n idiote actie had die niet te ontwijken was.

dan is het toch veiliger dat ik een teken geef omdat mensen hun auto echt niet express met 121 km per uur naar de linker baan gooien maar gewoon niet goed inschatten hoe hard een ander rijd.
Het is toch raar dat ik hier over commentaar krijg terwijl eingenlijk ik de persoon ben die de onoplettende bestuurder waarschuw.

maurizio op 18 feb. 2012 11:51

@Maurizio
Als ik zo’n race-knipperlicht zie, geef ik hem toch maar voorrang, want ik wil ook geen ongeluk. Dat betekent misschien dat ik op de remmen moet, omdat mijn voorganger langzamer rijdt.

Betreft je schrijven (zie hier boven).
Maar ik denk dat ietsje pietsje rustiger rijden nog het meest veilige is voor jou, je gezin en de anderen op de weg. Het gaat niet op de weg om jouw te behagen om je gevoel van "ontspanning" (vorige post van jou) te verkrijgen. Er zijn wel meer zaken die "ontspanning" opleveren, die veel minder gevaarlijk zijn.
Wij rijden meestal tussen 130 en 160, afhankelijk van de verkeersomstandigheden. We gaan niet knipperen als we 160 rijden, houden altijd voldoende afstand en laten op tijd de pedaal los.
Als je bestuurders met 130km onveilig vindt (andere vorige post van jou), moet je mij dat maar eens uitleggen, waarom is dat onveilig.

Mensen bedankt voor de uitleg.
Het blijft lastig, wat goed is of niet.
Ik zal me een beetje inhouden en al het commentaar meenemen als extra bagage.

maaaaaarrrr Beste Wintergast,

een beetje heb ik wel gelijk toch??
jij blijft op je eigen baan als ik een seintje geef en dus is er een geen gevaar.

gerrit,
hoor nog graag wat extra info

@Maurizo
Ik blijf op mijn baan, ter bescherming van ons gezin en dat staat op de 1e plaats.
Helaas kom jij bij mij op de 2e plaats.
Heel eerlijk… jouw verkeersgedrag komt heel egoïstisch over, het draait alleen maar om jou. Je bent daar zelf blijkbaar niet eens bewust van. Dat is best wel erg.
Ikzelf zou van mijn leven niet bij iemand in de auto stappen, die 200km wil rijden, al moest ik kruipend naar huis.
Mijn kinderen zouden ook nooit in een auto met zo’n bestuurder mogen mee reizen.
Verder zul je best wel een aardig mens zijn.
Ik hoop dat je tot inkeer komt.

…, hard rijden is geen enkel probleem zolang het niet te druk is.
wie is nu fout degene die niet kan afremmen of degene die zonder goed in zn spiegel te kijken naar links knalt?.
heel simpel. degene die een bijzondere manoeuvre maakt is in dat geval altijd fout!!. en daar valt van rijbaan wisselen zeer zeker onder!

maar ik ben van mening dat er mensen naar vakantie bestemmingen rijden met max 130km per uur een groter gevaar zijn dan menig hardrijder.

Dat ligt er maar aan… Het grootste gevaar is de minderheid van de weggebruikers die zich niet aan de meerderheid wensen aan te passen, ongeacht of dat naar boven of naar beneden is.

En knipperen met je lichten komt in de praktijk aggressief als "op zij, ik kom er aan" over, waarmee je alleen maar irritatie opwekt.
Meestal haal ik dan nog een auto in…

Overigens is mijn ervaring, dat het meestal Nederlanders zijn die dit gedrag vertonen. De Duitsers zelf hebben dit al aardig afgeleerd.

Alhoewel’k zelf zeker niet vies ben van stevigere snelheden (hoest) toch een paar randopmerkingen:

  • 200 km/h 's nachts is op de lange termijn een hoog risico. Je lichtkegel rijkt nauwelijks 30-40 meter ver (als je je lichten al foutief hebt afgesteld). Aan die snelheid komt dat overeen met 55m/s. Je hebt dus minder dan een seconde om een voorwerp zonder verlichting of reflectie op te merken en passende actie te ondernemen. Dat is, spijtig genoeg, onmogelijk. Gebeurt dat? Ja … wild, brokstuk, vuil. Heb’k dat al meegemaakt? Ja … tegen 140 km/h. Schade: één bumper, twee velgen. Tegen 200 km/h wil’k geen schatting maken van de schade.

  • Alhoewel je met de nodige oefening heel goed kan inschatten of iemand 120, 140 of 160 rijdt, denk ik niet dat het realistisch is om te zeggen dat je dat zonder opleiding kan wanneer je zelf zeer snel rijdt. Die opleidingen zijn beschikbaar voor sommige professionele groepen (politie ea).

  • Je vertrouwt heel hard op non-verbale communicatie (groot licht als waarschuwing) maar zit met één groot probleem. Non-verbale communicatie werkt maar efficient wanneer de ontvanger ervan eenzelfde (non-verbale) taal spreekt. Geloof me vrij als’k zeg dat er op de Duitse autosnelwegen véél volk rondrijdt dat zo’n signaal als agressief gaat interpreteren en niet als waarschuwing voor gevaar. Best case … je bent ze voorbij en ze halen je niet in. Worst case … ze snijden extra hard in.

  • Snelheidsidentificatie op basis van indirecte hoogcontrasterende lichtbronnen is overigens zeer moeilijk. In mensentaal: het enige wat je voorligger kan zien is misschien het verschil tussen iemand die snel of zeer snel aankomt. Reken er niet op dat hij het verschil gaat zien tussen een achterligger à 150 of 200.

  • Over de reisweg: voor noorderlingen is Kassel inderdaad een mogelijkheid. Laatste dat’k gehoord heb was echter ook wel dat er de nodige wegenwerken zijn (maar waar niet).

  • Snel rijden an sich hoeft niet onveiliger te zijn. Sommige mensen vinden het blijkbaar niet zo goed kunnen om eens door te rijden. Dat is een mening, geen reden om iemand namen te noemen. Onderbouw dan liever je mening met feiten (data, statistieken, etc.) … en deel ze even. Ik ben altijd benieuwd om te zien of iemand anders recente stat’s heeft van veiligheid op begrensde vs onbegrensde stukken Duitse autosnelweg (onder vergelijkbare condities). :)

130 is, zoals bekend, een adviessnelheid.
Iemand die dit advies naast zich neer legt, is niet in een positie om anderen, die dit advies wel opvolgen, daar op aan te spreken, ook niet als hij/zij daarmee wordt belemmerd.
Dus ook niet als jij met 200 aan komt zetten en ik ga met 130-140 inhalen. Jij komt van achteren en dient je aan te passen aan het verkeer voor je. En zolang ik jou niet in een situatie breng dat je vol in de remmen moet, heb je geen recht van spreken.

De individuele automobilist zal zich te allen tijde aan moeten passen aan het overige verkeer, niet andersom.

Plaats een reactie