Ervaringen inzake stau en andere ellende onderweg

Voor iedereen die geinteresseerd is in de weg werkzaamheden in Duitsland:

http://maps.adac.de/?quer=maps

Goeie map van de ADAC waar je onder het kopje infos anzeigen allerlei informatie kan presenteren op de kaart.

Member of global cooling initiative

@Jeroen,
als je het echt zo "geduldig" doet zoals je schrijft. Waren alle Nederlanders maar zo…

Overigens vind ik 240 op de openbare weg onverantwoord hard en ronduit onbes…, ook in Duitsland, ongeacht of er D (Doodrijder) of NL op de kentekenplaat staat.
Maar dat terzijde …

Rob

Dat je achteropkomend verkeer niet in gevaar mag brengen is evident, dat het (zoals jij schetst) "voorrang" zou hebben, trek ik ten zeerste in twijfel.
Derhalve bij deze het verzoek om verwijzing naar de formele bron van deze stelling.

R.C.Grootveld op 13 feb. 2012 20:40

Er zijn in deze zaak diverse facetten die een rol spelen om te kunnen zeggen dat achteropkomend verkeer voorrang heeft. Deze regel moet eigenlijk heel uitgebreid verteld en uitgelegd worden. Ik zal het ‘kort’ proberen uit te leggen, ook al is dat best lastig…

Ten eerste moet je in Duitsland op stukken zonder snelheidslimiet rekening houden met mensen die hard rijden. Daar kunnen snelheden tot boven de 250 km/u bij voorkomen, maar meestal betreft het ‘snelrijders’ die zo tussen de 130 en de 180 km/u rijden. Je mag deze personen niet hinderen. Dat doe je wel op het moment dat je zomaar naar links gaat. Zodra achteropkomend verkeer voor jou in de ankers moet, omdat jij (ineens) wil inhalen, bega jijzelf als een langzamer rijdende automobilist “Nötigung im Straßenverkehr”. Dat valt dan onder het hoofdstuk “Verhindern des Überholens”, of te wel het verhinderen van automobilisten die je willen inhalen.

Daarnaast hebben we te maken met het zogenaamde "Rechtsfahrgebot". Dat geldt overigens ook net zo goed voor mensen die 250 km/u rijden. Ook die moeten verplicht naar rechts, wanneer de rechterrijstrook vrij is. Je mag alleen links blijven aanhouden, wanneer je voorganger toch niet sneller gaat en/of het zich een file / opstopping betreft.

Zoals eerder gezegd: Ook al zie je na het inhalen van vrachtwagen X al vrachtwagen Y in de verte aankomen, dan nog moet je verplicht naar rechts. Doe je dat niet, dan overtreed je het "Rechtsfahrgebot". Blokkeer je daarbovenop ook nog eens de doorgang voor het achterliggende verkeer, dan bega je ook nog eens "Nötigung im Straßenverkehr". En Nötigung wordt in Duitsland zeer zwaar bestraft. Meestal moet je voorkomen bij de rechter.

Uiteraard mag je wel even links aanhouden als al heel snel een langzamer rijdend voertuig op de rechterrijstrook komt en/of er toch geen snelle vogel achter je zit. De politie weet daar ook wel op een gezonde manier mee om te gaan. Bovendien weet het achteropkomende verkeer ook best wel dat jij je niet zomaar rechts in een klein gaatje kan frommelen. Je mag wel gewoon je inhaalactie afmaken, zolang het maar vlot gebeurd.

Hauptsache is dat je sneller rijdend verkeer niet mag hinderen van inhalen. Dit betekend indirect dat ze dus ook voorrang hebben. Dit betekend niet dat sneller rijdend verkeer een abonnement heeft op de linkerrsijtrook en dit betekend ook niet dat jij als langzamer rijdend voertuig nooit mag inhalen. Dit betekend alleen dat je keer op keer opnieuw de situatie goed moet leren inschatten (en daarvoor veel moet spiegelen). Soms betekend het gewoon dat je moet inhouden en even het sneller rijdend verkeer moet laten passeren, alvorens je naar de linkerrijstrook gaat. Je mag achteropkomend verkeer immers niet hinderen. Daarnaast betekend dit dat je snel weer naar rechts moet wanneer iemand achter je je wil passeren, mits daar op de rechterrijstrook de ruimte voor is. Maar met een gezond verstand en de nodige rijervaring in Duitsland moet dat in principe helemaal goed kunnen komen. ;)

Meer algemene info:
http://www.ra-kassing.de/verkehr/strafre/noetigun/ueberhol.h…
http://de.wikipedia.org/wiki/Rechtsfahrgebot

Daarbij komt dat er van dat door jou geschetste meedenken in de praktijk bij de duitse automobilist weinig tot niets terechtkomt.

R.C.Grootveld op 13 feb. 2012 20:40

Daar deel ik je mening niet in mee. Ik ken de Duitse automobilist in het algemeen als een zeer hoffelijk en meedenkend persoon. Hoe vaak ik bij het invoegen op de snelweg en bij het inhalen van een vrachtwagen niet de ruimte krijg… Gewoonweg super! Dat er dan enkele rotte appels tussen zitten is helaas normaal. Die heb je immers overal op de wereld.

Overigens is de geschetse situatie uitsluitend van toepassing op de wegen waar geen Vmax geldt. Als er wel een Vmax geldt, kan niemand mij dwingen om harder te gaan rijden dan toegestaan.

R.C.Grootveld op 13 feb. 2012 20:40

Dat is in principe correct. Zodra jij al de Vmax. rijdt hoef je ook in Duitsland een sneller rijdend voertuig geen voorrang te geven. Wel moet je erop letten dat je daadwerkelijk de Vmax. rijdt. De snelheidsmeter in je auto kan flinke afwijkingen hebben, waardoor je alsnog niet de Vmax. rijdt. Op dat moment moet je wel sneller rijdend verkeer voorrang geven.

@ Frans: Correcte uitleg … zo heb’k het ook vaak zien terugkomen in de duitse rechtspraak (tegen BE/NL bestuurders :p)

Uitleg is dus conform mijn stelling dat je iemand niet tot een sterke afremactie mag dwingen.
Iemand die meer dan 500m achter me zit, kan zich daar nooit op beroepen, ook niet bij 250 kmh.
Om van 250 naar 130 af te remmen heb je echt geen 500m resp. noodstop nodig.
De geschetste wetsartikelen spreken overigens nog steeds niet van "voorrang", dit is een interpretatie van de lezer.

Dat de duitse automobilist zou denken, blijkt niet uit de ongevalsstatistieken. Ze hebben een van de hoogste slachtofferaantallen van de EU.

En wat die "flinke afwijkingen" betreft.
Met 5% heb je het vandaag de dag echt wel gehad…
Als mijn klok op 150 staat, rij ik echt geen 140 …

Rob

@Grootveld: hoezeer je ook vasthoudt aan je eigen gelijk en interpretatie, wettelijk gezien heb je misschien nog wel een beetje gelijk maar ondertussen ben je een sprekend voorbeeld van de Nederlandse mentaliteit.
“Of een ander nou 150 of 250 rijdt, ik mag ook inhalen dus dan remt 'ie maar”

"wat kan, moet kunnen", ofwel (in dit kader), ik mag hier 200, dus zal ik het rijden ook, de rest past zich maar aan mijn aan.
Dat is een typisch voorbeeld van de nederlandse mentaliteit. Frappant genoeg, zijn het (zoals eerder gesteld) namelijk meestal de Nederlanders die dit gedrag vertonen.

Rob

Om maar even een quote van ons aller Gerard Joling erbij te nemen: "ik heb er geen kracht meer voor"

"Ik ken de Duitse automobilist in het algemeen als een zeer hoffelijk en meedenkend persoon. Hoe vaak ik bij het invoegen op de snelweg en bij het inhalen van een vrachtwagen niet de ruimte krijg… Gewoonweg super!

Frans op 14 feb. 2012 00:28

Ik heb het zelf niet onderzocht, maar van horen en zeggen.
Een Duitser wordt al tijdens de rijlessen aangeleerd om verplicht naar een linkerbaan op te schuiven bij invoegend verkeer afkomstig van een invoegstrook. Dit omdat de invoegstroken in Duitsland veel korter zijn.
In Nederland doen de meesten dit ook, maar je hebt nog altijd chauffeurs die rustig doorkarren op de meest rechterbaan ook al hebben ze een vrije linkerbaan naast zich.

@R.C.Grootveld
En jij bent blijkbaar een vertegenwoordiger van de andere typische Nederlands automoblisten-mentaliteit; "Ik betaal toch ook wegenbelasting" om vervolgens zijn Toyota Starlett met 121 naar links te gooien, net voor de aanstormende Mercedes. En vervolgens een middelvinger opstekend naar de chauffeur die vol in de ankers moest en je daarbij nog met groot licht probeerde te waarschuwen.

Als het mag en het kan rijd ik in Duitsland inderdaad 200 of meer. En als ik ergens in de verte een groepje auto’s rechts zie rijden gaat het gas er al af, anticiperend op niet kijkende inhalers. En als ze dan ook nog een geel of rood/wit kenteken hebben dan leg ik de rem alvast aan.

Iemand die meer dan 500m achter me zit, kan zich daar nooit op beroepen, ook niet bij 250 kmh.

R.C.Grootveld op 14 feb. 2012 12:05

Als je goed in de spiegel kijkt merk je al snel of iemand heel hard of maar iets harder rijdt. Iemand die met 250 km/u rijdt kan je best hinderen op 500 m. Dat ligt er net aan hoe hard jezelf rijdt. Een grensgevalletje dus. In ieder geval is de moeite om zelf even in te houden voor een aanzienlijk snellere auto klein, dus waar maken we ons nog druk over? ;)

Dat de duitse automobilist zou denken, blijkt niet uit de ongevalsstatistieken. Ze hebben een van de hoogste slachtofferaantallen van de EU.

R.C.Grootveld op 14 feb. 2012 12:05

Dat ligt er maar net aan welk onderzoek je leest en hoe je die interpreteert. De ADAC geeft namelijk met haar eigen en externe onderzoeken weer dat in verhouding Duitsland op de negende plek staat van de meest veilige snelwegen van de wereld. Nederland staat op vierde plaats en Zwitserland op de eerste plaats. Echter moet je in Duitsland beseffen dat er veel meer vrachtverkeer onderweg is. Het aantal slachtoffers die met een auto op de snelweg een ongeluk krijgen ligt zelfs lager dan in Nederland.

Bovendien hebben meerdere onderzoeken uitgewezen dat het aantal verkeersslachtoffers met een eventuele algemene maximumsnelheid in Duitsland zo goed als niet zullen dalen. Er is namelijk nog nooit een verband gevonden tussen het hebben van een algemene maximumsnelheid en het hebben van minder verkeersdoden.

Italië, Spanje en zelfs Noorwegen (met een Vmax van 100 km/u op snelwegen) doen het overigens naar verhouding slecht met het aantal verkeersdoden op de snelwegen. Daarnaast scoren ook België en Oostenrijk ruim onder de top 10.

Let er wel op dat als je harder rijd dan de toegestane aangegeven snelheid, je NIET meer verzekerd bent in Duitsland!!!
Veel mensen vergeten dat of weten het niet. Als jij met 200+ een ongeluk veroorzaakt of iemand raakt jou ben je dus NIET VERZEKERD!!! Rij je gewoon de aan gegeven snelheid is er niks aan de hand.
En (D = doodrijder. NL = Nür links).

Let er wel op dat als je harder rijd dan de toegestane aangegeven snelheid, je NIET meer verzekerd bent in Duitsland!!!
Veel mensen vergeten dat of weten het niet. Als jij met 200+ een ongeluk veroorzaakt of iemand raakt jou ben je dus NIET VERZEKERD!!! Rij je gewoon de aan gegeven snelheid is er niks aan de hand.
En (D = doodrijder. NL = Nür links).

Martijn op 14 feb. 2012 23:42

Kleine correctie: 200+ is kan nog toegestane snelheid zijn

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_maximumsnelheden#cite…
ff op duitsland klikken en dan op de 4 onder snelweg…

@Martijn:
Ik weet niet of het waar is, maar ik heb wel eens gehoord dat wanneer je (1) boven de max, ja zelfs de adviessnelheid rijdt en (2) je bij een ongeval betrokken bent en een vorm van omgekeerde bewijslast geldt: Dwz dan zul jij aan moeten tonen, dat je snelheid geen bijdrage heeft geleverd aan de gevolgen van het ongeval.
Eea analoog met het winterbanden verhaal: Zijn niet verplicht, maar als …

@Anoniem:
Dat (overigens herkenbare, congestie veroorzakende) en dus kennelijk aangeleerde invoegen (lees er gewoon voor pletteren) is dus geheel in strijd met de door enkelen gestelde regel dat achteropkomend verkeer voorrang zou hebben… Want wat is het verschil tussen een invoeg- resp. een inhaalmanouvre?
Des te meer reden om dat dan ook in twijfel te stellen.

@Frans:
"… In ieder geval is de moeite om zelf even in te houden voor een aanzienlijk snellere auto klein …"
Dus als ik als gevolg van sneller, achteropkomend verkeer in moet houden, is dat geen hinderen, terwijl als zij in moeten houden, dat wel het geval zou zijn …
Komt bij mij over als de omgekeerde wereld …

En zo zie je maar, ieder heeft zo zijn eigen interpretatie van de regels, meestal om het eigen gedrag te motiveren, dat is duidelijk. Laten we hopen, dat het nooit zover hoeft te komen dat er juridisch bepaald moet worden, wie er gelijk heeft.

Nog even voor Ton:
Fout, je mag niet door naar de volgende ronde
Ik rij nl niet in een Starlet, maar in iets zwaarders die jou er misschien nog wel eens uit zou kunnen rijden en het bij een confrontatie miscchien nog wel van je wint ook. En in D rijdt ik gemiddeld zo rond de 150, hard zat en dan heb ik nog genoeg over om “wat extra’s” te doen.
Ik hoef niet in 5 uur op m’n bestemming te zijn.

Voor hen die nog op weg gaan: Rij veilig, veel plezier en laat als het kan nog wat sneeuw achter voor me.

Rob

@ Ton, als jij met groot licht naar mij zou seinen omdat meneer zo nodig harder moet dan heb je aan mij een héle verkeerde. Als ik met 170 naar links ga om in te halen en er komt zo’n zak aan die gaat zitten seinen, dan blijf ik net zo lang links rijden tot dat je het echt goed zat bent. Ik kan ook 265 maar vind het nergens voor nodig.
Dat seinen vind ik geen waarschuwing om te “zeggen” pas op ik ga harder. Ik zie het meer als “pleur op”. want ik kom er aan.

Let er wel op dat als je harder rijd dan de toegestane aangegeven snelheid, je NIET meer verzekerd bent in Duitsland!!!

Martijn op 14 feb. 2012 23:42

Ik weet dat het onzin is, maar voor de gein: onderbouw dat eens met erkende bronnen.

Voor wat betreft dat verzekeren vraag ik mij of in hoeverre welke Duitse instantie bepaalt dat mijn Nederlandse verzekering niet uitkeert.

Lijkt mij (als het al klopt) alleen iets dat men de duitse verz.mij. kan opleggen.

Ik ga er mijn polis niet voor doorwroeten…

@Martijn
Niet zozeer: Pas op ik ga harder. Meer: Pas op, als ik het niet meer haal rijd ik je Micra tot snot.

Maar laat zitten want dit hele topic wordt een kansloze exercitie.

En dan nog een vraagje: jij kunt 265? Dan vraag ik me toch echt af wat voor auto je rijdt. Bijna alle auto’s zijn namelijk begrensd op 250 km/h.

@Ton: begrenzer kun je er af laten halen, vrij simpel.

Ander voorbeeld: Heb zelf een A6 3.0TDI gehad, die waren niet begrensd omdat ze (af fabriek) de 250 niet halen. Na een tuning haalde ik 269, weliswaar op de teller (dus afwijking) maar toch…

En voordat we weer een ellenlange discussie krijgen over dit soort snelheden: inderdaad, ben t op voorhand eens met het oordeel dat dit onverantwoord is op de openbare weg.

@Martijn
Niet zozeer: Pas op ik ga harder. Meer: Pas op, als ik het niet meer haal rijd ik je Micra tot snot.

Maar laat zitten want dit hele topic wordt een kansloze exercitie.

En dan nog een vraagje: jij kunt 265? Dan vraag ik me toch echt af wat voor auto je rijdt. Bijna alle auto’s zijn namelijk begrensd op 250 km/h.

Ton_ op 15 feb. 2012 10:18

Ford focus 2.5 ST gechipt. begrenzer haal er zo tussen uit.

En ja, dit topic gaat al nergens meer over. Je kan hem beter veranderen in: hoe hard kan jij met âtow.
En voor de mensen die het onzin vinden en niet geloven dat je niet verzekerd ben boven de 130 in D. Be my gast and try for your self. Ik heb het meegemaakt,Was getuige van een ongeval en die gast reed dik 200. Boem, ja jammer joh je bent niet meer verzekerd, als je je aan de snelheid had gehouden was er niks aan de hand. De man kon alles uit eigen zak betalen. Duitsland is de wet aan het aanpassen. Lees de duitse wet regels voordat je gas geeft!!. Ik rij zelf ook met de vrachtwagen door D en ik mag binnendoor niet harder dan 60!! Staat ook nergens aangegeven ook niet op borden dat ik niet harder mag. Het staat in de duitse wet en die moet je weten. Als je In NL 50km harder rijd dan max snelheid kost het je je rijbewijs. Staat ook niet op borden langs de weg.

Maar zie zelf wat je ermee doet. Je bent gewaarschuwd!!

@Martijn: ik denk dat je het verhaal niet helemaal goed gehoord hebt…
Omdat ik veel km’s maak in Dld, heb ik gebeld met mijn verz.mij. en zij kwamen met het volgende antwoord:

Zodra je met een snelheid hoger dan de adviessnelheid een ongeluk krijgt ben je standaard schuldig bevonden volgens het duitse recht (en dus aansprakelijk voor de schade).
Dit betekent echter niet dat je dan niet verzekerd bent. Afhankelijk van je soort verzekering is de verz.mij verplicht om de schade uit te keren en in geval van All Risk ook jouw schade.

Gewoon verzekerd dus!

@Edwin, helaas dat verzekeringsverhaal wat jij nu zegt klopt niet, mijn verzekering (CB) weigerde te betalen ondanks mijn All Risk, ik reed een te hoge snelheid van +/- 180 en een auto kwam naar links met 120 en ik kon niet meer tijdig remmen en klapte er vol op, ondanks dat de bestuurder (alle inzittende hebben het gelukkig overleefd!!!) aangaf dat hij fout zat door "roekeloos" naar links te gaan werd mij in de schoenen geschoven dat ik inderdaad niet All Risk verzekerd ben al je boven de advies snelheid rijd!

Je zal wel gelijk hebben. Voor zover ik weet is dat duitsland van die hardrijders af wil.En zijn ze de wegen verkeerswet aan het aanpassen. Vroeger kon je zo hard als dat je auto aan kon. Daar willen ze vanaf vanwege de vele ongelukken.
Ik rij ruim 120.000km p/j in D maar dat wil niet zeggen dat ik de wet veiloos weet. Wat mij verteld is (door de polzei zelf)is dat als je ruim harder rijd dan de max toegestane snelheid je niet volledig verzekerd bent. Je verzekering dekt wel de schade van de tegen partij.(verplicht) maar of ze ook jou schade verzekeren is nog maar de vraag. De polizei en evt. de B.A.G doet voldoende onderzoek om de toedracht van het ongeval te analiceren, als daaruit blijkt dat je 200+ hebt gereden ben je gewoon niet verzekerd. Ze sturen het rapport op naar jou verzekering en die zoekt uit of ze jou schade gaan betalen.
En Allrisk is nog geen vrijbrief om met mach 1 door D te scheuren.

Dus gewoon verzekerd ben je wel als je je aan de snelheid houd in D!! daar boven word het een ander verhaal.(het ligt er wel aan hoe veel je te hard hebt gereden)
Maar ieder voor zich. Begind al aardig off topic te worden zo.

Ik zal het topic wel weer even een juiste wending geven met een vraag om meningen:

Wij vertrekken aankomend weekend naar Serfaus, 935 km van ons vandaan. Normaal gesproken gaan we dan van vrijdag op zaterdag om 02.00 uur vertrekken. I.v.m. de verwachte drukte wilde mijn man dit keer om 01.00 uur weg. Hij kan dan van 19.00 tot 00.30 slapen en heeft dan 5,5 uur slaap te pakken.

Nu stelde ik het volgende voor: Onze zoon zit vrijdag nog tot 13.30 op school. Die pikken we al helemaal kant en klaar op en rijden dan meteen richting Oostenrijk. We stoppen dan rond 21.00 uur iets voorbij Ulm en nemen een hotelletje. Op het gemak een hapje eten, nog een drankje aan de hotelbar en dan lekker pitten. De andere ochtend dan rond 07.00 uur weer wegrijden voor de laatste 200 km.

Mijn man zegt dat hij het voordeel er niet van inziet. Als hij om 01.00 uur 's nachts wegrijdt is hij ook rond 07.00 uur bij Ulm. Maar het lijkt mij wat relaxter…niet eens zozeer om de files te vermijden (je weet toch noit vooraf hoe het loopt), maar stel dat je de hele nacht al in files rijdt, ben je tegen de ochtend behoorlijk gefrustreerd. En als je dan bij de grens het laatste stuk ook alleen maar file rijdt, heb je het wel gehad denk ik.

Wat is jullie mening hierover ?

Oh ja…volgens de laatste update wil man nu om 18.00 uur gaan slapen en dan om 00.00 uur wegrijden.

@Jaquelien, verwacht niet dat je de hele nacht file zal rijden hoor als je om 01.00 weg gaat!

Oh…da’s al 1 in het voordeel van mijn man ;-)

Ik zal het topic wel weer even een juiste wending geven met een vraag om meningen:

Wij vertrekken aankomend weekend naar Serfaus, 935 km van ons vandaan. Normaal gesproken gaan we dan van vrijdag op zaterdag om 02.0 uur vertrekken. I.v.m. de verwachte drukte wilde mijn man dit keer om 01.00 uur weg. Hij kan dan van 19.00 tot 00.30 slapen en heeft dan 5,5 uur slaap te pakken.

Nu stelde ik het volgende voor: Onze zoon zit vrijdag nog tot 13.30 op school. Die pikken we al helemaal kant en klaar op en rijden dan meteen richting Oostenrijk. We stoppen dan rond 21.00 uur iets voorbij Ulm en nemen een hotelletje. Op het gemak een hapje eten, nog een drankje aan de hotelbar en dan lekker pitten. De andere ochtend dan rond 07.00 uur weer wegrijden voor de laatste 200 km.

Mijn man zegt dat hij het voordeel er niet van inziet. Als hij om 01.00 uur 's nachts wegrijdt is hij ook rond 07.00 uur bij Ulm. Maar het lijkt mij wat relaxter…niet eens zozeer om de files te vermijden (je weet toch noit vooraf hoe het loopt), maar stel dat je de hele nacht al in files rijdt, ben je tegen de ochtend behoorlijk gefrustreerd. En als je dan bij de grens het laatste stuk ook alleen maar file rijdt, heb je het wel gehad denk ik.

Wat is jullie mening hierover ?

Jacquelien op 15 feb. 2012 14:29

Helemaal met jou eens, heb het precies zo gedaan 2 weken geleden. Vrijdagmiddag weg, overnachting onder München gepakt en de ochtend erna om 9:30 uur doorgereden naar Königsleiten (wilden eigenlijk wat eerder, maar was gezellig bij het ontbijt :P).

Resultaat:

  • Alleen in Nederland file (wegens sneeuwval op vrijdag)
  • late aankomst in hotel, ongeveer 22:00, direct naar bed
  • 8:00 opstaan, volledig uitgeslapen
  • 11:00 aankomst Königsleiten.
  • Geen stress

Vooral de zaterdag is zo’n enorm stuk relaxter als je tussendoor ergens slaapt

@Jaquelien, als je voor 7 uur smorgens voorbij Ulm bent kan je (tenzij het zwaar weer is) goed doorrijden hoor, ik zorg zelf altijd dat ik er tussen 06.30 en 07.00 voorbij ben en heb nooit last van files gehad.

Plaats een reactie