Ervaringen inzake stau en andere ellende onderweg

Ben erg benieuwd naar de ervaringen van wintersporters op weg naar wintersport en weer terug.

Ben zelf gisteren teruggekomen van weekje wintersport in Ehrwald.

Was prachtig weer onderweg, schone wegen en nog geen hoogseizoen in wintersportgebieden.
Daarom ben ik heel erg benieuwd wat er de komende weken gaat gebeuren vooral in krokusvakantie.

Heenweg vorige week zaterdag alleen op Nederlandse wegen last gehad van de sneeuw en mist. In Duitsland ging alles perfect, schone wegen en geen files. Alleen laatste stukje stond ik in file voor Lermoos in verband met de Fernpas.

Vanuit Volendam er ongeveer 9 uur overgedaan.

Echter de terugweg vond ik zwaar tegenvallen.
Om 9 uur in de morgen vertrokken vanuit Ehrwald.

In Oostenrijk niks geen opstoppingen gehad maar in Duitsland begon de ellende.
Voor de eerste 300 kilometer vanaf Ehrwald, 5 uur nodig gehad.

Bij Karlsruhe en 50 kilometer voor Stuttgart stond het behoorlijk vast.

Wegwerkzaamheden waaronder het snoeien van bomen langs de snelweg waardoor er van 3 of 4 baans weg naar 1 werd overgegaan en dat kilometers lang.

Daarna ging het wel weer totdat we bij Keulen in de buurt kwamen, afslag Oberhausen was afgesloten en door Duitsers niet aangegeven welke omleiding je moest volgen.

Moesten daar doorrijden en richting Dortmund rijden waar er andere afslag genomen moest worden richting Oberhausen, daar stonden we weer in de file en toen ben ik via Venlo gaan rijden, dat reed gelukkig wel door.

Al met al meer dan 12 uur nodig gehad incl. wat kleine pauzes.

Ga volgende keer op een ander tijdstip terug rijden, denk van rond een uur of 3.

Alle tips, alternatieve routes en ervaringen zijn welkom.

Naar Oostenrijk? Zondag rijden! Geen vrachtverkeer, geen files! Bovendien is de zaterdag bijna overal wisseldag, dus heb je dan alle ruimte op de pistes en liften. Vervolgens zondag weer lekker rustig terug naar huis!

Dat gaat alleen als je kan boeken vanaf zondag, in de meeste gevallen gaat het niet.

Anders zou ik het ook wel weten, ging dan niet meer op zaterdag rijden

Dat gaat alleen als je kan boeken vanaf zondag, in de meeste gevallen gaat het niet.

Anders zou ik het ook wel weten, ging dan niet meer op zaterdag rijden

Jeff op 12 feb. 2012 14:21

Bij ons ging zondag-zondag dit jaar ook niet, helaas. Wij hebben het anders opgelost.

Wa gaan nu van vrijdag tot zondag. Twee extra nachten hotel bijgeboekt in de buurt van Serfaus. Dan kunnen we de eerste zaterdag al naar boven en hebben we de tweede zaterdag als extra dag.

Daarna een uurtje rijden, biertje drinken, eten en slapen en zondagochtend vroeg in alle rust naar huis knallen.

Kost wat extra, maar wel twee dagen extra boarden en zonder al te veel oponthoud heen en terug, hoop ik.

Vorig jaar moesten we op zaterdag nog 150km rijden (heenreis).
De laatste 50km ging zeer traag tot stilstaan.
Omdat we overnacht hadden en lekker uitgerust waren, mooi op tijd waren deed die file ons helemaal niets. We stonden in slierten op een bergweg met haarspelbochten. Je kon lekker naar beneden kijken naar andere auto’s. Grappige taferelen gezien, o.a. van een aantal vrouwen die uitstapten en aan de wandel gingen, wanhopig op zoek naar struikjes ;-)
Sommigen gingen alvast naar beneden lopen, lekker in het zonnetje. Stapten beneden weer in.
Ging allemaal zo gemoedelijk
Eénmaal beneden bij de rotonde gaf Jan en alleman ieder een keertje voorrang ook al had je dat niet. Iedereen kon dus even invoegen.
Zo relaxed, geen stress ondanks al het verkeer

Oeps, ben een beetje in de sneeuwstemming, want het sneeuwt momenteel.
Maar bovenstaande nickname moest zijn "Wintergast" ipv wintersneeuw

Dat gaat alleen als je kan boeken vanaf zondag, in de meeste gevallen gaat het niet.

Anders zou ik het ook wel weten, ging dan niet meer op zaterdag rijden

Jeff op 12 feb. 2012 14:21

Zondag tot zondag is een kwestie van goed zoeken. Bij aanbieders als belvilla en interhome zijn er een aantal woningen die je op deze manier kunt vinden. Wel vaak een kwestie van vroeg boeken wanneer je voor een piekweek zoekt.

Overigens zelf nu de laatste 6 vakanties zondag-zondag geboekt.

Jeff,
Ik rij nooit via de 8 langs Stuttgart en Karlsruhe omdat het rondom die steden altijd druk is. De volgende route is wel wat langer maar veel rustiger en minder filegevoelig: vanaf Ulm rechtdoor via de 7 en dan bij Feuchtwangen linksaf de 6 richting Heilbronn en Hockenheim. Uiteraard geldt dit voor zowel de heen- als terugweg.

Oplossing van Ton is overigens ook ideaal. Hebben we 3 wk geleden naar Tignes ook gedaan en is ons zeer goed bevallen. Ehrwald is echter dermate dichtbij dat je je af kunt vragen of een extra overnachting nodig is…

Ga volgende week alvast boeken voor volgend jaar en ga op internet kijken of ik kan boeken van zondag tot zondag.

dat zou ideaal zijn en anders ga ik jou alternatieve route rijden.

Weet je misschien hoeveel kilometer je met deze route extra gaat rijden.

Route via Feuchtwangen is zo’n 40 km langer. Rij die route al jaren en diverse malen filevrij gereden terwijl het op dat moment bij Stuttgart helemaal vast stond…

Tips? Bij deze:
1: Vergeet de DomDom
2: Probeer je grijze massa wijs te maken, dat een uurtje meer of minder reistijd op een vakantie niet uitmaakt en dat je vakantie begint op het moment dat je je collega’s gedag zegt en eindigt op het moment dat je ze weer begroet
3: Probeer je eens te beheersen met het naar buiten toe ventileren dat je in # (dus meestal onverantwoord weinig) uur naar je bestemming rijdt resp. wilt rijden
4: Leg een week voor vertrek een paar overzichtskaarten op tafel en kijk wat de mogelijke route opties zijn.
5: Realiseer je dat het verschil in afstand tussen “links om” of “rechts om” vaak niet meer dan 5-10% is… (zie onder)
6: Informeer je in de dagen voor vertrek over wegwerkzaamheden en weersverwachting
7: Herhaal daags voor vertrek actie 4, en neem met inachtname van 5 op basis van de informatie uit 6 de beslissing welke route op dat moment de beste is.

Mijn ervaring is niet representatief voor het merendeel van de bevolking, want (1) ik ga altijd al in januari en (2) ga meestal niet naar Oostenrijk. Ik ga rond 07:00 weg (regio Utrecht) en ga gewoon op pad, ik heb (afgezien van file agv ongeval) nog nooit in een file gestaan en ben kom meestal rond etenstijd op de plaats van bestemming.
Onderweg stoppen voor koffie (en dan gewoon even gaan zitten) en lunch (idem), dus niet tijdens het tanken, als de vrouw alvast in de rij bij de kassa gaat staan, even een met dieselaroma voorzien een bekertje resp. broodje naar binnen proppen.

Samengevat: Gewoon onthaasten, het is vakantie…

Voorbeeld Utrecht - Solden:
Rechts Rheinish via Darmstadt, Kempten, Füssen: 897 km
Links Rheinish:
902 km
Links Rheinish, via Lindau, Bregenz:
975 km
Sauerland route via Siegen, Würzburg
944 km
Zoals je ziet, een max. verschil van 78km, ofwel minder dan 10%, ofwel hooguit een uur.

Rob

De Sauerlandlinie (A45) kan men in de wintermaanden het beste groots vermijden. De snelweg kent veel wegwerkzaamheden en daardoor ook veel snelheidsbeperkingen. Dit komt omdat de dalviaducten op de route oud zijn en worden gerenoveerd. Files zijn daarom ook niet uit te sluiten. Bovendien heeft het vrachtverkeer bij winterse omstandigheden extreem veel problemen, waardoor de snelweg soms compleet dicht slipt.

Via Kassel rijden is een goed alternatief voor de Sauerlandlinie, maar normaliter is de A3 (Rechtsrheinisch) of A61 (Linksrheinisch) de beste en/of de snelste optie. Ook wanneer je 30 - 60 minuten in de file zou staan.

Deze winter al 5x naar het Salzburgerland gereden en enkele keren (door omstandigheden gedwongen) de terugreis op zaterdagmorgen begonnen.

Zoals eerder genoemd: stap de auto in met de gedachte dat je toch wel vertraging gaat krijgen en onderga het. De stress is dan al een stuk minder. Ik besef me overigens dat het met kinderen achterin een ander verhaal is, maar zorg dan voor zo’n dvd-spelertje. Ideaal!

Valt me elke keer wel weer op dat het (terugreis) vrij laat op de dag pas echt druk wordt. Ben al eens om 11u en om 12u vertrokken en had circa 1,5u vertraging, terwijl het achter me alleen maar drukker werd.

De eerder genoemde A6 richting Heilbron in een goed alternatief, ook t.o.v. de 3 richting Würzburg. Is het erg druk op de 9 en dus later ook op de 3, dan pak ik steevast de 6 (stukkie onder Nurnberg) en rij die door tot aan de 61. Een stuk rustiger rijden, ik vind vakantieverkeer altijd erg nerveus verkeer met vele medelanders die snelheden van anderen niet goed inschatten.

"ik vind vakantieverkeer altijd erg nerveus verkeer met vele medelanders die snelheden van anderen niet goed inschatten"

Ik neem aan dat je hiermee doelt op de groep medelanders die zich in D losgelaten voelen en geen rekening (wensen te) houden met het voor hen rijdende verkeer wat zich gewoon aan de adviessnelheid van 130 houdt.

Rob

Tips? Bij deze:
1: Vergeet de DomDom

[bla bla bla]

R.C.Grootveld op 12 feb. 2012 22:52

Domme Tommie gaat gewoon gezellig mee! Een beetje gangbaar model kan meerdere routes voorstellen en heeft tms, voor het geval je planning/kaarten en de echte wereld het niet met elkaar eens zijn.

"ik vind vakantieverkeer altijd erg nerveus verkeer met vele medelanders die snelheden van anderen niet goed inschatten"

Ik neem aan dat je hiermee doelt op de groep medelanders die zich in D losgelaten voelen en geen rekening (wensen te) houden met het voor hen rijdende verkeer wat zich gewoon aan de adviessnelheid van 130 houdt.

R.C.Grootveld op 13 feb. 2012 09:34

Neen, ik bedoel de medelanders die er niet aan gewend zijn dat er medeweggebruikers kunnen zijn die met veel hogere snelheid over een snelweg rijden (waar het toegestaan is).
Daar waar je Duitsers vaak ziet inhouden en niet gaan inhalen omdat er een snellere medeweggebruiker aankomt razen, zie je de Nederlanders juist 'm ervoor gooien en dan ook nog verontwaardigd als die ander geïrriteerd is (omdat ie vol in de remmen moet) want zij houden zich toch aan de adviessnelheid? Dit is een algemeen bekend fenomeen wat ook regelmatig door mijn duits/oostenrijkse collega’s wordt waargenomen…

Jij doelt kennelijk op de bumperklevers die het vertikken om in een stroom meerijden. Ook heel irritant, met name als ze ook nog eens naar rechts duiken om 1 plaatsje op te kunnen schuiven, maar dat zie je ook meer dan genoeg bij Duitsers.

Daar waar je Duitsers vaak ziet inhouden en niet gaan inhalen omdat er een snellere medeweggebruiker aankomt razen, zie je de Nederlanders juist 'm ervoor gooien en dan ook nog verontwaardigd als die ander geïrriteerd is (omdat ie vol in de remmen moet) want zij houden zich toch aan de adviessnelheid? Dit is een algemeen bekend fenomeen wat ook regelmatig door mijn duits/oostenrijkse collega’s wordt waargenomen…

Edwin op 13 feb. 2012 10:58

Waar halen die Hollanders het lef vandaan! Als een ander harder rijdt dan jij, heb je maar gewoon achter die 30 rijdende vrachtwagen te blijven!!! Inhalen doe je maar in een ander land… toch, Edwin? Wahaha!

Wij kiezen altijd voor een overnachting onderweg. Zeker op de heenweg, en meestal ook op de terugweg. Eigenlijk nooit file!

Maar ja, ik rij dan ook met een camper.

Jabo

"…"
Waar halen die Hollanders het lef vandaan! Als een ander harder rijdt dan jij, heb je maar gewoon achter die 30 rijdende vrachtwagen te blijven!!! Inhalen doe je maar in een ander land… toch, Edwin? Wahaha!

op 13 feb. 2012 11:12

Nee, anoniem zo bedoel ik 't niet…
Ben zelf ook iemand die inhoudt als er een snellere aankomt. Uiteraard moet je die langzame vrachtwagen inhalen maar hou dan wel effe rekening met het verkeer op de linkerbaan dat wellicht veel sneller dan jou rijdt. Per slot van rekening is de langzamere degene die van baan wisselt en dan voorrang NEEMT ipv krijgt.

Ik geloof dat een aantal posters hierboven een aantal elementaire gedrags- resp. verkeersregels vergeten zijn:
Namelijk de regel die stelt dat achteropkomend verkeer zich in principe altijd aan dient te passen aan het verkeer voor zich en niet andersom.
Dus op het moment dat ik naar links wil is het achteropkomend verkeer slechts dan van belang, indien:
1: Het een zg voorrangsvoertuig betreft
2: Ik het achteropkomende voertuig zou dwingen tot het maken een remactie die in de buurt komt van een noodstop. En op het moment dat dat verkeer meer dan 300m achter me zit kan dat bij een normaal verkeersbeeld nooit het geval zijn.

Als "de hele meute" zich met min of meer vergelijkbare snelheid voortbeweegt, zal de achteropkomende snellere zich aan die meute aan moeten passen, niet andersom.

Daarbij is er ook nog iets als anticiperen, maar dat woord lijken ze in D niet te kennen, hetgeen ook door de cijfers wordt onderbouwd.

Afgelopen rit naar Zwitserland een handvol keren "geconfronteerd" met dit medeweggebruikers die zo nodig nog harder wilden dan de, zich met 130-140kmh voortbewegende stroom. In alle gevallen betrof het voertuigen met de bekende gele kentekenplaten.

Rob

Dat gaat alleen als je kan boeken vanaf zondag, in de meeste gevallen gaat het niet.

Anders zou ik het ook wel weten, ging dan niet meer op zaterdag rijden

Jeff op 12 feb. 2012 14:21

Zaterdag nog skiën en dan een stukje Duitsland in rijden. Hotelletje pakken en dan zondag rustig naar huis.

@R.C.Grootveld: In Duitsland gelden er andere verkeersregels dan in Nederland. Achteropkomend verkeer dat sneller rijdt dan jezelf heeft namelijk voorrang. Je dient dan de linkerrijstrook z.s.m. vrij te maken. Daarom moet je soms ook even inhouden, zoals Edwin terecht aangeeft. Dit betekend echter niet dat je je dan maar vast moet laten rijden achter een vrachtwagen. Alles moet genuanceerd worden en dat geldt bij deze regel ook, want voor het sneller rijdend verkeer geldt dat je auto’s op de rechterrijstrook niet achter een vrachtauto mag laten vast rijden. Ook moet sneller rijdend verkeer je de kans geven om je inhaal actie (vlot) af te laten maken. Zodra je echter (even) naar rechts kan moet je dit ook meteen doen. Ook al zie je in de verte een ander voertuig rijden die je wilt inhalen. Zorg dat de sneller rijdende auto je inhaalt en ga eventueel daarna weer naar links. Het kan zijn dat je soms iets moet inhouden.

Het is dus een spel tussen inhouden en gas geven. Dit zogenaamde ‘fingerspitzengefühl’ komt vanzelf wanneer je heel vaak in Duitsland rijdt. Heel goed en veel spiegelen is daarbij erg belangrijk (wat Nederlanders vaak te weinig doen). Bovendien moet je met het overige verkeer veel actiever ‘meedenken’. Zie je bijvoorbeeld dat een auto op de rechterrijstrook graag een vrachtwagen wil inhalen, wees dan hoffelijk en geef die betreffende automobilist de ruimte om in te kunnen halen. Gas loslaten is vrijwel altijd voldoende.

Een laatste punt is snel inhalen. Sommige Nederlanders halen ontzettend traag een voertuig in. Dat is ook niet toegestaan in Duitsland. Je moet ‘zügig überholen’, oftewel ‘vlot inhalen’. Zodra je dat niet kan en/of durft mag je dus niét inhalen. Een inhaalactie moet wettelijk gezien binnen 400 meter zijn afgerond, anders bega je eventueel “Nötigung im Straßenverkehr”, waarop harde maatregelen getroffen kunnen worden.

Goed uitgelegd Frans!
Kun je dit svp morgenavond even in het RTL en 8 uur journaal doen, zodat er wat meer van onze landgenoten op de hoogte raken van de Duitse verkeersregels en autobahn etiquette.

@Frans:
+1:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Frans: mooi uitgelegd, thanks.

Back on topic maar weer? We waren nogal aan 't afdwalen…

@Frans:
Dit wijkt dermate af van wat gangbaar is in Europa, dat ik er weinig van geloof anders dan dat dit een eigen interpretatie van deze en gene is. En ik ben niet geinteresseerd van wat gangbaar is, maar wat de wet zegt. Punt is nl, dat in geval van ongevallen de verzekering naar de wet verwijst …

Ik ben het met je eens dat het een "spel van geven en nemen" is. Dat je achteropkomend verkeer niet in gevaar mag brengen is evident, dat het (zoals jij schetst) "voorrang" zou hebben, trek ik ten zeerste in twijfel.
Derhalve bij deze het verzoek om verwijzing naar de formele bron van deze stelling.

Daarbij komt dat er van dat door jou geschetste meedenken in de praktijk bij de duitse automobilist weinig tot niets terechtkomt.
Dit is niet alleen een eigen perceptie, maar ook iets wat (zoals eerder door mij gesteld) door de ongevalsstatitieken wordt onderbouwd.

Rob

@Rob:
in dit stukje qua wetgeving heeft Frans wel degelijk gelijk. Het zijn ook vaak Hollanders die met 121 naar links gaan op de Autobahn en dan 3 km links blijven rijden.:(

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Inmiddeld de desbetreffende wetspagina gevonden:
http://www.gesetze-im-internet.de/stvo/__5.html
Wie hier iest vind over het gestelde dat achteropkomend verkeer voorrang zou hebben, mag het zeggen. Ik kan hiet hier in ieder geval niet uit opmaken.

Rob

@Greenfield
Daar ben ik het in zekere mate mee eens, meestal wordt dit echter niet veroorzaakt door de inhaler, maar door de ingehaalde die niet op zijn klok let steeds harder gaat rijden.

Overigens is de geschetse situatie uitsluitend van toepassing op de wegen waar geen Vmax geldt.
Als er wel een Vmax geldt, kan niemand mij dwingen om harder te gaan rijden dan toegestaan.
Ook al zou dat resulteren in een kilometers lange inhaalmanouvre.

Rob

Je weet immers waarom wij NL op ons kenteken hebben volgens de duitsers "Nur Links"

Mij voorkeur gaat uit naar het vertrekken in de avond, vroeg aankomen en dan er vroeg aankomen,

vorige week kon ik om 14.00 terecht in mijn appartement in Hinterglemm, ben echter om 23.00 vertrokken op vrijdag en was om 08.30 over
de dag kun je invullen zoals je wilt, een powernapje om 14.00 trekt je de dag wel door.

terug om 03.00 gaan rijden en om 11.00 zaterdags lekker thuis…

beide ritten de eerste uren niemand gezien op de drie, t is dat mijn autotje niet harder wil ander voel je je 'the king of the road"

Addict.

Volgens mij is plek op weg rechts (overal in Europa), dus zolang iedereen netjes rechts rijd met 121 km per uur, rij ik in Duitsland wel tussen 160 - 240 km per uur, want ik zie geen probleem in beetje doorrijden en mocht er iemand toch inhaal actie starten als ik kom aanrijden (en mijn snelheid verkeerd inschatten), dan rem ik, hou genoeg afstand en wacht ik altijd geduldig tot ik weer verder kan, ik zie het probleem niet.

Afgelopen jaar overigens reed ik in 5 uur naar Klein walsertal, op "DE ZWARTE" zaterdag in Krokus vakantie. Alleen in file gestaan bij tunnel in aanbouw in zwarte woud. Daarnaast zit ik ontspannen achterstuur en is mijn vakantie begonnen als de grens van Nederland verlaat (ik mag +200). Dit jaar al geweest en reed het in 5,5 uur maar stond dan ook 1 uur in de file op A12 bij Arnhem.

Jaren daarvoor ging ik naar Saalbach Hinterglemm stonden toen vooral in file van Munchen, het omzeilen is deze file eigelijk niet (binnendoor is meestal filevrij maar gaat zo langzaam dat niets oplevert).

Jeroen "in de winter liever in Alpen"

Plaats een reactie