De zin en onzin van het carven

"…"

Je hebt mij nog nooit zien skien, hoe kun jij nu oordelen over hoe ik ski. Ben jij dan de jezus christus van de skitechniek? Weet jij alles beter?

Ik ski sinds mijn 5e. Toen heb ik wel les genomen, maar ik heb pas echt leren skien door gewoon mee te gaan, ook op de moeilijke pistes.

Btw, Jij komt je in haast elk topic moeien en onzin verkopen zonder iets zinnigs bij te brengen. Maar ach, dat zal zonder meer in je karakter terug te zien zijn. Veel geblaf weinig inhoud.

Niels op 9 feb. 2012 17:34

Grappig, hij kan niet weten hoe jij skiet, echter weet jij wel zonder hem te kennen zijn karakter!!

Zonder gein, iedereen z’n pleziertje, en hou het indd gezellig, daar is skien veel te leuk voor!!

Nah ja. Ik begrijp wel dat mijn eerste reactie arrogant overkomt. Daar heb je gelijk in. Ik wil niet het nut van les nemen ontkennen, maar noodzakelijk noem ik het niet.

Ook nog gepardonneerd voor de lichte ontvlambaarheid @Greenfield :)

Zoals anoniem op pagina 1 al zegt: je neemt best les om de basis aan te leren. Bij voldoende aanleg kan je daarna autodidactisch zelf stappen vooruit zetten.

Dit is volgens mij in de meeste sporttakken zo. Kijk naar Rafael Nadal. Heeft nooit tennisles genomen en heeft daardoor een erg persoonlijke (vlgns sommigen lelijke) techniek, maar is wel een van de meest succesvol tennissers aller tijden.

Denk dat voor het leren van de basis lessen zeker nodig zijn om jezelf het goed aan te leren. Ongemerkt pas je dan de techniek toe als je naar anderen kijkt… Zie genoeg mensen die wel beneden komen maar duidelijk geen les hebben gehad.

Verschil is alleen dat de een jong begint met skieen en het daardoor spelende wijs leert (red. mezelf included). Voor je het weet kan je skien maar je techniek is dan wel goed, denk ook dat je als beginner dan vervolgens eerder op een beter niveau komt en je ontwikkeling sneller gaat. Toen ik vroeger klein was (nu 26) heb ik ook een aantal jaren skiles gehad en pluk ik nu zeker de vruchten van!

Gewoon lessen tot je voor jouw gevoel "goed" genoeg bent denk ik :)

Skiers met een mooie en goede techniek kenmerken zich vaak door een tweetal zaken:
1 begonnen met skieen op jonge leeftijd
2 hebben een behoorlijke portie les gehad

Ben je niet jong begonnen zoals ik (gestart op mijn 15e) dan is les een absolutevoorwaarde om een goede techniek eigen te maken. Na 60 weken skiervaring neem ik nog regelmatig 1,5 uur prive les om mij op ingeslopen slordigheden te wijzen en om nieuwe dingen te leren. Zo heb ik na de introductie van de getailleerde ski’s een les genomen om het carven te leren, wilde ik op enig moment echt een buckelpiste normaal af kunnen dalen en wilde in het skieen in poedersneeuw leren. Dat zijn bv 3 disciplines die vrij lastig jezelf eigen te maken zijn. Dit omdat de techniek afwijkt van het afdalen van een normale piste.

Ik raad iedereen aan om te beginnen met skiles en dit af en toe te herhalen met een privelesje om weer verder te komen. Eenmaal aangeleerde "foute" techniek is veel moeilijker af te leren dan om iets nieuws te leren en foute techniek hindert bij nieuwe en lastiger disciplines.

Als voorbeeld wat waarnemingen uit winterberg waarbij ik een groot deel van de skiers naar benden zie komen waarbij het bovenlichaam volledig meedraait met de ski. Als deze mensen ooit op een zwarte piste komen ontbreekt elke vorm van kantengrip. Ga je met deze techniek een buckelpiste op dan kun je ze herkennen aan het van links naar rechts zigzaggen waarbij elke buckel een lancering veroorzaakt. Gevolg is verlies aan controle, verlies aan plezier en als je pech hebt pijn.
Dat is toch niet de fun die je zoekt?

Skiers met een mooie en goede techniek kenmerken zich vaak door een tweetal zaken: 1 begonnen met skieen op jonge leeftijd 2 hebben een behoorlijke portie les gehad Ben je niet jong begonnen zoals ik (gestart op mijn 15e) dan is les een absolutevoorwaarde om een goede techniek eigen te maken. Na 60 weken skiervaring neem ik nog regelmatig 1,5 uur prive les om mij op ingeslopen slordigheden te wijzen en om nieuwe dingen te leren. Zo heb ik na de introductie van de getailleerde ski’s een les genomen om het carven te leren, wilde ik op enig moment echt een buckelpiste normaal af kunnen dalen en wilde in het skieen in poedersneeuw leren. Dat zijn bv 3 disciplines die vrij lastig jezelf eigen te maken zijn. Dit omdat de techniek afwijkt van het afdalen van een normale piste. Ik raad iedereen aan om te beginnen met skiles en dit af en toe te herhalen met een privelesje om weer verder te komen. Eenmaal aangeleerde “foute” techniek is veel moeilijker af te leren dan om iets nieuws te leren en foute techniek hindert bij nieuwe en lastiger disciplines. Als voorbeeld wat waarnemingen uit winterberg waarbij ik een groot deel van de skiers naar benden zie komen waarbij het bovenlichaam volledig meedraait met de ski. Als deze mensen ooit op een zwarte piste komen ontbreekt elke vorm van kantengrip. Ga je met deze techniek een buckelpiste op dan kun je ze herkennen aan het van links naar rechts zigzaggen waarbij elke buckel een lancering veroorzaakt. Gevolg is verlies aan controle, verlies aan plezier en als je pech hebt pijn. Dat is toch niet de fun die je zoekt?

SPAM op 9 feb. 2012 21:45

Als ik jouw foto bekijk is dit echt de juiste techniek. ski gesloten, te rechtop, te ver achterop…
zonde van je lessen hahahaha grapje

:-)

Dat is geen carven idd :p Nee maar je hebt gelijk in je verhaal SPAM.

Leuk filmpje met het verschil en wat korte uitleg:

Ben het met bovenstaande eens (SPAM). De meeste mensen hebben gewoon flink wat les en oefening nodig. Dat neemt niet weg dat er uitzonderingen zijn die zichzelf het skieen eigen maken door louter oefenen. Zulke natuurtalenten zie je bij elke sport wel eens voorbijkomen. Voorwaarde is wel dat je veel oefent en erg kritisch naar jezelf bent en voortdurend bijstuurt. Maar een natuurtalent hoef je dat niet uit te leggen. Zo iemand geeft dus eigenlijk zichzelf les. Vraagje, van wie heeft de allereerste skileraar(es) eigenlijk leren skieen? ;-)

Maar om nog even op de originele vraag terug te komen, “Wat is jullie ‘waarheid’, of is er geen beste manier?”, ik denk dat er geen beste manier is. Het hangt van veel factoren af, o.a. je lichaamsbouw/verhoudingen en fysieke (on)mogelijkheden. Je ziet wel eens sporters gecorrigeerd worden naar ‘de’ juiste techniek terwijl dat helemaal niet bij ze past. Daar worden ze niet beter van. Evengoed zullen de meeste mensen wel gebaat zijn bij de techniek die de leraar(es) je aanleert.
Het is denk ik ook een definitiekwestie. Wil je alleen gerutschte bochten skieen of moet je een wedstrijd winnen, dan lijkt carven me niet altijd de beste manier ;-). Dat geldt ook als je meespeelt in b.v. Jackass of er lol in hebt ze na te doen (op een lege piste uiteraard).

Ach uiteindelijk is wintersport voor de meeste hier gewoon een vorm van vermaak/ontspanning. En moet je techniek daarvoor perfect zijn?

Nee lijkt me zeer zeker niet zolang je maar veilig van de berg af komt en je eigen beperkingen kent. En dan kunnen sommige mensen hier roepen dat ze dit niet echt skieen vinden maar dat vind ik toch behoorlijk arrogant klinken.
Zelfs die NLers met de mooiste techniek worden door locals van een jaartje of 15/16 voorbij geskied. Logisch want die staan 3 maanden per jaar in de sneeuw vanaf dat ze kunnen lopen.

Ik heb vroeger een aantal jaren les gehad maar nu ski ik gewoon voor mijn lol (terwijl een lesje heus wel goed zou doen). Net zoals dat ik elke zondag voetbal zonder te beschikken over de techniek van Sneijder/Robben/Messi.

@martin true maar denk dat het bij 95% zelfoverschatting en het geen zin hebben in lessen is ;) ieder zn eigen ding natuurlijk maar ben blij dat vroeger als klein jochie tot mn 15e elk jaar les heb gehad.

Er is geen beste manier. Ik heb het op de " oud oostenrijkse" manier geleerd waarbij het ultieme was dat je benen tegen elkaar geplakt lijken, je kunt skieen op ski’s van 20 cm boven je eigen lengte en waarbij wedelen het allerhoogste was. Nu had ik dat net een beetje onder de knie komt die f@cking carveski en moet ik volgens mijn Franse leraar op heupbreedte staan. Nu heb ik beide onder de knie en heb als vervolg ook op brede bakken off piste leren skieen en ben eigenlijk wel happy, waarom? Omdat ik telkens iets nieuws kan leren en ik dus een flink arsenaal aan mogelijkheden heb om die berg af te komen. Dat maakt het leuker dan voorheen. Ik kan op die lekkere piste nu kiezen uit wedelen. Strakke carvebochten of naast die piste mijn spoor trekken.

Ook leuk ishet om dit alles met verschillende ski’s te doen. Ik ben 190 cm en met een flink postuur en heb dit seizoen al op volkl racetigers van 165 cm, K2 seth viscious van 189 en op hellbents van 189 gestaan. De smalste ski was 65 mm onder de voet de breedste 122 mm onder de voet. Op alle drie de ski’s kun je carven, off-piste en slippend sturen. Toch zijn ze voor heel verschillende situaties perfect. Het feit echter dat je kunt slalommen op ski’s die 2x zo breed zijn als slalom ski’s en dat je off piste kunt skieen op ski’s die geen float hebben maakt dat je veelzijdig de berg afkomt en je lol hebt en je materiaal helpt maar geen belemmering meer vormt.

Dat is voor mij plezier, en nee mijn techniek is niet perfect maar daar wordt nog jaren aan gewerkt zoals er al jaren aan gewerkt is.

@Dennis leuk filmpje, al moet ik wel zeggen dat de beste man zijn bovenlichaam nogal mee laat gaan in de bochten, in een van zijn andere filmpjes noemt hij dit de stacked position en zoals hij zelf aangeeft is dit leuk voor de lange gecarvde bochten maar totaal waardeloos voor korte bochten.

@Greenfield, over sneeuw lopen leer je toch op je eerste ski les in het peuterklasje?!? lekker tikkertje spelen met zn allen.

Met dat heele autodidactische verhaal ben ik het ook niet helemaal eens. Ik heb van mn 4e tot mijn 11e elk jaar een week les gehad, let wel dit was net voor de invoer van de carveski. Vervolgens heb ik tot mn 25e autodidactisch aangeklungeld tot ik nu niveau 2 bereikt heb, voor de echte fine tunig zal ik echter toch weer lessen nodig hebben. Nu wil ik niet zeggen dat dit voor iedereen geld maar zo snel je fatsoenlijk op je skies kunt blijven staan kun je om je heen gaan kijken en grofweg nadoen wat andere doen. Voor de fijne kneepjes zul je echter weer terug moeten vallen op lessen

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Dat is geen carven idd :p Nee maar je hebt gelijk in je verhaal SPAM.

Leuk filmpje met het verschil en wat korte uitleg:

Dennis op 9 feb. 2012 22:58

Leuk filmpje! Dan nog een vraag, wat vinden jullie van het gebruik van stokinzet bij het carven? Mijn skileraar vond dat not done, maar ik zie deze man het wel doen…

Ik tip hem puur iets aan als begeleiding, echt prikken doe ik niet. Niet zoals het ouderwetse prikken en er dan omheen draaien/huppen zeg maar :)

Nee maar zonder stokken vind ik ook niet fijn skieen, alsof je wat controle mist oid…

Volgens mij is het zo dat als je goed wilt leren skieen je lessen nodig hebt. Maar niet iedereen wil echt helemaal goed leren skieen, wat dan nog? Als je geen gevaar bent voor jezelf of anderen en je plezier hebt maakt het toch allemaal ook niet uit. De mensen hier zijn er wel heel zeker van dat hun manier de juiste is. Mensen laat elkaar toch lekker skieen en vergeet niet te lachen als er iemand op z’n bek gaat!

Btw ik ben 15 jaar oud heb van m’n derde tot m’n elfde drie weken per jaar geskied. Eerst ook echt drie weken lessen vanaf m’n achtste een week les en twee weken met m’n ouders mee. Op m’n twaalfde ben ik overgestapt op snowboarden wat ook heel leuk is. Ik heb in totaal maar een week snowboardles gehad toch kom ik nu door veel oefening met gemak alle soorten piste af en ook off-piste gaat prima als je het eenmaal doorhebt. Natuurlijk mijn techniek zal niet perfect zijn, lekker boeiend. Ik heb in ieder geval weer veel zin om binnenkort weer te gaan snowboarden en daar gaat het allemaal om toch?

Wijze woorden voor een 15 jarige. Er is 1 maar: de mensen die een gevaar op de piste zijn denken daar zelf vaak heel anders over. Maar met het punt van plezier hebben ben ik het 100% eens.

Leuke discussie dit! :) Ik ski vanaf mijn 7e zo’n 1 á 2 weken per jaar, en tot mijn 15e heb ik les gehad op de oude tandenstokers. Hierna hetzelfde als bij SPAM: kon ik eindelijk op mijn 15e met mijn ski’s tegen elkaar geplakt redelijk wedelend de piste af komen, zijn er opeens die carveski’s?? Aargh, en ook net op zo’n moment dat mijn ouder me niet meer subsidieerden ;), dus geen geld voor carve-ski’s of lessen.

Het afgelopen jaar ben ik wel weer begonnen met lessen (na 14 jaar), en dat is hard nodig ook. Heb mezelf in de tussenliggende 10 jaar toch wel foute dingen aangeleerd. Maar wat ik vooral verwarrend vind is om alle verschillen tussen de technieken bij jezelf te ontdekken, en de verschillende technieken goed toe te passen!

Zo heb ik bv. les gehad tot het punt van optillen van je bergski in de bocht. Hierna wel geleerd uit mezelf om dit niet te doen, maar bij hele korte bochten deed ik het soms nog wel om snel de bocht te kunnen draaien, of in poeder…Maar dit blijkt dus fout te zijn :P. Ik heb gewoon geen les meer gehad in de fase die daarna kwam-- beide ski’s op de sneeuw houden.

Daarnaast vind ik het carven erg lastig. Ik heb slippend leren skiën, en echt carven bak ik niet veel van ben ik bang…

En tenslotte dit jaar nog een techniek geleerd: skiën vanuit laagontlasting i.p.v. hoogontlasting. Eerder werd mij verteld dat deze techniek veel beter is voor buckels en diepe sneeuw, maar de Oostenrijkse ski-leraar raadde mij weer gewoon hoogontlasting aan…? En ik moest maar gewoon lekker hard achter hem aan skiën om het te leren, haha…Maar goed, ik denk ook dat de hele goede skiërs bijna automatisch aanpassen of ze vanuit hoog- of laagontlasting skiën, afhankelijk van het terrein.

Anyway, er zullen ongetwijfeld talenten zijn die al deze technieken automatisch aanvoelen en kunnen aanleren, maar ik ben bang dat ik het met mijn 1 á 2 weken sneeuw per jaar nooit helemaal goed onder de knie ga krijgen. Ik blijf uiteraard wel lessen om zover mogelijk te komen ;).

En eerlijk is eerlijk: hoeveel Nederlanders die 1 of 2 weekjes de sneeuw in gaan kunnen nou tippen aan iemand met een Landes diploma! Met minder techniek blijft het ook leuk, zolang je er maar voor zorgt dat je controle hebt en jezelf en anderen niet in gevaar brengt :).

Procrastinating

@Andrea:
zorg dat je de laagontlasting (=Tiefentlastung) gaat beheersen!!! Deze techniek is zeker niet in plaats van de Hochentlastung, maar geeft je meer een aanvulling op je bestaande techniek. Bij het skiën op een hoger niveau heb je de laagontlasting nodig; bv in de Tiefschnee en de Buckels. Buckels skiën met een Hochentlastung gaat je echt niet lukken; wel met een tiefentlastung.
Wat die Oostenrijker jou heeft wijsgemaakt is voor mij dan ook een compleet raadsel en ik twijfel dan ook aan het niveau van deze man???

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Hij nam aan het begin van de les wel uitgebreid de tijd om naar mijn basishouding te kijken, en oefeningen te doen om dit te verbeteren. Zowel op de piste als net erbuiten. Hij had trouwens wel Landes.

Ik had zelf ook aangegeven dat ik mijn basishouding wilde verbeteren en daarnaast oefening in moeilijker terrein. Misschien kiest een leraar er dan voor om op die basishouding te letten, en de rest aanmoedigt door het gewoon erachter aan skiën (het waren ook geen superhoge bokkels, of poeder, ik weet niet of dat nog uitmaakt).

Maar ik zal er een volgende keer weer wat specifieker naar vragen (misschien moet er ook nog wel zoveel aan mijn basishouding gebeuren dat laagontlasting nog te moeilijk is).

Procrastinating

Autodidactisch perfect leren skien laten we zeggen niveau anwarter (of landes) is verdomd moeilijk.

Zelf ski ik vanaf mijn 9e. de eerste 4 jaar les gehad en vervolgens tot mijn 19e niet meer. In die tijd een volledig verkeerde techniek aangeleerd (lees wedelen vond ik altijd er mooi uitzien maar was toen al achterhaald).

Vanaf mijn 19e (nu 22) ben ik weer veel les gaan nemen en sindsdien echt minimaal 30 tot 40% beter gaan skiën.
Probleem met autodidactisch is dat maar heel weinig mensen echt goed kunnen skiën of precies volgens de techniek. Kopiëren is daarmee gewoon erg moeilijk.
Dit jaar wezen skiën met een maat van me die voor zijn tweede jaar ging met mij.
Hij heeft zeker talent en ging met 5 lessen borstelbaan het eerste jaar direct van alle pistes af. rood, zwart en stukje buiten de piste.
Maar heb eind vorig jaar de cursus skibegeleider gedaan en pas dit jaar kon ik hem veel praktische tips geven over balans, carven, berg en dalski ect.
Dingen die vaak dmv kopieren niet worden gezien.
Ook van mij niet iemand die iig de basiconderdelen goed uitvoert. Dus in mijn optiek is autodidactisch skiën echt zeer moeilijk zo niet onmogelijk. je moet op bepaalde onderdelen gewezen worden.

Grappig om te horen dat er hier ook veel mensen de evolutie hebben meegemaakt … eindelijk kort kunnen wedelen op oude frietensnijders (ben zelf 175, ski was 197 … "dat moest"), komt één of andere yahoe af met getailleerde skies en begint het weer van het begin :).

Wat voor mij het belangrijkste lijkt te worden in deze thread is dat niet iedereen dezelfde doelen heeft (los van het les volgen). Mensen die één week per jaar skiën denken wss niet helemaal aan dezelfde doelen als mensen die soms meer dan 4 weken per jaar op latten staan. Dat kan in een aantal zaken meespelen:

  • (tijd en zin voor) les of geen les
  • (tijd en zin voor) verschillende technieken aanleren
  • (tijd en zin voor) doortrainen/oefenen tot een gewenst hoog niveau wordt bereikt.

Voor carven moet’k ook toegeven dat’k héél verschillende krachtopbouw & techniek durf te gebruiken afhankelijk van radius, snelheid, bochtfrequentie, pistetoestand, etc. Er is daar (voor mij) niet één universele techniek die me overal naar mooi gesneden bochten brengt. Ik pas aan naargelang ik me comfortabel en veilig voel maar controleer wel altijd m’n sporen. Misschien ligt het aan m’n technisch kunnen, m’n fysiek (175, 74kg),… SPAM geeft wel mooi weer wat voor mij de uitgangspositie is (alhoewel ik eerder vanuit de bal van m’n voet ipv grote teen ga uitstrekken).

Ik moet van mezelf toegeven dat’k niet zo zuiver ben in poeder. Ooit heeft me dat meer geboeid, een paar ongevallen hebben me daar wat van af gehaald (en een vrouw die m’n huid erafstroopt als ze me te grof buiten een piste betrapt).

But then again … zolang het plezierig (en veilig) is, is het goed :).

Hij nam aan het begin van de les wel uitgebreid de tijd om naar mijn basishouding te kijken, en oefeningen te doen om dit te verbeteren. Zowel op de piste als net erbuiten. Hij had trouwens wel Landes. Ik had zelf ook aangegeven dat ik mijn basishouding wilde verbeteren en daarnaast oefening in moeilijker terrein. Misschien kiest een leraar er dan voor om op die basishouding te letten, en de rest aanmoedigt door het gewoon erachter aan skiën (het waren ook geen superhoge bokkels, of poeder, ik weet niet of dat nog uitmaakt). Maar ik zal er een volgende keer weer wat specifieker naar vragen (misschien moet er ook nog wel zoveel aan mijn basishouding gebeuren dat laagontlasting nog te moeilijk is).

Andrea op 21 feb. 2012 09:58

Daar heb je inderdaad een punt; als je, zeg maar nog te rechtop staat, is het inderdaad beter om eerst jou eerst in de goede houding te krijgen en dan weer verder. Want met de Tiefentlasting moet je je lichaamszwaartepunt ook weer verder omlaag brengen. Ik neem dan ook mijn woorden terug over de twijfels die ik heb uitgesproken; omdat te beoordelen moet ik je zien skiën.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik ben een leek op het gebied van het technische jargon. Maar ik ben wel geïnteresseerd. Kan iemand kort uitleggen wat Tiefenlastung is (en Hochentlastung)? Heb nooit in een Duitstalig gebied les gehad, misschien heeft dat er wat mee te maken.

Dan kan ik het beter volgen…

Tis eigenlijk heel eenvoudig. Hochentlastung is de omhoogbeweging net voor de bocht zodat de druk van je ski’s gaat om makkelijk de kantenwissel te kunnen doen. Erg belangrijk bij slippend sturen. Bij het carven is het minder nodig omdat je daar vanuit de knieen de kantenwissel maakt. Sterker nog bij het omgekeerde de tiefentlastung trek je als het ware je onderstel in waardoor ook een verminderde druk op de ski’s het gevolg is. Qua houding en positie past dat iets beter bij getailleerde ski’s waardoor het bij carven een betere en gecontrlleerdere kantenwissel mogelijk is. Omdat je bij tiefentlastung juist na de bocht de druk opvoert door iets te strekken ontstaat de druk die je bij het carven wil hebben.

Om het te oefenen kom je ruim voor de bocht wat omhoog en op het moment dat je de bocht inzet trek je je onderlichaam in. Met die houding stuur je de bocht in en vervolgens bouw je de druk op door iets te strekken. Vervolgens kom je wat verder omhoog om in de aanloop naar de volgende bocht weer voldoende in te kunnen trekken.

Voor klassiek skieende mensen is het lastiger omdat deze de natuurlijke dynamische houding ontberen.

@Spam:
bedankt voor de hulp en uitleg; sta ik er, op dit niveau, in ieder geval niet alleen voor.:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Natuurlijk kun je zonder (veel) les tot op zekere hoogte leren skieën maar waarom zou je? Lessen zijn leuk en versnellen je leercurve. Je krijgt bruikbare feedback van een professional die je jezelf niet kunt geven, je kan jezelf immers niet zien skieën laat staan analyseren. Je leert dus sneller en je haalt meer uit jouw mogelijkheden.

Wat betreft die tiefentlastung: heb zelf ook in de klassieke tijd leren skieën maar vind deze beweging juist intuïtief. Met name op snelheid bij iets kortere bochten op iets minder steil terrein gaat dit vanzelf i.c.m ‘crossunder’, je benen kruisen als het ware onder je zwaartepunt door (i.p.v. andersom), met als voordeel dat je vroeg in de volgende bocht kunt kanten. Je zwaartepunt is namelijk niet omhooggekomen dus je bereikt sneller een hoge heuphoek.

Overigens, hoewel ik wel snap wat bedoeld wordt vind ik tiefentlastung als beschrijving voor buckelrijden een verwarrende/ongelukkige woordkeuze. Ik heb het vaker zo beschreven horen worden maar bij tiefentlastung denk ik aan bovenbeschreven technik uit het alpine-racen. Dit is nu juist het tegenovergestelde van wat een goede buckelskieër doet. Die rijdt namelijk in een rechtere houding (lange gestrektere uitgangspositie), zonder hoge heuphoek en zonder hoge kanthoeken. Een van de voordelen daarvan is dat je fysiek een veel langer traject hebt om de buckel te absorberen en ook weer langer contact met de sneeuw houdt tijdens het strekken, m.a.w. je hebt meer controle.

Sorry voor de lange post, ben nu eenmaal een geek dat ik dit soort dingen leuk vind :-)

Toch lijkt hij er in feite wel op. Zowel de tiefentlastung op de piste als die in de buckels en zelfs in de poeder voelt als het wegdrukken/sturen in de tweede fase van de bocht zonder dat het het slippen van klassiek gestuurd is. Dat slippen is namelijk veel meer een spel van evenwicht in plaats van controle door spanning. Jammer dat het zich niet beter laat omschrijven en dat het eigenlijk alleen een ervaring is die skieers kennen als ze het onder de knie hebben. Ondanks dat je dit prima eens zelf eens kunt proberen is het net als de afwijkende echte carve bocht iets wat idd een leraar je het beste kan laten ervaren/voordoen.

Je kunt het eigenlijk nog het beste beschrijven als een onderstel van een comfortabele auto. De wagen blijft in rechte lijn terwijl het onderstel alle bochten en oneffenheden opvangt. Sorry mijn andere hobby is iets met auto’s:-)

Denk dat het belangrijkste gewoon veel oefenen is. Ik ga 1 keer in de 2 weken in de hal in Landgraaf skiën en merk elke keer vooruitgang (en ben geen beginner). Als je dan hoort dat sommige mensen 1 week per jaar op de ski’s staan kan ik begrijpen dat iemand die vaak zelf oefent meer leert dan iemand wat 1x per jaar 1 of 2 lessen nemen.

Overigens, zijn er hier ook mensen die geen stokken gebruiken bij het carven? Zelf merk ik dat ik met de stokken makkelijker de juiste houding aan neem en vanzelf een betere drukverdeling krijg, maar zie soms ook mensen die zonder stokken carven.

… Overigens, hoewel ik wel snap wat bedoeld wordt vind ik tiefentlastung als beschrijving voor buckelrijden een verwarrende/ongelukkige woordkeuze. Ik heb het vaker zo beschreven horen worden maar bij tiefentlastung denk ik aan bovenbeschreven technik uit het alpine-racen. Dit is nu juist het tegenovergestelde van wat een goede buckelskieër doet. Die rijdt namelijk in een rechtere houding (lange gestrektere uitgangspositie), zonder hoge heuphoek en zonder hoge kanthoeken. Een van de voordelen daarvan is dat je fysiek een veel langer traject hebt om de buckel te absorberen en ook weer langer contact met de sneeuw houdt tijdens het strekken, m.a.w. je hebt meer controle. …

Mike op 21 feb. 2012 21:24

@Mike:
herkenbaar, maar niet helemaal mee eens. Bij Tiefentlastung denk ik dus niet meteen aan Alpine-racen. Primair brengen de wedstrijdskiërs hun zwaartepunt omlaag om meer stabiliteit te creeëren. Je ziet dan ook als gevolg hier van de benen breder uit elkaar staan; bv op de GS en de afdaling. Op deze manier kunnen ze bulten enigszins absorberen maar daarna gaan ze meteen weer in de Hocke. In de Buckels en Tiefschnee ski je veel geslotener. Enige overeenkomst is inderdaad dat je langer contact houd met de sneeuw. Verder is het bewegingsritme in de buckels natuurlijk veel extremer juist door de strek/wegdruk beweging en het daaropvolgende absorberen van de volgende bult. E.e.a. om zoveel mogelijk je zwaartepunt in één lijn te houden. Precies zoals SPAM het aangeeft in zijn voorbeeld met de auto.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

… Overigens, zijn er hier ook mensen die geen stokken gebruiken bij het carven? Zelf merk ik dat ik met de stokken makkelijker de juiste houding aan neem en vanzelf een betere drukverdeling krijg, maar zie soms ook mensen die zonder stokken carven.

Jan op 22 feb. 2012 10:30

@Jan:
ik gebruik altijd m’n stokken want ik heb ze toch bij me. Carven zonder stokken heeft echt geen meerwaarde! Complete onzin. Alleen hebben deze mensen, denk ik, te vaak naar foto’s in brochures etc. gekeken.
Als je goed oplet op mensen die zonder stokken “carven” zul je zien dat er veel een verkeerde techniek zich hebben aangeleerd. Het gros staat alleen op de bergski, met de berghand leuk over de helling door de sneeuw, maar de dalarm hangt ergens hoog in de lucht waardoor je dalski onbelast is.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Plaats een reactie