De zin en onzin van het carven

Een tijdje geleden was er al een blog over verschillende skistijlen https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2127/Een-keur-aan-…
en hier op het forum, en in skilessen op Oostenrijkse en Franse manier, worden er ook verschillende verhalen verteld over de nieuwe skitechniek (met name het carven).
Enkele voorbeelden:

  • Gewicht op dalski / gewicht op beide benen
  • Bovenlichaam stil houden / op-en-neer beweging vanuit de heupen

Verder kan ik even geen verschillen bedenken, aanvullingen zijn welkom :)
Wat is jullie ‘waarheid’, of is er geen beste manier?

Serfaus

Ik heb altijd geleerd om gewicht op de dalski te hebben en een actieve hoog-laag beweging te maken. Bij off piste skien meer het gewicht op beide benen en ski’s iets dichter naar elkaar.
In Januari weer eens een priveles techniek geboekt in Les Menuires en die dalski belasten en actieve hoog-laag beweging zit nog steeds in het lesprogramma ;)
Dat is dus mijn waarheid, ook omdat ik erg goed het verschil voel als ik even te weinig druk op mijn dalski heb bij bijv. een ijzige steile piste.

Winter is coming

Ik vind het maar niks al die lessen. Je moet het op gevoel doen. En nee ik kom niet elke piste afroetsjt als een beginner. :) Maar ik ski al tien jaar en zonder ook maar 1uur les.

“de nieuwe skitechniek” dit is al 15 jaar de norm met de komst van de getailleerde ski’s.
Los van het feit dat de meeste ski’s zich zowel slippend als op de kanten geskiet kunnen worden is het verschil in techniek met name in de voet te merken. Voor wiebeide technieken beheerst zal herkennen dat slippend gestuurd met name uit de hak komt en de carve bocht wordt met name door de grote teen gestuurd.

Bij klassiek slippend gestuurde bochten is het gewicht vrijwel vol op de dalski en het lichaam maximaal naar het dal gericht (contra rotatie). Deze bochten worden doog hoch of tief entlastung mogelijk gemaakt omdat je daarmee de druk van de lat haalt waardoor hij omgezet kan worden. Een carvebocht kan ook met entlastung worden ingezet maar dit is minder extreem nodig.

De carvebocht wordt ingestuurd door met de grote teen van de dalski naar voren te drukken zo ontstaat er een sturende beweging. Je kunt/moet de druk meer verdelen ove beide benen. Je blijft echter een dominante sturende dalski hebben waar iets meer druk op moet staan. Ga je echt naar 50/50 dan komt het niet goed omdat met name in de bocht forse krachten ontstaan.

Ik heb altijd geleerd om gewicht op de dalski te hebben en een actieve hoog-laag beweging te maken. Bij off piste skien meer het gewicht op beide benen en ski’s iets dichter naar elkaar.
In Januari weer eens een priveles techniek geboekt in Les Menuires en die dalski belasten en actieve hoog-laag beweging zit nog steeds in het lesprogramma ;)
Dat is dus mijn waarheid, ook omdat ik erg goed het verschil voel als ik even te weinig druk op mijn dalski heb bij bijv. een ijzige steile piste.

MiTi op 8 feb. 2012 20:47

zit komende week in Les Menuires. Beetje te dubben over les of niet (priveles voor dag ofzo). Welke school had jij in Les Menuires MiTi?

euh... doen!?

Ik ski ook met het gewicht op de dalski. Ook slippend vanuit de hak maar ook carvend. Dat carven vanuit m’n grote teen komt heb ik nog niet echt gemerkt maar het zal ongetwijfeld waar zijn. Ik merk vooral dat de dalski me de bocht doortrekt waardoor de verdeling gewicht dalski/bergski automatisch anders wordt. Ik zal dit weekend eens gaan checken of dat dan uit m’n grote teen komt :)

@Antoine: ik had bij de ESF in Croisette de les geboekt. Heb ik altijd hele goede ervaringen mee gehad en volgens mij zijn ze ook iets goedkoper dan de andere skischolen.
Was half Januari iets van 65,- voor 1 1/2 uur les, max. 2 personen.
Mocht je een goede lerares zoeken: Armelle …(achternaam weet ik zo niet meer) was echt top! Sprak erg goed engels en had leuke oefeningen :)

Winter is coming

Als je de grote teen vooruitdrukt maak je de bocht mooi af. Probeer het maar eens. Voor je gevoel probeer je je dalski voorbij je bergski te duwen. Dat lukt natuurlijk niet maar daarmee houd je de druk goed vast.

MiTi had les bij de ESF. wellicht weet ze de naam van de lereares nog. Ze was echt goed.
Echt weer even zo’n tune up waarbij je een paar aandachtspunten meekrijgt.

Onze ervaring is dat als je 1 a 2 keer anderhalf uur prive les neemt je behoorlijk voor mee krijgt waar je een week mee vooruit kan.

@Antoine: ik had bij de ESF in Croisette de les geboekt. Heb ik altijd hele goede ervaringen mee gehad en volgens mij zijn ze ook iets goedkoper dan de andere skischolen.
Was half Januari iets van 65,- voor 1 1/2 uur les, max. 2 personen.
Mocht je een goede lerares zoeken: Armelle …(achternaam weet ik zo niet meer) was echt top! Sprak erg goed engels en had leuke oefeningen :)

MiTi op 8 feb. 2012 22:03

MiTi was dus sneller:-)

net over een half uur vind ik uberhaupt wel snel ;-)

ik ga maar eens langs bij esf (had volgens een ander gezien die net 5 euro goedkoper was, maar dat vind ik nie zo belangrijk. Ervaring en leren daar gaat het me om

euh... doen!?

Enkele voorbeelden:

  • Gewicht op dalski / gewicht op beide benen
  • Bovenlichaam stil houden / op-en-neer beweging vanuit de heupen
Karlijn op 8 feb. 2012 19:34

-De gewichts verdeling is voor een groot deel afhankelijk van je snelheid.
-Boven lichaam word onder spanning gehouden bij een sportief gecarvde bocht.
-De voorinwaartse beweging is niet alleen uit de heupen maak ook uit de knieën en enkels, net als het opbouwen van je basis skihouding.
Kijk nog eens goed naar Geertje haar daar over https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2317

Te veel variabelen om te kunnen beschrijven en veel hangt ook af van je eigen skieën.
Het nemen van lessen bied vaak uitkomst.

Viele Wege fuhren zu Gott Einer geht uber Die Berge

Goed topic tot nu; complimenten aan een ieder die serieus een bijdrage levert. Jammer dat Niels met onzin komt maar dat zal zonder meer in zijn skistijl terug te zien zijn.
Wat ik verder mis is dat je bij geneden/gecarvde bochten al voor de bocht een schuin/voorwaartse beweging kan maken waardoor de ski’s al in de vallijn komen. De afzet komt voornamelijk uit de bergski. Vergelijk het een beetje met motorrijden waarbij ook door de bocht heen moet kijken. Verder klopt het verhaal van SPAM dat je idd in de uitstuurfase je dalski vrijwel gelijk met je bergski moet houden. Bergski dus niet traditioneel voor je dalski (=hangausgleich) want dan sta je dus dal-open. En dat hoeft met deze techniek nou net niet.:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Goed topic tot nu; complimenten aan een ieder die serieus een bijdrage levert. Jammer dat Niels met onzin komt maar dat zal zonder meer in zijn skistijl terug te zien zijn.
Wat ik verder mis is dat je bij geneden/gecarvde bochten al voor de bocht een schuin/voorwaartse beweging kan maken waardoor de ski’s al in de vallijn komen. De afzet komt voornamelijk uit de bergski. Vergelijk het een beetje met motorrijden waarbij ook door de bocht heen moet kijken. Verder klopt het verhaal van SPAM dat je idd in de uitstuurfase je dalski vrijwel gelijk met je bergski moet houden. Bergski dus niet traditioneel voor je dalski (=hangausgleich) want dan sta je dus dal-open. En dat hoeft met deze techniek nou net niet.:)

Greenfield op 9 feb. 2012 08:26

Helemaal mee eens. Ik heb op les altijd geleerd om met veel vaart aan te komen skien, de skis in te sturen en je gewicht heel overdreven te verplaatsen, zodat je lekker in de bocht hangt, op deze manier carve je de eerste bocht en dan gaat de rest vanzelf…

Over techniek kan je uren blijven discussiëren. Let wel op: het aanleren van een technische sport als skiën is zeer afhankelijk van je persoonlijke aanleg. Dat het nemen van skilessen kan bijdragen tot het verkrijgen van een betere techniek is absoluut waar, doch besef goed dat iemand met veel aanleg zonder lessen vaak technisch beter skiet dan iemand met weinig aanleg die veel lessen heeft genomen. Lessen nemen hoeft niet indien je van nature uit snel dingen opneemt door erover te lezen en indien je in staat bent om technieken, die je anderen ziet uitvoeren, te kopiëren. Op basis van de vele internetmogelijkheden (met filmpjes enz…) is het voor iemand met aanleg perfect mogelijk om de verschillende technieken aan te leren zonder lessen te nemen.

Niet helemaal mee eens…

Denk dat ik durf te zeggen dat ik aanleg heb en ook goed kan skien.

Echter hebben de lessen hier zeker aan bijgedragen. Hierdoor denk je ook na over wat je doet, en kan je jezelf blijven verbeteren. Als je niet weet wat je "fout" doet, kan je het ook niet verbeteren!

Kan je begijpen doch:
Met genoeg aanleg kan je perfect zelf aanvoelen wat er fout zit en dit bijsturen. Met niet genoeg aanleg kan je dit niet en ben je inderdaad gebaat bij het nemen van lessen. Hangt echt gewoon af van wat je mogelijkheden zijn.

Sorry, maar vind ik echt complete onzin… buiten misschien echt die ENE uitzondering…

Graag je uitleg waarom jij denkt dat het wel kan?
Hoe komen die mensen bijvoorbeeld aan informatie over het hoe en wat, of "doen ze maar wat, en komt het er goed uit" volgens jou?

Zie op vakantie genoeg van de raketten die ook geen les nodig hadden, en vervolgens of beneden in de hekken liggen, of een groep omver kegelen…

Ik denk dat autodidacten tot bepaalde hoogte goed mogelijk is, maar om tot in details technisch goed te skiën heb je gewoon iemand nodig die je aanwijzingen geeft.
Maar jullie mogen wat mij betreft een nieuw topic daarvoor openen, want het ging niet over "les of geen les".

Tot nu toe merk ik dat iedereen redelijk op één lijn zit wat het carven betreft en dat vind ik fijn om te lezen. Wel hoorde ik ergens nog een verschil: constant scheendruk houden versus scheendruk aanzetten na de bocht.
De eerste kan ook misschien zijn om het aan te leren, om daarna het tweede (druk opbouwen) te doen. Wat denken jullie?

Serfaus

@anoniem:
log even in; komt het allemaal wat serieuzer over. Tot een bepaalde niveau kan ik met je mee! Iemand met een beetje aanleg en gevoel voor balans heeft best wel mogelijkheden om skiën te leren zonder lessen. Een beetje blauw en een beetje rood gaat wel lukken. Of het verstandig is, is een tweede.
Om te zeggen dat je van filmpjes op internet kan leren skiën is natuurlijk kul. Iemand die altijd wat aangeklooid heeft cq zelf heeft leren skiën kan nooit een bepaalde bewegingen analyseren en weet dus ook niet wat je fout doet. Dus hier helemaal met William eens.
Kom je in het terrein voor gevorderden bv. buckels, echt steile en smalle stukken, verijsde stukken, verspoord terrein buiten de piste (dus geen Tiefschnee!!) ben je volstrekt kansloos of je bent hele volkstammen aan het vermaken met jouw manier van naar beneden komen. Ik noem dit dus bewust geen skiën. Iedereen komt op op zijnhaar manier best wel naar beneden maar zeg niet dat je dan kan skiën. Ik zeg pas dat iemand KAN skiën als ik hem/haar ook zelf heb zien skiën.
Snappie:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Karlijn heeft inderdaad gelijk, het topic is eigenlijk niet "les of geen les".

Ben toevallige passant op het forum. Ik wens me toch even te verduidelijken. Gezien het hier mijns inziens gaat om vervolmaking van techniek ga ik ervan uit dat men het heeft over personen die al kunnen skiën (voor iemand die nog nooit geskied heeft zijn lessen absoluut een must)
Hetgeen ik bedoel is dat je je op autodidactische wijze kunt verbeteren door over technieken te lezen en door deze analytisch te bestuderen. Ik heb er ervaring mee heb dat er personen zijn die wel degelijk hun techniek op de juiste manier kunnen verbeteren en hierdoor alle pistes in alle omstandigheden met de juiste techniek aankunnen. Ben ermee eens dat het eerder uitzonderingen zijn.
Voor alle duidelijkheid: lessen nemen is steeds de beste optie zowel voor je eigen veiligheid als voor die van de anderen op de piste.

Kijk, dan zijn we er…

Ik ben het namelijk wel met je eens dat iemand die al een goede basistechniek heeft opgedaan door les te nemen, "autodidactisch" kan doorgroeien.

Al is dit denk ik nog wel steeds "case by case".

Zo, we zitten weer op één lijn…??:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Martin:
Dat vind ik nou altijd één van de leukste dingen van een skivakantie: M’n bovenlichaam onder spanning houden.
Heerlijk, elke bocht weer!

“bereid zich voor op een ‘hevige’ discussie”. Maar IK vind lessen geen NOODZAAK! Ik heb mezelf leren skiën en ja dat ging zeker met vallen en opstaan, maar nu ski ik al een 6 jaar, elke piste en zonder problemen… Uiteraard vin dik op grote ijsplaten skiën niets …dan moet je gaan schaatsen ipv skiën. Ik snap dat jullie doelen om het er ‘professioneel’ te laten uitzien , dan zijn lessen zeker aan te raden! Beginners hebben zeker behoefte aan ski lessen, ik zeg ook niet dat ik het op de ‘correcte’ manier geleerd heb he… Maar doorheen de jaren evolueer je toch wel, Misschien zijn het slechts enkele utizonderingen die mijn situatie mee kunnen maken maar er zullen er wel zijn… De meeste ‘unskilled’ skiërs herken je aan het recht naar ben,eden suizen en enkel op het einde remmen? Nou wie vind het niet leuk om af en toe eens erg snel te gaan… wat is daar stuntelig aan? Ik kan carven , ik kan snelle pistes af en dergelijke. Zonder 1 uur les, mijn broer en zus heb ik wel gelijk lessen laten nemen, ik snap de waarde van skilessen maar of ze voor iedreen een must zijn…

“bereid zich voor op een ‘hevige’ discussie”. Maar IK vind lessen geen NOODZAAK! Ik heb mezelf leren skiën en ja dat ging zeker met vallen en opstaan, maar nu ski ik al een 6 jaar, elke piste en zonder problemen… Uiteraard vin dik op grote ijsplaten skiën niets …dan moet je gaan schaatsen ipv skiën. Ik snap dat jullie doelen om het er ‘professioneel’ te laten uitzien , dan zijn lessen zeker aan te raden! Beginners hebben zeker behoefte aan ski lessen, ik zeg ook niet dat ik het op de ‘correcte’ manier geleerd heb he… Maar doorheen de jaren evolueer je toch wel, Misschien zijn het slechts enkele utizonderingen die mijn situatie mee kunnen maken maar er zullen er wel zijn… De meeste ‘unskilled’ skiërs herken je aan het recht naar ben,eden suizen en enkel op het einde remmen? Nou wie vind het niet leuk om af en toe eens erg snel te gaan… wat is daar stuntelig aan? Ik kan carven , ik kan snelle pistes af en dergelijke. Zonder 1 uur les, mijn broer en zus heb ik wel gelijk lessen laten nemen, ik snap de waarde van skilessen maar of ze voor iedreen een must zijn…

op 9 feb. 2012 15:59

Kun je carven? Ik heb regelmatig geskied met het type "zelf aangeleerd" en die zeggen dan ook o wat heb ik heerlijk gecarved… Ik heb toch echt zelf gezien wat ze deden qua techniek en het leek meer een soort pflug met veel te veel snelheid. Begrijp me niet verkeerd, ik kan vanuit hier niet zien hoe je skiet… Maar denk toch dat carven iets heel anders is… Daarnaast ben ik een groot liefhebber van mooi skien en dus skien zoals het hoort…

Goed topic tot nu; complimenten aan een ieder die serieus een bijdrage levert. Jammer dat Niels met onzin komt maar dat zal zonder meer in zijn skistijl terug te zien zijn.

Greenfield op 9 feb. 2012 08:26

Je hebt mij nog nooit zien skien, hoe kun jij nu oordelen over hoe ik ski. Ben jij dan de jezus christus van de skitechniek? Weet jij alles beter?

Ik ski sinds mijn 5e. Toen heb ik wel les genomen, maar ik heb pas echt leren skien door gewoon mee te gaan, ook op de moeilijke pistes.

Btw, Jij komt je in haast elk topic moeien en onzin verkopen zonder iets zinnigs bij te brengen. Maar ach, dat zal zonder meer in je karakter terug te zien zijn. Veel geblaf weinig inhoud.

"…"

Je hebt mij nog nooit zien skien, hoe kun jij nu oordelen over hoe ik ski. Ben jij dan de jezus christus van de skitechniek? Weet jij alles beter?

Ik ski sinds mijn 5e. Toen heb ik wel les genomen, maar ik heb pas echt leren skien door gewoon mee te gaan, ook op de moeilijke pistes.

Btw, Jij komt je in haast elk topic moeien en onzin verkopen zonder iets zinnigs bij te brengen. Maar ach, dat zal zonder meer in je karakter terug te zien zijn. Veel geblaf weinig inhoud.

Niels op 9 feb. 2012 17:34

Deze man heeft wel zn Landes diploma, dus ja hij weet waar hij over praat.

Amai, als hij op die manier zijn mede skiers/ evt. toekomstige lesnemers behandelt, zal het wel niet zo n goede zijn. Hij kan wel blaffen van achter zijn scherm wat hij wil, bij iemand met die sociale capaciteiten wil ik toch geen les volgen.

Geen ruzie maken jongens en meisjes :)

Laat iedereen vrij z’n mening verkondigen. Greenfield heeft z’n Landes diploma, Marthe werkt bij de krant en Niels is onze jonge hond. Die blaft niet maar bijt wel direct :)

@ greenfield:
Ik heb ook lessen gevolgd bij het esf maar toen ik mijn eerste lessen nam, was ik 5 jaar en verstond ik amper frans. Je leert skien door het nadoen van een skileraar of een andere persoon die goed van een berg afkomt, zeker op een jonge leeftijd. Volgens mij kan het dus wel dat men zonder lessen goed kan skien. Al zijn er ook mensen die zo niet (zo) goed leren skien, zeker indien ze het van een slecht skiende persoon leren. Maar je kan pas oordelen over de skikwaliteiten van een persoon als je er verstand van hebt en hem of haar hebt zien skien.

Ik vind het maar niks al die lessen. Je moet het op gevoel doen. En nee ik kom niet elke piste afroetsjt als een beginner. :) Maar ik ski al tien jaar en zonder ook maar 1uur les.

Niels op 8 feb. 2012 20:50

@Niels:
wat je vandaag schrijft is heel anders als wat je gisteren opschreef. Verder ben ik niet de JC van de skitechniek, kan ook niet over water lopen maar wel over sneeuw. Ik weet ook niet alles beter maar probeer alleen mensen een beetje in een richting te helpen.
Je eerste lessen op je 5e en je skied al 10 jaar. Dus je zal ongeveer 15 jaar zijn met een bult ervaring en die denkt aan iedereen even jouw ongezouten mening kan geven.
Jammer.:(

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Plaats een reactie