Snowboard bindingen afstellen

null

Hi,

Ik heb sinds lange tijd weer een eigen snowboard. Nu ben ik dus totaal geen prof op het gebied van de bindingen afstellen en heb verder eigenlijk ook nooit opgelet hoe ver schoenen voor of achter uitsteken. De vraag is dan ook of dit zo een beetje redelijk is… zoals ik al zei ben geen prof op gebied van afstellen en rijd alleen blauwe of rode pistes

Ik ga altijd uit van het principe dat als ik bij het carven niet met mijn tenen of hakken de piste raakt het in orde is. 😄

Als je te ver naar voren of naar achteren staat dan lift je je board een beetje en dan glij je weg.

Zo op het oog kun je nog een tikje naar voren, maar dat kan ook de hoek van de foto zijn. Aan de andere kant is meestal je frontside bocht vaak wat scherper dan de backside, dus zou het eerst eens uitproberen zo.

*bericht bewerkt door rcpk op 26 apr 2024 19:50

Ik heb hetzelfde idee, heel iets naar voren. Maar lijkt redelijk goed zo.
Je kunt natuurlijk ook gewoon voelen of beide zijden goed gaan, of dat 1 van de 2 erg moeilijk is om op te komen.

Ik zou hem ook een tikje naar voren gezet hebben

Het zijn supermatic bindingen zie ik. Je kan ook spelen met de highback. Kan enorm helpen met gevoel van controle

Ik zou hem ook een tikje naar voren gezet hebben

Het zijn supermatic bindingen zie ik. Je kan ook spelen met de highback. Kan enorm helpen met gevoel van controle

LoveToBoard op 28 apr 2024 10:13 nog eventueel tips voor de highback qua afstellingen? Ook hier heb ik weinig ervaring mee helaas 🙃

Ik zou hem ook een tikje naar voren gezet hebben

Het zijn supermatic bindingen zie ik. Je kan ook spelen met de highback. Kan enorm helpen met gevoel van controle

LoveToBoard op 28 apr 2024 10:13 nog eventueel tips voor de highback qua afstellingen? Ook hier heb ik weinig ervaring mee helaas 🙃
Jurip op 28 apr 2024 10:57

Het blijft zelf aanvoelen met een snowboard, maar de meesten zetten de highback een paar tikken naar voren, dan stuurt je board directer. Ik heb ze allebei redelijk naar voren staan maar heb ook gelezen dat er mensen zijn die het fijn vinden om alleen het voorste been wat naar voren te zetten

@Jurip

Als het goed is heeft elke baseplate een middenpunt ik zet de mijne altijd in het midden van het midden en heb daar verder eigenlijk nooit naar omgekeken en uiteraard ook nooit geen last van ondervonden. (schoenmaat 43).
Neem een schroevendraaier standaard mee om op de eerste dag te kijken wat je zelf heft fijnst vind, je hebt met een board natuurlijk veel meer mogelijkheden als met skies.
Wijde stand, draaigraden van je voeten (stance) en naar voor of achteren schuiven met je binding.
Ik houd dus gewoon het midden aan van alles en ik draai mijn voorste voet schuin en mijn achterste voet ietsje maar.

Tikje naar voren zou prima kunnen, backside ga je, voor mijn gevoel, iets dieper in de sneeuw de bocht maken dan frontside. Frontside kantel je het board weer iets meer. Verder is het een kwestie van iets aanpassen en dan merk je vanzelf wat voor jou de beste se-up is. Ligt ook helemaal aan het type board en jouw stijl van snowboarden. Freestyle is meer een duck-stance, freeride en all mountain zul je meer beide voeten met de tenen iets naar voren gedraaid staan. Mijn voorste binding is op 12graden, achterste binding op 3 graden en dat is op mijn freeride board van 164. Op mijn all mountain board van 161 heb ik de voorste op 9 graden en de achterste op 3 graden. Dan kun je nog kiezen voor hoever uitelkaar je de bindingen monteert, maar net wat je zelf het meest plezierig vindt! Succes met het uitproberen. En die schroevedraaier is erg handig bij te hebben, kun je bij de meeste liften ook wel vinden.

*bericht bewerkt door Marijnt op 29 apr 2024 13:03

De schoen kan inderdaad nog wat naar voren gezet worden.
De schoen moet aan beide kanten van het board evenveel uitsteken.
Wat ik zelf vaak bij de basplate doe, is de nokjes/ hobbeltjes weghalen.
Je kan dan de baseplate traploos verschuiven en dat werkt heel prettig.
Ook maak ik na het afstellen een foto van de basplate en de schroeven want dan kun je na het onderhoud de binding meteen weer op de juiste plek zetten.
Let op dat je bij de Supermatics het tussenstukje tussen beide straps los afstelt.
Zet je deze mooi straks op de schoen dan kom je niet goed de binding in.
Op welke hoe je je bindingen zet is een beetje persoonlijk en afhankelijk van je manier van rijden en dat geld ook een beetje voor het gebruik van de highback.
Op YouTube heeft Nidecker er een heel informatief filmpje over.
Succes!

Plaats een reactie