Familieappartement kopen

Met jonge kinderen gaan we 2x per jaar op wintersport. Altijd een zoektocht en omdat het in de vakantie is ook dure hotels.
In de zomer gaan we vaak naar Italie en dan terugreis weekje oostenrijk.
Ik verwacht in de toekomst als kinderen ouder zijn wellicht ook vaker voor een lang weekend te gaan en wellicht als de kinderen volwassen zijn dat ze ook met vrienden, hun gezinnen etc. zullen gaan.

Dus borrelde het idee op om een Appartement in Oostenrijk te kopen. voor 6-7 personen 120-140 m2.
Zodat eventueel later wij als ouders ook nog bij gezin kinderen aan kunnen sluiten en/of ik er nu ook al eens met vrienden etc. naartoe kan.

Verhuur is niet de bedoeling. dan wordt de zoektocht al een stuk lastiger en moet zeggen dat ik bijna niets meer gevonden krijg. wellicht hebben jullie suggesties voor gebieden / goede websites etc.

Eisen:
minimaal 6-7 persoons
Minimaal 120-140m2
Lift in het dorp mag kleiner gebied zijn.
Groter skigebied binnen 20 minuutjes bij voorkeur met bus en/of via kleinere gebied verbonden
2-3 eetgelegenheden in het dorp en wat gezelligheid
Niet de bovenste of onderste verdieping (i.v.m. risico lekkage etc. als je er niet bent.
Geen verhuur verplichting.
Bij voorkeur wel in appartement gebouw zonder locals dus alleen toeristen.
Prijs 500.000 maar mag uitlopen tot 800.000 mits toegevoegde waarde.

Ligt het aan mij, of is die groottewens voor die prijs wat onrealistisch? Gemiddels kost een 3,5 kamer appartement in Saalfelden zo’n €580000 euro, en dan heb je rond de 90m2.
Veel van de verhuurcomplexen waar geen organisatie op zit hebben kleinere units.
De aanpak van @Elly3 is dan een betere. @Amelm en @peterpos hebben ook recentere ervaringen om te delen.

Wel 'ns van het begrip ‘koude bedden’ gehoord? En dat ze daar in Oostenrijk helemaal niet van houden, en steeds meer wetgeving ertegen optuigen?
Nog even los van de prijzen…;-)

Ik weet inderdaad dat je echt een appartement moet hebben met een vergunning het als tweede huis te gebruiken. Er zijn best wat appartementen die die vergunning hebben en dat is ook echt een harde eis als ik het moet verhuren is het nog neit echt eigen en heb ik er een hoop werk mee wat ik al genoeg heb ;)

Zoals aangegeven mag het Budget best uitlopen naar 800.000. Beetje meer kan eventueel ook nog wel.

Heb voor de gein ook eens wat rondgezocht in wat Zuid-Duitse plekken tegen de alpen aan. De Chiemgau bijvoorbeeld. Daar is 2e woningbezit extra hoog belast bij de gemeente. Iets om mee te nemen, omdat die extra belasting alleen al goed is voor een grote familievakantie.
Prijspeil voor een nette woning van rond de 140m2 ligt in die regio rond de €1000000, maar zal nog iets verbouwd moeten worden om een extra slaapkamer te creëren.
Mocht je buiten de appartementencomplexen willen kijken, dan zijn oude boerderijen en gasthofen het meest interessant. Probleem zit hem vooral in de Zweitwohnsitz-vergunning. Nieuwbouwprojecten zitten vooral in het luxe-segment. Daar zit je eerder richting de €1.200.000,- te kijken. Twee kleinere units bij elkaar zou eventueel nog een tonnetje kunnen schelen, omdat het aanbod grote woningen heel beperkt is.

Ligt het aan mij, of is die groottewens voor die prijs wat onrealistisch? Gemiddels kost een 3,5 kamer appartement in Saalfelden zo’n €580000 euro, en dan heb je rond de 90m2.
Veel van de verhuurcomplexen waar geen organisatie op zit hebben kleinere units.
De aanpak van @Elly3 is dan een betere. @Amelm en @peterpos hebben ook recentere ervaringen om te delen.

Bennie op 18 apr 2024 10:01

€580.000 beleggen op de beurs aan zo’n 7% op jaarbasis geeft €40.600. Daarvoor kan ik al eens een “duur” appartement gaan huren.

Ik begrijp al die vastgoedbeleggingen niet zo eigenlijk, al die regels, kosten, moeilijkheden, herstellingen,… Maar goed, ieder zijn meug…

Ligt het aan mij, of is die groottewens voor die prijs wat onrealistisch? Gemiddels kost een 3,5 kamer appartement in Saalfelden zo’n €580000 euro, en dan heb je rond de 90m2.
Veel van de verhuurcomplexen waar geen organisatie op zit hebben kleinere units.
De aanpak van @Elly3 is dan een betere. @Amelm en @peterpos hebben ook recentere ervaringen om te delen.

Bennie op 18 apr 2024 10:01

Zoals aangegeven gaat het ook zeker niet om een belegging maar echt een familie appartement waar we de komende 30 jaren gebruik van kunnen maken. kinderen zijn nu nog onder de tien en zullen daarna ook wel gezinnen etc. gaan krijgen.
Voor rendement doe ik wel andere dingen.

€580.000 beleggen op de beurs aan zo’n 7% op jaarbasis geeft €40.600. Daarvoor kan ik al eens een “duur” appartement gaan huren.

Ik begrijp al die vastgoedbeleggingen niet zo eigenlijk, al die regels, kosten, moeilijkheden, herstellingen,… Maar goed, ieder zijn meug…

Domie op 18 apr 2024 10:48

Heb voor de gein ook eens wat rondgezocht in wat Zuid-Duitse plekken tegen de alpen aan. De Chiemgau bijvoorbeeld. Daar is 2e woningbezit extra hoog belast bij de gemeente. Iets om mee te nemen, omdat die extra belasting alleen al goed is voor een grote familievakantie.
Prijspeil voor een nette woning van rond de 140m2 ligt in die regio rond de €1000000, maar zal nog iets verbouwd moeten worden om een extra slaapkamer te creëren.
Mocht je buiten de appartementencomplexen willen kijken, dan zijn oude boerderijen en gasthofen het meest interessant. Probleem zit hem vooral in de Zweitwohnsitz-vergunning. Nieuwbouwprojecten zitten vooral in het luxe-segment. Daar zit je eerder richting de €1.200.000,- te kijken. Twee kleinere units bij elkaar zou eventueel nog een tonnetje kunnen schelen, omdat het aanbod grote woningen heel beperkt is.

Bennie op 18 apr 2024 10:42

wellicht zit ik met budget ook wel echt fout inderdaad. het mag best wat meer zijn hoor. Huizen etc. wil ik niet i.v.m. onderhoud en de afstand tot nederland.
1,2 miljoen voor nieuwbouw en alle eisen is overwegen nog wel waard.

Bottom-line is dat ze hier in Oostenrijk steeds minder op zitten te wachten.
Er zal vast nog wel wat beschikbaar zijn. Zou me niets verbazen als dat in hoge mate de meuk is die ze nog wél kwijt willen aan buitenlanders…

Bottom-line is dat ze hier in Oostenrijk steeds minder op zitten te wachten.
Er zal vast nog wel wat beschikbaar zijn. Zou me niets verbazen als dat in hoge mate de meuk is die ze nog wél kwijt willen aan buitenlanders…

Liezen op 18 apr 2024 10:58

Denk ik ook zeker wel maar als het eenmaal vergunt is blijft het vergunt dus denk dat de grootste kans zit in het overnemen van een appartement van iemand die de woning nu ook al als tweede woning heeft.

@familieappartement Als het voor de komende 30 jaar nog rendabel moet zijn voor zomer én wintersport, zou ik me toch concentreren op de hoge gebieden in Oostenrijk. Veel lage skiregio’s gaan het waarschijnlijk niet redden over een jaar of 10 als het in dit tempo doorgaat met warme winters. Zoek het nabij bijv. Obertauern, St. Anton/Arlbergregio, nabij de gletsjers en het Paznaundal.

@familieappartement als je zelf wat wil bouwen, dan vind je hier misschien wat. https://www.huisenaanbod.nl/index.php?p=search&sLand=Oostenr…:::;

Wil je iets bestaands kopen, dan raad ik je aan om contact op te nemen met Olivia Muzak. Ze is makelaar in Oostenrijk en spreekt heel goed Nederlands. Ze kan je echt goed helpen/informeren met je zoektocht. Want het is wel prachtig om zelf iets te hebben in Oostenrijk.

Wat eerder al geschreven is. Woningen die je puur als vakantiewoning mag gebruiken zijn schaars in Oostenrijk. In het huis waar ik een appartementje heb zijn ook een paar (Oostenrijkse) eigenaren die weigeren om te verhuren. Tot nu toe komen ze er nog steeds mee weg, omdat de gemeente niet handhaaft, maar ik vrees voor ze dat er een moment komt dat de gemeente wel serieus gaat ingrijpen…

Peter Pos

@familieappartement als je zelf wat wil bouwen, dan vind je hier misschien wat. https://www.huisenaanbod.nl/index.php?p=search&sLand=Oostenr…:::;

Wil je iets bestaands kopen, dan raad ik je aan om contact op te nemen met Olivia Muzak. Ze is makelaar in Oostenrijk en spreekt heel goed Nederlands. Ze kan je echt goed helpen/informeren met je zoektocht. Want het is wel prachtig om zelf iets te hebben in Oostenrijk.

Wat eerder al geschreven is. Woningen die je puur als vakantiewoning mag gebruiken zijn schaars in Oostenrijk. In het huis waar ik een appartementje heb zijn ook een paar (Oostenrijkse) eigenaren die weigeren om te verhuren. Tot nu toe komen ze er nog steeds mee weg, omdat de gemeente niet handhaaft, maar ik vrees voor ze dat er een moment komt dat de gemeente wel serieus gaat ingrijpen…

peterpos op 18 apr 2024 12:42

Thanks, mag ik vragen waar je een appartement hebt en is bijvoorbeeld enkele malen perjaar verhuur aan familie of vrienden ook voldoende of meot het permanent te huur staan?

Er zal met uw budget zeker een woning te vinden zijn, maar zou me inderdaad eerst goed verdiepen in de huidige wetgeving. Deze kan overigens per deelstaat verschillen.
Diverse deelstaten, waaronder Tirol, maar inmiddels zijn het er al meer, zijn zeer streng, maar ook al aan het handhaven.
Het is anders dan uw situatie, maar als voorbeeld en aan te geven hoe strikt de regels zijn. Wij huren in Tirol een ‘vakantiewoning’ al voor enkele jaren en zelfs wij kunnen ons (nog) niet registreren omdat er al xx % ‘buitenlanders’ geregistreerd staan. Er mogen in het dorp/gemeente namelijk maar xx % ‘buitenlanders’ geregistreerd staan.
Ondanks dat ik een keer of 8 per jaar in Oostenrijk verblijft, veel vaker dan de meeste en ook aan de voorwaarden voldoet kan ik mij niet registreren. Wij moeten dus wachten totdat er mensen van de lijst gaan en wij aan de beurt zijn. (Huidig) beleid is beleid was het antwoord wat wij kregen.
Daarnaast heeft de verhuurder de verplichting om ons ‘aan te melden’ en te vermelden hoeveel dagen wij gaan verblijven. Ook hierop kan worden gehandhaafd.
Men is klaar met woningen van buitenlanders die meer leeg staan dan bewoont zijn en (mede) hierdoor eigen bewoners niet aan een huis kunnen komen.
Succes met uw zoektocht, uiteindelijk gaat u er geen spijt van krijgen om (vaker) in Oostenrijk te verblijven!

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

@peterpos, denk je niet dat de bestemming voor dat huis in Sellrain gewoon de bestemming moet behouden? @Familieappartement, Peter heeft zijn appartement in Dienten am Hochkönig, daar zijn meerdere Nederlanders met een appartement, niet iedereen verhuurt daar of iig niet veel.
Wij zitten ook in Dienten, hebben een groot huis waarvan wij op de eerste etage een groot app verhuren, ik ben dat niet verplicht, maar bij de gemeente zijn ze er blij mee. Wij hebben wel een zweitwohnsitz en daar zit verschil met vakantie appartementen. Dan zijn er vakantie woningen, en peter en Boy hebben met de gemeente een andere constructie ??

*bericht bewerkt door Elly3 op 18 apr 2024 18:31

Dienten Die Alte schule

@Familieappartement, kijk eens bij deze link. https://www.alpendreams.eu/nl-nl/vakantiewoning-met-zweitwoh… Vlgd link is wel een leuk huis en ligt in een leuk dorp 10 min rijden naar de Asitz bahn bij Zell. Er is wel een huur verplichting maar dan verhuur je het aan familie en vrienden en als jullie er zelf regelmatig zijn? Je mag het hier zelf bepalen, geen projekt. Je kunt bij de verkopend makelaar vragen hoeveel en anders bij de gemeente Bruck. https://www.alpendreams.eu/nl-nl/aanbod/chalet-bruck-an-der-…

*bericht bewerkt door Elly3 op 18 apr 2024 18:55

Dienten Die Alte schule

Bruck is echt wel een prima dorp om vaker te verblijven. Net buiten de heisa van Zell am See, wel kort bij het meer en heel dicht bij de grote supermarkt, bioscoop en andere winkels.
En echt een superprijs ook, dus zeker de moeite om achteraan te gaan. En de details van de verhuurverplichting goed uitvragen.

@Kesman, alleen als u daar gaat wonen kan u zich binnen een gemeente gewoon registreren, maar niet als u een paar keer per jaar een vakantie woning huurt. Wij zijn in het bezit van een Zweiwohnsitz en staan bij de gemeente gewoon ingeschreven als eigenaren, en betalen ook de bijbehorende belastingen over grond en huis hoor. Maar wij zijn geen einheimischen.

Dienten Die Alte schule

@Kesman, alleen als u daar gaat wonen kan u zich binnen een gemeente gewoon registreren, maar niet als u een paar keer per jaar een vakantie woning huurt. Wij zijn in het bezit van een Zweiwohnsitz en staan bij de gemeente gewoon ingeschreven als eigenaren, en betalen ook de bijbehorende belastingen over grond en huis hoor. Maar wij zijn geen einheimischen.

Elly3 op 18 apr 2024 20:19

Wij huren deze woning voor meerdere jaren en ondanks de bestemming ‘vakantiewoning’ is het wel mogelijk om te registreren zonder “vaste” inwoner te zijn. Maar zoals ik al schreef, dit mag maar zoveel % van de inwoners zijn. Daar is het wachten op.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Vreemd verhaal, @kesman. Dit is precies wat Tirol niet wil: dat een buitenlander een vakantiewoning huurt (of koopt) en er maar een beperkt deel van het jaar is - waarbij de woning de rest van de tijd leegstaat. Ook al zou jij er misschien meer tijd verblijven dan de gemiddelde buitenlander, Tirol wil dit niet. Aan welke voorwaarden voldoe je precies?

Topic start met een budget van 500K en ligt halverwege al op 1,2mio! Lijkt de renovatie van de 2e kamer wel…

Ik zou zeggen, laat dit topic nog maar een paar dagen voortduren. Met dit tempo heb je dan een budget voor een vrijstaand chalet in Zermatt.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 18 apr 2024 23:08

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Ik pak de popcorn er alvast bij…

Mr. Slow

Zoals aangegeven gaat het ook zeker niet om een belegging maar echt een familie appartement waar we de komende 30 jaren gebruik van kunnen maken. kinderen zijn nu nog onder de tien en zullen daarna ook wel gezinnen etc. gaan krijgen.
Voor rendement doe ik wel andere dingen.

Familieappartement op 18 apr 2024 10:50

580.000€ uitshellen en het geen belegging noemen… Te salute, Don Corleone.

Je moet al serieus wat centen hebben als je na dat bedrag nog iets van rendement wil gaan halen op je totale vermogen, je zit waarschijnlijk thuis ook nog met een huis waarvan je je hele leven gedacht hebt dat het een asset was maar in feite een liability was en dat geen zak opbrengt.

En ik dacht dat de Vlamingen met een baksteen in de maag geboren waren…

Topic start met een budget van 500K en ligt halverwege al op 1,2mio! Lijkt de renovatie van de 2e kamer wel…

Ik zou zeggen, laat dit topic nog maar een paar dagen voortduren. Met dit tempo heb je dan een budget voor een vrijstaand chalet in Zermatt.

Sebastiaan op 18 apr 2024 23:06

Is ook eigen aan vastgoed he. Je start met een bepaald budget maar dan blijkt dat totaal onrealistisch te zijn en dat huisje heeft dan ook zo’n idyllisch uitzicht dus nog eens €100.000 erbij etc etc. Eenmaal gekocht komen de lijken uit de kast vallen en moet dit en dat gerenoveerd worden. Dan komt iedereen nog eens langs met de taksenpet. Oei, geen rendement? Tja, dan verhuren we. Tja, wie gaat dat doen? Gaan we zelf het huisje gaan verhuren of toch maar een immo kantoor die nog eens 7% opsoupeert? Water, gas, elektriciteit, internet, oei een lawine in de woonkamer, nog eens een aannemer bellen die maar niet komt want de huurders klagen over de koude wind.

Mocht ik het kunnen opnieuw doen, ik ging zelfs mijn eigen huis niet gekocht hebben, maar als vrij beroeper had ik weinig keuze als het moest zijn zoals ik het wou (leidingen trekken etc). Je weet waar je aan begint, maar niet waar je eindigt en na een aantal jaren naar hetzelfde buitenverblijf ben je het strontbeu. Ik vind het heerlijk van steeds elders te gaan skiën…

Maar zoals gezegd: ieder zijn meug en voor sommigen is het gewoon ook een statussymbool waarmee ze dan toch ook hopen eindelijk eens indruk te maken op de familie.

Popcorn genoeg @Quick ?

Vreemd verhaal, @kesman. Dit is precies wat Tirol niet wil: dat een buitenlander een vakantiewoning huurt (of koopt) en er maar een beperkt deel van het jaar is - waarbij de woning de rest van de tijd leegstaat. Ook al zou jij er misschien meer tijd verblijven dan de gemiddelde buitenlander, Tirol wil dit niet. Aan welke voorwaarden voldoe je precies?

DrPhil op 18 apr 2024 21:33

Vreemd verhaal, @kesman. Dit is precies wat Tirol niet wil: dat een buitenlander een vakantiewoning huurt (of koopt) en er maar een beperkt deel van het jaar is - waarbij de woning de rest van de tijd leegstaat. Ook al zou jij er misschien meer tijd verblijven dan de gemiddelde buitenlander, Tirol wil dit niet. Aan welke voorwaarden voldoe je precies?

DrPhil op 18 apr 2024 21:33> Vreemd verhaal, [@kesman.](/profiel/kesman) Dit is precies wat Tirol niet wil: dat een buitenlander een vakantiewoning huurt (of koopt) en er maar een beperkt deel van het jaar is - waarbij de woning de rest van de tijd leegstaat. Ook al zou jij er misschien meer tijd verblijven dan de gemiddelde buitenlander, Tirol wil dit niet. Aan welke voorwaarden voldoe je precies? DrPhil op 18 apr 2024 21:

Nee hoor, geen vreemd verhaal. Het huis staat namelijk nooit leeg omdat de Oostenrijkse eigenaren/ bewoners er zelf wonen. Zij verhuren als particulier een verdieping, welke wij huren. Voorwaarden, de verhuur dient door de gemeente goedgekeurd te zijn, officieel meerjarig huurcontract, het ‘gehuurde’ dient een eigen ingang/toegang en huisnummer te hebben, als huurder moet je kunnen aantonen om over financiële middelen te beschikken

*bericht bewerkt door kesman op 19 apr 2024 08:33

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

De keuze van het skigebied is kennelijk ook ondergeschikt. Terwijl je er toch de komende 30 jaar moet skiën.

Zij verhuren als particulier een verdieping, welke wij huren. Voorwaarden, de verhuur dient door de gemeente goedgekeurd te zijn, officieel meerjarig huurcontract, het ‘gehuurde’ dient een eigen ingang/toegang en huisnummer te hebben, (…)

kesman op 19 apr 2024 08:33

Een eigen ingang en huisnummer, dat is toch hetzelfde als een zelfstandig appartement? Wat is het verschil?

@Kesman Het Langfristig mieten van een woning voor recreatief gebruik is weer heel wat anders en is eenvoudiger geregeld met veel minder regels en belastingen, daar die door de verhuurder deels al worden voldaan. Zo heb ik een tijd een appartementje in Zell am See als werknemerswoning gehuurd. Was met een paar formulieren zo geregeld. Ik kon me alleen niet inschrijven bij de gemeente, wat het voor de belastingafdracht in Nederland gunstiger had gemaakt. Dat is die wachtlijst waar je het over hebt.
Maar in Nederland kon ik amper een garagebox kopen van mijn salaris. Laat staan een vergelijkbare woning. Een paar salarisstroken en alles was voor elkaar daar, terwijl het papier en verzekeringsweb hier en ook in Oostenrijk bij aankoop/eigendom heel veel meer om handen heeft.

*bericht bewerkt door Bennie op 19 apr 2024 09:16

@Kesman Het Langfristig mieten van een woning voor recreatief gebruik is weer heel wat anders en is eenvoudiger geregeld met veel minder regels en belastingen, daar die door de verhuurder deels al worden voldaan. Zo heb ik een tijd een appartementje in Zell am See als werknemerswoning gehuurd. Was met een paar formulieren zo geregeld. Ik kon me alleen niet inschrijven bij de gemeente, wat het voor de belastingafdracht in Nederland gunstiger had gemaakt. Dat is die wachtlijst waar je het over hebt.
Maar in Nederland kon ik amper een garagebox kopen van mijn salaris. Laat staan een vergelijkbare woning. Een paar salarisstroken en alles was voor elkaar daar, terwijl het papier en verzekeringsweb hier en ook in Oostenrijk bij aankoop/eigendom heel veel meer om handen heeft.

Bennie op 19 apr 2024 09:14

Hier lijkt t grotendeels zeker op, maar kennelijk is het in Salzburg toch weer anders geregeld dan in Tirol. In Salzburg huren kennissen van ons een ‘vakantieappartement’ van een particulier en zij hebben zich wel geregistreerd (niet ingeschreven bij de gemeente, maar bij …… weet zo even niet meer precies waar dat was)
Hier moet ik aantonen dat ik dusdanige vaste inkomsten of financiële middelen heb dat ik op geen enkel moment gebruikt dient te maken van eventuele Oostenrijkse ‘inkomsten’. Weet niet of jij dat ook had, maar ik betaal over mijn verblijf hier toeristenbelasting. De bureaucratie is hier voor een ‘vreemde’ soms niet te begrijpen. Gelukkig regelen onze verhuurders dit allemaal voor ons.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Nee, toeristenbelasting betaalde ik niet voor mijn woning. Ook omdat het geen als vakantieverblijf geregistreerde woning betrof. Overigens via een lokale makelaar aangehuurd, die kon helpen met alle papierwerk. Voor mijn eigen verblijf voor het seizoen werkte het weer anders. Maar of dat bejaarde stel het helemaal juist deed qua papierwerk weet ik niet.

Het hangt weer eens van vaagheden aan elkaar…

Plaats een reactie